سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        محاوره گویی در غزل
        ارسال شده توسط

        حسن درویشی (فاحه)

        در تاریخ : چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ۱۷:۰۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۷۱ | نظرات : ۱۲

         
        محاوره گویی در غزل یکی از مشکلات و ایرادات مشهود در غزل های شاعران امروزی استفاده از واژگان محاوره ای در غزل کلاسیک می باشد.غزل های کلاسیک بر پایه ی اوزان دقیق عروضی سروده می شوند و اولین ایرادی که استفاده از واژگان محاوره ای به وجود می آورد تغییر وزن و تخریب آن است که سراینده با این تصور که سخاوت خواننده در خوانش بتواند این کوتاهی را جبران کند از کلمات محاوره ای استفاده میکند که بسیار جلوه ی بدی دارد.ایراد دوم نامانوس بودن واژگان می باشد.به طور مثال شاعری که از واژه ای مانند واسه به معنای برای در شعر کلاسیک در کنار واژگان ادبی و کتابی استفاده می کند فضای ناخشنودی را در ذهن و گوش خواننده و مخاطب ایجاد می کند.برای واژگان محاوره ای نمیتوان وزن مشخصی را در کنار واژگان کتابی و ادبی پیدا کرد و به همین دلیل شعر اصولا از نظر وزن می لنگد. به دوستانی که تمایل به استفاده از واژگان محاوره ای دارند پیشنهاد میکنم که در قالب ترانه شعر بسرایند. و عده ای هم به اشتباه استفاده از این کلمات را نو آوری در غزل و گاهی حتی آنرا غزل پست مدرن می دانند!! درحالیکه غزل پست مدرن اصولا چیز دیگری است و تعاریف دیگری دارد. که در پست آینده توضیح خواهم داد. غزل کلاسیک نیاز به دقت زیادی در وزن عروضی دارد. به همین دلیل به دوستان عزیز پیشنهاد میکنم از کلمات محاوره ای در قالب کلاسیک استفاده نکنند و جایگزین ادبی مناسبی را برای این واژگان پیدا کنند بادرود فاحه 

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۱۳۹ در تاریخ چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ۱۷:۰۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2