سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مکتب ادبی نور گرایی - فِرِسته 2
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۲۱ | نظرات : ۴

        2. فراخوان اتحاد نور اندیشان جهان با هر دینی 
        (البته بی گمان، منظور این نیست که منِ مسلمان، بجای قرآن، ترکیبی از آموزه های کتاب های آسمانی و مطالب تحریف شده ی آنها را بپذیرم، بلکه منظور این است که با پیروی از قرآن و عقیده به قداست قسمت های مشترک و تحریف نشده ی کتاب های آسمانی، اشتراک خود با پیروان دیگر کتاب های آسمانی را نشان دهیم و بجای تاکید بر غیر همدین بودن با آنها، این بار ضمن حفظ ارزش های دینی (و نکات مثبت قومی و ملی) خود، آماده شویم برای اتحادی بر محور آموزه های خدایی در مقابل اندیشه های اهریمنی) 
        3. محوریت فضایی مثبت، دوست داشتنی و  امیدوارانه در کلیت اثر
        4. اصل تعادل
        رهنمون: 
        جسم و روح، واقعیت و تخیل، حقیقت و فراحقیقت(عالم غیب)، دنیا و آخرت و از این قبیل بصورت متعادل در کلیت آثار نورگرا وجود خواهند داشت 
        (هر چند ممکن است بصورت موقعیتی و موقت و در برخی آثار خاص، غلبه با جنبه ای خاص باشد). 
        5. بهره گیری از جنبه های مثبت سنت و صنعت(جهان سنتی و جهان مدرن و پست مدرن) در کنار هم
        6. رویکرد جامع به هستی درزیرسایه ی خدا و در دو محور من و ما  یا به عبارتی فرد و جامعه
        رهنمون:
         خدا: یکتای همیشه اثرگذار و نوربخش هستی در رأس و به عنوان حقیقت و  اصل هستی
        من: نگاه به حقیقت انسانی "من" از جنبه های فلسفی، روانشناختی، اجتماعی و غیره یا به عبارتی: منِ عینیِ شخصیت های اثر و اندیشه ها، خواسته ها، توان و محدودیت و همه ی ویژگی های آنها 
        ما: خانواده، نزدیکان، دوستان، جامعه، ارتباطات، دوستی ها، دشمنی ها و... 
        "من" و "ما" بعنوان دو رویکرد اصلی در مکتب نور گرایی، برپایه ی تأثیر پذیری از سه رویکرد قالبی مهم قرار می گیرند، یعنی در آن  قالب ها یا محیط ها (گاهی) بطور مستقیم و (گاهی) غیر مستقیم قرار می گیرند و خود را نشان می دهند. 
        این سه قالب جامع محیطی عبارت اند از:
        دیروز، امروز و فردا
         دیروز: قالبی در محیط غیر مستقیم و آنچه پایه و بنیانش در  گذشته گذاشته شده و تاثیراتش بر زندگی امروزمان پدیدار است مانند
        تاریخ، میهن، زبان مادری و بطور کلی فرهنگ بومی و در حوزه های دیگر، ویژگی هایی همچون عوامل وراثتی و... که پیوندی میان شخص و گذشته ی او هستند. 
         امروز:  قالب محیطی مستقیم یعنی واقعیت های روز و دوره ی معاصر و تأثيرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... آنها بر افراد و جوامع مختلف و حتی بر پدیده هایی مانند محیط زیست
        فردا:
        قالبی در محیط غیر مستقیم و 
        در دو بُعد دنیوی و اُخرَوی:
        در بُعد اخروی، آنچه به زندگی پس از مرگ مربوط می شود.
        در بُعد دنیوی، آینده نگری و برنامه ریزی در سطوح مختلف برای آینده و بویژه نبرد بزرگ حق و باطل بین یاران حضرت مهدی و یاران دجال  
        نکته:
        دلیل این که تنها  از نام های زمانی استفاده کرده و نام های مکانی را به کار نبرده ایم، این است که طبعا زمان در مکان خود، جریان می یابد و مثلا وقتی می گوییم "امروز"، این ظرف زمانی در محیطی مکانی هم حضور خود را نشان می دهد و با جامعیت آنچه گفته ایم، تفاوت قائل شدن بین این جا و آن جا نیز الزام آور نیست،
        به عبارت دیگر، این جا و آن جا، خارج از دیروز و امروز و فردا نیستند. 
        مطلب دیگر این که:
        در نگاهی ژرف تر و فراتر از زمان، گذشته، حال و آینده به یگانگی می رسند.
        (ادامه دارد)
        #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۰۰۰ در تاریخ چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۱۶
        درود برشما جناب رضا پور
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجتبی شهنی
        چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰
        درود بزرگوار خندانک
        مجتبی شهنی
        چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸
        سلام و درود خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0