سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        تفاوت شعر بانظم
        ارسال شده توسط

        یونسی یونس

        در تاریخ : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۰۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۵۰ | نظرات : ۱۳

        تفااااوت شعر با نظم 🌹🌹
        بهتراست بدانیم که شعر با نظم تفاوت اندکی دارد.
        شعر در زبان عربی به معنی دانستن و احساس کردن است. به معنای اصطلاحی، کلامی است مرتب، معنوی، موزون و خیال انگیز که  در آن اندیشه ها و احساس و عواطف شاعر در قالب الفاظی فصیح و زیبا بیان می شود.

        به گفته ی ارسطو سخنی موثر و مخیل که شوری در دل بر پا کند و حالتی از غم یا شادی را در درون انسان ایجاد کند.

        نظم در لغت یعنی به هم پیوستن و در اصطلاح، کلامی موزون و مقفی (قافیه دار) است اگر چه ممکن است بیانگر احساس و عواطف و تخیل نباشد.

        👈بنابراین هر شعری، نظم نیست و هر نظمی، شعر نیست. «ارسطو از جمله کسانی است که بین کلامی که موزون و خیال انگیز باشد و کلامی که تنها وزن داشته باشد، تمایز قائل شده و دومی را از زمره شعر به حساب نیاورده است».
        👈شعر و نظم، حتی در موضوع هم با هم تفاوت دارند. استاد علی اکبر دهخدا در این باره معتقد است:
        ( 👈موضوع شعر، در احساس انگیزی و تأثیرات بی شائبه شاعر خلاصه می شود، ولی نظم فقط سخن موزون و مقفّی  است). در حقیقت،🌹 همان گونه که سخن موزون مقفّی را که احساس انگیز نباشد، نظم می نامیم🌹 نه شعر، سخن خیال آفرین و احساس انگیز را نیز که عاری از وزن و آهنگ باشد، شاید بتوان نثر لطیف شاعرانه یا شعر منثور نامید، نه شعر منظوم کامل؛ زیرا موزونی، خود، از برترین شرایط تأثیر شعر است.
        👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
        👈ملک الشعرای بهار نیز در شعر معروف خویش، حوزه شعر را از نظم جدا می داند و می سراید:
        شعر دانی چیست؟ مرواریدی از دنیای عقل
        شاعر آن افسونگری کاین طُرفه مروارید سُفت
        صنعت و سجع و قوافی هست نظم و نیست شعر
        ای بسا شاعر که شعرش نیست الّا حرف مُفت
        شعر آن باشد که خیزد از دل و جوشد ز لب
        باز در دل ها نشیند، هر کجا گوشی شِنفت
        ای بسا شاعر که اندر عمر خود نظمی نساخت
        وی بسا ناظم که اندر عمر خود شعری نگفت

        از این روی می بینیم سخنانی به نظم گفته شده که جنبه آموزش علوم و فنونی دارد و 🌹🌹خالی از آرایه های ادبی است.🌹🌹 مثلا برای آموزش حروف الفبا یا اعداد یا نام اشیا به زبان فارسی یا زبان دیگر از نظم استفاده می کنند تا بهتر در ذهن جای گیرد.

        کتاب نصاب الصبیان ابو نصر فراهی از این مقوله است. ایشان ترجمه فارسی بسیاری از لغات عربی را برای آموزش کودکان بصورت نظم آورده است تا یادگیری آن آسان شود. برای نمونه چند بیت از این کتاب را می آوریم:
        اله است و الله و رحمان خداى
        دلیل است و هادى تو گو رهنماى‌
        محمد، ستوده، امین، استوار
        به قرآن ثنا گفت وى را خداى‌
        صحابه است یاران و آل، اهل بیت‌
        که اسلام و دین شد از ایشان به‌پاى‌
        سما، آسمان، ارض و غبرا، زمین
        محل و مکان و معان است جاى‌

        نمونه ای دیگر از نظم:
        حیوونا خیلی هستند                وحشی و اهلی هستند
        گاو، بچه اش گوساله                 بز، بچه‌اش بزغاله
        گوسفند و میش و بره              می‌چرند توی دره  
        اسب و شتر تو صحرا               باری برند به هر جا
        گنجشک و سار و بلبل               میرن رو شاخة گل ....
        بنابراین ممکن است کلامی موزون و یا مقفی نباشد و به عبارتی نثر باشد اما شعر هم باشد چون بیان حس و شعور درک درونی شاعر است ازاین روی می بینیم که سخنی به ظاهر وزن عروضی و قافیه و ردیف ندارد ولی از سویی تخیلی و بیانگر عواطف و اندیشه ای است از این روی نام شعر منثور می گیرد.

        مثلا اشعار سلمان هراتی درباره ی وطن یا اشعار سهراب و ...از این گروه است.
        شعری از سلمان هراتی:
        ای ایستاده در چمن آفتابی معلوم
        وطن من
        ای توانا ترین مظلوم
        تو را دوست می دارم
        ای آفتاب شمایل دریا دل
        و مر گ در کنار تو زندگی است
        ای منظومه ی نفیس غم و لبخند
        ای فروتن نیرومند
        ایستاده ایم در کنار تو سبز و سر بلند

        البته اگر شعری منظوم هم باشد اوج زیبایی را از ظاهر و باطن درخود دارد که می توان به غزلیات حافظ وسعدی ویا منظومه های داستانی حکیم نظامی و یا مثنوی شاهنامه ی فردوسی و دیگر ادیبان اشاره کرد.
        غزلیات۱۳🌸🌸💜🌸🌸

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۰۶۹ در تاریخ سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۰۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۰۶
        قلمتان نویسا
        هزاران درود
        استاد فرهیخته
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۲۵
        عرض سلاااام و ارادت
        جناب دزفولی دوست ارجمندم.
        زنده باشیدانچه بزرگان ادب براساس کاربرد در ادبیات
        ایران بما انتقال دادند ما هم به دیگران..... خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۶
        درود بر استاد یونسی عزیز
        بسیار لذت بردم ممنون از این مطلب زیبا
        🌹🌹🌹
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸
        عرض ارادت جناب راجی
        دوست فرهیخته ام...
        تمنا دارم جز برای یاداوری در چارچوب قوانین
        از پیش پرداخته و سازنده بود تقدیم کردم.. خندانک
        ارسال پاسخ
        علی غلامی
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۱
        با درود استاد یونسی عزیز
        اگر بخواهیم در مورد شعر و نظم و شعر منثور صحبت بکنیم به نظر من نمی توان فقط به جنبه های ادبیات توجه داشت و تکیه کرد چرا که باید مولفه هایی نظیر مسائل جامعه شناختی و روانشناسی و بسیاری از پارامترهای دیگر را در آن دخیل داشت چرا که شعر امروزه بیش از آنکه یک تعریف کلاسیک از ارسطو و یا آکادمیک از اساتید امروز داشته باشد بستگی به پسند مخاطب و انواع مسائل دیگر نیز دارد اگر شعر را فقط از زاویه علمی آن مورد بررسی قرار دهیم در واقع فضای شعر را محدود به همان جمع اساتید کرده‌ایم زیرا امروزه که شما می فرمایید شعر اگر منظوم باشد بهتر است و در بالاترین مرتبه قرار میگیرد حال سوال من از شما این است اگر یک شعر با درست ترین وزن را به زبان‌های دیگر ترجمه کنیم آیا چیزی از وزن و مقفی بودن شعر باقی می ماند ؟در آن صورت تکلیف آن شعر چیست؟اگر نظم باشد و به زبان دیگر برود تکلیف آن چیست ؟آیا مطالب درون آن متن ادبی تبدیل به پاره ای از سخنان نمیشود که اگر به همدیگر ربط داشته باشد و دارای یک ساختار باشند که خوب است ولی اگر این چنین نبود و یکی به مشرق میرفت و دیگری به مغرب آن وقت تکلیف آنچه که به نظم سروده شده است چیست؟
        ولی در کل هنوز واقعا به درستی نمی‌توان این مرزهای خاکستری را کاملا سفید یا سیاه نمود و به نظرم با تمام مطالعاتی که در این زمینه برحسب علاقه انجام داده‌ام هنوز کسی نتوانسته بوطیقایی نهایی در این زمینه بسازد از قدما گرفته تا متاخرین.یعنی هر کس دلایل خوبی دارد برای اثبات خودش و رد قبلی‌ها و بعدی‌ها و هم نسل‌های خودش.

        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۴۸
        عرض ادب و ارادت
        دوست شیرین گفتارم جناب غلامی...
        با تمام سوالات شما در مورد نوشتار و عرایض شما
        موافقم .... نه انکه
        اشعار امروزی از هرنوع ان (قالب) نباید
        ضعیف تر از اشعار شعرای قدیم باشد..
        بعنوان مثال در همین سایت و سایت های متعدد
        امثال من .. که جسارتی به دوستان نباشد...
        فقط و فقط چیده مان واژه را در کنار هم
        همانند گفتار ادبی در صفحه ی کاغذ به معرض دید خوانندگان قرار میدهیم... منظورم این بود که :
        نوشته های من خالی از ارایه ها ی ادبی باشد،،،،
        (شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعر گفته نمیشود.مثال:
        آقـــــــــــای غلامی تو چرا رفتی زپیشــــــم؟
        زخمی شده این دل توزدی یار نیشم ........توجه کنید
        موزن و اهنگین با وزن ربــــــــــــــــــــــــاعی
        اما خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالی از صنعت و ارایه.
        خود بخوان ازین مجمل.
        سپاس از نظر گرانبهای شما دوست ادیبم خندانک
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳
        درودتان
        ممنون از مطلب آموزشی شما
        چند روز پیش هم یکی از ادیبان در این مورد نوشت فکر میکنم جناب موسی ظهور آرام بودن.

        🌹🌹🌹
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۵۰
        عرض ارادت
        شاعره بانوی ارجمند...
        متشکرم از همراهی ..منباب یاداوری بود.
        هرچند هرروز تکرارش مفیداست
        حقیقتا از ارسالی
        جناب ظهور اطلاعی نداشتم تا بهره ی بیشتری ببرم خندانک
        ارسال پاسخ
        زینب بویری (خزان)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۵۴
        درودبرجناب یونسی گرامی خندانک
        مطالب ارزشمندومفیدی بود خندانک خندانک
        بسیارعالی خندانک
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵
        عرض ادب و ارادت
        شاعره بانوی ارجمند سرکارخانم خزان
        ممنونم از همراهی خندانک
        ارسال پاسخ
        غلامرضا مهدوی (مهدوی)
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۴
        درود برشما
        موفق باشید عزیز
        خندانک
        خندانک خندانک
        یونسی یونس
        یونسی یونس
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
        عرض سلااام
        دوست گرانقدرم جناب مهدوی

        و متقابلاااا درودتان بــــــــــــاد خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1