سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
    17 شوال 1445
      Thursday 25 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۶ ارديبهشت

        تودل انگیزترین شعرِجهانی

        شعری از

        بهروز ابراهیمیان

        از دفتر دفتراشعاردیزناب نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۲۲ شماره ثبت ۸۶۴۰۸
          بازدید : ۵۰۴   |    نظرات : ۱۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر بهروز ابراهیمیان

        تودل انگیزترین شعرِجهانی
        شبنمِ رویِ گُلی، آبِ پاکی وروانی
        وبه تعبیرِدگر...
        باغی ازبرگ وگُل وسروچمانی
        غزلی یاکه ترانه
        یاکه بیتِ عاشقانه
        سبدی گُل ،زگلستانِ جهانی
        آرزویم فقط این است همیشه ...
        خوش وخُرّم تروتازه
        شادوسرسبزبمانی
        ۶
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و امید بخش بود خندانک
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۵
        درودوسپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۴۱
        بداهه تقدیم شما
        شکوه آسمان شعر شما ست
        فروغ جاودان مهرشما ست
        #م_ب_انصاری_دزفولی
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۲۵
        درودوسپاس جناب انصاری ،بداهه زیبائی بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۵
        درودوسپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱
        درودتان 🌹🌹🌹
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷
        درودوسپاس بانوی گرامی تشکرازمحبت شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۵۴
        بسیار زیبا و دلنشین بود
        سراسر احساس ناب
        زنده باد بزرگوار🌹🌹
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۵
        درودوسپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم آروین
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۳۵
        درودها‌استاد‌ارجمند
        زیبا ودلنشین بود
        خندانک خندانک
        بهروز ابراهیمیان
        بهروز ابراهیمیان
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۵
        درودوسپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فردین مهتاب (سراب)
        چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ۱۴:۵۲
        سلام جناب ابراهیمیان!

        " تو دل تنگیزترین شعر جهانی" تیتر شعر شماست. تیتر به منزله محور سرخی است که محتوای شعر بایستی به دور آن بچرخد تا یک تصویر منسجمی را برای مخاطبین به نمایش بگذارد.

        نقد (Recension) بیان و توصیف مطابق همان چیزی است که نقد کننده به خوانندگان شعرتان بدون کم و کاست در دسترس قرار میدهید. بنابر این نقد مقدس است و کسی نباید در پروسه نقد کلیت نوشته تان را به زیر علامت پرسش ببرد.

        بنابراین نقد به معنای انتقاد (Critique) نیست که در کشورمان همه آن را تا به حال به طور اشتباهی به کار میبرند.
        گذار از نقد به انتقاد هنور در کشورمان رایج نشده است علی رغم این که انتقاد ، انتقاد از انتقاد و انتقاد از خود به منزله سه اصول کارآئی و خلاقیت برای تصحیح ، عمیق سازی و وسعت بخشی به شناختهای علمیمان هستند.

        با توجه به اشارات اجمالی فوق، بنده درصدد هستم شعر شما را مورد انتقاد قرار بدهم تا خوانندگان شعرتان متوجه بشوند که عدم تسلسل ادبی – منطقی در نوع تفکر شاعر چگونه است؟

        تیتر شعر:
        تیتر شعر مفهوم دوگانه ای را مورد خطاب قرار میدهد: یکی خود شعر را و دیگری شخص نامشخصی را به جای شعر.
        اگر خود شعر در مد نظر شاعر باشد بنابراین محتوای شعر هیچ ارتباط منطقی با تیتر ندارد و نسبت به آن بیگانه است. در این صورت شاعر تمرکز حواس و سگالش لازم را در حین نوشتن شعر نداشته است.

        واقعیت موجود در شعر دال بر همین است زیرا که در محتوی، اشاره ای به مختصات دل انگیزترین شعر جهانی نشده است و خواننده شعر، اثری از شعر جهانی را نمی بیند.

        اگر شاعر شخص نامشخصی را به جای شعر مورد مبذول نظر گرفته باشد در این صورت هم شخص نامشخص با محتوای شعر در ارتباط تنگاتنگ منطقی -ادبی قرار نگرفته است. زیرا که یک شخص مورد نظر نمی تواند حامل مشخصات متضاد و مزخرفات (اضافات پا در هوا) صرف زیر باشد:

        " شبنمِ رویِ گُلی، آبِ پاکی وروانی
        وبه تعبیرِدگر...
        باغی ازبرگ وگُل وسروچمانی
        غزلی یاکه ترانه
        یاکه بیتِ عاشقانه
        سبدی گُل ،زگلستانِ جهانی".

        اگر شخصی ژاله ای بر روی گلبرگ گلی باشد و مورد قیاس با آب پاک و روان باشد چطور میتواند
        همزمان به باغ سروی تعبیر شده باشد که هنوز جایگاهش در مد نگاه شاعرانه روشن نیست: جانا تو غزلی؟ ترانه ای؟ بیت عاشثانه ای؟ سبدی آکنده از گل ز گلستان ناکجاآباد جهانی؟

        بنابراین شاعر نتوانسته است در هر دو حالت احتمالی اشاره شده، " تو دل تنگیزترین شعر جهانی" را به تصویر منسجم ، شفاف و با خلاقیت شاعرانه زیبا شناسایانه به پردازش کشیده باشد .

        با آرزوهای شاعرانه بیشتر
        خندانک خندانک
        فردین صمدی
        فردین صمدی
        چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ۱۶:۱۳
        درود دوست عزیز علم نقد یک مبحث است و توانایی استفاده از آن نقد عملی مبحثی دیگر صرفا چند تعریف خواندم از تیتر و نقد ولی در عمل این شعر را مورد نقد درست قرار ندادید زیرا دید شاعرانه نسبت به اثر نداشتید جواب تمام سوالاتتان واضح در شعر بیان شده است پیشنهاد میکنم دوباره بخوانید .
        درود شاعر نیمایی خوبی خواندم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فردین مهتاب (سراب)
        فردین مهتاب (سراب)
        پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ۰۰:۳۴
        سلام جناب صمدی!

        پاسخ شما در دو سطر آخر نقد داده شده است. بنابراین مؤلفه ها و پارامترهای شعری در هر دو حالات ذکر شده در متون نوشته موجود نیستند تا در یک ارتباط تنگاتنگ بتوانند تصویر شفافی را با تسلسل ادبی - منطقی در دسترس خواننده قرار بدهند و در کلیتش واقعیت یک جریانی را بازگو بکند که دارای اهمیت اجتماعی - همگانی باشد باشد تا اهمیت نقد داشته باشد.
        لازمه نقد عبارتند : موضوع، اهمیت تاریخی، مختصات اجتماعی ، زبان شاعر ، هوشمندی ادبی ، هدفمندی در بیان واقعیتهای عینی برای خلاقیت آفرینی در مخاطب و غیره.

        تعریف گوسفند که حیوانی است که دو تا چشم دارد ، دو تا گوش و پشم دارد ، یک چهار پاست ، میخورد ، مینوشد ، میخوابد نیازی به نقد ندارد زیرا که اکثر حیوانات دارای همین خصوصیات هستند.

        از کجای این شعر باران نیمائی میبارد که نسیمش مشام شاعران را خیس بکند؟

        موفق باشید! خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0