سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        خیال واهی

        شعری از

        سعید غفاری

        از دفتر من همان شب هستم - غزلیات نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲۹ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۰۰ شماره ثبت ۱۳۱۳۴۴
          بازدید : ۱۴۱   |    نظرات : ۱۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        به خیال رفتم امشب، به همان خیال واهی
        شده ام گدای کویی که در آن تو پادشاهی
         
        به خیال هستم اما نبرم ره به سرایت
        در خیال و خواب حتی من گدایم و تو شاهی
         
        به رهت کمین گزیدم، که مه روی تو بینم
        به گمان که رفته بودم به مسیر اشتباهی
         
        نرسم من به تو حتی به گذرگه خیالت
        به چه رو چنین سزایی به چه جرمی و گناهی
         
        تو اگر مرا برانی به کجا قرار یابم
        که به جز ره خیالت من ندانم هیچ راهی
         
        درویش بی نوا را امشب تفقدی کن
        به ضیافتی خیالی به محبت نگاهی
         
        چه خیال ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی
        اثری هم نرسانده به خیالم از تو گاهی
         
        سر آن ندارد امشب که بر آید آفتابی
        چه شبی دراز باشد که ندارد هیچ ماهی
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۰۷
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و دلنشین بود خندانک
        سعید غفاری
        سعید غفاری
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۲
        سپاس استاد استکی بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۱۴:۱۷
        درود بر آقای غفاری عزیز. شعر زیبا بر وزن «فعلاتُ فاعلاتن فعلات فاعلاتن» که یادآور غزل سعدی‌ست به مطلع:
        اگرم حیات بخشی وگرم هلاک خواهی
        سر بندگی به حکمت بنهم که پادشاهی
        من اگر هزار خدمت بکنم گناهکارم
        تو هزار خون ناحق بکنی و بی گناهی (الی آخر)
        و در بیت یکی مانده به آخر و بیت آخر دو مصراع از غزل دیگری از شیخ سعدی تضمین شده است. در شعر زیبای شما مشکلات ریز وزنی هست که با کمی عنایت درست می‌شود.
        حالا چیزی هست که در قلبم بود اما جایی نگفته بودم. اختیار شاعری قلب را ممکن است بشناسید: جابجایی یک هجای کوتاه با یک بلند یعنی مثلا تبدیل «_ ل» به «ل _». علمای عروض قلب را عمدتا در تبدیل مفتعلن به مفاعلن و برعکس مجاز می‌دانند و درباره جواز آن در بقیه موارد اختلاف وجود دارد. یک چیزی که دربارهٔ قلب گفته می‌شود این است که قلب حتما باید در «رکن» اتفاق بیفتد و مثلا در محل برخورد دو رکن مجاز نیست مگر در رباعی. از نظر من این سخن، تحکم محض است: چیز مقدسی درباره وزن رباعی وجود ندارد! چرا باید فرض کنیم فقط و فقط در وزن رباعی قلب در محل برخورد دو رکن مجاز است و در صد‌ها وزن عروضی دیگر مجاز نیست؟! حالا چرا این را گفتم؟ در برخی اوزان «قلب» بین رکنی اختلالی بسیار ضعیف تر ایجاد می‌کند تا در رباعی و در رباعی اثر قلب شدیدتر به گوش می‌رسد.
        حالا همین «فَعَلاتُ فاعلاتن» را در نظر بگیرید. اگر در محل برخورد دو رکن (...تُ فا...) جای دو هجا عوض شود تبدیل می‌شود به «فعلاتن فعلاتن»(این اتفاق در همین شعر شما گاهی رخ داده است). واقعیتش را بخواهید من نمی‌توانم قبول کنم تبدیل «مفتعلن مفتعلن» به «مفاعلن مفاعلن» مجاز باشد اما تبدیل «فعلاتُ فاعلاتن» به «فعلاتن فعلاتن» در هر شرایطی غیرمجاز قلمداد شود (گوش من اولی را راحت تر از دومی حس می‌کند اما اولی مجاز است و دومی غیر مجاز).
        شاید درباره این دغدغه مطلبی نوشتم و نظر اعظای سایت را جویا شدم. واقعا مبحث قلب در شعر به شدت گیج کننده است و به نظرم اصلا قواعدش «خود-سازگار» و منطقی نمی‌نمایند.
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۰:۱۸
        سلام
        قلب را کلا بی خیال شو
        فرض کن شما چنین وزنی را در شعرت بیاوری :

        متفاعلن فعل فعولن فاعل

        خوب اگر همه ی مصاریع را بر اساس همین وزن پیش ببری ، چه مشکلی پیش خواهد آمد ؟؟
        ارسال پاسخ
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۰:۲۰
        و اینکه گوش انسان اغلب متوجه نارسایی یا انحراف وزن می شود . مثلا در همین شعر بیت دوم ، مصرع دوم :

        در خیال و خواب حتی من گدایم و تو شاهی

        آیا " منم آن گدا تو شاهی " روان تر نیست؟
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۴۵
        سلام بر آقای مانای عزیز. کاملا درست که اگر همه مصراع‌ها دقیقا بر یک وزن باشند بهتر است و من کاملا موافقم. درباره روان بودن مثال شما حرفی نیست. حتی درباره تبدیل مفتعلن به مفاعلن هم انحراف واضحی هست. حرف من این است چرا ما درباره اختیارات شاعری استاندارد دوگانه دارید و علمای عروض کمتر روی بررسی های انتقادی تر کار می‌کنند. اینکه قدما فلان کار را کرده‌اند یا نکرده‌اند مهم است ولی دلیل قاطع نیست‌.
        البته باز هم می‌گویم قطعا باید از این اختیارات شاعری حدالامکان اجتناب کرد (مگر در موارد خاص سبکی یا شرایط خاص).
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۴۶
        ...استاندارد دوگانه داریم* (اشتباه تایپ کردم)
        محمد ساکی
        محمد ساکی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۳:۱۳
        سلام و عرض ادب
        گذشته از طیف نسبتاً وسیع تصویر ذهنی از ادراک شنوایی
        با نظر حضرتعالی در مورد قلب کاملآ موافقم
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید غفاری
        سعید غفاری
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۶
        درود و سپاس از نقد و نکات مفید که قطعا در آینده استفاده خواهم نمود
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۱۸:۵۹
        درود بر اندیشه ناب شما
        شاعر وهنرمند ارجمند
        همواره تابان
        جوشان وخروشان باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        سعید غفاری
        سعید غفاری
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۲
        سپاس از شما استاد بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد ساکی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۳:۱۷
        سلام و عرض ادب
        زیبا سرودید
        شاد و سلامت و سربلند باشید و برقرار ان‌شاءالله
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        سعید غفاری
        سعید غفاری
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۳
        سپاس
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4