نگاهت کودتای سوّم حوت* رضاخانیست/
پُر از شبنامهٔ وحشت پُر از احکام زندانیست/
نگاهت از ترور سرشار و زندانبان آزادیست/
با شعار از جنس میهن شاه ظلّ اللّهِ یزدانیست/
نگاهت فتح اسکندر ز مقدونیه تا شیراز/
به شوق التیام زخم و کین خواهی یونانیست/
نگاهت یورش نادر به قلب معبد هندوست/
غنیمتگاه الماس و شب تاراج و ویرانیست/
نگاهت حملهٔ آغا محمد خان قاجاریست/
به گرجستان و تفلیسی که در اوج پریشانیست/
نگاهت شکل راه آهن پل پیروزی دشمن/
شبیه زخم های شوروی و انگلستانیست/
نگاهت قتل عام خونی چنگیز و تیموری/
به سرحدّات فرهنگ و تمدن های ایرانیست/
نگاهت انحراف انقلابات ترقی خواه/
پر از ضدّیت مشروطهٔ مشروعه خواهانیست/
نگاهت چون وثوق الدوله* ها از توطئه سرشار/
تمامیِ وطن را ساده بر اغیار ارزانیست/
نگاهت را به رغم تلخی تاریخ می خواهم/
نگاهت مرکز کشتار عاشق ها به آسانیست
*حوت یکی از صورت های فلکی دوازده گانه مطابق با ماه اسفند.
*وثوق الدوله نخست وزیر اواخر دوره قاجار و امضاکننده قرارداد معروف ۱۹۱۹ با انگلستان
متفاوت و زیبا بود