کلاسپید چیست؟
کلاسپید ( ترکیب شعر کلاسیک و شعر سپید یا نو باهم ) قلب جدید در شعر فارسی است که ترکیبی از شعر کلاسیک فارسی مانند غزل ترانه و.. با شعر جدید و یا سپید و نیمایی در شعر فارسی است.
کلاسپید میتواتند نزدیک به قالب کلاسیک مطلق و یا نزدیک به شعر نوباشد. درنگاه اول مخاطب قالب کلاسپید را قلب های سنتی شعر فارسی میبیند و شاید برای کسانیکه آشنایی چندانی با قاقیه و ردیف و.. در شعر نداشته باشند – کلاسپید همان قالب سنتی را تداعی نماید.ولی از نگاه کسانی که آشانیی با علم عروض داشته باشند کلاسپید با قالب های سنتی تطابق تام ندارد- چون همانگونه که بسیاری از دوستان به اینجانب تذکر داده اند در شعر اینجانب رعایت تمام کمال ردیف و قافیه نمیشود- چون بیشتر اوقات به جای قافیه که از الزمات شعر کلاسیک است ردیف به جهت سهولت کاربرد جای قافیه را گرفته است.
از نظر خیلی دوستان استفاده از این روش سرودن شعر نشانه عدم توانایی و عدم اطلاع شاعر از قواعد شعری است و از نظر تعدادی از مخاطبین و شاعران از جمله اینجانب استفاده از کلاسپید موجب راحتر شدن بیان و اندیشه در شعر و استفاده از زیبایی های ساختاری قالب های سنتی شعر فارسی و استفاده از سهولت بیان اندیشه در شهر نو میگردد.میگردد.
اینکه سبک کلاسپید چقدر در زبان و ادبیات فارسی و به ویژه شعر بتواتند برای خودش جایگاهی بازکند را تاریخ و زمان مشخص خواهد کرد. مانند سرگذشت شعر نو سپید در شعر فارسی
**
با احترام حسن بذرگری(آیین نیشابوری)
اشتباه برداشت بسیاری از دوستان شاعر یا مشتاق ادبیات منظوم سنتی و نیمایی و در پی اش سپید در این است که گمان می دارند شعر سنتی خلاصه می شود در رعایت وزن وقافیه همچنانکه شعر نیمایی نتیجه ی خط زدن یا جابه جایی قافیه است و کم یا زیادی ارکان افاعیل همچنانکه شعر سپید را حاصل به دور افکندن این هردو می پندارند در همین رهگذر است که حضرت عالی تصور می فرمایید با برداشتن قافیه یا ردیف به نیمایی می روید و برمی گردید و شاعرانه ای منحصر به فرد رقم می زنید که قالبی انحصاری نیز بطلبد خیر اینگونه نیست علاوه بر این که در همین ترانه ها نیز رعایت بسیاری از موارد لازم برای کوتاه ترین قالب را نمی فرمایید اکنون چگونه از ترکیب قالب ها سخن به میان آورده اید صرف نظر از اینها سپید قالب نیست سپید سرایی یک فن ادبی ممتاز است و پیش آهنگ که در ساختارها ی مختلف خود را نشان می دهد شرط نخستین نشاندن یک ژانر پیش آهنگ قالب شکسته در دوبیتی های حضرت عالی آن است که شما شاعری فراتر از شاعران فرانو باشید حال آنکه با نهایت احترام وعرض پوزش چنین تشخیص می دهم که حضرت عالی لذت ساخت یک شعر ژرف را تجربه نفرموده اید حالا این لذت چه در آفرینش دوبیتی یا رباعی و غزل یا نیمایی و سپید باشد چه در متن یک ترانه خلاصه عرض کنم ادبیات اقیانوسی ژرف و گسترده است نبایستی که بی حساب وسط این اقیانوس پرید اگر ته افتادن آب را می بینیم گاهی خطای دید است خطای مقایسه ای گاهی هم درست می بینیم این اقیانوس آبش ته افتاده است اما نه آنچنان که بی ابزار بتوانیم در آن شناکنیم صید کنیم لذت بیریم و از این قبیل حرف ها و هم نه از بابت فقر قالب های شعری از قالبهای متنوع کلاسیک محض گرفته تا نئو کلاسیک نیمایی سپید و سه گانی جرقه زلال این ها کم و بیش متن هایی قابل نقد ادبی آورده اند کلاسپید دیگر چیست ؟ ابتدا کلام شاعرانه بیاورید سپس از این نو آوری ها ....ضمن آنکه از چنددهه ی پیش منتقدین ادبی از فقر فلسفه در شعر ایران سخن گفته اند باید اندیشه را چسبید اندیشه اندیشه الان بگویم افراغ اندیشه می فرمایند عجب چاپلوسی است
خاک پای استادان و دوستان شاعرم وتمامی نابی های اهل فرهنگ هنر دل دین دانش و معرفت که آیین نیشابوری عزیز نیز عضوی از این مجموعه زیباست و نیک اندیش بابت وقت بسیاری که گرفتم پوزش می طلبم محمدیزدانی جندقی