سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        بحث هایی در مورد جن قسمت اول
        ارسال شده توسط

        جاسم ثعلبی (حسّانی)

        در تاریخ : دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ ۱۱:۱۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۱۴ | نظرات : ۳


        بحث هایی در مورد جن قسمت اول
        محتواي سوره ي جن
           اين سوره چنانكه از نامش پيداست ،عمدتاً در باره ي خلق ناپيدايي به نام «جن» سخن مي گويد .
         
           سخن او از ايمان به پيامبر اسلام (ص) و خضوع در برابر قرآن مجيد ،و ايمان و اعتقاد آنها به معاد ،وجود گروهي مؤمن و كافر در ميان آنها و مسائلي از اين قبيل است،
         
            اين بخش از سوره ي نوزده  بيست و هشت آيه  سوره را در بر مي گيرد،و بسياري از عقايد خرافي را در زمينه ي «جن» اصلاح مي كند و بر آنها خط بطلان مي كشد.(1)
         
           در بخش ديگري از اين سوره اشاره اي به مسأله ي توحيد و معاد آمده است. و در آخرين بخش اين سوره ،سخن از مسأله ي علم غيب است كه هيچكس از آن آگاهي ندارد،جزء آنچه اراده كرده است.(2)
         
         
         
         
         
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)تفسير نمونه ،ج25،ص97
        (2) مجمع البيان،ج10،ص364
        فضيلت تلاوت سوره ي جن
         
           در حديثي از پيامبر گرامي (ص) آمده است « مِن قرء سورة الجن اعطي بعدد كل جني و شيطان صدق بمحمد (صلي الله عليه و آله ) و كذب به عتق رقبة» هركس سوره ي «جن» را بخواند به تعداد هر جن و شيطاني كه تصديق به محمد يا تكذيب او كرده است ثواب آزاد كردن برده اي داده مي شود.(1)
         
           در حديث ديگر از امام صادق (عليه السلام) آمده است « من اكثر قراءة قل اوحي لم يصيبه في الحياة الدنيا شيٌ من اعين الجن و لا نفثهم ولا سحرهم ولا كيدهم ،و كان مع محمدٍ (ص) فيقول يا رب لا اريد منهُ بدلاً ولا ابغي عنهُ حولاً» يعني هركس بسيار سوره ي جن را بخواند هرگز در زندگي دنيا چشم زخم جن و جادو وسحر و مكر آنها به او نمي رسد ،و با محمد (ص) همراه خواهد بود ،و مي گويد : پروردگارا من كسي را به جاي او نمي خواهم ،و هر گز از او به ديگري متمايل نمي شوم .(2)
        البته اين تلاوت مقدمه اي است بر آگاهي از محتواي سوره ،و سپس به كار بستن آن.
         
         
         
        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)     مجمع البيان ،ج10،ص365
        (2)       تفسير برهان،ج4،ص390
         
        شأن نزول سوره ي جن
           در تفسير آيات بيست و نه تا سي ودو سوره ي احقاف شأن نزولهايي آمده بود كه با مطالب سوره مورد بحث (سوره ي جن) كاملاً هماهنگ است ،و نشان مي دهد كه هر دو مربوط به يك حادثه است شأن نزولها بطور فشرده چنين است.
        1)      پيامبر (ص) از مكه به سوي بازار «عكاظ» در «طائف» آمد تا مردم را در آن مركز اجتماع بزرگ به سوي اسلام دعوت كند ،امّا كسي به دعوت او پاسخ مثبت نگفت ،در بازگشت به محلي رسيد كه آن را وادي «جن» مي گفتند ،شب را در همانجا ماند و تلاوت آيات قرآن مي فرمود ،گروهي از جن شنيدند و ايمان آوردند ،و براي تبليغ به سوي قوم خود بازگشتند.(1)
        2)      ابن عباس مي گويد: پيامبر (ص) مشغول نماز صبح بود و در آن تلاوت قرآن مي كرد ،گروهي از جن در صدد تحقيق از علت قطع اخبار آسمانها از خود بودند، صداي تلاوت قرآن محمد (ص) را شنيدند و گفتند: علّت قطع اخبار آسمان از ما همين است ،به سوي قوم خود باز گشتند و آنها را به سوي اسلام دعوت كردند.(2)
        3)      بعد از وفات «ابو طالب» كار بر رسول خدا سخت شده ، به سوي «طائف» عزيمت فرمود : تا ياراني پيدا كند ،اشراف«طائف» شديداً او را تكذيب كردند ،و آنقدر از پشت سر سنگ به پيامبر (ص) زدند كه خون از پاهاي مباركش جاري شد ، خسته و ناراحت به كنار باغي آمد ،و سرانجام غلام صاحبان آن باغ ،كه نامش «عدّاس» بود، به حضرت ايمان آورد ،پيامبر (ص) به سوي مكه باز مي گشت ،شبانه به نزديكي نخلي رسير ، مشغول نماز شد و در اينجا بود كه گروهي از «جن» از اهل « لعيبيس » يا يمن  از آنجا مي گذشتند صداي تلاوت قرآن حضرت را در نماز صبح شنيدند و ايمان آوردند.(3)
         
         
        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)     تفسير علي بن ابراهيم ،طبق نقل نور الثقلين،ج5،ص19
        (2)     صحيح بخاري و مسلم و مسند احمد مطابق نقل في ظلال،ج7،ص429
        (3)     مجمع البيان ،ج9،ص92 و سيرة بن هشام ،ج2،ص62و63
                 
        ارتباط جن ها با پيامبر(ص)
         
         
          تعبير «اوحي الّي......» (به من وحي شده)  نشان مي دهد كه پيامبر (ص) در اين ماجرا شخصاً افراد جن را مشاهده نكرده ،بلكه از طريق وحي به استماع آنها نسبت به قرآن مجيد آگاه شده است .
         
          در ضمن اين آيه نشان مي دهد كه طايفه ي «جن» داراي عقل و شعور و فهم و درك ،با تكليف و مسئوليت ،آشنايي به لغت ،و توجّه به فرق بين كلام اعجاز آميز دارند همچنين خود را موظف به تبليغ حق مي دانند ، و مخاطب خطابهاي قرآن نيز هستند.(1)
         
         
        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        (1)     مجمع البيان ،ج9،ص92
         
        گرد آورنده : جاسم ثعلبی (حسّانی)  پایان نامه کارشناسی/ موضوع : جن از دیدگاه قران و روایات و نویسندگان.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۵۷۸ در تاریخ دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ ۱۱:۱۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1