سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 4 اسفند 1403
    24 شعبان 1446
      Saturday 22 Feb 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        تمام پلیدیها در خانه ای قرارداده شده و کلید ان دروغگویی است. امام حسن عسكري(ع)

        شنبه ۴ اسفند

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        گنج پنهان
        ارسال شده توسط

        صفورا کمربسته ،

        در تاریخ : دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ ۰۴:۰۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۷۱ | نظرات : ۱۶

        سلام و درود خدمت شما عزیزان جان
         
        میگویند خدا گفت :
        (( گنجی بودم پنهان ، خواستم تا آشکار شوم))
        این جمله چه تاثیری در احوالات شما دارد ؟

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۳۷۹ در تاریخ دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ ۰۴:۰۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        اجمل وثیق
        دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ ۰۹:۵۶
        درود بانوی گرامی
        بله این حدیث قدسی «من گنجی پنهان بودم، خواستم شناخته شوم، پس خلق را آفریدم.»
        بسیار پر معناست و خواندنش حس انرژی، قوت، حرکت و غرور به شخص در کل به انسان می‌هد.
        بعضی از تاثیرات مثبت آن عبارتنداز:
        1. احساس هدفمندی و معنا
        انسان با شنیدن این جمله به این باور می‌رسد که خلقت او تصادفی نیست، بلکه بخشی از یک نقشه الهی است. این احساس هدفمندی می‌تواند او را به سمت جستجوی معنا در زندگی سوق دهد.

        2. درک ارتباط با خداوند
        این جمله نشان می‌دهد که انسان وسیله‌ای برای آشکار شدن صفات الهی است. این ارتباط نزدیک با خداوند می‌تواند احساس آرامش، امید و عشق به خداوند را در دل انسان تقویت کند.

        3. تشویق به خودشناسی
        «گنجی پنهان» اشاره‌ای به حقیقت وجود انسان نیز دارد. در عرفان اسلامی، انسان آیینه‌ای برای تجلی اسماء و صفات خداوند است. بنابراین، این جمله افراد را تشویق می‌کند تا به خودشناسی بپردازند و گنج‌های درونی خود را کشف کنند.

        4. الهام‌بخشی برای تعالی روحی
        این جمله انسان را به یاد می‌آورد که هدف خلقت او فراتر از نیازهای مادی است. این فهم می‌تواند او را به سوی تعالی روحی و اخلاقی هدایت کند و او را به خداوند نزدیک‌تر سازد.

        5. احساس عشق و تواضع
        این که خداوند از عشق و خواست آشکار شدن سخن می‌گوید، در انسان حسی از عشق متقابل ایجاد می‌کند. همچنین، انسان را به تواضع و سپاس‌گزاری وادار می‌کند که در این نقش عظیم شریک شده است.

        6. آگاهی از مسئولیت
        با درک این جمله، انسان ممکن است احساس مسئولیت بیشتری کند؛ زیرا هدف وجود او تجلی صفات الهی است. این مسئولیت می‌تواند او را به سوی رفتارهای بهتر و خدمت به دیگران هدایت کند.
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ ۱۲:۰۳
        درود بر شما جناب وثیق گرامی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اجمل وثیق
        اجمل وثیق
        حدود ۱ ماه پیش
        درود جناب مهدی پور گرامی
        سپاس خندانک خندانک
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        بسیار سپاسگزارم استاد عزیز🙏🙏🙏
        🌺🌺🌺
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        درود من سوالات بسیاری دارم در این رابطه

        سوال اول اینکه اگر بر طبق دین باوری انسان پیش از زندگی دنیوی در بهشت( یا هر جای اینچنینی) بوده باشد خود موجودی کامل بوده فلذا دیگر رجعت دادن اون به زمین و طی کردن مسیر تکاملش توسط خالق موردی غیر منطقی خواهد بود اینطور نیست؟


        سوال دوم اینکه خالق چرا باید با علم بر هر اتفاق, انسان ( ودیگر موجودات) رو بسازه و اونها رو مورد امتحانی(رفتاری) قرار بده که خود از نتیجه اون آگاهه؟

        و مورد سوم اینکه بهشت و جهنم حالتی پاداشی دارن و چرا خالق باید این سیستم پاداش و مجازات رو خلق کنه ؟ خالقی که طبق سوال قبلی از عاقبت هر چیز آگاهی داره


        ممنون میشم اگر دوست داشتید جوابی منطقی بدید خندانک
        ارسال پاسخ
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و درود
        با خواندن این جمله به من حالتی از جنون دست میده ،جنونی که از زنده بودن ، هستی ، نفس کشیدن،جاودان بودن دم را غنیمت شمردن و رقص و آواز سرچشمه میگیره.،
        گنج پنهان را چون شراب سر میکشم و آشکار شدنش رو بو میکشم و ستایش مکنم ، سپس
        میچرخم و میگردم و نعره میزنم که ای گنج پنهان مرا بنگر که آشکار شدی و تو را مینگرم ،مینگرم، مینگرم که خلقم کردی
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ ۱۲:۰۰
        درود. اگر چه در صحت حدیث حرف زیاد هست (اکثریت منتقدان حدیث اعم از شیعه و سنی معتقد به ضعیف بودنش هستند چون سلسله روایی محکمی نداره اگر در برخی کتب تصوف اومده) اما سخن زیباییه و روش جالبی برای نگاه کردن به آفرینشه. در واقع در الهیات - که البته ابدا تخصصی ندارم و صرفا اندکی خوندم و شنیدم - یک سری صفات خدا ذاتی هستند مثل «قادر» یا «عالم» اما برخی صفات عَرَضی یا صفات فعل هستند. یعنی در فعل تجلی پیدا می کنند مثل «خالق»...
        ولی عجیب است...فکرش را بکنید. میلیاردها سال اقلا این جهان بر پا بوده و ما از عالم بی جان بیرون آمدیم و فکر کردیم که «چرا؟» و «چگونه؟»... به قول شاعر: چندین هزاران سال شد تا من به گفتار آمدم (البته همین طور گفتم منظور مولانا ممکنه چیز دیگه ای بوده باشه). خیلی شگفت انگیزه...
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        سپاس از نظرتون جناب صادقی عزیز🙏🌺🌺
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما بانو کمر بسته گرامی



        قال الله الحکیم : «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف»
        «من گنجی پنهان بودم، خواستم شناخته شوم، پس خلق را آفریدم.»

        بله این حدیث شریف قدسی ست از جانب آفریدگار هستی بخش
        که آفرینش جلوه ی زیبایی از جلوات اوست .
        ملاصدرا غایت و مطلوب‌ بودن خداوند را ، برای ذات خویش و دیگر موجودات ، به ترتیب با اسامی الهی «اول» و «آخر» تطبیق می‌کند. او کنز مخفی را اشاره به مرتبه ی احدیت صرف می‌داند و برای تبیین نحوه ی احتجاب و ظهور در حدیث کنز حق تعالی چهار وجه ذکر می‌کند. ملاصدرا برخلاف جمهور متکلمان ، اراده ی خداوند را منبعث از علم او به نظام خیر می‌داند که تابع علم او به ذات خویش است و بر همین اساس ، حب ذاتی و عشق ازلی خداوند را سرچشمه ی اراده ی او برای آفرینش معرفی می‌کند .
        همچنین ، این حدیث را می‌توان به‌منزله ی تفسیر آیه ی : «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (ذاریات: 56) در نظر گرفت که بر اساس آن، عبادت معرفت است و انسان کامل ، که جلوهگاه بروز همه ی صفات الهی است ، غایت قصوای همه ی آفرینش خواهد بود.


        با احترام
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        سپاس بی کران استاد🙏🙏🌺🌺
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب بانوی گرانقدر..
        رب العالمین وقتی انسان رو آفرید از روح مقدس خودش در جسم خاکی انسان دمید و به خودش احسنت گفت که چنین موجودی رو خلق کرده..انسان تکه ای از وجود مقدس خداوند عشق هست.. یعنی همه ی ما آیینه ی انعکاس خداوندیم ااااااااااالبت اگه مقام و منزلت انسانی خود رو حفظ کنیم..
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        از نظرتون سپاسگزارم🙏🌺🌺🌺
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود من انسان دین باوری نیستم و معتقدم صفات انسانی را نباید به خالق مرتبط کرد به روایات هم باور ندارم دلیلش هم اینه که هر کس در گذر تاریخ میتونه روایتی رو بسازه یا دستکاری کنه

        بجز این مورد یک سوال پیش میاد خدا چگونه و چرا و برحسب چه دلیلی باید با انسانها صحبت کنه ؟
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        حدود ۱ ماه پیش
        در اعتقاد من خدا برابرست با هر آنچه که وجود دارد بر طبق این حرف من خودم خدا هستم ( قطعه ای ناچیز از یک کل بزرگ)
        محسن گودرزی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام
        بانو به نظر بنده از این حدیث قدسی خواستن می‌باشد به معنی خواندن بخوان مرا تا اجابت کنم شما را و حال این باز به وحدت کسی که میداند و میخواند یا میخواهد در یک کالبد قرار دارد .و خالق در لحظه میخواند گنج خود را .
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و درود
        با خواندن این جمله به من حالتی از جنون دست میده ،جنونی که از زنده بودن ، هستی ، نفس کشیدن،جاودان بودن دم را غنیمت شمردن و رقص و آواز سرچشمه میگیره.،
        گنج پنهان را چون شراب سر میکشم و آشکار شدنش رو بو میکشم و ستایش مکنم ، سپس
        میچرخم و میگردم و نعره میزنم که ای گنج پنهان مرا بنگر که آشکار شدی و تو را مینگرم ،مینگرم، مینگرم که خلقم کردی.،
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2