جمعه ۳ اسفند
🦋اکسیر دل ها🦋
ارسال شده توسط منیژه قشقایی در تاریخ : شنبه ۲ تير ۱۴۰۳ ۰۳:۲۸
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۲۷ | نظرات : ۵۱
|
|
به نام خداوند جان و خرد
به نام جهان آفرین
تو باغ شكوفه ها
و شكوفه باغ ها
و مغرب اسرار
و اسرار مغرب
و مشرق انوار
و انوار مشرقي ...
اگر تو نبودي ، پيوند و جدايي تحقق نمي يافت
، عرش نبود
و فرش گسترده
و ابر برداشته نمي شد ،
آتش نمي سوزاند
و فنا و بقا گرفتن و عطا و اسرار ديگر نبود ،
انوار بر بناها نمي تافت
و درياهاي آفرينش بر اطوار روان نمي شد .
تو ...
اكسير دل ها و حوض باغ غيب ها هستي
مناجات ابن عربی با انسان کامل 🙏
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :

|

|

|

|

|
این پست با شماره ۱۴۸۴۰ در تاریخ شنبه ۲ تير ۱۴۰۳ ۰۳:۲۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
|
ممنونم عزیزم خوش آمدید | |
|
هرلحظه ات به مهر و به کامی و شادی زیبای مهربان ممنونم | |
|
درود استاد بانو عجم مهربان و عزیزم بسیار خوش آمدید، بی نهایت سپاس  همچنین برای شما | |
|
درود بر استاد بانو الهه ی احساس ناب سلامت باشید و برقرار | |
|
درودو سپاس برادر مهربان و عزیزم خوش آمدید، بسیار ممنون، ان شالله که بهره مند شویم از جان کلام و معرفتشان، شاد باشیدو سلامت هماره | |
|
درود عزیزم مریم بانومهربان، لحظه هایتان همراه با زیبایی های هستی | |
|
درود عزیز مهربان، بسیار خوش آمدید، ممنونم از دعای زیبا یت، برای همگیمان.... الهی آمین شاد باشیددر پناه حضرت عشق | |
|
سلام و عرض ادب وسپاس استاد ناظمی ارجمند | |
|
درود و سپاس از حضور ودرج نظرتان استاد آزاد بخت ارجمند ، البته درست می فرمایید ، به حق باید معنوی بود بود عنوانی که به آن معنا می یابیم ، حقیقتمان است فقط دور افتاده و فراموش کرده ایم شاید ، البته که انسان کامل یا الله تنها جلوه ی حقیقی خدای بی جفت است ، اما الله رحمتی بر انسان است. برای نزدیک شدن به حقیقت خویش 🙏 | |
|
البته به درک این کوچکترین و آنچه اندک خوانده ام و درک نموده ام و تمام ندانسته ها و نمیدانمهایم، در مورد کاعنات. به مادروغ گفته شده ناسا یا قدیم تر از ناسا آنچه مطابق با خواستشان و عدم کنکاش و عدم جستجوی حقیقت توسط انسان .... ما در این گنبد حبس هستیم و فقط و فقط با معنویت بازگشت به حقیقت است که رهایی می یابیم از این هفت گنبد ، | |
|
درود و سپاس استاد بانو عزیز سیده نسترن طالب زاده 🙏💫♥️ متشکرم از رایحه ی دلنواز حضور و استشمام کلمات دلربای زیبای کلک زیبایتان درست فرمودید ، علاوه بر موارد ذکر شده به دلیل انسداد ها که عوامل گوناگون را شامل می شود از خوراک و آب آشامیدنی تا فلوراید که سبب عدم ارتباط و کارکرد این غده شده است و البته ترجمه ی اصلی در قلب صورت می گیرد ... بسیار ممنون از توضیحات اذزشمندتان .... باید تمایز قائل می شدم ممنون از مکث و نگاه زیبایتان منظور نورالینک (Neuralink) پروژه ی جناب ماسک است ... البته که پیشرفت و خدمت. علم حقیقی که از معنویت است بر بشریت قابل انکار است ...ممنون از کلامتان .بهره مند شدم | |
|
پوزش زیبا رو بانو استاد ، بهار همراه نغسهایتان. از آنجا که گوشی شارژ ندارد پیام ها کوتاه ارسال میشود ، که قطع نشود استاد عزیزی داشتیم که اشاره می کردند به این آیه از کلام الله و ارتباط آن با پایه آل و البته که ابتدای اتصال است ، و درک حقایق معنوی | |
|
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۳۵﴾خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چيزى داناست (۳۵) | |
|
سپاس از توجه ارجمندتان استاد نازنین از سال 2004 این دانش بنیانگزاری و بهره وری نسبی شده و در حال حاضر در ایالات متحده در انحصار ماسک قرار دارد. فکر میکنم نخستین بار توسط پرفسور مانویل دلگادوو مطرح شده است. در خصوص ایه ی شریفه، برداشت افراد متفاوت است، برخی نگاه عرفانی دارند، برخی دیگر فقهی و گاه حتی نگاههای شخصی میتواند بسبار نزدیک باشد، ایات کتب مقدس چنینند باری نزدیکترین مکاشفه ی مستشرقین که برایم جالب بوده خواندنش:این ایه به نماد زیتون در اورشلیم باز میگردد و عید حنوکا موید و پیروز و شادزی در سایه سار مهر ایزدی مانید | |
|
خوش آمد ی دوباره استاد بانو جان ، کوچک نوازی می فرمابید ، خدا شاهد است خاک پای عارفان و سالکان نیز نیستم ، و بسیار ممنونم از دعای زیبایتان برای همگیمان الهی آمین ، و سپاس از حضور زیبا یتان ومواردی که بیان نمودید و سبب روشنایی شد  حضورتابناکتان | |
|
همراه بامهر ، از حنوکا فرمودید یادم آمد مطالبی در آرشیو دارم ♥️🙏
حنوکا
اگر جشن هایی که یهودیان در طی سال برگزار می نمایند را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. و آنگاه آن را با جشن های تمدن هایی نظیر بابل و کنعان و مصر و ایران و سایر تمدن های خاورمیانه مقایسه نماییم. به نوعی زنده بودن آیین های کشاورزی و جشن های پیشینیان را در میان یهودیان مشاهده خواهیم نمود. این مسئله ای است که بسیاری از دین پژوهان و اسطوره شناسان بی طرف که بعضی از آنان یهودی نیز بوده اند به آن اذعان نموده اند. در کتاب باورها و آیین های یهودی نوشته دکتر آلن انترمن استاد یهودی دانشگاه منچستر در توضیحات بخش مربوط به جشن حنوکا به نظر حاخام یهودا لوئو پراگی دربارهٔ ارتباط حنوکا با انقلاب زمستانی اشاره شده است. متن کامل توضیحات حنوکا را از کتاب باورها و آیین های یهودی می آوریم و سپس به بررسی نکات آن می پردازیم:
{ تقریباً دو ماه پس از پایان عید سوکوت، در روز 25 ماه عبری کیسلو، جشن هشت روزهٔ حنوکا آغاز می گردد. حنوکا جشنی یهودی است که در آن شمع روشن می کنند. این جشن ریشه ای غیر کتابی دارد و یادآور داستان معجزه ای است که مربوط می شود به پیروزی مکابیان بر حاکمان سلوکی فلسطین در حدود سال 165 قبل از میلاد. مطابق آنچه در تلمود آمده است وقتی حشمونائیم (یا همان مکابیان) خواستند پس از مدت ها دوباره 👈معبد را بازگشایی کنند فقط توانستند به ظرف کوچکی از روغن که هنوز مُهر کاهن اعظم را بر خود داشت و در نتیجه از ناپاکی به دور مانده بود ، دست یابند. این مقدار اندک روغن حداکثر بیش از یک روز نمی توانست دوام داشته باشد اما در عمل برای مدت هشت روز در حال سوختن بود و در نتیجه این امکان را فراهم آورد تا روغن پاک جدیدی تهیه شود. در سال بعد از این رویداد این روزها را روز عید اعلام کردند. در کتاب های اول و دوم مکابیان که در آنها یا این جشن فقط یادبود تقدیس دوبارهٔ معبد است و یا مطابق الگوی جشن های هشت روزهٔ دوران سلیمان برای پایان گرفتن ساختمان معبد انجام می گیرد روایت تقریباً متفاوتی از این داستان ارائه شده است. گزارشی که در کتاب های مکابیان آمده است همچنین هشت روز این عید را با هشت روز سوکوت که در آن سربازان مکابی قادر به جشن گرفتن نبودند پیوند می دهد. در یکی از منابع میدراشی تاریخ زمانی جشن حنوکا با برپایی خیمهٔ عهد به دست موسی در بیابان ربط داده شده است. برپایی خیمه عهد می بایست در 25 کیسلو رخ می داد اما به تأخیر افتاده بود. مشیت الهی چنین قرار گرفت که حشمونائیان معبد را در این تاریخ بازگشایی کنند. یهودیت سنتی دیدگاه تلمود را دربارهٔ منشأ و معنای حنوکا پذیرفته است، و مبنای رسم روشن کردن شمع به مدت هشت روز در این عید ، نیز همین دیدگاه است، اما به نظر نمی رسد از مضامین اصلی عل هنیسیم که دعای ویژهٔ حنوکا است و در آخر کتاب نماز آورده می شود باشد. در این دعا فقط پیروزی، بازگشایی و تقدیس دوبارهٔ معبد، و ضرورت شکرگزاری خدا، به عنوان مضامین اصلی حنوکا، مطرح اند. اگر از زبانی که در نماز یهودی به کار گرفته شده کمک بگیریم باید گفت چیزی که به خاطر آن جشن گرفته می شود پیروزی نظامی مکابیان و یا حتی بازگشایی دوبارهٔ معبد نیست. بلکه علت جشن معجزه ای به دست خدا است که باعث شد چنان ظرف روغن کوچکی برای مدتی طولانی روشن بماند و در نتیجه مسلم شود که این واقعه از ارزشی دینی برخوردار است. جنبهٔ آیینی برجستهٔ حنوکا روشن کردن شمع است: یک شمع در روز اول، دو شمع در دومین روز و همین طور هشت شمع در آخرین شب و به دنبال آن خواندن سرود ماعوز صور. این امر باعث به وجود آمدن اثر هنری و دینی کاملی به نام منورا شده است که شمعدانی هشت شاخه است. در اسرائیل منورا به حنوکیا معروف است. اگر چه معمولاً برای این کار از شمع هایی که رنگ خاصی دارند استفاده می شود اما یهودیان متعبد می کوشند از روغن زیتون و چند فتیله استفاده کنند، زیرا در معجزهٔ یادشده، از ظرف روغن زیتون سخن گفته شده است. باید شمع های حنوکا را جلوی در یا کنار پنجره روشن کرد تا عابران بتوانند آنها را ببینند و بدین ترتیب «آن معجزه در میان همگان معروف شود.» حنوکا عید به معنای واقعی آن نیست، زیرا نه منعی از کارهای دنیایی و غیر مقدس در کار است و نه قیدوش یا تقدیسی که عید را با آن آغاز کنند. در واقع اگر چه به مرور زمان آداب غذایی مختلفی مانند خوردن شیرینی ها و کلوچه های پنیری به وجود آمده اند اما باید دانست که توصیه ای برای خوردن خوراکی های خاص در این جشن وجود ندارد. در ایام عید به بچه ها پول هدیه می دهند و آنها را تشویق به بازی کردن با گردونه های خاصی (به یودایی دریدل و به عبری سویوون) می کنند که در کناره های آن آلف بت عبری نگاشته شده است. } | |
|
درود استاد ارجمند ، کاملا متین می فرمایید آری حقیقت و ذات ما را مرگی نیست زیرا روح هست ، مادی نیست ، به هر علتی اینک که مادی شده ایم و کالبد و این جسم لباس فضائبمان برای سفر به زمین ، مافراموش. کرده ایم روحی هستیم که کالبد بر تن کرده ایم ، آنچه سرانجام توشه ی راهمان. است همین آگاهی و معنویتبست که سمتش می رویم زیرا حقیقتمان است ، ممنون از حضور اذزشمندتان ، به اعتقاد حقیر بازگشت به اصل و حقیقت خویش زیباترین کار آدمی برزمین است و میسر نمیشود مگر بندگی و هدایت از سوی پرودگار جناب فردوسی شعر زیبا دارند که می گویند ، | |
|
چو زین بگذری مردم آمد پدید شد این بندها را سراسر کلید سرش راست بر شد چو سرو بلند به گفتار خوب و خرد کار بند پذیرندهٔ هوش و رای و خرد مر او را دد و دام فرمان برد ز راه خرد بنگری اندکی که مردم به معنی چه باشد یکی مگر مردمی خیره خوانی همی جز این را نشانی ندانی همی تو را از دو گیتی بر آوردهاند به چندین میانچی بپروردهاند نخستین فطرت پسین شمار تویی خویشتن را به بازی مدار | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
درود بر بانوی عشق
سیپاس از به اشتراک گذاشتن این اثر دلانگیز
روز پر خیر و برکتی داشته باشید