سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 20 آذر 1403
  • شهادت آيت الله دستغيب سومين شهيد محراب به دست منافقان، 1360 هـ ش
10 جمادى الثانية 1446
    Tuesday 10 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      سه شنبه ۲۰ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      آرایه تکرار و واج آرایی
      ارسال شده توسط

      قدرت الله حاجی پور(قدرتا)

      در تاریخ : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۰۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۶ | نظرات : ۵

      تکرار آرایه ای است که در آن شاعر به منظور نشان دادن اهمیت، و برجسته ساختن یک واژه یا یک عبارت در شعر یا ایجاد موسیقی و آرایش سخن، لفظ یا الفاظی را مکرر می‌آورد.[۲۷]  مثال[۲۸] بماناد این گل اندر دست رامین  گو با او جام می بر دست رامین مثال[۲۸] چنین حال و چنین مال و چنین جای  گلاویز و دل‌افروز و دلارای مثال[۲۸] نه موبد بیند از من شادکامی  نه من بینم ز موبد نیکنامی مثال ای ذبیح‌الله ز قربانگاه عشق  بر مگرد و جان بده در راه عشق مثال نفس نفس اگر از باد نشنوم بویش  زمان زمان چو گل از غم کنم گریبان چاک
       
      واج آرایی به تکرار یک ۰واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود.  مثال شبنم از روی برگ گل برخاست  گفت می‌خواهم آفتاب شوم ذره‌ذره به آسمان بروم  ابر باشم دوباره آب شوم (واج‌آرایی با تکرار صامت/ب/ و /گ/)  مثال خیزید و خز آرید که هنگام خزان است  باد خنک از جانب خوارزم وزان است (واج‌آرایی با تکرار صامتهای /خ/ز/)  این دو حرف را می‌توان تداعی‌کنندهٔ فصل خزان دانست.  قابل ذکر است که واج تکرارشونده ممکن است صامت یا مصوت باشد (البته تکرار صامت بارزتر است). برای مثال:  مثال خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل  بازدارد پیاده را ز سبیل که همان‌طور که دیده می‌شود، تکرار مصوت کوتاه «اِ» در مصراع نخست، تکامل‌بخش موسیقی درونیِ شعر است.  مثال خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد  که تا ز خال تو خاکم شود عبیر آمیز مثال قیامت قامت و قامت قیامت  قیامت می‌کند این قد و قامت مثال بر او راست خم کرد و چپ کرد راست  خروش از خم چرخ چاچی بخاست مثال شبست و شاهد و شمع و شراب و شیرینی  غنیمت است چنین شب که دوستان بینی مثال فغان کین لولیان شوخِ شیرینکارِ شهرآشوب  چنان بردند صبر از دل که ترکان خوان یغما را مثال صحن سرای دیده بشستم ولی چه سود   کین گوشه نیست در خورِ خیلِ خیالِ تو

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۳۴۹۳ در تاریخ چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      منوچهربابایی
      چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۲۸
      درودها استاد نازنینم
      مطالب مفید و ارزشمندی رو بیان کردین
      کلاس درستان را سپاااس
      سایه تان مستدام
      🌹🌻❤
      قدرت الله حاجی پور(قدرتا)
      قدرت الله حاجی پور(قدرتا)
      پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
      سلام امیدوارم مطالب مفید فایده واقع بگردد و بهره کافی و وافی را برده باشید
      سپاسگزارم
      ارسال پاسخ
      فرشید ربانی (این بشر)
      پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰
      درودها
      مطلب کاربردی بود
      دست شما درد نکند
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      قدرت الله حاجی پور(قدرتا)
      قدرت الله حاجی پور(قدرتا)
      پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
      سلام هنرمند عزیز و بزرگوار
      پاینده و برقرار باشید
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۰۹
      سلام و درود و خدا قوت
      موفق باشید خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1