سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شعر و ظاهر و شکل اشعار در سبکها و قالبهای گوناگون 1
        ارسال شده توسط

        زیبا بنماران (زیبا)

        در تاریخ : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۴۳ | نظرات : ۴

        با سلام 
        شعر در واقع از کنار هم قرار گرفتن حروف و ساخته شدن معانی آهنگین آغاز میشود و بسیاری از کلمات حتی متولد شده در یک شعر هستند . پس شعر چیزی است که از آوای آهنگین حروف البته با معنی و حسی توامان ساخته میشود . 
        کوچکترین جزء در شعر کهن که به آن دسترسی اندکی داریم و اشعار کلاسیک و سبکهای سنتی و حتی مدرن و نو بعد از هجا ها و کلمات و مشابهاتشات در شکل ظاهری شعر مصرع میباشد یعنی یک نیم بیت . 
        پس از کنار هم یا پشت هم قرار گرفتن دو مصرع در واقع یک بیت ساخته میشود . 
        گاهی بیتها به تنهایی مفهومی را به طور کامل میرسانند که البته در شعر کهن چنین مضمون و صورتی نبوده و زاییده ی اشعار شعار گونه ی مدرن است که در قالب شعر نو نامهای متفاوتی میگیرند اما ما از قدیم سیرمان را آغاز نموده ایم پس دو بیت یا چهار مصرع در امتداد هم کمترین میزان مورد نیاز در شعر سنتی فارسی برای اتلاق نام یکی از سبکها به شعر ایراد شده بوده است که بسته به نوع چیدمان ردیف و قافیه به آن دوبیتی یا چهار پاره میگفتند . 
        اما ردیف و قافیه چیست ؟ 
        ردیف کلمات و واجهایی که به صورت کاملا تکراری و به عبارتی عینا در شکل ظاهری مانند هم در دو مصرع پشت هم یا در مصراعهای بعدی مربوط به قالب شعری مورد نظر از لحاظ جای ردیف قرار میگرفته میگویند ردیف بعد از قافیه قرار میگیرد و استفاده کردن یا نکردن از آن کاملا به سلیقه و توان لغوی شاعر و یا خواست او و نیاز سبکی شعر او برمیگردد . اشعاری که ردیف دارند یا ردیف دار یا همان مردد مینامند .
        اما قافیه همان کلمه ی موزون و سختی است که گاهی از بی بضاعتی لغت شعرا را به جفنگ میکشاند اما واضح است ایت لفظ برای دنیایی که در آن سیر میکنیم زیاد مناسب نیست زیرا کلمات دسنگین و ادبی و سخیف گاهی بهتر است در لغت نامه ها بمانند مگر در راه شناسایی و غربت زدایی از کلمه در حال و هوای کنونی جامعه که کلمات شاعر باید از بطن جامعه بیرون بیاید و نشانگر زمانه ای که در آن زندگی میکند باشد . در عصر توییت و تک و شات و چه و چه آیا استفاده از پالهنگ هنوز وزن شعر را میافزاید یا ترکیب تمامی لغات فذاموش شده و مورد استفاده خلاقیت و توانمندی و تسلط شاعر را به دزبان و لغات و زندگی در زبان نشان میدهد ؟ پس قافیه کلمه ایست که بر اساس وزن مشابه در آهنگ و شکل ظاهری در ابیات مورد اسفاده قرار نیگیرد و بسته به قالب شعری جای آن انتهای مصرع عا یا بیتها و یا برخی مصرع های بیتهای مختلف خواهد بود.
        و اما قالبها و سبکها و وزنها و مفاهیم و محتوی بماند برای جلسات آینده . 
        لطفا به بخشهای مختلف از جمله نمونه ی ابیات شعر در موارد انتشار اشعار چه عادی چه ویژه و چه فروشی سری بزنید و مفهوم نمونه ی ابیات را درک کنید ، مصرع با بیت و ابیات تفاوتهای فاحشی دارد ... زیبابنماران

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۳۱۲ در تاریخ چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4