سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 30 ارديبهشت 1401
    20 شوال 1443
      Friday 20 May 2022

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویسید تا زنده بمانید،هرکه نوشت پادشاه میشود.احمدی زاده (ملحق)

        جمعه ۳۰ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شعر سپید
        ارسال شده توسط

        موسی ظهوری آرام(آرام)

        در تاریخ : پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۵:۱۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۰۱ | نظرات : ۶۷

        با سلام
        شایدبارها پیش آمده باشد که بپرسیم فرق شعر سپید و نثر ادبی در چیست یا به عبارت بهتر مولفه ها و ویژگیهای شعر چیست کع آنرا از نثر متمایز می کند. و در اینجا قصد دارم که به اختصار به این مولفه ها در شعر سپید بپر دازم که بیشترخطر افتادن در ورطه نثر تهدیدش می کند و اما شعر از میان تعاریف متعددی که برایش ارایه شده شاید(به نظر من)جامع ترین تعریف را شفیعی کد کنی بیان داشته که شعر اتفاقی است که در زبان رخ می دهد و حاصل گره خوردگی احساس و عاطفه است در زبانی آهنگین بنابراین عاطفه،تخیل و زبان آهنگین که با زبان مرسوم و عادی بین مردم تفاوت داردسه عنصر اساسی در شعر هستند و اما شعر سپید بیشتر از جنبه فرم و ساختار با انواع دیگر شعر تفاوت دارد. اگر شعر را به بنایی تشبیه کنیم فرم و ساختار که دو مفهوم در هم تنیده اند نما و شکل ظاهری ساختمان را تشکیل می دهند که با مصالحی به نام واژه و با تکنیک و فنونی (نظیر آرایه ها و صنا یع ادبی) با مهارت سازنده (شاعر)ساخته شده و اهمیت ظاهریک سازه و عمارت در جذب افراد بر کسی پوشیده نیست چه بسا کسانی بادیدن ظاهر یک بنا پا به درون آن برای شناخت محتویاتش نمی گذارند بنا براین فرم به معنای نمای یک سازه به نام شعر و ساختار به مثاب نحوه چیدمان مصالح و مواد در آن می باشد که در یک شعر سپید بازبان ارتباط تنگا تنگ دارد به طور خلاصه می توان گقت که فرم و ساخت در شعر سپید به این موارد و عناصر بستگی دارد۱-بر شهای درون سطری (سطر بندی)۲-جابجایی ارکان جمله۳-ساخت ترکیبات نوین و بی سابقه وصفی و اضافی۴-بازیهای زبانی۵-تکرار و قرینه سازی .نیز در حوزه موسیقی و ایجاد آهنگ درونی تکنیکهایی نظیر هماهنگی صامت ها و مصوتها ،ایجازو اطناب،قرینهسازی نحوی... وجودارد که به شرط حیات در ادامه و در قسمتهای بعدی به تفصیل مورد بررسی قرا می گیرند

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۲۲۰ در تاریخ پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۵:۱۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0