سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 7 آذر 1403
  • روز نيروي دريايي
26 جمادى الأولى 1446
    Wednesday 27 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۷ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      نگاشتی در باب شعر5
      ارسال شده توسط

      سیده نسترن طالب زاده

      در تاریخ : پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۱۴ | نظرات : ۰

      در ادامه مطالبی که ذکر شد، شعر را اندکی از دریچه فلسفه ی تاریخی مینگریم.
      بسیاری مانند کانت محدوده ی عقلگرایی را به چالش میکشند اما توان فراروی از عقل را ندارند .نئوکانتیزم،تصویری از جهان در ذهن خود پدید می آورد و راه به سوی اختیار میگشاید تا تنها مرجع شناختی انسان حقایق بیرونی عنوان شود .لذا در این مفاهمه ی اندیشگانی،تنوع گرایی و تکثرگرایی به دنیای تکبعدی مدرن ،و سپس پسامدرن رسوخ میکند. در واقع نکته ای که ذهن شاعر در این اثر آنرا انعکاس میدهد تقابل پدیدارشناسی هوسرل با علم و عقل گراییست.زیرا تصاویر ذهنی آیدیالیستیک شاعر در تقابل با علم و ایدئولوژی و ..دچار اغتشاش شده است.
      گرچه مارکس ،کانت و بسیاری دیگر از نظریه پردازان این حوزه ،تردیدی در دترمینیزم تاریخی ندارند و جدال های جامعشناختی و جنگهای ایدئولوژیک فرضیه های مرتبط را تایید میکند.
      مفهوم جبر و اختیار اساس اندیشه ی ابیات میانی شعرست که میتوان با توجه به موتیف اثر در فیلد تاریخ فلسفه ‌،فلسفه ی دینی و ..به آن پرداخت.
      مفهوم جبر و اختیار در مکاتب جبرگرا ،مکاتب صفت گرا(جبر وراثتی) و بسیاری از مکاتب ازین دست مفهومی قابل بحث است .
      اما اصل نقد درون ماندگار ،هماره بران است که نظریات فلسفی حتی در گاههای شهرت و همه گیری به دلیل داشتن روان-جامعه شناسی تحلیلی در عرصه ی ساحات چندبعدی مورد انتقاد قرار گیرد و به نظرم نگاه فلسفه گرای تام میتواند به دلیل طبیعت خاص و تنوع و بسط راهکارهای اجتماعی در نگاه عموم چالش برانگیز باشد.
      در ادامه از،نگاه سراینده ارجمند مانند بسیاری از نظریه پردازان معاصر، به آن دلیل که ساختارهای اجتماعی دارای نیروهای علی هستند ، توان بالقوه کنشگران در این عرصه میتواند منجر به ساخت تاریخ شود همچنین،تقدیرباوری ساختارگرایانه و نیز طعنه های اندیشه ورزانه به ماتریالیزم در این اثر هویداست .نیز فلسفه ی مکانیک کوانتوم در بیت چهارم ، گزاره های ذهنی و زبانی این جستار نو و بسیط را بیان میکند..در واقع در پس این همه شاخه های فکری دانشمحور و احساسی که شاعر در این اثر تجمیع میکند که میتواند مکتوبات تخصصی بسیاری را در حول شعر به همراه داشته باشد و انتلیگنتسیای سراینده را در وجوه بسیار نو با زبانی به روز شده به تصویر میکشد،
      پرداختن به این شعر زیبا و ژرف به دلیل ضیق وقت و مباحثی که گاه سویگیریهای غیرهمگرا و یا برداشتهای متفاوت از تفکرات سراینده ی ارجمند دارد میسر نشد و در این چند خط تنها قسمتی از سگالش ارزنده و ادیبانه ی جناب آقای مجتبی شفیعی در شعر تکرار تاریخیم ، مورد واکاوی قرار گرفت.
      در پایان ضمن سپاس از شاعر گرامی و پوزش از نقصانهای این نوشتار ، مایلم توجه خوانشگران گرامی را به این موضوع معطوف کنم که در پاسداشت اندیشه و زبان خود باید بدانیم و ادراک کنیم که چه نوع اشعاری را به ادبیات ملیمان اتیچ کرده ایم ، و مسببتات چه نوع نگرش فرهنگی را در عرصه ی ادبیات فراهم می آوریم.
      # پاره ی پایانی نگاشتی در باب شعر تکرار تاریخیم ،به قلم جناب آقای مجتبی شفیعی

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۶۱۵ در تاریخ پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1