سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        کــــــــــــــــمی بیاموزیم
        ارسال شده توسط

        یونسی یونس

        در تاریخ : شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۱۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۵۷۷ | نظرات : ۱۹

        ویژه گیهای و ساختار شناسی شعر سپید:
        1-شعر سپید سرا با استفاده از شگردهای خاص موسیقی لفظی چون واج آرایی، تکرار ، اشتقاق و... می توانند در ایجاد زیبایی صوری شعر، نقش ارزنده یی ایفا کنن:
        «من از سکوت سرد ثانیه ها نمی هراسم»
        در این شعر تکرار صامت « س» موسیقی لفظی ایجاد کرده است که به زیبایی آن افزوده است.
        2- قافیــــــــــــــــــه
        یکی دیگر از عواملی که به ایجاد موسیقی در شعر سپید کمک می کند به کار بردن قافیه است که هر چـند در شـعر سپید اخـتیاری اسـت اما خود از عوامل زیبایی بخشی این نوع شعر محــــسوب می شود:
        « میان خورشیدهای همیشه
        زیبایی تو لنگری است
        نگاهت
        شکست ستمگری است
        و چشمانت با من گفتند
        که فردا روز دیگری است »
        ( احمد شاملو)
        3-صور خیال :
        استفاده از آرایه های ادبی چون: تشبیه ، استعاره، تشخیص، تضاد، جناس، پارادوکس، مجاز و... از مهم ترین عوامل آفرینش زیبایی در شعر سپید به شمار می آید.
        بسیاری  باورند  دارند این عنصر شعری ، یعنی بهره گیری از صور خیال است که می تواند خلأ وزن عروضی را پر کند و این شعر را از نثر به شعر برساند.
        شاعر با توانایی خاصّ خود و با تسلط بر صنایع ادبی می تواند زیباترین جملات را خلق کند و خواننده ی خود را مو با بهره گیری از صور خیال  در حد اعتدال  و نیز به کار گیری زبانی خاص ، خود را به اوج شاعری برساند وشعر سپید را جایگاهی بلند ببخشد.
        « کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود
        و انسان با نخستین درد
        در من زندانی ستمگری بود
        ....................................
        در مورد راه تشخیص سپید و نثر عرض کنم.
        این تقسیم بندی را بشناسیم. که کاملا تجربی است.
        جمله های خبری.
        جمله های انشایی.
        اگر کلامِ بی وزنی  صرفا خبررسان باشد یا دلنوشته ی بیان احساسات باشد،هنوز به مرتبه ی شعری نرسیده.
        اما اگر بار انشایی داشته باشد. و با ملزوماتی از قبیل کذب ماهیت خبری بودن را به ماهیت انشایی بدل کند وارد مرتبه ی شعری است. البته توضیح این مطلب مفصل است.  با مثال بگم. مثلا :
        سلاخی میگریست.
        این جمله فعلا خبری است.
        یعنی بار عاطفی تاثیر گذار ندارد. اگر در ادامه بگوییم زیرا مادرش مرده بود.
        اما سطر بعد
        به کبوتری کوچکی دل باخته بود.
        حال ما با فرازی انشایی، که ایجاد تاثر و درنگ میکند رو بروییم. و این همان فرم است.
        فرم‌ شامل‌ همه ی این‌ تناسب‌ها و هماهنگی‌ ها و ارتباط‌های‌ پنهانِ‌ اجزای‌ یک‌ کل‌ است‌. نسبت‌ به‌ یکدیگر که‌ با ساختار شعر همراه‌ بشود و به زبان‌ شاعرانه‌ ختم بشود..
        ........................................................
        شعر موج نو؛ شعری است که نه تنها وزن عروضی ندارد بلکه آهنگ و موسیقی آن نیز آشکار نیست. در حقیقت منطق غیر نثری ، آرایه های ادبی و زبان شعری بدان آهنگی معنوی بخشیده است . نمونه های این شعر را در اشعار احمد رضا احمدی می توان دید:
        « قلب تو هوا را گرم می کند
        در هوای گرم
        عشق ما تعارف پنیر بود و
        قناعت به نگاه در چاه آب»
        ادامه دارد .......................................غزلیات

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۱۲۳ در تاریخ شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۱۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        درود استادبزرگوارم یونسی
        پستی مفید وعالی بود
        استفاده کردم خندانک خندانک خندانک خندانک
        مرز بین نثر وشعر سپید یک رشته ی باریک اما
        که شاعر توانا باید این مرز رو بشکنه وازش عبور کنه
        وچه زیبا وساده وقابل لمس بود توضیحات شما وآموزنده
        خسته نباشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تیک نقد می زنم تا بقیه هم ازاین مطلب مفید استفاده کنند که اتفاقن خیلیها هم مشکل دارند واز شعر سپید شناخت چندانی ندارند وهردلنوشته ای رو بانام سپید عرضه می کنند خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۴۷
        خندانک خندانک خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۲۸
        درود وسپاس ، بزرگوار خندانک خندانک خندانک
        محمدعلی جعفریان(عاشق)
        يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۵۹
        سلام


        آفرین


        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علیرضا کاشی پور محمدی
        يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۴۴
        درود بر شما
        خندانک خندانک خندانک
        منصور شاهنگیان
        دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۲۷

        صادقانه بگویم که بهره ها بردم از این خلاصه گویی استادانه ...

        کاش دریغ نکنید و محبت و بیاناتتان ادامه یابد ...

        باز هم سپاس و درود ...
        مهدی صادقی مود
        سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۴۳
        درود و عرض ادب جناب یونسی عزیز
        اهل سپید نیستم و شعرهام رنگیه ولی بدون شک برای سپید و نو سرایان عزیز راهگشا خواهد بود و زحمت کشیده اید

        خندانک خندانک خندانک
        مرجان تاج دینی( دریایی)
        سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۰۸
        سلام ودرودبراستادبزرگوارم
        جناب یونسی
        مطلب فوق العاده عالی بود
        بیانی رسا وشیوا
        سپاسگزارم
        خندانک خندانک
        یونسی یونس
        چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۳۷
        و علیکم اسلام
        هر چند سلام از این فقیر عشق و ادبست
        به پیشگاه والای شما استاد دریایی معززم
        اندوخته ایی اندک بود و ناچیز .
        سپاس از همراهی شما
        .... نام شما یاد اور یک بیت بخاطرم شد :
        من ان موجم که بی دریا بمیرم
        اگر تنها شوم تنها بمیرم ........... یونسی
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3