سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 آبان 1403
    16 جمادى الأولى 1446
      Sunday 17 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲۷ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        توسعه وتضاد
        ارسال شده توسط

        حمیدرضاابراهیم زاده

        در تاریخ : يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ۰۱:۲۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۲۹ | نظرات : ۳

         باگذشت زمان وتحول وتکامل انسان و اندیشه های بشری:
        مردم روز به روز جامعه پذیرترمی شوند .ومشارکتهای اجتماعی خود را فعال تر می کنند.
        حضور ومشارکت وفعالیت در جامعه  همان حرکت درمسیر توسعه است
        ومتعاقبا جامعه ی  درحال توسعه  وپویا همه هزینه های حضور را می پذیرد.
        حضورفرهنگی واجتماعی در جامعه حقیقی با جامعه ی مجازی هیچ فرقی نمی کند.
        زیرا تحول وحضوردرهردوی این جوامع ازمطالبات و رفتارهای شخصی شما ناشی می شوند.
        همه ی شما با وحواشی مقدس ترازمتن .حرام های محترم ترازحلال  وتیک ها وجملات .مدل مو. لباس وآرایش.مراسم عزا وشادی های دگرگون یافته  واغلب  نامانوس وناهنجار مواجه هستید:
         پدیده های آنی واحساسی و نا هنجارک  هایی که مبدل به هنجار وعرف می گردند. ومانند سلولهای سرطانی روزانه  برپیکره فرهنگ جامعه جا خوش می کنند واسباب  درد ومشقت در  بدنه ی اقتصاد وفرهنگ وسیاست می شوند
          این سلولها همان حاشیه هایی هستند که جای متن را می گیرند وباعث تغییر در هنجارهای اصیل جامعه می شوند ویا در مقابل فرهنگ قد علم کرده وباعث تضاد والتقاط ناهمگن فرهنگی واجتماعی می شوند.
         یکی از مهمترین دلائل سهولت  تسلط مهندسی  معکوس رفتارهای مردم جوامع توسعه نیافته  توسط  بیگانگان  تقویت همین هنجارکهای بدون پشتوانه است.و متاسفانه ژستهای این چنینی در حوزه فرهنگ وادبیات توسعه،  با اقبال عوام  وبعضا تائیدات خواص نیز مواجه است
         به این دلیل که غبار وسم آن برعواطف واعتقادات مردم رسوب می کند.وهرچیزی که با اعتقادات وعواطف مردم عجین شود برداشتن ویا مبارزه ی باآن هزینه بر وتقریبا صعب العلاج ویا بعضا محال است.
         معمولا اغلب هنجارکها  در قالب عزا و شادی خود راجلوه می دهند و تدریجا بعنوان شگون و یا رسم وارد معرکه زندگی اجتماعی وفردی مردم می شوند
         وازاین رو مقابله باآن سخت وبعضا محال است
         مثلا  درج مهریه به نام اعداد ارزشی ومذهبی  .اصرار برتهیه ی  جهیزیه های ناروا وغیر ضرور.هزینه های گزاف لباس و مراسم و...
         اصرارهای کذایی بر تهیه سالن . نوع غذا. نوع ماشین عروس وتزئین آن ونوع آرایش و تحمیل بسیاری از هزینه های گزاف ونا هنجار بر ابتدای یک زندگی تا شلیک گلوله در روزعروسی ونزاع وخرافه ها  و... باعث بروز خطا وتغییر درسیستم  مطالبات وتوقعات جوانان گردیده است.
        وامرازدواج آسان به شکل یک پروژه ی درام وتابوی وحشتناک نمایش داده می شود
         بسیاری ازمطالبات جوانان  ویا خانواده های آنان برای تشکیل زندگی مشترک تحت شعاع ناهنجاری هایی است که بجای هنجار برمتن زندگی  سایه افکنده اند و یا باعث اضمحلال ازدواج آسان گردیده اند
         همچنین در عزاداری ها هم این قبیل مسایل وارد  جرگه تسلیت شده است
         حرف هایی درباره خواب دیدن میت. لباس میت. تدفین میت.تکریم ونکوداشت میت ودسته گل. چاپ تراکت  و... مراسم های آنچنانی. .تعطیلی زندگی خانواده میت برای مدت طولانی.که اغلب خارج ازشعائردینی وسوگواری های ملی ومذهبی ماست
         اما  بمرور زمان به شکل هنجار بر حوزه آداب ورسوم مردم  تسلط پیدا کرده اند
         باید گفت:درعزا وسوگ حضورو تسلط ناهنجاری ها  بیشتراز مراسم شادی  بر فرهنگهای اصیل واضح است
          زیرا کسی کمتر درمقابل خانواده معزا ویا امورسوگواره ها موضع می گیرد و تذکر ویا پیشگیری از این اعمال را بی احترامی  به صاحب عزا قلمداد می کنند وهمین باعث وهن واسطورسازی ها وافسانه پردازی هایی می شود که مقاومت در برابر حواشی و ناهنجاری ها  تقریبا مقاومت دربرابرمتن شئونات حقیقی دینی می نمایاند.
         
         همانطوری که  درمراسم عاشورا علی رغم نظر علما ومراجع انواع تیغ زنی ها و خنجر زدن وقمه زدن وطبل وسنج  نبرد کوفتن ونمایش سینه زنی ها وزنجیر زنی ها و سوگواری های عجیب را سوگواره می بینید. باکمی مطالعه درمی یابید که اغلب آنها وهن اسلام وتشیع  بوده و بی پایه واساس هستند والبته مبارزه با آن نیز به مرور زمان بر اساس رسوب وغبار زمان ودلبستگی مردم به اسطوره ها محال می شود...
         
        همه ای این ناهنجاری ها به مثابه بت وخرافه وانحرافاتی هستند که باید باهزینه ی گزاف  آبرو ومال وجان برداشته شوند
         ومی توانید دریابید پشت این بتها نمرودها ایستاده اندو ابراهیم های زمان می طلبد تا بشکند این بتها وفاصله ها را.
         
        یکی ازوظایف حکومت همکاری بامهندسان فرهنگی اعم ازهنرمندان و شاعران. فرهنگیان ومعلمان واساتید وروحانیون ومبلغین برای مبارزه با مظاهر تحریف و خرافه ومشقت هاست
         
        دولت بعنوان نماینده ملت  وقانون با داشتن  همه ی ابزارهای  قضایی  وفرهنگی  باید قیم ومدعی العموم فرهنگ باشد تا از دسترس تعرض خارج گردد
         ضروری ترین راه حل این مبارزه  ویا ورود به  دوازه ی توسعه یافتگی ،آموزش وتربیت فرهنگی واعتقادی وحقوق شهروندی است که با کرامت انسانی مماس است.
          دولت   ابتدا  باابزارهای فرهنگی همانند آموزش وپرورش ودانشگاه وصدا وسیما ورسانه ای مربوطه بعنوان هرم  ومجرای اصلی توسعه  می تواند با آشنا کردن نسلها به آموزه های حقیقی ومبارزه نرم  با انحرافات اقدام نماید. واین  امرممکن نیست مگر با مشارکت  ومجاهدت همه ی مهندسان فرهنگی جامعه.
        والی الله المصیر
           8 آذر1393
         29 نوامبر2014
           تبریز -  حمیدرضا ابراهیم زاده
         http://dayeremina.blog.irمنبع

        تمامی حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف می باشد.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۷۵۳ در تاریخ يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ۰۱:۲۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3