سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 26 مهر 1398
  • روز تربيت بدني و ورزش
20 صفر 1441
  • اربعين حسيني
Friday 18 Oct 2019
    مردم زماني به دانايي شما اهميت مي دهند كه بدانند به آنها اهميت مي دهيد. جان ماکسول

    جمعه ۲۶ مهر

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    همه چیز راجع به ترانه
    ارسال شده توسط

    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)

    در تاریخ : جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۰۲:۴۸
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۵۵۲ | نظرات : ۴۹

    سلام دوستان این اولین پست من در وبلاگ هست امیدوارم با نظراتتون همراهی کنید مثل من جوونای زیادی هستن که به ترانه سرایی علاقه دارند اما حس می کنم ما توی یک مه غلیظ داریم دنبال راه می گردیم. همه میگن ترانه زیر مجموعه ای از شعر هست ولی قواعدش فرق میکنه.ترانه باید ملودیک باشه و نباید درگیر عروض باشه. اما باز هم همه جا وقتی در مورد وزن ترانه میگن دقیقا توضیح نمیدن این ترانه ملودیک چجوری نوشته میشه و باز هم پای عروض میاد وسط! در حالیکه حتی در شعر کلاسیک هم عروض دست و پا گیره. خلاصه مطلب اینکه من از دوستان خواهش میکنم نظرات،تجربیات و اطلاعاتشون رو با ما در میون بذارن . از اونجایی که بنده همیشه درگیر درس و کارم فرصت حضور در انجمن های شعر رو ندارم و شرایط شهرستان هم طوری هست که کتاب های این مبحث کمتر توی کتاب فروشی ها به چشم میخوره و تنها راه نجات فضای مجازی هست

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۴۱۵۶ در تاریخ جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۰۲:۴۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید
    ۵۹ شاعر این مطلب را خوانده اند

    علی اسماعیلی

    ،

    حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

    ،

    غلامرضا مهدوی (مهدوی)

    ،

    فاطمه رها

    ،

    منوچهر مجاهدنیا

    ،

    بهناز لامعی

    ،

    سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

    ،

    علی ناصری(عین)

    ،

    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)

    ،

    راد

    ،

    عباسعلی استکی(چشمه)

    ،

    زهرا سادات مهاجری

    ،

    رضا حمید راد ( احسان )

    ،

    احسان معصومی(ایلیا)

    ،

    فرشته شمس الدینی

    ،

    سید حسن ضیابری

    ،

    محمدتنها

    ،

    فرید عباسی

    ،

    زهرا محمد زاده (زِلفِشـــه)

    ،

    محسن آریان

    ،

    بنیامین پور حسن

    ،

    یاسین

    ،

    علی اصغر احتشامی راد ( راد )

    ،

    منصور دادمند

    ،

    امیر منصور جلالی

    ،

    احمد بیرالوند

    ،

    مهدی خداوردی پور

    ،

    مسلم رضاپور

    ،

    سينا تاج

    ،

    محمد رضا لطفعلی آینه (دل نواز)

    ،

    مریم شجاعی

    ،

    باقر رمزی ( باصر )

    ،

    داوود جمشیدیان

    ،

    رضا جوکار

    ،

    عباس خوش عمل کاشانی

    ،

    ناهید معین (پوپک)

    ،

    سحراوزند

    ،

    ماریا قربانی

    ،

    محمد فرخ طلب فومنی

    ،

    ساحل شیدا(ساحل)

    ،

    مینا علی زاده

    ،

    فروزان شهبازي

    ،

    امیدوار

    ،

    سمیه سرتنگی(دنیا)

    ،

    محمد

    ،

    غلامرضا کریمی

    ،

    جمیله عجم(بانوی واژه ها)

    ،

    پیمان سلیمی

    ،

    پرنیان نصری ( بانوی محبت )

    ،

    تکتم میرزایی

    ،

    سید حسین اسلامی ( سحا)

    ،

    ساحل جواهری

    ،

    قائم ذبیحی

    ،

    محمد مقصودی

    ،

    سینا دژآگه

    ،

    سیمین

    ،

    مینا رسولی

    ،

    سمانه باقرزاده

    ،

    دانیال شاه آبادی

    نقدها و نظرات
    سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۰۸
    باسلام و درود به فاطمه عزیز ممنونم برای ارسال این پست زیبا امیدوارم این پروژه ارزشمند رونق بهتری با حضور اساتید ترانه سرا و کاربران مشتاق این بخش هنر و ادبیات در قسمت کارگاه ها که امکانات بهتری از پست معمولی دارد شاهد باشیم.
    موفق باشید خندانک
    عباسعلی استکی(چشمه)
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۲۴
    درود بانو
    پست جالب است
    با نظر جناب مجاهد نیا کاملا موافقم ولی موارد زیر نیز بنظرم می رسد:
    1-در کل گفته میشود که در ایران باستان سروده ها همه نوعی ترانه بوده اند و با آهنگ و آواز خوانده میشدند
    و وزنشان نیز با آهنگ تنظیم میشده
    در حال حاضر همانگونه که جناب مجاهد نیا فرمودند سروده های دلنشین همه ترانه هستند
    ولی مشکل اینجاست که جوانها میخواهند سروده ها را با پاپ بخوانند و در اینصورت سروده های کلاسیک جوابگو نیستند
    و لذا بدنبال \\\\"ترانه\\\\" می گردند
    ترانه هایی که از قافیه و عروض تبعیت کنند
    منتهی لفظ رایج روز مره مردم هم در آن پذیرفتنی است
    بعضا قوافی هم از لفظ تبعیت میکنند
    2- ترانه سرایان سایت هیچ گونه همراهی بایگدیگر ندارند
    یعنی به ترانه های دیگر دوستان سر نمی زنند و نقد و نظر ارایه نمینمایند
    اساتید خوب ترانه سرا در حال حاضر عضو سایت هستند
    مانند: بانوان سر تنگی، نیکو حرف و طغیانی،جناب یعقوبی و دیگران که متاسفانه نام شریفشان به ذهنم نمی آید
    حتا جناب یعقوبی مدتی کارگاه بسیار مفید ترانه سرایی را اداره مینمودند
    لذا از نظر فنی و علمی هیچ مشکلی وجود ندارد
    تنها باید به نوعی ارتباط علمی ترانه سرایان سایت افزایش حاصل نماید
    شاد باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
    منوچهر مجاهدنیا
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۰:۱۶
    درود خانم مراد قلی

    به نظر حقیر هر سروده ای که زیبا و با احساس گفته شود و موسیقی خاص خودش را داشته باشد ، به نوعی ترانه هم هست .
    دقت کردی غزل های حافظ و مولانا را چه زیبا استاد شجریان و دیگران می خوانند ، البته اونا ترانه به معنای اخص نیست ولی در گروه موسیقی می گنجد و زیبا هم خوانده می شودو انسان لذت می برد .
    خندانک
    بنیامین پور حسن
    پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵
    سلام و عرض ادب سرکار خانم مرادقلی گرامی
    سپاس که بحث خوبی را پیش کشیدید
    البته اکثر دوستان به تعریف ترانه پرادختند که مورد سوال شما نبود
    شما فکر می کنم به دنبال تشخیص و تفکیک بین وزن عروضی و ملودی هستید.
    جواب به این سوال مستلزم دانستن دانش عروض و تئوری موسیقی به صورت همزمان است.
    اینکه هجاها را بشناسیم و از آن طرف از ارزش زمانی نت ها آگاه باشیم.
    بنده چون در هر دو مقوله از دور دستی بر آتش دارم و کمی تجربه اندوخته ام با اجازه ی شما یکی دو نکته را عرض می کنم:
    به عقیده ی بنده رابطه ی دقیق و مدونی بین نت ها و هجاها وجود ندارد.
    برای مثال یک هجاي کشیده را هم می توان با یک نت سفید هم تراز دانست و هم با یک نت نقطه دار(یک و نیم برابر نت سیاه)
    مثلا در تصنیف باز هوای وطنم......
    کلمه ی \\\\"باز\\\\" که هجایی کشیده است را در اینجا می توان با یک سفید در آهنگ برابر دانست اما همین کلمه در آهنگی دیگر ممکن است معادل یک نت سیاه باشد.
    این به میزان بندی و ضرب آهنگ مربوط است.
    به همین دلیل عرض می کنم که ترانه سرای موفق ناچار است که علاوه بر عروض به تئوری موسیقی نیز مسلط باشد و بهترین راهکار در این زمینه کار کردن توام آهنگساز و ترانه سرا با هم است.
    چرا که شاعر در این بین از میزان کشش کلمات و ارزش زمانی آنان آگاه می گردد و بهتر می تواند به ارائه ی اثر بپردازد.
    و نکته ی آخر اینکه تمام مصراع های ترانه لزوما هم وزن نیستند اما هم ریتم هستند(دارای یک میزان بندی)
    موفق باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    علی اسماعیلی
    پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ۲۳:۵۵
    سلام خانوم خزان سرخ.
    پست خیلی مفیدی گذاشتین.
    ایشالله مجدد خدمت میرسم.
    فاطمه رها(رهای رهاتر از قاصدک)
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۰۸:۳۴
    خندانک
    درود بر دختر زیبا و طالب علم...
    موفق باشی بانو فاطمه
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    برای آموختن بر می گردم
    علی اسماعیلی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۰۹:۵۷
    سلام مجدد.
    درمورد ترانه چند مطلب مهم وجود داره.
    اول اینکه ترانه برعکس شعرهای کلاسیک و سبک دیگه،بطور مستقیم با تک تک افراد جامعه درارتباطه.
    چرا که درذهن افراد رسوخ میکنه و ریتم و اهنگ همراه با ترانه خودش رو در دل مردم جا میده.پس تاثیر ترانه در جامعه به مراتب از سبک های دیگه بیشترمیتونه باشه.
    دردوره ای که به عنوان دوران اوج ترانه ی نوین ازش یاد میشه اساتیدی مثل ایرج جنتی و اردلان سرفراز و شهیار قنبری و ... این تاثیر رو به نحو احسن نشون دادن.
    سرودن ترانه هیی که دیگه ازمفاهیم سطحی عاشق و دلداده توش خبری نبود.حرف ها جدید بود.از دغدغه های اجتماعی سیاسی گرفته تا مسائل عاطفی که با بیانی جدید و امیزش کلمات و تعابیر خاصی بیان شد.
    تو دوره اوایل انقلاب ،خوب، طبیعی بود رنگ و بوی ترانه و شعر هم متاثراز اوضاع اجتماعی و سیاسی داخل کشور بود.
    تامدتی این روند کماکان ادامه داشت.تااینکه نسل جدیدی ازترانه سُراها وارد کار شدن.
    مثل یغماگلرویی که ازبهترین های نسل بعدازانقلابه، کم کم افراد دیگه مثل عبدالجبارکاکایی و دکتریداللهی و اشخاص دیگه که حضورذهن ندارم تا رسید به الان که بهترین های ترانه رو درداخل کشور داریم. ازروزبه بمانی گرفته تا اهورا ایمان و خانوم برزویی و بابک صحرایی وافشین مقدم و چندین نفردیگه.
    خوشبحتانه مسیر ترانه ی ایران درحال حاضر هم مسیر خوشایندیه. زبون ترانه زیباست.تعابیر سطحی نیست. درمتن موسیقی خودشو میگنجونه و تونسته ذهن و سلیقه مردم رو هم ارتقا بده.
    ازلازمه های اصلی ترانه سرایی خوندنن همین اثاریه که طی این دوران منتشر شده.مثلا بعیده کسی اسم ترانه سرا رو خودش بذاره و حتی ایرج جنتی رو نشناسه.ترانه های زیبای دوران ترانه ی نوین رو نشناسه.نخونده باشه.تمرکز نکرده باشه.
    متاسفانه مشکل اصلی جوونترها اینه که گرفتار همون معضل کلی جامعه شدن.معضلی به اسم عدم مطالعه مفید.
    خیلی ها تصور میکنن استعداد و ذوق ادبی کافیه.درسته اما شرط لازم استعداده و شرط کافی و اصلی دایره لغات شخصه. میزان اطلاعات شخص درحوزه های مختلفه.
    باید یه ترانه سرا در حوزه های مختلف ادبی مطالعه داشته باشه. رمان خونده باشه،کتابای تاریخی خونده باشه،با مسائل روز اشنایی داشته باشه.نگاه جامعه شناختی داشته باشه. یعنی بدونه بطن جامعه طالب چه ترانه ایه.
    اما متاسفانه عمده افراد اصلا این مولفه ها رو ندارن.همین باعث میشه درشعرو ترانه هاشون بازبان عامیانه و حتی کودکانه ترانه میگن.شاید قشنگ باشه اما دوران این ترانه ها دیگه گذشته.
    پس اول ازهمه باید ترانه سرا با خودش بشینه و فکر کنه. بقول معروف ببینه چندچنده باخودش.
    اصلا هدفش چیه؟ایا واقعا میخواد ترانه سرا بشه؟ چقدر اطلاعاتش کافیه؟
    منو ببخشین اما من اصلا نمیتونم بپذیرم که یه کسی که میخواد درحوزه ادبیات فعالیت کنه بهونه بیاره که نمیشه و وقت نیست کتاب بخونم.مگه میشه؟ایا روزی یساعت نمیشه وقت گذاشت و مطالعه کرد؟
    من چندروز پیش دیدم خانوم سرتنگی که ازبهترینای ترانه سایت هستن،گفتن که میخوان چندوقتی مطالعه کنن وترانه نگن.ببینین ایشون درک کردن که ترانه سرایی چه مسئولیتی داره.
    حاضرن بااینکه درجایگاه مناسبی قرار دارن،یمدت ازترانه دورباشن تا پس زمینه فکری و اندیشه و لغویشون رو بیشتر تقویت کنن.
    چون درغیر این صورت اصلا نمیشه ترانه گفت.وقتی ترانه سرا میخواد فرضا یه فضای عاشقانه رو تصویر کنه،باید در پس زمینه ذهنش تصویری از فضاهای عاضقانه ی ادبی داشته باشه.شکسپیر خونده باشه.چهارتا رمان عاشقانه خونده باشه.رومئه و ژولیت بدونه چیه.فرضا هملت خونده باشه.اثار رومانتیسم خونده باشه.جایگاه عشق درادبیات رو درک کرده باشه.مفهوم نظربازی و عاشقی رو ازهم تفکیک داده باشه.
    از صنعت های ادبی مطلع باشه.
    و بعد هم تمرین مداوم بکنه.بنویسه .خط بزنه.کاغذ سیاه کنه. نقدبشنوه.از پایه چندین بار شروع کنه. پای ترانه ی بزرگان وقت بذاره.با فرم و و داستان مشخص ترانه بگه.
    از قفقاز شروع نکنه و به خرمشهر نرسه.(پراکندگی مفهوم درترانه)
    و مهمتر ازهمه با موسیقی هم درارتباط باشه.
    تکثت و کروس وهوک و پل رو بشناسه. اوج رو درک کنه.با مقدمه شروع کنه و با یه ریتم مناسب اوج و فرود داشته باشه
    و...
    شاید بگین الان که خیلی سخت شد. متاسفانه بله. سخت شد.اما واقعیت ترانه سرای خوب شدن درهمینه.
    والا ترانه ی معمولی و سطحی گفتن کاری نداره.
    ایشالله چند تاترانه خواهم گذاشت.ازترانه سراهای مختلف تا بیشتر اشنایی اتفاق بیافته.
    علی ناصری(عین)
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۰۷
    باسلام واحترام
    خانم مرادقی چندنکته اشاره می کنم شاید برایتان مفید باشد
    الف)زبان ترانه باید زبانی عمومی وفراگیر باشد
    ب)کلمات در عین عمومی بودن روان ودر گوش به زیبایی قابل درک باشد وبراساس بسامدهای شنوایی مخاطبش باشد
    ج)وزن ترانه باید براساس نت های موسیقی در سبک های نوازندگی باشد یعنی ترانه سرا ابتدا باید نوازنده وشنونده خوبی باشد
    د)طرح ابتدایی که به پایان رسید خوانده وضبط ومجدد با نت تلفیق وهم خوانی شود تا نکات زاید در ترانه مشخص شود
    برقرار وسلامت وموفق باشید
    علی اسماعیلی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۲۵
    سلام مجدد خانوم.
    من از چندتا ازدوستان ترانه سرای سایت دعوت کردم که وارد بحث بشن.
    انشالله با حضورشون بحث زیباتر و مفیدتر میشه.
    علی اسماعیلی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۴۰
    درمورد ریتم خیلی ازترانه سراها اهنگ رو دریافت میکنن و بعد روش ترانه میگن.ترانه سراهای معروف عمدتا اینطور هستن.
    برخی هم که ترانه هایی ازقبل گفتن و موزیسین روش ملودی و اهنگ رو کارمیکنه.
    مثلا ترانه ی درخت ایرج جنتی رو اقای قمیشی مدتها اهنگش رو درست کرده بودن و بعد ابراهیم حامدی اجراش کرد.
    حالا اینکه چقدر ترانه سرا باید با موسیقی اشنایی داشته باشه براساس مدل کاریش تعیین میشه.
    یه ترانه سرا فارغ از اینکه مستقل داره فعالیت میکنه یا باخواننده خاص ترانه های خودشو مینویسه. ریتمیک کامل و با مفهوم،و کاری هم نداره کدوم خواننده میاد سراغش و اجرا میکنه.
    من یجایی میخوندم که اکثرا ترانه سراها درذهنشون با یه ریتم خاص ترانه رو مینویسن. یعنی سراینده یه ریتم و ضرب آهنگی درذهنش شکل میگیره و با اون ترانه رو مینویسه.
    خود من هم مواردی که ترانه نوشتم دقیقا همین اتفاق افتاده و بااهنگی خاص ترانه رو نوشتم.البته به هیچ وجه من ترانه سرا نیستم.فقط تجربم رو گفتم.
    درادامه یه توضیحات کلی هم میذارم.
    علی اسماعیلی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۴۲
    قسمتهای مختلف یک آهنگ
    Intro (introduction)
    آغاز/ مقدّمه و معارفه
    اکثر قطعات موسیقی در ابتدای خود قسمتی دارند که در آن گوش شنونده با فضای آهنگ آشنا می شود. این معرّفی و شروع می تواند تکنوازی، «ریف» اصلی آهنگ، دکلمه ی خواننده و… بنا به سلیقه ی خالق اثر باشد.

    Verse
    بخش

    بخشی از آهنگ یا شعر که تنها یک بار در آن قرار می گیرد. مقوله ی «ورس و کوروس» صرفاً محدود به موسیقی نیست و بیشتر یک اصطلاح ادبی محسوب می شود. همان طور که ما در بسیاری از اشعار کهن فارسی می توانیم شاهد این بخش ها باشیم.

    Chorus
    همخوان

    به بخش تکرار شونده در قطعه ی موسیقی یا ادبی گفته می شود که پیام اصلی خالق اثر و محتوای موسیقی یا شعر را به مخاطب گوشزد می کند. هم چنین این بخش شنونده را برای همخوانی دعوت کرده و به اصطلاح قطعه را از حالت یکنواختی خارج می نماید. البته این بخش در ادبیات اینگونه نامیده نمیشود.

    Bridge

    پل
    همانند «ورس» تنها یک بار در آهنگ آورده می شود اما تفاوت زیادی با آن دارد. اصولاً «بریج» چند میزانِ بسیار کوتاه است که برای ایجاد تنوّع و تغییر ذائقه ی مخاطب آورده می شود و به اصطلاح به گوش شنونده استراحت می دهد. این قسمت می تواند صرفاً یک تکنوازی یا یک «وکال ملودیک» باشد که البتّه به ندرت در موسیقی ها یافت شده و به همین دلیل وجود آن در آهنگ، نشانه ای از شعور موسیقیایی و سواد بالای خالق اثر می باشد.

    Outro (Ending)
    پایان/خاتمه

    «آترو» یک اصطلاح عامیانه ی آمریکایی است که تنها در دنیای هیپ-هاپ به کار برده می شود. اصطلاح رسمی آن «اِندینگ» بوده که به بخش پایانی آهنگ اطلاق می شود. مثل «اینترو» که گوش شنونده را با فضای آهنگ آشنا می کرد، ما در این قسمت از آهنگ نیز می توانیم شاهد مفهوم پایانی کار یا دور شدن از فضای آهنگ و برگشت به نقطه ی صفر، بنا به سلیقه ی خالق اثر باشیم.

    Beat
    بیت (ضرباهنگ)

    این اصطلاح در زبان انگلیسی به یک صدای تکرار شونده گفته می شود، همان طور که اوّلین بار برای صدای تپش قلب به کار برده شد، هنوز هم تداعی گر ضربان قلب در زبان انگلیسی است. این اصطلاح در هیپ-هاپ به خاطر تکرار زیاد آن نسبت به دیگر موسیقی ها کاربرد دارد و به موسیقی بدون کلام (منظور موسیقی صرف و بدون صدای خواننده) هیپ-هاپ اطلاق می شود.
    علی اسماعیلی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۵۴
    فکر کنم خالی ازلطف نباشه یه ترانه رو ازجهت موارد بالا تقسیم بندی کنیم.
    ترانه ستاره های سربی:
    شروع ترانه بعد از چنددقیقه ملودی و اجرای ملایم ترانه
    ستاره های سربی
    فانوسک های خاموش
    من و هجوم گریه
    از یاد تو فراموش

    تو بال و پر گرفتی
    به چیدن ستاره
    دادی منو به خاک
    این غربت دوباره

    دقیقه های بی تو
    پرنده های خسته ن
    آیینه های خالی
    دروازه های بسته ن

    اوج اول:(اجرای کوروس ترانه)

    اگه نرفته بودی
    جاده پر از ترانه
    کوچه پر از غزل بود
    به سوی تو روانه

    اگه نرفته بودی
    گریه منو نمیبرد
    پرنده پر نمیسوخت
    آینه چین نمیخورد

    اگه نرفته بودی
    و
    اگه نرفته بودی

    (فرودمجدد)

    شبانه های بی تو
    یعنی حضور گریه
    با من نبودن تو
    یعنی وفور گریه

    از تو به آینه گفتم
    از تو به شب رسیدم
    نوشتمت رو گلبرگ
    تو رو نفس کشیدم

    از رفتن تو گفتم
    ستاره دربدر شد
    شبنم به گریه افتاد
    پروانه شعله ور شد

    موسیقی و تغییر فضای اهنگ باافزایش ریتم و درنهایت اوج مجدد:(اجرای کوروس)

    اگه نرفته بودی
    جاده پر از ترانه
    کوچه پر از غزل بود
    به سوی تو روانه

    اگه نرفته بودی
    گریه منو نمیبرد
    پرنده پر نمیسوخت
    آینه چین نمیخورد

    اگه نرفته بودی
    و
    اگه نرفته بودی

    پایان ترانه و اندینگ همراه با فرود و اجرای ارام ترانه:

    ستاره های سربی
    فانوسک های خاموش
    من و هجوم گریه
    از یاد تو فراموش...
    فرشته شمس الدینی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۵۷
    درود فاطمه جان خندانک نضورتان با ارائه این مطلب جدید. بحث جدید ترانه. وترانه ثرایی دیگر کاربران را به چالش میکشد ‌باعث جنب وجوش بیشتر عزیزان میشوید وجودتان گلباران خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    فرشته شمس الدینی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۵۸
    حضورتان تصحیح میکنم ،پوزش
    فرشته شمس الدینی
    جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۵۹
    سرایی... پوزش
    علی اسماعیلی
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۰۸
    سلام مجدد.
    متوجه سوالتون هستم .خواستم توضیحات کلی داده شه .
    چراکه خیلی ازدوستان جوون درحد همین اطلاعات رو هم نتونستن داشته باشن.
    بنظرمن همونطور که یه غزل رو بدون تقطیع میشه ازروی فرم خوندن و اهنگش به درستی یا نادرستی وزنیش پی برد،درمورد ترانه هم همینطوره.
    وقتی اهنگ ازدست میره خواننده متوجه میشه.
    بنظرم نیازی به کارخاصی نیست.شما که ترانه هاتونو میگین چندین بار بخونین و ببینین بایه ریتم موزون میشه خوندش یا نه.
    همین میتونه بیشترین کمکو بکنه.بعیده ترانه و شعری موزون و ریتمیک باشه اما خواننده های دیگه نتونن ریتمش رو حس کنن.
    حالا اینکه چطور به اون ریتم برسیم باید دوستان نظر بدن. روش های علمی رسیدن به اون ریتم رو من درجریان نیستم.
    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۳۷
    http://www.aftabir.com/articles/view/art_culture/music/c5c1225114940_music_p1.php/ترانه-چیست-ترانه-سرا-کیست
    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۲:۴۴
    http://khabhayammm.persianblog.ir/post/108/
    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۳:۰۲
    http://kamareji.blogfa.com/post/77/شکست-وزن-در-ترانه

    حتما مطالعه کنید!
    فاطمه مرادقلی(خزان سرخ)
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۳:۲۶
    http://notebenote.blogfa.com/post-22.aspx

    منصور دادمند
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۳:۲۶
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    امیر منصور جلالی
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۴:۳۳
    سلام موفق باشید پست جالبی است هنر مند بزرگوار خندانک خندانک خندانک
    احمد بیرانوند
    شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ۱۵:۰۲
    با سلام
    پست جالبیه ونظرات دوستان هم جالب و آموزنده اس
    همونطور که گفته شد .یکی از مشکلات اغلب ترانه ها استفاده از عبارات و مضامین دم دستی و سطحیه ومفاهیم بکر کمتر دیده میشه .ترانه ها خیلی بهم شبیهن .یه ترانه که میخونی احساس میکنی بارها شبیه شو قبلن خوندی یا شنیدی.بعضی از ترانه ها رو میشه با ملودی های متفاوتی خوند.گاهی نمیشه از روی متن ترانه فهمید ترانه سرا دقیقا چه خوانشی مد نظرش بوده
    باقر رمزی ( باصر )
    دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ۰۹:۰۲
    سلام خانم خزان سرخ عزيز و گرامي
    مطلبتون دقيقا از دل من فرموديد
    من همنظرم مانند شما ست كه نبايد با عروض وارد ترانه شد
    درود بر شما مهربانم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

    عزيز عاليقدر و گرامي سايت شعر ناب
    خواهشمندم براي آگاهي خود درسمت چپ ، قسمت تبليغات به
    ( وبلاگ معتادان گمنام ) توجه كنيد .
    با تشكر
    داوود جمشیدیان مُتِخَلِص به مَجنونِ بختیاری
    چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ۲۳:۲۰
    دوست گرامی سرکار خانم مرادقلی . باسلام ، از نظر من اشعاری را که خوانندگان با آن ترانه و آهنگ میسازند اشعارعامیانه ای هستند که بیشتراصطلاحات و واژه های آن در مکالمات روزمره از آن استفاده میشود پس با اینحال اکثر اشعاری را که برای ساختن آهنگ وترانه بکار میبرند اشعار کتابی ، انشاعی و نهایتا شعر کلاسیک به حساب نمی آیند وبیشتر جنبه شعر محلی با گویش اختصاصی مربوط به قومیتها و فرهنگ های مختص زبانهای زیر مجموعه یک زبان رسمی هر کشوری میباشد . ارادتمند شما داوود جمشیدیان
    امیدوار
    جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۳۲
    باسلام خدمت دو ست عزیزمان خانوم راسخ این سوال خود بنده نیز هست وامیدوارم به پاسخ ان دست یابیم باتشکر امیدوار خندانک
    سمیه سرتنگی(دنیا)
    جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ۲۱:۵۱
    سلام ودرود خدمت دوستای گلم

    به نظر من ترانه باید قابلیت اجرا داشته باشه خوب اینکه بعضی هافقط پایبند به وزن هستن ومیگن ترانه مثل شعر باید وزن مشخص داشته باشه ونشکنه .ولی خوب خیلی وقتها اینجوری هم نیست مثلا ترانه روی ملودی
    گاهی وزن نداشتن یک دست صرفا ترانه رو خراب نمیکنه .

    به نظر من باید وزن رعایت شه وتعداد هجاها هم زیاد وکم نشه ولی خوب چون اجرا میشه رو ملودی وخواننده میتونه این ضعف رو جبران کنه میتونه یک هجای کوتاه رو بلند بخونه ویا برعکس
    خیلی ها هم مثل اقای کاکایی فرمودن که ترانه اصلا شعر نیست وخیلی ها هم مخالف این حر هستنکه ترانه باید همه قواعد شعری رو رعایت کنه

    ولی به نظر من اگه کار اجرایی خواننده وتنظیم کننده بتونه این موارد رو رعایت کنه هیچ مشکلی هم پیش نمیاد .

    البته این فقط نظر شخصی من بود
    ساحل جواهری
    پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ۲۰:۳۱
    ضمن درود وعرض ادب خدمت دوستان گرامی وپوزش از ورود بی مقدمه به بحث شیرین اساتید گمان کنم پاسخ سوال سرکارخانم را در رساله خانم دکتر طیبه بهشتی و مفالات آقای کلینتون درمورد ارتباط ریاضی شعر ایرانی با موسیقی ایرانی بتوان پیدا کرد ! خصوصا آنجا که بصورتی دقیق به کمک ریاضیات مبنای دو کاملا انطباق کلام و وزن آنرا با موسیقی تشریح وفورمول بندی کرده اند . هرچند که من شخصا جای خالی احساس را در میان فورمول های ریاضی حس کردم .
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    آموزش و نقد شعر

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0