سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 24 دی 1403
    14 رجب 1446
      Monday 13 Jan 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        كسي كه واعظي دروني نداشته باشد ، موعظه هاي مردم سودي به او نمي رساند. امام محمد باقر(ع)

        دوشنبه ۲۴ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        گنج پنهان
        ارسال شده توسط

        صفورا کمربسته ،

        در تاریخ : ۸ ساعت پیش
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰ | نظرات : ۴

        سلام و درود خدمت شما عزیزان جان
         
        میگویند خدا گفت :
        (( گنجی بودم پنهان ، خواستم تا آشکار شوم))
        این جمله چه تاثیری در احوالات شما دارد ؟

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۳۷۹ در تاریخ ۸ ساعت پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۴ شاعر این مطلب را خوانده اند

        اجمل وثیق

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        محمد شریف صادقی

        ،

        جواد مهدی پور

        نقدها و نظرات
        اجمل وثیق
        ۲ ساعت پیش
        درود بانوی گرامی
        بله این حدیث قدسی «من گنجی پنهان بودم، خواستم شناخته شوم، پس خلق را آفریدم.»
        بسیار پر معناست و خواندنش حس انرژی، قوت، حرکت و غرور به شخص در کل به انسان می‌هد.
        بعضی از تاثیرات مثبت آن عبارتنداز:
        1. احساس هدفمندی و معنا
        انسان با شنیدن این جمله به این باور می‌رسد که خلقت او تصادفی نیست، بلکه بخشی از یک نقشه الهی است. این احساس هدفمندی می‌تواند او را به سمت جستجوی معنا در زندگی سوق دهد.

        2. درک ارتباط با خداوند
        این جمله نشان می‌دهد که انسان وسیله‌ای برای آشکار شدن صفات الهی است. این ارتباط نزدیک با خداوند می‌تواند احساس آرامش، امید و عشق به خداوند را در دل انسان تقویت کند.

        3. تشویق به خودشناسی
        «گنجی پنهان» اشاره‌ای به حقیقت وجود انسان نیز دارد. در عرفان اسلامی، انسان آیینه‌ای برای تجلی اسماء و صفات خداوند است. بنابراین، این جمله افراد را تشویق می‌کند تا به خودشناسی بپردازند و گنج‌های درونی خود را کشف کنند.

        4. الهام‌بخشی برای تعالی روحی
        این جمله انسان را به یاد می‌آورد که هدف خلقت او فراتر از نیازهای مادی است. این فهم می‌تواند او را به سوی تعالی روحی و اخلاقی هدایت کند و او را به خداوند نزدیک‌تر سازد.

        5. احساس عشق و تواضع
        این که خداوند از عشق و خواست آشکار شدن سخن می‌گوید، در انسان حسی از عشق متقابل ایجاد می‌کند. همچنین، انسان را به تواضع و سپاس‌گزاری وادار می‌کند که در این نقش عظیم شریک شده است.

        6. آگاهی از مسئولیت
        با درک این جمله، انسان ممکن است احساس مسئولیت بیشتری کند؛ زیرا هدف وجود او تجلی صفات الهی است. این مسئولیت می‌تواند او را به سوی رفتارهای بهتر و خدمت به دیگران هدایت کند.
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        ۱۱ دقیقه پیش
        درود بر شما جناب وثیق گرامی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۱۴ دقیقه پیش
        درود. اگر چه در صحت حدیث حرف زیاد هست (اکثریت منتقدان حدیث اعم از شیعه و سنی معتقد به ضعیف بودنش هستند چون سلسله روایی محکمی نداره اگر در برخی کتب تصوف اومده) اما سخن زیباییه و روش جالبی برای نگاه کردن به آفرینشه. در واقع در الهیات - که البته ابدا تخصصی ندارم و صرفا اندکی خوندم و شنیدم - یک سری صفات خدا ذاتی هستند مثل «قادر» یا «عالم» اما برخی صفات عَرَضی یا صفات فعل هستند. یعنی در فعل تجلی پیدا می کنند مثل «خالق»...
        ولی عجیب است...فکرش را بکنید. میلیاردها سال اقلا این جهان بر پا بوده و ما از عالم بی جان بیرون آمدیم و فکر کردیم که «چرا؟» و «چگونه؟»... به قول شاعر: چندین هزاران سال شد تا من به گفتار آمدم (البته همین طور گفتم منظور مولانا ممکنه چیز دیگه ای بوده باشه). خیلی شگفت انگیزه...
        جواد مهدی پور
        ۱ دقیقه پیش
        درود بر شما بانو کمر بسته گرامی



        قال الله الحکیم :" کنت کنزا مخفیا فاحببت ان عرف "
        «من گنجی پنهان بودم، خواستم شناخته شوم، پس خلق را آفریدم.»

        بله این حدیث شریف قدسی ست از جانب آفریدگار هستی بخش
        که آفرینش جلوه ی زیبایی از جلوات اوست .
        ملاصدرا غایت و مطلوب‌ بودن خداوند را ، برای ذات خویش و دیگر موجودات ، به ترتیب با اسامی الهی «اول» و «آخر» تطبیق می‌کند. او کنز مخفی را اشاره به مرتبه ی احدیت صرف می‌داند و برای تبیین نحوه ی احتجاب و ظهور در حدیث کنز حق تعالی چهار وجه ذکر می‌کند. ملاصدرا برخلاف جمهور متکلمان ، اراده ی خداوند را منبعث از علم او به نظام خیر می‌داند که تابع علم او به ذات خویش است و بر همین اساس ، حب ذاتی و عشق ازلی خداوند را سرچشمه ی اراده ی او برای آفرینش معرفی می‌کند .
        همچنین ، این حدیث را می‌توان به‌منزله ی تفسیر آیه ی : «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (ذاریات: 56) در نظر گرفت که بر اساس آن، عبادت معرفت است و انسان کامل ، که جلوهگاه بروز همه ی صفات الهی است ، غایت قصوای همه ی آفرینش خواهد بود.


        با احترام
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1