سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 1 دی 1403
    21 جمادى الثانية 1446
      Saturday 21 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۱ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش یک تکنیک شاعرانه: ساختار حلقوی در شعر
        ارسال شده توسط

        محمد شریف صادقی

        در تاریخ : يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۳۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۹۵ | نظرات : ۱۴

        یک تکنیک شاعرانه: ساختار حلقوی در شعر
        یکی از روش‌های چینش مضامین و مفاهیم در یک شعر یا یک نثر ادبی چینش سیکلیک یا حلقوی‌ست (Chiastic structure). به این معنی که جزء اول متن با جزء آخر آن قرابت داشته باشد، جزء دوم با جزء یکی مانده به آخر، و جزء سوم با جزء دو تا مانده به آخر و....
        یک مثال جالب در این زمینه که می‌توان روشنگر باشد «آیة الکرسی» است؛ بیایید بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم:
        (۱) الله لا اله الا هو الحی القیوم (اسما و صفات الهی)
        (۲) لا تاخذه سنة و لا نوم (تاکید بر آگاهی و قدرت مداوم الهی)
        (۳) له ما فی السماوات و الارض (مالکیت و فرمانروایی خدا در آسمان‌ها و زمین)
        (۴) من ذی الذی یشفع عنده الا باذنه (تاکید بر قاطعیت فرمان و حکم الهی)
        (۵)  یعلم ما بین ایدهم و ما خلفهم (تاکید بر دانش و تسلط پروردگار)
        (۶) وسع کرسیه السماوات و الارض (حضور فرمانروایی الهی در آسمان ها و زمین)
        (۷) و لا یعوده حفظهما (تاکید بر قدرت مداوم پروردگار)
        (۸) و هو العلی العظیم (اسما و صفات الهی)
        بر خوانندگان واضح است که (۱) با (۸)، (۲) با (۷) ، (۳) با (۶) و... قرابت محتوایی دارد.
        حالا وقتی در درشت مقیاس به خود سوره بقره نگاه کنید می‌بیند با وجود نزول سوره در مدتی طولانی ساختار حلقوی شگفت‌انگیزی در آن هست که البته اخیرا محققان غربی پرده از آن برداشته‌اند (برای نمونه نگاه کنید به مقاله محوری Raymond K. Farin با عنوان Surat al-baqara: an structural analysis):
        [۱] آیات ۱ الی ۲۰: ایمان و مومنان و کفر و کافران
        [۲] آیات ۲۱ الی ۳۹: آفرینش و علم الهی
        [۳] آیات ۴۰ الی ۱۰۳: انبیا و کتب مقدس (موسی، داوود، سلیمان،...)
        [۴] آیات ۱۰۴ تا ۱۵۲: آزمایشات الهی ابراهیم، بنای کعبه و کتمان عهد و گواهی الهی، سخنان اهل کتاب
        [۵] آیات ۱۵۳ الی ۱۷۷: آزمایش الهی مسلمانان، حج و زیارت کعبه، کتمان آیات الهی و وحی الهی، سخنان مشرکان
        [۶] آیات ۱۷۸ الی ۲۵۳: انبیا و کتب مقدس (موسی، داوود، سلیمان،...)
        [۷] آیات ۲۵۴ الی۲۸۴ :آفرینش و علم الهی
        [۸] آیه ۲۸۵ الی ۲۸۶: مومنان و کافران
        که ساختار حلقوی در محتوای سوره بقره مثل روز روشن است و نیازی به توضیح نیست.
        حال به سراغ نمونه از ساختار حلقوی در شعر فارسی می‌رویم. این شعر زیبا و مشهور نیما یوشیج تا حد خوبی ساختار حلقوی را نشان می‌دهد:
        (۱) مي تراود مهتاب
         مي درخشد شب تاب
         نيست يك دم شكند خواب به چشم كس و ليك
         غم اين خفته ي چند
         خواب در چشم ترم مي شكند
        (۲) نگران با من استاده سحر 
         صبح مي خواهد از من
         كز مبارك دم او آورم اين قوم به جان باخته را
         بلكه خبر 
         در جگر ليكن خاري
         از ره اين سفرم مي شكند
        (۳) نازك آراي تن ساق گلي
         كه به جانش كشتم
         و به جان دادمش آب
         اي دريغا به برم مي شكند
        (۴) دست ها مي سايم
         تا دري بگشايم
         بر عبث مي پايم
         كه به در كس آيد
         در و ديوار به هم ريخته شان
         بر سرم مي شكند
        (۵) مي تراود مهتاب 
         مي درخشد شب تاب
         مانده پاي آبله از راه دراز
         بر دم دهكده مردي تنها
         كوله بارش بر دوش
         دست او بر در،مي گويد با خود:
         غم اين خفته ي چند
         خواب در چشم ترم مي شكند
        واضحا می‌توان دید که بخش (۵) و (۱) و همچنین (۲) و (۴) از نظر محتوا نزدیکند و (۳) هم بنا به تقارن در وسط قرار دارد.
        استفاده از ساختار حلقوی احتمالا یکی از روش‌های جذاب در فرم یک شعر است که می‌توان به خوبی از آن سود جست. لازم به ذکر است در آثار برجسته‌ای از نظم و نثر همچون بهشت گمشده جان میلتون و سفر پیدایش کتاب مقدس نیز ساختار حلقوی استفاده شده است.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۰۰۴ در تاریخ يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۳۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۳۶
        چه پست خوب و آموزنده‌ای خندانک
        و چه حقایق زیبایی در خود جا داده بود... خندانک خندانک
        شگفت‌انگیز بود برام خندانک خندانک
        درود و آفرین بر شما جوان فعال و آگاه خندانک
        سر فرصت هم رای مفعولی رو می‌خونم... خندانک
        سلامت باشی و ثروتمند خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۶
        درود. ممنون از لطف شما🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۳۸
        درود
        تشکر از پست شما خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۵
        درود بر شما خانم عادلی🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        حسام رجبی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۳
        درود..استفاده کردیم ....استاد🤩
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۴
        درود همشهری...ممنون از لطفت...
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۹
        یک نکته را یادآوری کنم. متاسفانه الان که متن را دوباره خواندم دیدم ناخوداگاه در تایپ آیة الکرسی اشتباهی کردم و به جای «له ما فی السماوات و ما فی الارض» نوشته ام «له ما فی السماوات و الارض». عرض پوزش فراوان
        محمدرضا آزادبخت
        دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۵۳
        درود جالب بود
        بنده با رای مفعولی در پایان جمله برای ادامه سطر بعد مخالفم
        فقط رای مفعولی در وسط باید باشد
        سپاس
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۵۹
        درود بر آقای آزادبخت عزیز. راستش فکر کنم این کامنت را در اصل برای وبلاگ دیگرم گذاشتید درباره «را»ی مفعولی.
        درباره این مورد که گفتید، راستش مثال‌هایی برای آخر مصراع‌ها هم هست مثلا:
        حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
        دام تزویر نکن چون دگران قرآن «را»
        اما خب خیلی موارد از آوردن آن اجتناب کرده اند.
        اصلا من خیلی گیج شدم سر این مسئله و خیلی پیچیده به نظر میرسه😔😬😖
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۱۳
        دروداین را به اجبار قافیه یا ردیفش بوده است
        در شعر سپید به نوع خوانش آن بستگی دارد
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۱۵
        درود. راستش من هم نظری تا حدی نزدیک به شما دارم ولی فعلا میترسم نظر بدهم (در وبلاگ مربوط به را مفعولی نوشتم که چرا).
        ارسال پاسخ
        محدثه عابدینی(محی)
        يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ۱۳:۵۳
        سلام و ارادت آموزنده بود جناب صادقی استفاده کردم منتظر مطالب آموزنده شما هستم واقعا روی ذهن و اندیشه تاثیرگزاره🙏
        علی باقری خورآبادی
        پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ۰۸:۴۴
        سلام برشما....

        مطالب بسیار آموزنده و مفیدی است...

        اینکه از قرآن و آیة الکرسی استفاده کردید به جا ست و ارزشمند ...
        به نظر شاعر موفق باید قرآن و روایات را مورد بررسی قرار دهد...

        تا هم از مضامین غنی آن بهره ببرد و مخاطب خود را بهره مند سازد...

        در ضمن اندیشه شاعردر سایه اعتقاد و ایمان‌و پایبندی

        به ارزش هامتعالی می گرددو در مسیر عرفان و عشق حقیقی قدم خواهد برداشت....
        که غایت مقصود همین است.....

        موفق باشید...یا علی خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ۱۱:۳۶
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1