سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 11 آذر 1403
  • شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي، 1300 هـ ش
1 جمادى الثانية 1446
    Sunday 1 Dec 2024
    • روز جهاني مبارزه با ايدز
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    يکشنبه ۱۱ آذر

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    آموزش بحرهای عروض در شعر ایرانی جلسه هشتم(زحافات)
    ارسال شده توسط

    مهدی محمدی

    در تاریخ : جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۵۶ | نظرات : ۲۸

    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    با سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان عزیز و ارجمندم
     
    خدا را شاکرم که با هشتمین جلسه از آموزش بحرهای عروض شعر ایرانی در خدمت شما بزرگواران هستم. در این جلسه به زحافات می پردازیم.
     
    زحاف چیست؟
    وقتی ما صحبت از بحرها کردیم دانستیم که هر بحر از یکسری اجزای اصلی ساخته شده است برای مثال بحر متقارب مبتنی بر فعولن است و فعولن جزء اصلی ارکان بحر متقارب محسوب می شود. بحر رمل مبتنی بر فاعلاتن است و ارکان بحر رمل را فاعلاتن تشکیل داده اند و همینطور سایر بحرها، بحر هزج مفاعیلن، بحر رجز مستفعلن، بحر متدارک فاعلن و غیره. به این اجزاء اصلی، سالم می گویند. چون هیچ تغییری در آن ها ایجاد نکرده ایم و از آن به شکلی اصلی استفاده کرده ایم.
    حالا اگر هر تغییری در این اجزای اصلی ایجاد کنیم، اجزای فرعی دیگری ایجاد می شود که به آنها زحافات می گویند. زحافات در حقیقت به ما کمک می کنند تا وزن های بیشتری تولید کنیم و تنوع موسیقایی داشته باشیم.
    برای مثال در بحر متقارب جزء اصلی همان فعولن است و ما با یک سری تغییرات در آن به زحافات بحر متقارب می رسیم و اوزان جدیدی را می سازیم. مثلاً هجای بلند آخر فعولن را حذف می کنیم و به وزن شاهنامه می رسیم. یا مثلاً هجای کوتاه نخست فعولن را حذف می کنیم و به فع لن می رسیم و وزن دوری فع لن فعولن فع لن فعولن را می سازیم که به آن بحر متقارب اثلم می گویند. بنابراین این زحافات اولاً نشئت گرفته از همان جزء اصلی است در ثانی به ما کمک می کند اوزان بیشتری را بسازیم.
    در این جلسه ما می خواهیم زحافات را بشناسیم و یاد بگیریم. این زحافات چگونه ساخته می شوند؟ نام اختصاصی شان چیست ؟ چگونه با این زحافات می توانیم اوزان جدید بسازیم؟
    و زحافات هر بحر چه چیزهایی هستند؟
    بیشتر از پنجاه نوع زحاف داریم. مهمترین زحافات را هنگام معرفی بحرهای متقارب، متدارک، هزج، رمل و رجز معرفی کرده ایم . در این جلسه نیز به طور کامل تر زحافات را مطرح می کنیم که به امید خدا در هر کجا لازم شد بتوانید از آن استفاده کنید. ما قصد نداریم همه این زحافات را تعریف کنیم و یاد گرفتن همه زحافات نیز لازم نیست چون بسیاری از این زحافات مخصوص عروض عربی است. برای مثال در جلسه سوم که معرفی بحر متقارب بود بیان کردیم که فعل محذوف فعولن و فعول مقصور فعولن می باشد. اما با توجه به اینکه هجای پایان مصراع در شعر فارسی همیشه هجای بلند محسوب می شود حتی اگر هجای کشیده باشد لذا مقصور مخصوص شعر عرب هست و در نامگذاری بحرهای فارسی کاربردی ندارد. بنابراین اگر جایی گفتند بحر متقارب مثمن مقصور بدانید همان بحر متقارب مثمن محذوف است. چرا که هر دو وزن (فعولن فعولن فعولن فعول) با (فعولن فعولن فعولن فعل) در یک شعر فارسی قابل استفاده است و عملاً تفکیک این دو نه فایده ای دارد و نه در شعر فارسی ممکن است و همانطور که مطالعه کرده اید در شاهنامه فردوسی هر دو وزن به کار رفته است. حال آنکه می دانیم هر شعری بر یک بحر سروده می شود بنابراین این تفاوت صرفاً به خاطر اختیارات وزن عروض در شعر فارسی است. و آنچه که وجه تمایز تدریس نامگذاری بحور توسط بنده حقیر بوده توجه به همین مطلب است. عروض دانان شعر فارسی با پایبندی و وفاداری به وزن عروض عربی همچنان از زحافات عروض استفاده می کرده اند و موجب پیچیدگی و سردرگمی شده است. بنده این پیچیدگی ها را حذف کرده ام. این نوآوری به ما این کمک را کرد تا نامگذاری بحرهای شعر فارسی را بیاموزیم. مطلبی که برایمان بسیار سخت به نظر می رسید، حالا بسیار آسان و کاربردی شده بود. همچنین است زحاف مذال و مسبغ، آیا کشیده شدن هجای بلند پایانی مصرع در شعر فارسی می تواند در وزن و بحر تفاوتی ایجاد نماید؟ لذا این زحافات مختص به عروض عربی است و در نامگذاری اشعار فارسی کاربردی نیستند و ما نیز در طول دوره ی آموزشی سعی کرده ایم زحافات قابل استفاده را تدریس نماییم.
     
     مهمترین زحافات عبارتند از : محذوف، اثلم، اصلم، مقطوع، مخبون، اخرب، مکفوف، مجبوب، مقبوض، مطموس(مجحوف)، مشکول(مخبونِ مکفوف)، مطوی، مرفّل، مکشوف، اخرم، منحور و غیره
    ==============================================
    تعریف زحافات
     
    الف) محذوف : به حذف هجای بلند آخر می گویند.
     
    محذوف مفاعیلن = فعولن
    محذوف فاعلاتن = فاعلن
    محذوف مستفعلن = مفعولُ
    محذوف فاعلن = فعل
    محذوف فعلاتن = فعلن
     
     
    ب) مقطوع : حذف آخرین حرف ساکن و ساکن کردن حرف ماقبل از آن را مقطوع می گویند.
     
    مقطوع مستفعلن = مفعولن
    مقطوع متفاعلن = فعلاتن
    مقطوع فاعلن = فع لن
     
     
    ج) مخبون : حذف حرف ساکن دوم را می گویند. (هجای بلند اول به هجای کوتاه تبدیل می شود)
     
    مخبون مستفعلن = مفاعلن
    مخبون فاعلاتن = فعلاتن
    مخبون فاعلن = فعلن
    مخبون مفعولاتُ = مفاعیلُ
     
     
    د) اخرم : حذف هجای اول کوتاهِ مفاعیلن را می گویند. مفعولن اخرم مفاعیلن می باشد.
    اخرم مفاعیلن =  مفعولن
     
     
    هـ) اخرب : به تبدیل مفاعیلن به مفعولُ اخرب گفته می شود. اخرب همان (اخرمِ مکفوف) می باشد.
    اخرب مفاعیلن = مفعولُ
     
     
    و) مکفوف : به حذف حرف هفتم ساکن گفته می شود. (هجای بلند آخر فاعلاتن و مفاعیلن تبدیل به هجای کوتاه می شود)
     
    مکفوف فاعلاتن = فاعلاتُ
    مکفوف مفاعیلن = مفاعیلُ
    مکفوف مستفعلن = مستفعلُ
     
     
    ز) مجبوب : به حذف دو هجای بلند پایان مفاعیلن گفته می شود. فعل مجبوب مفاعیلن می باشد.
    مجبوب مفاعیلن = فعل
     
     
    ح) مقبوض : به حذف حرف ساکن پنجم گفته می شود. (هجای بلند سوم به هجای کوتاه تبدیل می شود)
     
    مقبوض مفاعیلن = مفاعلن
    مقبوض فعولن = فعولُ
     
     
    ط) مطموس (مجحوف) : به حذف سه هجای پایانی فاعلاتن گفته می شود. فع مطموس فاعلاتن می باشد.
    مطموس فاعلاتن = فع
     
     
    ی) مشکول : به حذف حرف ساکن دوم و حذف حرف ساکن هفتم گفته می شود. مشکول همان مخبون مکفوف است.
     
    مشکول فاعلاتن = فعلاتُ
     
     
    ک) مطوی : به حذف حرف ساکن چهارم گفته می شود. (هجای بلند دوم به هجای کوتاه تبدیل می شود)
     
    مطوی مستفعلن = مفتعلن
    مطوی مفعولات = فاعلاتُ
     
     
    ل) مرفّل : به اضافه کردن یک هجای بلند به مستفعلن گفته می شود.
     
    مرفّل مستفعلن = مستفعلاتن
     
     
    م) اثلم : حذف هجای کوتاه فعولن را می گویند.
    اثلم فعولن = فع لن
     
     
    ن) اصلم : باقی مانده دو هجای بلند از مفعولاتُ و فاعلاتن را گویند.
     
    اصلم فاعلاتن = فع لن
    اصلم فاعلاتُ = فع لن
     
     
    س) مکشوف : به حذف هجای کوتاه پایانی مفعولاتُ گفته می شود. مفعولن مکشوف مفعولاتُ می باشد.
    مکشوف مفعولاتُ = مفعولن
     
     
    ع) منحور : حذف سه هجای از آخر مفعولاتُ که در این صورت فع باقی می ماند.
    منحور مفعولاتُ = فع
     
     
    ف) مخبول : مخبونِ مطوی می  باشد. حذف حرف ساکن دوم و حذف حرف ساکن چهارم را گویند.
    مخبول مستفعلن = فَعَلَتن ( به دلیل کنار هم قرار گرفتن سه هجای کوتاه برخلاف قواعد عروض شعر فارسی می باشد و ناخوشایند است و لذا کاربرد ندارد. صرفاً جهت آگاهی ذکر شد.)
     
     
    ص) مشعث : حذف هجای کوتاه دوم فاعلاتن را می گویند. بنابراین مفعولن مشعث فاعلاتن می باشد.
     
     
    ق) مرفوع : حذف هجای بلند اول را می گویند. فعولن مرفوع فاعلاتن، فاعلن مرفوع مستفعلن و مفعولُ مرفوع مفعولاتُ می باشد.
     
    نکته) یادگیری زحافات به همین اندازه کفایت می کند. جهت دسترسی راحت تر شما، زحافات در هر بحر را نیز ذکر می کنیم.
     
     
    الف) زحافات فعولن :
     
    فعل = محذوف
    فع لن = اثلم
     
    اَثلَم : باقي ماندن دو هجاي بلند از فعولن يعني تبديل فعولن به فع لن
    حذف : حذف هجای بلند پایانی یعنی تبدیل فعولن به فعل
     
     
    ب) زحافات مفاعلين :
     
    مفاعیلُ = مکفوف
    فعولن = محذوف
    مفاعلن = مقبوض
    مفعول = اخرب
    فعل = مجبوب
    فع = منحور
    مفعولن = اخرم
     
    حذف : تبديل مفاعيلن به فعولن ( محذوف )
    كف : تبديل مفاعيلن به مفاعيلُ ( مكفوف )
    خَرْب : تبديل مفاعيلن به مفعولن ( اخرب )
    مجبوب : تبديل مفاعيلن به فَعَل يا حذف دو هجاي بلند از آخر مفاعيلن
    قبض : تبديل مفاعيلن به مفاعلن
    خَرْم : تبديل مفاعيلن به مفعولن ( اَخرم )
    بتر : باقي ماندن يك هجاي بلند از مفاعيلن يعني فَعْ ( ابتر )
    قصر : حذف ن و ساکن کردن ل بعبارت دیگر تبديل مفاعيلن به مفاعيل ْ   ( مقصور ) (مخصوص وزن عربی است)
    زَلَلْ : باقي ماندن يك هجاي كشيده از مفاعيلن يعني فاع ( اَزَلّ )(مخصوص وزن عربی است)
     
     
    ج) زحافات فاعلاتن
     
    فاعلن = محذوف
    فعلن = مخبون محذوف
    فاعلاتُ = مکفوف
    فعلاتن = مخبون
    فعلاتُ = مشکول
    فع لن = اصلم
    فع = مطموس (مجحوف)
     
    كف : تبديل فاعلاتن به فاعلاتُ ( مكفوف )
    خبن : افتادن الف از هجاي اول فاعلاتن ( مخبون )
    شكل : افتادن ( ن ) از فعلاتن و تبديل آن به فعلاتُ ( مشكول )
    حذف : باقي ماندن فاعلن يا فاعلا از فاعلاتن ( محذوف )
     
     
    د) زحافات مستفعلن :
     
    مفتعلن = مطوی
    مفاعلن = مخبون
    مفعولن = مقطوع
    مستفعلاتن = مرفّل
    مستفعلُ = مکفوف
     
    طي : تبديل مستفعلن به مفتعلن
    خبن : تبديل مستفعلن به مفاعلن
    مقطوع : تبديل مستفعلن به مفعولن 
     
     
    د) زحافات مفعولات :
     
    مفاعیلُ = مخبون
    فاعلاتُ = مطوی
    مفعولن = مکشوف
     
    منحور : باقي ماندن يك هجاي بلند از مفعولات يعني ( فع )
    مطوي مكشوف : تبديل مفعولاتُ به فاعلن
    مطوي : تبديل مفعولات به فاعلاتُ
     
     
     
     
     
    نکته پایانی) پیشنهاد می شود به منظور آمادگی برای جلسه آینده، یکبار از آغاز آموزش ها را مطالعه کرده و مسلط شوید.

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۳۷۶۷ در تاریخ جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    سید هادی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۰
    درود مهدی جان

    سپاس از زحماتی که می کشید

    خداوند به همه ی کسانی که برای سایت وزین شعر ناب خالصانه تلاش میکنند عافیت عنایت فرماید

    خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۳۵
    درود و سپاس بیکران دکتر سیدهادی محمدی عزیز خندانک خندانک

    سپاسگزارم از بزرگواری و مهر بی کران تان

    ممنونم محبت دارید

    تابنده باشید به مهر و سروری خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    رحیم فخوری
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۵
    درودها استاد جان جناب مهدی خان ! :چقدر خوشحالم از صمیمیت و گرمیت شما و استاد هادی عزیز خندانک
    کلاس درستان هم که درجه یک است ماشالله خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱
    درودها استاد فخوری عزیز و گرانمهرم

    متشکرم بسیار لطف دارید

    سیدهادی محمدی را همیشه دوست دارم، بسیار مهربان و خوش اخلاق هستند، خداوند مقام رفیع ایشان را بالاتر ببرد

    همچنین نسبت به کلاس بنده حقیر لطف دارید استاد جان، در کلاس درس محبت تان نشستن خوش است

    متشکرم تابنده باشید به مهر خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    رحیم فخوری
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۵۶
    تقدیم با احترام
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    آذر دخت
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۰۲
    عرض سلام و احترام
    ممنونم از زحماتتون
    خداوند به عمر و قلمتان برکت عطا بفرماید
    موفق باشید خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۵۰
    سلام تابنده باشید به مهر خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۵۰
    متشکرم قلمتان زرنگار خندانک
    ارسال پاسخ
    احسان فلاح رمضانی
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۱۹
    سلام و درودها بر ادیب عزیز جناب محمدی بزرگوار خندانک خندانک

    سپاسگزار زحمات شما در امر آموزش ادبی هستم خندانک

    همینکه از وقت شخصی خودتون برای ارتقای بار ادبی و علمی این محفل ادبی متواضعانه ایثار میکنید نشان از روحیه بامحبت شما هست خندانک خندانک

    موید باشید و سلامت خندانک
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۳
    سلام ادیب فرزانه و گرانمهرم، متشکرم شما سرورانم به بنده لطف دارید بیکران سپاسگزارم از محبت هایتان خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
    درودبرشما مهدی جان عزیزم بسیار مفید واموزنده بود احسنت برشما خداقوت عزیزدلم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم خیلی زیااااااااااد دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم خداقوت بهتون میگم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
    💙💙💙💙💙💙💙💙
    🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
    💐💐💐💐💐💐
    🌼🌼🌼🌼
    💟💟💟
    ❤️❤️
    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    ❤️❤️❤️❤️❤️
    ❤️❤️❤️❤️
    ❤️❤️❤️
    ❤️❤️
    ❤️
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۴
    درودها آقا جواد گل متشکرم خندانک خندانک

    حضور شما بی نهایت خوش بو است
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
    💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
    ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
    🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
    🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
    🌺🌺🌺🌺🌺🌷
    🍀☘️🌱🌹💐
    🌿🌿🌿🍁
    🪴🪴🪴
    🏵🏵
    💟
    محمدرضا آزادبخت
    جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۰۶
    دروداستاد محمدی
    خیلی خوب توضیح می دهید نمونه مثل مقطوع با شعر برای مخاطبان توضیح دهید بخصوص برای نوآموزان
    ما ازهمینجا دست بوس علمتان هستیم
    بسط موضوع مساوی یادگیری عالی
    استاد ببخشید عرض کردم
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۲
    درودها استاد گرانمهرم اغلب زحافات را در جلسات قبلی با مثال تدریس کرده ام. خندانک خندانک


    بحر رجز مسدس مقطوع

    عاشق شدم بر دلبری عیاری
    شکّرلبی سیمین بری خونخواری


    من دست بوستان هستم استاد جان، شما بزرگ من هستید خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۰۴
    درودتان باد

    ممنونم

    و خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۴
    درودها استاد انصاری گرانمهرم سپاسگزارم خندانک
    ارسال پاسخ
    فیروزه سمیعی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۴۷
    درودتان باد جناب استاد محمدی ادیب گرانقدر 🌞
    بسیار سپاسگزارم از آموزش خوبتون
    🙏💎✨🌹
    پاینده باشید و سرفراز
    🌱🌹🌸🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌸🌱
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۵
    درودها بانوی ادیب و فرهیخته مهربان بانو سمیعی متشکرم لطف دارید سپاسگزارم خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۰۲
    درود بیکران جناب محمدی
    بسیار عالی و آموزنده
    خندانک خندانک
    خندانک
    به نظر شما
    اول باید وزن شعر را مشخص کنیم بعد بر اساس آن شعر بگیم
    یا شعر را بگیم بعد نوع وزن آن را مشخص کنیم!؟
    ممنونم خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۶
    درودها استاد نظری عزیز خندانک خندانک

    استاد جان گرانمهرم ما از شما اساتید یاد گرفته ایم در بحر دل بسراییم وزن و قافیه ردیف می شود


    تابنده باشید به مهر خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۰۱
    🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
    💙💙💙💙💙💙💙💙
    🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
    💐💐💐💐💐💐
    🌼🌼🌼🌼
    💟💟💟
    ❤️❤️
    ❤️
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۰۳
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد اکرمی (خسرو)
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۶
    درود جناب محمدی
    دستتون درد نکنه برای آموزش مفیدتون
    واقعا بهره میبریم
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۲۱
    درود و سپاس بیکران خسرو خوبان خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    نرگس زند (آرامش)
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۷
    درود وعرض ارادت خدمت استاد محمدی فرهیخته وادیب خندانک
    سپاس از تمام زحماتی که برای شاگردانتان متحمل میشوید خندانک
    امیدوارم که کسالت هم بر طرف شده باشد ما دعا گویتان هستیم خندانک
    در پناه خداوند همیشه سلامت باشید خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۲۲
    درودها بانو زند شکر خدا به دعای شما خوبان خوبم شدم سپاسگزارم برای رستگاری ام دعا کنید متشکر مهر بیکران تان هستم تابنده باشید به مهر خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    1