سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        📚 درسنامه ی ۵۴(قافیه درس ١٨)
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ۰۲:۴۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۰۹ | نظرات : ۵۷

         
         
         
        نفاذ (به معنی روا گشتن فرمان) حرکت حرف وصل و سایر حروف بعد از رَوی (وصل، خروج، مزید و نایره) است. 
         
         
         
        حرکت «م» در دو کلمه ی می‌گشایمت و می‌ربایمت که در این دو کلمه «ا» حرف ردف و فتحه ی پیش از آن حذو، «ی» حرف روی و فتحه ی آن مجری، «م» حرف وصل و فتحه ی  آن نفاذ و «ت» حرف خروج است.
         
         
         
        فتحه‌ی م در سوختیمَش و افروختیمَش
         
         
         
        فتحه ی «م» در دارمت و سپارمت نفاذ است.
         
         
         
        مرکب روح، تن بُوَد، سوی تو می‌دوانمش
         یا تو درآری‌اش ز پا، یا به‌تو می‌رسانمش
         
        در این شعر، الف در دو واژهٔ «دوان» و «رسان» حرف ردف، و فتحه ی پیش از آن «حذو»، و «نون» حرف روی است که متحرک و موصول است، و فتح آن «مجرا»، و «میم» حرف وصل است که متحرک می‌باشد، و حرکت آن نیز نفاذ است، و «شین» حرف خروج آن است که بعد از وصل آمده است و نفاذِ این شعر، نفاذ وصل است.
         
         
         
         گلی کز آن چمن خیزد، به بوی دوست بوییم‌اش
        وگر در خاک افتد، با گلاب دیده شوییم‌اش
         
        در این بیت، واو «بوی» و «شوی»، حرف ردف است؛ ضمه ی پیش از آن، «حذو»؛ «یاء» حرف روی و حرکت آن، مجرا؛ «یا»ی دوم حرف وصل است که حرکت آن نفاذ می‌باشد؛ «میم» در «شوییم» حرف
        خروج و حرکت آن نفاذ؛ «شین» نیز حرف زاید است که چون ساکن است، نایره‌ای ندارد.
         
         
        خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم
        دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتیم
         
        در این شعر، «شین» حرف قید است؛ زیرا ساکن است و حرکت پیش از آن، حذو است؛ «تاء» روی و حرکت آن، مجرا؛ «یاء» حرف وصل و حرکت آن، نفاذ؛ «میم» حرف خروج است.
         
         
         
         کسی کاو گزافه سخن راندا
        درخت بلا را بجنباندا
         
        قافیه ی این بیت، دارای الف اطلاق است و قافیه ی آن، روی مجرد مطلق موصول است، به حرف وصل الف.
         
         
        نکته :             
         
        «نَفاذ»، حرکت حرف وصل است که بعد از روی است. نفاذ که نفوذ یافتن و گذشتن باشتاب معنا می‌دهد، با حرکت خود، سبب می‌شود گفته به تندی، تیزی و چالاکی بر هدف دلِ سروده‌خوان و مخاطب فرود آید.
        نفاذ حرکتی است که از روی به وصل و از وصل به خروج ـ تا جایی که حرکت داشته باشد ـ سریان می‌پذیرد
        و چنین کلمه‌ای نفوذ دارد و بر دل می‌نشیند. در نفاذ، این روی است که حرف وصل را به حرکت در می‌آورد و صوت را به جریان می‌اندازد و از وصل به خروج و از خروج به نایره، به هر حرف بعد از خود حرکت می‌دهد.
         
         
         
        #سید_هادی_محمدی 
         
         
         
        پی نوشت :
         
        منابع در آخرین جلسه ی دروس عنوان می گردد. 
         
         
         
         
         
         
        (غربالی در دست) 
        سرقت ادبی، می‌تواند تمام یا بخشی از کار را شامل شود؛ یعنی یک اثر یا تمام و کمال از محتوای تولیدی فرد دیگری برداشته شده یا بخش‌هایی از محتوا، حاصل دسترنج دیگران است. به عبارت دیگر، سارق ادبی به‌ نوعی محتوا را تغییر داده و از آن استفاده کرده است. این کار نیز از مصادیق «پلیجریزم» محسوب می‌شود. سرقت ادبی خود شامل دو نوع «پلیجریزم عمدی» و «پلیجریزم غیرعمدی» ميشود. در این کتاب به بررسی موضوع سرقت ادبی و همسانی‌های مطرح در شعر معاصر، پرداخته می‌شود.
         
         
         
         
         
         
        بخش ویراست سایت آماده ی ویرایش و اصلاح اشعار و ترانه های شما قبل از 
        انتشار است. 
        همچنین می توانید برای چاپ کتاب و ویرایش آثار خود به صفحه ی شخصی 
        مدیر ویراست سایت مراجعه و با پیام خصوصی مسائل خود را مطرح فرمایید 
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۶۲۹ در تاریخ چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ۰۲:۴۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2