سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
    5 ذو القعدة 1445
      Sunday 12 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

        دعوتنامه

        شعری از

        محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )

        از دفتر دعوتنامه نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۹ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۱۸ شماره ثبت ۵۷۰۵۷
          بازدید : ۱۰۸۰   |    نظرات : ۱۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )
        آخرین اشعار ناب محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )

        ای آنکه در فراقت می سوزم از جدایی
        تا کی نیاز عالم ، باشد که تو بیایی ؟
        تا کی جمال رویت ، از دیده ها نهان است ؟
        بنما عیان رخت را ، جام جهان نمایی
        کویت کجاست جانا ؟ گویی دوم به سویت
        اما اگر بیایی ، حاجت نشد کجایی
        از دیده ها گذر کن ، از فتنه ها حذر کن
        شَمسُ الضُّحایِ مایی ، بَدرُالدُّجایِ مایی
        جانا اگر بیایی ، از جان و دل گذارم
        هر چیز دارم از تو ، هر آنچه تو سزایی
        علم طبیب اعظم ، درمان من ندانست
        دردم ز توست اما ، خود هم برم شفایی
        در دیده ام عیان است ، درد جدایی تو
        امّا بگردمت که ، از اشک من ورایی
        حاجت روا نگشتم ، حاجت سزای من کن
        با رخش بی نظیرت ، بازآ اگر رضایی
        عاشق شدم به عشقت ، معشوق من تو هستی
        الحق تو از تمام معشوق ها سوایی
        بالاترم نشستی ، در زیر پایت هستم
        تو آسمان هشتم ، تو آخرین سمایی
        سرباز خود نمایم ، شمشیر ده به دستم
        هم مرد و هم جوانمرد ، تو دور از خطایی
        حَبلُ المَتینِ عشقی ، بابُ النَّعیمِ جنّت
        سایه فکن به عالم ، تو سِدرِ مُنتَهایی
        بر روی کبریایی ، در دست کیمیایی
        مجنون تو «محبّ» است ، ای آیت خدایی
        ۵
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۰۸:۳۳
        درود گرامی
        بسیار زیبا و دلنشین بود
        یا مهدی ادرکنی
        با استاد عباسی عزیز موافقم خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۸:۵۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی توکلی
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۲۷
        درود

        مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن

        مرحبا بر تو محمدعلی عزیز
        شعر بلند و زیبایی سرودی
        شعری که مولفه های اصولی یک قصیده کامل را دارد
        قافیه وزن سبک مضمون و...

        اما دوست عزیزم اینها نمیتوانند دلیل زیبایی تمام شعر باشند
        برای زیبا شدن یک شعر باید همه زیرکی شاعرانه خود را بکار ببرید
        حشو ها را حذف کنیدمثل بنما در کنار عیان

        موسیقی شعر...در مصرع های عربی آهنگ شعر بسیار زیبا و گوشنواز است به انها توجه کنید
        مثال
        امّا بگردمت که ، از اشک من ورایی
        زبان شعر که دور از زبان روزنباشد.توجه داشته باشید کهن بودن شعر به کلمات قدیمی نیست بلکه به کهنه بودن عبارات و مضامین بیشتر ارتباط دارد مثل
        سایه فکن به عالم
        و نکاتی دیگر که سعی میکنم کمتر صحبت کنم
        با توجه به سنی که شما دارید اینده ی خوبی در شعر خواهید داشت به شرطی که به شعر امروز برسید خندانک
        محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۲۳:۲۱
        با سلام
        ممنونم از تمام عزیزانی که لطف دارند و روی اشعار این حقیر نظراتشوان را می گذارند.
        البته که بنده هنوز خود را شاعری کامل و پخته نمی دانم و هنوز در اول راه هستم.
        اولا منظور استاد عباسی را دقیق متوجه نشدم اما اگر منظورتان شعر نو است باید بگویم که من بیشتر به شعر کلاسیک علاقه داسته و به نظرم جامعه باید خود را باشعر کلاسیک و اصیل وفق دهد نه اینکه شعر خود را با جامعه و اسم آنرا بگذارند شعر نو و یا شعر معاصر و لحن شعر باید همخوانی با اشعار اصیل داشته باشد نه اشعار جدید شاعران جدید.
        اما باز هم از تمام عزیزان متشکرم و باز هم می گویم که من یک شاعر جوان هستم و هنوز شاعری کامل و بالغ نیستم.
        بسیار متشکرم.
        علی توکلی
        علی توکلی
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۰۹:۰۶
        درود بر شما

        اول اینکه خوشحالم که صاحب نظر هستید و نقد رو با یک تشکر بی پاسخ نمیذارید.

        شما در ابتدای راهید عزیز.عجله نکنید.فکرتون رو سیقل بدید شعرتون رو چکش کاری کنید و امضای قلمتون رو کشف کنید. خندانک
        ارسال پاسخ
        سینا دژآگه
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۲۴
        سلام دوست عزیز خندانک خندانک
        شما نوجوان با استعدادی هستید و مطمئنا با مطالعه و پشتکار در ادامه هم موفق تر خواهید شد. خندانک خندانک خندانک
        از حضورتان در این محفل خرسندم،و باری دیگر ورودتان ارج می نهم. خندانک خندانک خندانک

        برادر عزیزم ، مجال بحثی شد و بنده اجازه می خواهم که چند خطی را به عرض شما شاعر خوب و دوستانم برسانم.

        منظور جناب عباسی ابدا راهنمایی شما به سمت شعر نو یا نیمایی نبوده است.
        مقصود نو شدن تعابیر و طرز تفکر شاعر است.
        اکثر کلاسیک سرا ها در اوایل شاعریشان به علت انس گرفتن با اشعار قرون گذشته به طور نا خودآگاه زبان شعرشان کهن است،که طبیعی هم هست.
        اما این قضیه به مرور زمان و با آشنایی آنان با سروده های شعرای جدیدتر رفع می شود.
        واقعا کلاسیک سرای معاصر باید خلاق باشد و مضامین و مفاهیمی بدیع بیافریند.
        نه این که فقط تعابیر گذشتگان را تکرار کند.
        این امر حاصلی ندارد جز تکرار مکرراتی ضعیف.
        تا به کی ما می خواهیم سوختن پروانه را دستمایه ی سرودن کنیم؟
        بهتر این نیست خودمان با قوه ی تخیل و تحلیلی که داریم ،خلق معنا کنیم؟؟

        شعر گذشتگان زیباست و مایه ی فخر و سربلندی ما
        اصلا ما هر چه داریم از آنان است،و این پرسه ی عظیم ادبیات ایران مدیون تک تک آن بزرگواران است.اما نباید در معنا در جا بزنیم و گرفتار سکون شویم.

        نکته ی دیگر این که فرمودید جامعه باید خود را با شعر هم سو کند!!
        این جمله را اولین بار است می شنوم.!!

        تمام مکاتب و سبک های ادبی از قلب جامعه و در فراز و نشیب های آن خلق شده اند.
        اگر فردوسی مقلد رودکی بود.عطار مقلد فردوسی،مولانا مقلد عطار و حافظ مقلد مولانا !!! الان تکلیف میراث گران بهای ادبی ما چه بود؟؟
        جز این است که حالا انبوه دیوان های شعری را داشتیم با شاعران مختلف و مفاهیمی تکراری؟؟؟
        هر کدام از این بزرگان هم شرایط عصر خود را در نظر داشته اند و با برایندی که از اوضاع به دست آورده اند خلق معنا کرده اند.
        ما چه بخواهیم چه نخواهیم در این برهه ی تاریخی و در این موقعیت مکانی هستیم،که هستیم.......... اصالت ما این است که خودمان باشیم و بازتابی از جامعه و خود را در شعرمان منعکس کنیم.
        اصالت یعنی رسیدن به خود خود واقعیمان،فارغ از تمام چیز ها.
        اگر به این مهم دست بیابیم،هم زبان، و هم سبک و لحنمان را هم خواهیم یافت.

        بحث من زبان کهنه یا نو نیست .......اصلا......این امر سلیقه ای بیش نیست و شاعر مختار است به انتخاب........ و شعر رستاخیز واژه هاست. بیهوده است اگر ما خود را از گنجینه ای از لغات ظریف و زیبا و خوش آهنگ محروم کنیم ،فقط به دلیل اینکه زبانمان به روز باشد.

        مموضوع این است که ما باید با خلاقیت و ابتکارمان تعابیری نو را خلق کنیم...... نباید گرفتار رخوت استفاده ی مکرر از تعابیر خلق شده از سوی گذشتگانمان باشیم.

        راز ماندگاری شاعر کلاسیک سرای جدید یک چیز است:
        سیال بودن ذهن و تطبیق آن با احوالات درونی و حالات برونی
        که این امر منجر به بروز همین نو شدن افکار و مضامین می شود.

        جسارت بنده را ببخشید...........در محضر اساتید چون منی باید سکوت اختیار کنیم،ولی من باب تبادل نظر عرض کردم.
        منظورم یک روایت کلی بود............و گرنه شعر شما زیباست خندانک خندانک خندانک
        آرزوی توفیق روز افزون برایتان دارم. خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی توکلی
        علی توکلی
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۰۹:۰۳
        درود بر شما خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )
        محمدعلی اکبری شعرباف ( محبّ )
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۲۳:۳۷
        با سلام جناب آقای دژاگه.
        بسیار متشکرم که به بنده نقد های سازنده و مفیدی را گفتید.
        با اینکه سخنان شما سخنان ظریف و نکاتی مهم است که من را بی پرده به فکر واداشت اما چند نکته می ماند.
        منظور من از حرف هایم این نیست که شاعر نباید خلاق باشد و یا اینکه فردوسی باید دنبال رودکی می رفت یا چیز دیگری بلکه منظورم این بود که ما شعر اصیل گذشتگانمان را نباید از یاد ببریم و همواره با آن شعر معاصر را دنبال کنیم.
        شعر معاصر شعری است که از نظر من حقیر تنها کمی لحن آن روان تر شده است و چند چیز دیگر که به تغییرات فرهنگی و اجتماعی و به خصوص ادبیاتی جامعه ایرانی و زبان فارسی بر می گردد.اما با همه اینها قبول دارم که شاعران کلاسیک جوان لحن و طبعی هم سو تر با قرون گذشته دارند و خود بنده هم قبول دارم و این را از چندین نفر هم شنیده ام که شعرم سنگین است و درک آن برای مخاطب کمی دشوار و خود بنده هم سعی بر این دارم و بسیار علاقه مندم که در آینده اشعاری روان ولی با محتوایی مناسب و جذاب برای مخاطبان مانند اشعار استادان مرتضی عبداللی یا حمیدرضا برقعی یا....داشته باشم.
        به هر حال از راهنمایی های ارزشمند شما و مخصوصا سخن استاد عباسی کمال تشکر را دارم.بسیار ممنونم.
        ارسال پاسخ
        سینا دژآگه
        سینا دژآگه
        سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ۰۱:۰۶
        خندانک خندانک خندانک
        موفق باشید دوست بااستعدادم
        خندانک
         موسی عباسی مقدم
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۰۷:۲۰
        درود برشما زیبا بود وطبع روانی دارید
        سعی کنید در حال وهوای شعر معاصر نفس بکشید خندانک خندانک خندانک
        سینا دژآگه
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۰۹:۱۸
        سلام و درود
        شعرتان زیباست و اشکال وزن و قافیه هم ندارد. خندانک خندانک
        نظر جناب عباسی هم پیش چشمتان باشد،راهگشاست.
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        یک نکته ی دیگر:"از فتنه ها حذر کن"
        معمولاً ما باید دست به دامان ائمه شویم تا فتنه ها را در روابط ما رفع کنند،نه اینکه از آنها حذر کنند!!!
        اجرتان با غایب همیشه حاضر خندانک خندانک
        یا علی مدد خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۳:۴۴
        سلام و درود حضور دوست گرامی جناب محب
        بسیار زیبا و روان و عالی سروده اید خندانک
        احسنت برشما ..‌‌. دستمریزاد خندانک خندانک

        صلی الله علیک یا ابا صالح المهدی ( عج)

        التماس دعا خندانک خندانک خندانک


        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۴:۲۲
        درود برشما

        خندانک خندانک خندانک
        زهرا منصوری
        يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۸:۳۰
        خندانک خندانک خندانک
        باقر رمزی ( باصر )
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ۰۷:۵۳
        سلام و هزاران درود به فرهیخته عزیز و بزرگوار
        بهره بردم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        برای نوشتن ، جوهر زلال وجود نیاز است
        نه
        مرکب مشکی و لیقه گره خورده
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        کماکان قلمتان نویسا و استوار باد مهربان
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0