سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
  • شهادت استاد مرتضي مطهري، 1358 هـ ش - روز معلم
23 شوال 1445
    Wednesday 1 May 2024
    • روز جهاني كار و كارگر
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت

    تاثیر عشق

    شعری از

    فرزانه جعفرزاده

    از دفتر شعرناب نوع شعر قطعه

    ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۴۵ شماره ثبت ۴۷۵۱۲
      بازدید : ۷۲۴   |    نظرات : ۸۶

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر فرزانه جعفرزاده
    آخرین اشعار ناب فرزانه جعفرزاده

                                رنگ رخسارم هویدا می کند
                                راز پنهان درونم را نمایان می کند
                                بر من شوریده دل باران تمنا می کند
                                بغض پنهان مرا از نو  پریشان می کند
                               درد احساس مرا این غصه حاشا می کند
                               نظم و سامان درونم را خروشان می کند
                              جام  عشقم پر ز رسوایی شده
                               حال ببین این عشق چه اذعان می کند
                                حال و روزم را ببین همراه تنهایی شده
                                که خزان حال مرا گریان و نالان می کند
                                لحظه ای ارام ندارد این پریشان حال من
                               می تپد در سینه قلبم.اری عشق عصیان می کند
    ۹
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۴:۰۷
    درود برخواهر عزیزومهربانم فرزانه خندانک خندانک خندانک
    خسته نباشی خندانک خندانک خندانک
    خوشحالم که با فعال کردن تیک نقد وروحیه ی نقد پذیری که داری
    مشتاق آموختنی فرزانه جان
    من نقاد خوبی نیستم اما همیشه ازجهت همدلی وبرای آموزش ددیگر شاعران تازه کار
    تیک نقد می زنم ومعتقدم این نظرات سبز رنگ خودش یه کتاب اموزشیه برای دوستان اماتورسایت اگه واقعن علاقمند به اموختن باشند
    شعری زیبا وباحس وحال بود
    به جرات می تونم بگم احساس وعاطفه دراشعارت خیلی قویه
    واگرچه ازلحاظ ظاهری وساختاری مشکلات زیادی داره هنوز ونیازمند ویرایشه
    والبته همه همین گونه بوده ایم در آغاز سرایش واین اصلن عیب نیست
    خودمن به اشعار اول کلاسیکم که نگا می کنم اینقدربی ریخت وومعیوبند ازلحاظ وزنی که خنده ام می گیره
    اما با تمرین وتکرار ونوشتن کم کم را افتادم هرچقدربیشتربنویسی وشعربخونی بهترمیشه ووزن را به صورت سماعی می آموزی والبته مطالعه راهیچ وقت فراموش نکن
    دوکتاب قافیه وعروض وآرایه های ادبی سوم انسانی برای شناخت اولیه ازاوازن وقالبهای شعر به نظرم بهترین منابع هستند وهمچنین کتاب قافیه عروض دکترشمیسا
    وتو نتم که سرچ کنی درهرموردی بهت اطلاعات میده والبته ذهنت رو زیادهم درگیر وزن وعروض نبایدکنی چون کمی درابتدامشکل به نظر می رسه وبعضی ازدوستان فوری دلسرد میشن وکلن شعرکلاسیک
    رو کنارمی گذارند درحد آشنایی ومطالعه خوبه ونیازداری بدونی چی به چیه
    چون کم کم با خوندن ونوشتن ذهنت خودش بهترو بیشتر موسیقیایی میشه والانم هست تاحدودی
    ودیگه اینکه درانجمن های ادبی شهرتونهم اگه حضور پیداکنی تا ازحمایت وتشویق وآموزش اساتید بهره ببری
    مطمانم که پیشرفت می کنی
    واما کمی هم درمورد شعرت بحث کنیم
    این شعر درظاهر یک قطعه است
    قطعه شعری است که معمولاً مصراع های اولین بیت آن هم قافیه نیستند ولی مصراع دوم تمام ادبیات آن هم قافیه اند. طول قطعه دو بیت یا بیشتر است.
    قِطعه مجموعهٔ ابیاتی را گویند که بر یک وزن و قافیه باشد، و از آغاز تا انجام همگی به یکدیگر مربوط بوده،
    پیرامون یک قصّهٔ شیرین، یک موضوع اخلاقی، یا تهنیت و تعزیت و مدح و هجو و مانند آن پدید آمده باشد. بر خلاف قصیده، بیت مَطلَع در قطعه مُصَرَّع نیست.
    تعداد ابیات یک قطعه، حدّ اقل ۲، و حدّ اکثر آن به طور معمول ۱۵ است، ولی گاهی تا ۵۰ بیت و بیش از آن هم رسیده‌است.
    در میان شعرای پارسی‌گوی از رودکی تا کنون، همواره، قطعه‌سرایی رواج داشته است. انوری ، ابن یمین، و پروین اعتصامی بیش از دیگران به‌این قالب شعری پرداخته‌اند
    واما با توجه به این توضیحاتی که درباره ی قطعه دادم
    این شعر هنوز کارداره
    اگر خودت چند بارباصدای بلند شعرت رو بخونی متوجه میشی که اهنگش هماهنگ نیست وعلاوه براینکه ازلحاظ وزنی مشکل داره
    درقطعه مصراع اول بیت اول نباید قافیه وردیف داشته باشه
    وهمونجور که می بینی کلمه ی می کند در چند بیت تکرارشده واین ردیفه ومشکل پیش آورده
    می تونستی اینجوری شروع کنی که اون می کند نباشه درمصراع های اول

    رنگ رخسارم ببین آهسته باز


    راز پنهان درونم را نمایان می کند
    یا
    رنگ رخسارم نشان از دردهاست
    .............................
    کلن اون می کند نباید درهردو تکرارشه
    وکلن تمام ابیات قافیه وردیف دارند و می کند درهمه ی آنها تکرارشده
    مصراع اول هربیت البته با دومی قافیه هاش متفاوته اما درست نیست که همه ی ابیات قافیه داشته باشند
    فقط مصراع های دوم همه ی ابیات باید قافیه وردیف می داشت فقط
    تا بیت ششم این قافیه وردیف می کند تکرارشده
    وازاون به بعد درسته یعنی مصراع های اول ابیات دیگه قافیه وردیفش فرق کرده که بازم نادرست ردیف وقافیه درهمه ی ابیات رعایت شده که اشتباهه
    واینبار از ردیف شده استفاده شده
    حالا اگر به این قطعه ی سعدی کمی دقت کنیم
    بهتر معنای حرفامو می فهمیم می فهمیم
    شعر سعدی:

    گلی‌ خوش‌بوی‌ در حمام‌ روزی
    رسید از دست‌ محبوبی‌ به‌ دستم‌

    بدو گفتم‌ که‌ مشکی‌ یا عبیری
    ‌كه‌ از بوی‌ دل‌آویز تو مستم‌

    بگفتا من‌ گِلی‌ ناچیز بودم
    ‌ولیكن‌ مدتی‌ با گُل‌ نشستم‌

    کمال‌ هم‌نشین‌ در من‌ اثر کرد
    وگرنه‌ من‌ همان‌ خاکم‌ که‌ هستم ...
    همان طور که می بینیم
    دستم ،مستم،نشستم،وهستم قافیه ی این شعره ودرمصراعهای زوج یاهمان مصراع دوم تمام ایبیات اوده ومصراع های اول ازهمون ابتدا تا اخر
    اصلن نه قافیه دارند ونه ردیف
    البته می دونم معنای قافیه وردیف را می دانی اما یه تعریف ازاین دوهم می دم تا بهترو بیشتر آشنا شی عزیزم


    قافیه چیست؟هر شعر نظمی باید قافیه داشته باشه.به کلماتی که در انتهای هر مصراع میاد و هم وزن هم هستن و در حرف آخر با هم مشترک هستن را قافیه می گن
    مثل دستم ،مستم،نشستم،وهستم درهمین قطعه ی سعدی

    ردیف:به کلماتی که دقیقاً مثل هم هستن و بعد از قافیه میان ردیف گفته میشه مثل می کند که شمادرابیات بالایی تکرارکردی به اشتباه البته
    .یک شعر یا یک بیت می تونه ردیف داشته باشه که در این صورت بهش میگن مردّف و می تونه ردیف نداشته باشه
    شعری که هم ردیف داشته باشه هم قافیه(یعنی شعر مردف هست)
    برای مثال این دوبیت رانگاه کن هم ردیف داره وهم قافیه
    مسلمانان مرا وقتی دلی بود که با وی گفتمی گر مشکلی بود

    به گردابی چو می افتادم ازغم به تدبیرش امید ساحلی بود

    بود در مصراع اول،دوم و سوم ردیف است و دلی،مشکلی و ساحلی قافیه است

    مثال برای شعر بدون ردیف:

    ای نعمت ولایت تو، بهترین نعـم وی لطف بی نهـایت توشامل امم
    هم کاشف الغمومی و هم باقر العلوم هم چشمه کمالی و هم منبع حکم

    کلمات نِعَم،اُمَم و حکم ردیف نیستند(چون قرار ما این بود که ردیف ها مثل هم باشه)پس اینها قافیه هستن
    البته آوردن ردیف اختیاری است و شاعر میتواند ردیف ر ا نیاورد اما اگر در بیت اول شعری ردیف آورده شد شاعر باید در ابیاتی بعدی نیز ردیف را رعایت کند
    بعهضی ازابیاتت هم ضعف تالیف داره ویا هم که بارمعنایی اش ضعیفه
    مثل این بیت
    درد احساس مرا این غصه حاشا می کند
    این مصراع بی معنیه به نظرمن ومنظور رو نمی رسونه
    من دوبیت اول شعرت را به این صورت برات درست کردم وبقیه هم باید درست شن تا انتها
    رنگ رخسارم ببین اهسته باز


    راز پنهان درونم را نمایان می کند


    می کند باران تمنا ازمن شوریده دل باران


    بغض پنهان مرا از نو پریشان می کند
    ......................................................
    اون می کند از مصراع های اول حذف شد
    تا درست شه قالب شعر وبه شکل قطعه دربیاد
    موفق باشی نازنینم
    وببخش خیلی حرف زدم
    می دونم که می تونی با مطالعه وپشتکار این خرده مشکلات شعرت رو درست کنی
    چون مشخصه استعدادت عالیه وهمچنین جسارتت برای آموختن ازهمین فعال کردن تیک نقدت مشخصه
    با آرزوی بهترینها وآینده ای روشن هم درزندگی وهم درهنر خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    یونسی یونس
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۲۷
    عرض ادب و احترام
    زیبا...........زیباست
    رنگ رخسارم هویدا می کند
    رازِ دل را اوست غوغا میکند
    ووووووووووووووو
    صابرخوشبین صفت
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۵۶
    سلام و درود بر شما
    شعر را می شناسی و از چیده مان واژه ها به خوبی مشخص است.
    بنظرم باید سعی کنی از شعرهای کوتاه بیشتر استفاده کنی و بنویسی سعی نکن با سرودن شعرهای بلند و طولانی راه شاعری ات را سخت کنی.
    موفق باشی
    خندانک خندانک خندانک
    هوشنگ زاهدی
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۵
    درود بر بانوی جعفر زادۀ عزیز و گرامی
    سروده ای زیبا بود
    مؤفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
    ناصر ترهنده (یارا)
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۲۴
    درود مهربانو خندانک خندانک
    زیبا و لطیف سرودید خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    فرزانه جعفرزاده
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۳
    سلام و سپاس از حسن نظرتان استاد خندانک
    سایه تان بلند و لطف عالی مستدام خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

    فوج
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۸
    بسیار زیبا عمیق و در اوج معنایی بالا خندانک خندانک
    جلال پورسلیمانی
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۳۵
    درود بر بانوی فرزانه.زیبا سروده اید.افرین بر شما خندانک خندانک
    فرزانه جعفرزاده
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۴۸
    سلام و سپاس از حسن نظرتان
    سایه تان بلند و لطف عالی مستدام
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    موسی ظهوری آرام(آرام)
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۵۴
    درود بانوی بزرگوار شعر تان از نظر محتوا عالی است اما از نظر وزن عروضی و قافیه اشکال دارد توصیه حقیر این است که اگر قصد سرودن شعر کلاسیک را دارید در این زمینه مطالعه داشته باشید کتاب عروض وقافیه دکتر شمیسا می تواند راه گشا باشد
    فرزانه جعفرزاده
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۰۰
    مفتخرم از حضورتان
    سرفراز باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    تشکر از راهنمایتان خندانک
    حتما استفاده خواهم کرد خندانک
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۴۶
    درود برشما خندانک خندانک خندانک خندانک
    امیر جلالی( ا م دی )
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۵:۵۲
    حوزه فنی اثر نیاز به حمایت بیشتر دارد که یقین دارم در این بخش موفق خواهید شد.
    بحث روح واژه ها و کلمات و آهنگ اثر برایم اولویت دارد که باید عرض کنم این نوشته دارای زمینه ای مستند است و از آن دسته آثار است که فقط در دهان و ذهن زاده نشده و خلق نشده ...بلکه در دل شاعر نطفه ای دارد. زیبا بود و بهره بردم و درود بر شما خندانک
    نیره ناصری نسب
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۶:۳۸
    درود بانوی بزرگوارم

    توانایی زیادی برای سرودن دارید با سخنان بانو عجم عزیز موافقم

    هر چه بیشتر بسرایی بهتر خواهی شد
    ولی در کل زیبا بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    فرزانه جعفرزاده
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۰۱
    با عرض سلام به استاد فرهیخته بانو ناصری
    مفتخرم از حضورتان
    سرفراز باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    غلامرضا کفائی(کویر)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۱۱
    خندانک خندانک خندانک
    فرزانه جعفرزاده
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۵۳
    مفتخرم از حضورتان خندانک خندانک خندانک خندانک
    سرفراز باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    جواد مهدی پور
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۵۴
    تصاویر زیبایی در قاب های متنوع آفریده اید

    سلام و عرض ادب محضرتان بانو جعفرزاده ی گرامی خندانک
    لذت بردم از شعر قشنگتان
    بهره بردم از نظر دوستان و اساتید


    برایتان توفیق روز افزون آرزو مندم
    زنده باشید
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

    حسن بذرگری(آیین نیشابوری)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۷
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک قشنگ بود بانو
    حسن بذرگری(آیین نیشابوری)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۴۱
    هزار و یک ترانه
    دفتر اول: یاد یار
    نام ترانه: وسوسه میکنی- مرا بازهم وسوسه
    **
    وسوسه میکنی- مرا باز هم وسوسه
    وسوسه میکنی مرا- با چشات وسوسه
    وسوسه میکنی مرا – با نگات وسوسه
    وسوسه میکنی مرا باهوات وسوسه
    **
    هم همه می کنی مرا هم همه
    با اون چشات مرا می کنی وسوسه
    وسوسه میکنی دلم وسوسه
    می دونی ندارندام طاقت وسوسه
    **
    وسوسه دار این نگاهت به خدا وسوسه
    وسوسه داره بوسه هات – به خدا وسوسه
    وسوسه داره طره هات به خدا وسوسه
    هرچی بگم باز کم ه از این همه وسوسه
    **
    می دونی طاقت ندارم دیگهمن وسوسه
    می ندازی مرا به دامن وسوسه
    وسوسه میکنی مرا بازم هم وسوسه
    میگم دیگه تو بردی بازی رابا این وسوسه
    **
    وسوسه انگیزاست چشم ولب های تو
    وسوسه انگیز است- عطر و هوای تو
    وسوسه انگیز است- باغ نگاه تو
    وسوسه وسه انگیز است – شو روهوایه تو
    **
    حوایه من وسوسه ای وسوسه
    حوایه من معجزهای معجزه
    حوایه من دوچی مودونی از وسوسه
    رانده شدم من با سیب سرخ وسوسه
    **
    حسن بذرگری( آیین نیشابوری)
    توضیحات: سرایش95/3/16- بداهه- ناتمام- ه ویه بدل از کسره برای راحتر خواندن ترانه
    سيده فاطمه سيدپور (سپيده)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۵
    سلام بانو عزيزم
    بسيار عالي بود
    بهاءالدین داودپور تخلص بامداد
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
    درود برشما سروده ي زيبايي بود مرحبا خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ریحانه منصوربخت
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۱
    خندانک خندانک خندانک
    اکرم ابراهیمی(هیما)
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۰۶:۴۱
    درود بانو جعفرزاده

    بسیار زیبا و با احساس قلم زدید خندانک
    مجید مصطفوی (ماجد)
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۲۷
    درود بر احساس پاکتان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سلطان محمد الهی وردک
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۱۹:۵۲



    درد احساس مرا این غصه حاشا می کند
    رنگ رخسارم {درونم را}هویدا می کند
    جام عشقم پر ز رسوایی شده
    بر من شوریده دل باران تمنا می کند


    راز پنهانم درونم را نمایان می کند
    غض پنهانم مرا از نو پریشان می کند
    لحظه ای ارام ندارد این پریشان حال من
    می تپد در سینه قلبم {باز }عصیان می کند




    همایون فتاح(رند)
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۰۴
    از قطعه ات پرواز کردم تا باوج آسمانها وفلک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    باقر رمزی ( باصر )
    سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ۰۶:۳۵
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    سلام و درود خواهر خوب مهربان و بزرگوارم
    به مهمانی شما آمدن برایم افتخار شد
    بسیار عمیق و سرشار از لطافت
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    به ما هم سری بزنید
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0