سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
    5 ذو القعدة 1445
      Sunday 12 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

        لگد بزن

        شعری از

        پیام مفخم

        از دفتر ترانه اجتماعی نوع شعر ترانه

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ۱۷:۱۵ شماره ثبت ۱۲۳۲۱۷
          بازدید : ۷۷۰   |    نظرات : ۷۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر پیام مفخم

        لگد بزن
        لگد بزن  لگد بزن به زیر بخت بد بزن
        رها از این سیاهیا   به قلب پر حسد بزن
        بخون بخون که بشنوم درونِ من تو زنده ای
        طعنه به گریه ها بزن برای لمس خنده ای
        منم که از غم دلم لباس تیره رو تنم
        تویی که می زنی به شب  - ساحره ی نور و قلم!
        دیدنی ام خواستنی ام اگرچه که شکسته ام
        با همه اوج درد و غم راهو به ضجه بسته ام
        لگد بزن  لگد بزن به زیر بخت بد بزن
        رها از این سیاهیا   به قلب پر حسد بزن
        02/04/1402 اصلاحیه 05/06/1402
        ۱۶
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۲
        لگد بزن لگد بزن، ولی تلوووووخداا یواش‌تر بزن..🤭
        بخت بد هم آرزو داره.. یه جوری بزن دوباره پاشه.. خندانک

        درود بر شما.. خیلی ریتمیک و جذاب بود.. خندانک خندانک
        محتواشم دوست داشتم.. خندانک خندانک
        سلامت و ثروتمند باشید خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۸
        تشکر از شما که صریح هستید و کلا هستید....راستش بخت بد باید با لگد که هیج باید با لقت زد بهش بلکه بره دیگه بر نگرده ولی لاکردار هر کاری می کنی باز بیخ خِر آدم رو چسبیده
        برقرار باشید حقیقت بنده که به سلامت بسنده کردم امید که ثروت ما در قالب دوستان و هنر مندان روزبروز افزایش یابد .آمین خندانک خندانک خندانک خوشحالم که ریتم ترانه باب نظرتون قرار گرفت این کار رو بیشتر برای موسیقی ای که جنبه های تنظیم راک و صداهایی از دست اون نوشته ام تا خدا یاری کند موسیقی ای نیز برایش بسازم خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۲۱:۳۶
        درود بزرگوار
        ترانه زیبایی است خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۹
        جناب استکی تشکر از حضورتان عذر خواهی میکنم که دیر متوجه پیغام شما شدم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۷:۴۰
        درود
        زیبا بود 🌺🌺🌺
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۳۰
        جناب عزیزیان تشکر از حضورتان عذر خواهی میکنم که دیر متوجه پیغام شما شدم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱
        به نام خدا
        البته قصدم نقد نوشتن نبود اما چون مطلب به سوی کمی اموزش رفت تیک نقد رو فعال کردم

        درود جناب مفخم

        دو سه تا نکته اگر جسارت نباشه عرض می کنم ، لگد بزن به زیر :

        به و زیر هر دو یک بار معنایی دارن ، هر چه تکرار و کلمات هم معنی توی اثر کمتر به کار گرفته بشن ، پویاتر و شاداب تر خواهد بود چون تکرار همیشه ملال انگیزه

        وزن سروده رو از منظر کلاسیک که نگاه میکنم سه مصراع اول و مصراع پنجم کاملا موزون هستن و بدون هیچ نقصی
        مفاعلن مفاعلن مفاعلن مفاعلن

        چند مصراع با هجای بلند آغاز شده (که رکن دیگری می شود)
        و باقی مصراع ها تغییرات کوچکی دارن که اونجا تغییر ضرب اهنگ کاملا مشخصه مثل خواستنی که تو خوندن متوجه میشیم کمی با باقی مصراع ها فرق دارن


        از وزن بگم و مفاعلن : م . فا . ع . لن

        یک هجای کوتاه ، یک هجای بلند ، یک هجای کوتاه ، یک هجای بلند

        این وزن رو البته من دوست دارم هر چند کمی سخته ، چون انتخاب واژه ها محدود هستن و دست شاعر میشه گفت باز نیست

        البته طبق یکی از اختیارات شاعری ، ما میتونیم به جای مفاعلن از مفتعلن استفاده کنیم ( هجای بلند . هجای کوتاه . هجای کوتاه . هجای بلند )

        و این قاعده بالعکس هم ممکن است یعنی به جای مفتعلن از مفاعلن استفاده کنیم

        اما در مورد هجا ، هجاها اصلا بر مبنای مصوت ها هستن یعنی ما در هر مصراع ، بیت شعر و جمله ، به تعداد مصوت ها هجا داریم (یعنی برای شمردن تعداد هجاها در واقع کافیه مصوت ها رو بشماریم به همین راحتی )

        اصلا مصوت ها چی هستن ؟

        مصوت یا صدا دار :

        آ . ای . او . (مصوت های بلند )

        فتحه . کسره . ضمه . ( - َ ، - ِ ، - ُ ) مصوت های کوتاه

        دلیل دسته بندی و جدا سازی : مصوت ها از درون حنجره ادا میشن به همین دلیل صدا دار هستن اما هنگام تلفظ آ ، ای ، او
        اگر دقت کنیم از درون حنجره ادا میشن و مسافت طولانی تر و همچنین صدای کشیده تری دارن به نسبت مصوت های کوتاه که اگر دقت کنیم از قسمت انتهایی حنجره ادا میشن و صدای کوتاه تری دارن


        اما صامت ها چی هستن :

        صامت یا بی صدا ، تمام حروف الفبا صامت هستن و بی صدا به این علت که از درون دهان ادا میشن و اصلا تا مصوت ها نباشن ادا نخواهند شد

        این تقسیم بندی صامت و مصوت بود ،

        اما هجاها چی هستن :
        سه نوع هجا داریم : هجای کوتاه ، هجای بلند ، هجای کشیده

        هجای کوتاه : یک صامت + مصوت کوتاه (و حتی یک مصوت کوتاه به تنهایی مثلا کلمه ی ازل ، که فتحه ی ابتدای کلمه به تنهایی یک هجای کوتاه ست )

        هجای بلند : یک مصوت بلند به تنهایی ( آ ، ای ، او )
        یک صامت + مصوت کوتاه + صامت
        مثل : شـَـب ، کـَــم ، گــُم ، ســـِـل
        صامت + مصوت بلند
        مثل : با ، یا ، می ، بو


        هجای کشیده :
        وقتی هجای بلند رو شناختیم هر صامت اضافه ای که بعد از هجای بلند بیاد هجای ما کشیده میشه چند نوع داره اما نکته همینه که صامت اضافه بعد از هجای بلند بیاد ، مثل :


        آ ، هجای بلند هست اما بگیم آه میشه هجای کشیده
        در : هجای بلند هست اما بگیم درد و یک صامت اضافه کنیم میشه هجای کشیده
        بو هجای بلند هست اما یک صامت اضافه کنیم و بگیم : بود ، میشه هجای کشیده
        با هجای بلند هست اما یک صامت اضافه کنیم و بگیم باد میشه هجای کشیده

        اما اون صامت انتهایی گاهی صامت دیگری هم بعدش هست اما باز هم همون هجای کشیده است مثل : دوست ، پوست

        قصد نداشتم اینهمه بنویسم و همه چی رو همین الان تایپ کردم پس کم و کسری هاش رو عفو بفرمایید

        اما
        شعر و وزن کلاسیک بسیار تنومند و قانون مدار هست و نه بی تجربه است و نه هم یک شبه ابداع شده ، بلکه زبان در وزن خودش رو قانون مند و منضبط کرده ، حالا نامش هر چه گذاشته بشه فرقی نداره مهم نظم و انضباطی هست که هیچگاه از بین نخواهد رفت ، منتها تا وقتی که بنا به نظم و قانون باشه
        و منم قسمتی از قصدم همین بود که بعضی دوستان با قانون مندی شعر کلاسیک آشنا بشن

        اما در مورد محتوای اثر فراموش کردم بگم که درون مایه بسیار عالی و اموزنده است درد و رنج همیشه هست اما این رفتاری بعدی ماست که نشان میده قوی تر شدیم یا شکستیم

        و درود بر شما و همه ی دوستان گرامی ام در شعر ناب خندانک خندانک خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۴۸
        درودبرشما استاد بانو مهربان سرکارخانم محمدی عزیز خواهر بزرگوار بسیار مفید و موثر واموزنده بود خداقوت بهتون میگم استاد بانو 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۷
        درود استاد جوان بااانو ملک‌محمدی عزیزم خندانک
        بسیار عالی.. خندانک سپاس برای آموزش پایه وزن.. خندانک خندانک
        یادآوری خوبی بود.. خندانک خندانک
        ان‌شاءالله همیشه دست به نقد باشید.. خندانک
        سلامت و ثروتمند باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۸:۴۲
        درود بر استاد وخواهر نازنینم خندانک
        مثل همیشه عالی خندانک
        خدا قوت وخسته نباشید خندانک
        در پناه خدا شاد باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۸
        سلام به صاحب گلخانه های جهان
        برادر مهربانم ممنونم خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۹
        سلام شاهزاده خانم همیشه با محبت

        خوشحالم که مفید بود

        و صد البته شما هم دست به غزل ☺ خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۳۰
        سلام باند زند خوش فکر
        که همیشه شرمسار محبت تون هستم خندانک خندانک

        فقط جسارتا باید دید نظر اقا حسام چیه ☺
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۲۲:۲۰
        سلام بر سرکار خانم ملک محمدی ، منت گذاشتید و متن زیبا و فخیم خود را در زیر اثر حقیر گذاشتید و چشممان بالاخره پس از ورود چند هفته ای به محیط شعر ناب ، به کادر سبز روشن شد .... خسته نباشید
        تمام مواردی که فرمودید را در خصوص چارچوب محکم شعر کلاسیک قبول دارم و خدمتتان بگویم مثلا اگر بنده مصرع های 6 و 7 و 8 بصورت زیر می نوشتم فکر می کنم مشکلات حل می شد و مصرع 4 هم که با قاعده قلب می توانستیم بپذیریم :
        تویی که می زنی به شب زسحر نور دم قلم

        ببین که خواستنی ترین شکسته ی شکسته ام
        توو اوجِ دردِ سینه ام به ضجه راهو بسته ام

        درخصوص کلمه به زیر مقداری از لحاظ سلیقه با شما اختلاف نظر دارم چون به زیر بار معنایی کلا از بنیاد داره وقتی بگویم به غم بزن انگار به دل غم بزن برداشت می شود بنده منظورم این است که کلا انگار به زیر بنیاد چیزی بخواهی بزنی ....
        اما فرض را بنده بر این می گذارم که ترانه و نه شعر کلاسیک من محدودیت موسیقیایی دارد یعنی من اگر امکان ارسال فایل صوتی در پاسخ بود این بخش را بصورت اجرای ترانه می خواندم که خودتان نظر دهید در بحث هماهنگی با موسیقی چه بسا همان انتخابی که در ابتدا برای هجا بندی و وزن بندی ترانه انتخاب کرده بودم از لحاظ اوایی مناسب تر بود .... اتفاقا شما به جای درستی که من دوست دارم در موردش سوال بکنم رسیدید خیلی وقت ها من اتفاقاتی از لحاظ الگوی هجا بندی کلام همراه با موسیقی ام لازم دارم که در چارچوب شعر کلاسیک نمی گنجد و اتفاقا دلم می خواهد آن ساختار مقید تکراری فعولن فعولن فعولن فعولن اینجا شکسته شود .... در ترانه بخش هایی مثل پل ، کوروس ، اینتروی میانی یا آوترو داریم که به لحاظ ساختاری و تغییر ذایقه شنیداری و تنوع در گوش شنونده ، نیاز به تغییراتی در ساختار ریتمی یا هجا بندی و تاکیدات موجود است و این تغییرات حتی در سایر ارکان نیز منعکس می شود یعنی حتی ممکن است اگر تا ان لحظه داشته ایم بصورت اول شخص صحبت می کردیم یکباره گوینده سوم شخص بشود یا ساختار کلامی مثلا از لحاظ زمان تغییر کند و این تغییرات وقتی با چاشنی تغییر تاکیدات هجایی مصادف شود اثر بخش چند برابری دارد ..... من سوالم این است که آیا در ترانه مجبور به رعایت قوانین کلاسیک هستیم و یا با علم به آنها می توانیم تغییرات را وارد کنیم؟ ..... حتی اگر ملاحظه بفرمایید در بین دو مصراع 7 و 8 هم من هجابندی را در جای جای مصرع تغییر داده ام .... سپاس از توجه شما و خواهش می کنم این بحث را ادامه دهید و دوستان هم نظر بدهند چون اینها از نقاطی است که من خیلی تمایل دارم ابهامات خودم را برطرف کنم و چیز یاد بگیرم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۰:۰۴
        درود مجدد جناب مفخم

        کامنت شما رو حقیقتا چند دقیقه ای قبل از نقد دیدم بخاطر این تاخیر ناخواسته عذر میخوام

        اما چون مخصوصا کامنت تون در مورد هجاها بود ، گفتم کمی در مورد هجاها واسه تون بنویسم و ابتدای نقد هم گفتم که از منظر کلاسیک و نگفتم ترانه

        در مورد به زیر که هرجور خودتون صلاح میدونید

        گفتم مفاعلن : ل _ ل _ این شکل هجایی یعنی با یک هجای کوتاه آغاز میشه

        مصراع چهارم رو که اشاره فرمودید

        طعنه به گریه ها بزن برای لمس خنده ای

        طعنه : طـَع + ن ِ : طــَع : صامت + مصوت کوتاه + صامت

        پس میشه هجای بلند ، و ما اگر بخواییم در قالب مفاعلن تغییرش بدیم فقط کافیه جای طعنه ها رو با به گریه عوض کنیم !

        به این شکل :
        به گریه طعنه ها بزن برای لمس خنده ای

        و این مصراع که ویرایش فرمودید :

        ببین که خواستنی ترین شکسته ی شکسته ام

        تقطیعش میشه :
        ب . بین . که . خا
        ل _ ل _
        س . ت . نی . ت
        ل ل - ل

        همونطور که مشخص شد تو رکن دوم از نظر وزنی مشکل ایجاد شده ،

        اما دلیلش اینه که نوشتن بر پایه ی شنیداری و ضرب اهنگ بخاطر وجود اختیارات شاعری کاملا منطبق با وزن عروضی در نمیاد

        اختیارات شاعری اما :
        اینه که ما گاهی میتونیم هجای کوتاه رو هجای بلند تقطیع کنیم اما چه وقتایی ؟

        وقتی اون هجای کوتاه ساکن نباشه ، و مهم تر این که فقط و فقط باید هجای پایانی واژه باشه

        الان همین خواستنی : س و ت دقیقا به همین دلیل که هجای کوتاه غیر پایانی هستن نمیتونن هجای بلند محسوب بشن

        و در این مورد نکته ی بسیار مهمی که وجود داره اینه که ما در وزن نه با شکل نوشتاری که با شکل تلفظی سر و کار داریم ،
        مثال میزنم

        سرد . صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت هجای کشیده است

        اما بگیم سردی : سـَر + دی
        سر صامت + مصوت کوتاه + صامت میشه هجای بلند
        دی صامت + مصوت بلند پس باز هم میشه هجای بلند

        اما الان بیام بگم سرد ِی ِ : سـَر : هجای بلند ، د ِ برای خودش مصوت کوتاه گرفته پس میشه هجای کوتاه و همینطور ی هم با مصوت کوتاهش میشه هجای کوتاه

        همونطور گفتم در تقطیع اساس و بنیان بر اساس شکل تلفظی هست و شکل نوشتاری درست نیست
        (نون ساکن پس از هجای بلند خط میخوره و از تقطیع ساقط میشه )


        درست شناختن مصوت ها نقش اصلی رو در تقطیع داره مخصوصا مصوت های کوتاه
        حرف های من برای نظم و وزن بود البته که انتخاب همیشه با نویسنده است که بخواد موزون بنویسه یا خیر
        اما اگر بناست موزون بنویسیم بدون قوانین امکانش نیست

        اما در مورد اینکه گفتید ایا ملزم به رعایت وزن در ترانه هستیم یا خیر

        من واقعا نمیدونم چی باید بگم
        سلیقه ای هستش بیشتر
        من خودم برای یه بنده خدایی که ترانه نوشتم با زبان محاوره هم بود اما کاملا موزون نوشتم چون در هر صورت کلام موزون خوش حالت تر از حرف های معمولی ادا میشن و اصلا دلیل به وجود امدن وزن هم همین بود که به مرور متوجه شدن بعضی جملات در گفتار زیبا تر ادا میشن

        و در مورد ترکیب ها ، اگه محتوا غنی باشه نبود ترکیب به چشم نخواهد اومد
        اما اگه حالا بخواییم با ترکیب سازی های بی مورد و فاقد معنی کل نوشته رو تزئین کنیم ، خیر این در چشم اهل شعر بسیار واضح و مشخصه

        و ترکیب هم باید جدید و نو باشه که موثر واقع بشه نه ترکیب های قدیمی که انقدر استفاده شدن که نخ نما شدن

        مثلا : چادر شب
        انقد استفاده شده که حتی توی ذوق میزنه

        با ارزوی توفیق و در پناه خداوند منان خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۸:۲۸
        درود بانو ملک محمدی گرامی و جناب مفخم عزیز
        نقد و توضیحات مفیدی بود
        بهره بردیدم
        هر دو بزرگوار پیروز و سربلند باشید
        (ترانه و تصنیف می تونند جدای از اشعار کلاسیک دسته بندی شوند به علت همین رعایت نشدن بعضی موارد البته اگه رعایت بشه این موارد خود اثر هم فاخر تر میشه مثلا اشعار حافظ همیشه بهترین گزینه برای خواننده های موسیقی اصیل است به علت اینکه هم محتوی عالیه هم تمام موارد رعایت شده و هم خوش آهنگ است و به هر آوازی مینشینه
        البته این که گفتم نظر شخصی بود اصلا فنی و نیست و اگه اشتباه گفتم ببخشید خندانک )
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۹:۳۱
        سلام برادر خندانک خندانک
        ممنونم
        نظر شخصی کاملا درست و به جاست منم قبول دارم البته در این مورد صاحب نظر نیستم
        اما خب فکر نکنم خواننده ی سنتی رو بشه پیدا کرد که حافظ نخونده باشه
        خندانک خندانک
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۹:۴۳
        درودی دیگر خواهر مهربان خندانک
        حسام فعلا عاشق شعر خرگوش فیروزه جان سمیعی شده خندانک
        وهر حفظش کرده خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۱:۴۷
        درود بر شما استاد گرامی بانو ملک محمدی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰
        درود مجدد بانو ملک محمدی
        رابطه ی قوی سنتی خوانان با حافظ و خیام و سعید به همون دلایلی هست که گفتم
        من هر وقت سر کلاس میخوام با ساز جواب دادن به آواز رو تمرین کنم ، استاد همینطور یک صفحه حافظ رو بازمی کنه و در گوشه مورد نظر آواز می خونه و نیازی به گشتن و تنظیم و اینا هم نداره
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۷
        ولی ترانه ها و تصنیف های تنظیم شده رو نمیشه به همه شکل خوند و اجرا کرد
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۴
        سلام مجدد بانو زند عزیز
        خدا حفظش کنه ، خب بچه است شعر کودک بخونه بهتره باید بچگی کنه سلام ما رو هم بهش برسونید خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۴
        درود استاد مهدی پو گرامی سپاس بی کران خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۶
        سلام دوباره به برادر هنرمندم احسنت خندانک
        خب من راستشو گفتم که صاحب نظر نیستم ، و الان این مطالب رو یاد گرفتم

        اگه دفعه بعد یکیش رو بشنوم خوشحال میشم خندانک خندانک
        فیروزه سمیعی
        فیروزه سمیعی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۶:۵۴
        چه عاااالی 😍🤩🥰
        باعث خوشحالی و افتخاره برام 🌟🌸🌺🌹☘️
        معصومه خدابنده
        معصومه خدابنده
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۰۱:۲۸
        درود بر خانم‌محمدی عزیز
        مثل همیشه کلاس پر باری بود درود بر شما
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۰۹:۰۹
        باعرض سلام
        زیبا سرودی بود
        بداهه ای تقدیم شما
        آفرین بر هستی و اشعار شما
        شاعر شیرین سخن گلبار ما
        خندانک خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۳۲
        خندانک خندانک خندانک ممنون از شما جناب انصاری که همواره حامی دوستان هستید و قوت قلب می دهید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد محمدنژاد(آشوب)
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۳:۳۳
        قلم زیبایی دارید جناب مفخم عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۹
        جناب محمد نژاد شما به بنده لطف دارید که قابل می دانید و در ذیل آن می نویسید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۸
        درود جناب مفخم
        زیبا و آهنگین
        خندانک خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۲۸
        جناب نظری منت گذاشتید و نوشتید . شادانم که مقبول افتاد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۲۳
        درود وعرض ارادت خندانک
        قشنگ بود خندانک
        پشت پا هم بد نیست هااا خندانک
        هر چی دلتون این بخت بد رو بزنید تا حالش جا بیاد خندانک
        موفق باشید خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۳۰
        ممنونم خانم زند ، به روی چشم .... از دست و زبان که برآید کز عهده ی نحسش به درآید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۰۵
        درود جناب مفخم
        ترانه ی زیبا و خوش آهنگی خلق کردید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۲۳:۴۰
        سپاس از توجه شما جناب اکرمی .... خندانک خندانک خندانک خندانک با توجه به دیدگاه و علاقه شما به ترانه و موسیقی بر ایم ارزشمند است .
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک
        ساسان نجفی(سراب)
        دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۸:۳۱
        سلام و عرض ادب جناب مفخم عزیز..
        درود بر شما..زیبا سرودید..
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ۰۱:۵۱
        درود بر شما گرامی

        زیبا بود خندانک خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۱۵
        ممنون از شما جناب انصاری ،منت گذاشتید مرقوم کردید خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم آروین
        سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ۰۳:۳۱
        درود و عرض ادب ادیب گرامی و ارجمند
        بااحساس و زیبا بود ترانه خوش‌اهنگ تان

        مانا باشید و سبز
        خندانک خندانک خندانک
        ببر ببر مرا مرا
        از این دمای خانه‌ها
        از این صفای بی هوا
        از این صدای تو دماغ
        از این ترا غَش ترانه‌ها
        ار این بهار بغض ها
        از این جماعت شرابه‌ها
        از این ضخامت نظاره‌ها
        دلم شکسته بی‌خدا
        کجاست این ترانه‌ها
        ورق زند دل صدا
        گرفته‌است بهانه‌ها
        ز پر خوری دهانها
        چه بی‌کس ست زبانه‌ها
        گُر ست دم زیاد خواه
        کجاست آن ترانه‌ها
        مجاب کند شبی نگاه

        مبر مبر مرا مرا
        بسوی آن نم گناه
        که عشق می‌رودکما
        بمرد آن کسی ز ما
        که عشق به قهقرا کشاند
        و زنده ماند ز ما همان
        خدا و عشق دل
        خداست
        بداهه
        خندانک خندانک خندانک

        پیام مفخم
        پیام مفخم
        سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۰۹
        زنده باشید ممنون از بداهه تان ، این ضرباهنگ در نبض همگی جاری است خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۴۷
        درودبرشما پیام جان عزیزم بسیار زیبا وپرمفهوم احسنت برشما خداقوت عزیزدلم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم قلمتان همیشه سبز ونویسا باشدعزیزدل دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ۲۲:۲۴
        سپاس از آقا جواد گلباران ... دل به دل راه دارد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید محمدرضا لاهیجی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۰:۵۸
        سلام و درود

        به
        و
        زیر

        دارای معنای مشترک و یکسان، وَ حتّی دارای موتیف بیانی‌زبانی یک‌طوری و تک‌گانه‌ای نیستند و حشو عملاً به حساب نمی‌آیند ضمن اینکه ترانه اگر چه زیرمجموعه شعرست امّا نوشتارش با شعر منظوم‌گار و سنت‌گرا اساساً توفیر دارد و در فرق است، در ترانه تکان‌هایِ تک و چند بُعدیِ حس‌آمیزی و همه‌گِراییِ همه‌فهمی بیشتر مدِّ نظرست حتّی در صورت یکسانی متریک مصراع‌ها و سطرها نژادِ قوافی در بیشتر موارد و مواقع شایگان و آوایی‌ست و نقاد شایسته است در مرامِ رفتار و بافتار ترانه بیشتر حرکت کند و دست به نقد زند تا سمت و سویِ زند و پازند داشته باشد و عیارچینِ سنتیِ ساختار گردد!

        سلامت باشید

        نشست و سر (به زیر) پر فرو برد

        که کی چنگال بازش می‌کند خرد

        (به زیر) پای صیاد و به سر باز

        نه بنشستن صلاح است و نه پرواز

        ملکه شعر: پروین خانم
        راضیه خضری
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۹:۲۱
        سلام و درود جناب مفخم بزرگوار
        جالب و زیبا بود سروده اتان خندانک خندانک خندانک
        موفق و نویسا باشید خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۳:۰۶
        تشکر می کنم از حضور شما در ذیل نوشته اینجانب و ابراز نظرتان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۷
        تشکر لز حضورتان سر کار حانم خضری خندانک
        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۱:۲۱
        درود جناب دکتر و استاد

        در مورد کلاسیک درخواست جناب مفخم بود که از وزن پرسیده بودن ،

        بنده خودم از کم سوادیم مطلع هستم ! و لزومی نداره پس از هر نقد من در جهت تخریبم تلاش کنید (مثل صفحه ی بانو پنام و قافیه که البته به خودشون در مورد شناسه توضیح دادم که بهتره وقتی جز قافیه حساب بشه که حذفش کلمه رو معیوب کنه )

        الان بدون هیچ تعارف دارم میگم هیچ کس چیزی به من اموزش نداد ، و این از کم کاری استاد هایی مثل شماست که شایسته است وقتی نکته ای میبینید نقد بفرمایید و در جهت بهتر شدن تازه کار ها تلاش کنید که این تلاش هیچ چیز از شما کم نخواهد کرد که اگر اینطور هم بشه منی که خودم هنوز بی تجربه ام احساس مسولیت نمی کنم که چیزی رو که به سختی و وقت گذاشتن فرا گرفتم و کسی بهم یاد نداد رو بدون توقع و چشم داشت در اختیار دوستانی قرار بدم که بدونم بهشون کمک خواهد کرد

        و بنابراین ، اینکه من کم سواد میام پنجره ی نقد رو فعال می کنم از کم لطفی شماست و لاغیر ، یاد گرفتن رو با هیچ چیزی عوض نمی کنم ، منتظر نقدهای پربارتون هستم تا منم در کنار دوستان بتونم از شما بیاموزم

        در مورد به و زیر

        نشست و سر (به زیر) پر فرو برد

        سر به زیر : بله بستگی به کلام داره ، اینجا هر کدام رو حذف کنیم خب معنی دچار ابهام میشه

        اما در مصراع جناب مفخم حذف کنیم چه اتفاقی میفته ؟
        البته اگر جواب تون متاثر از این نباشه که راه ضایع کردن منو در پیش گرفتید

        و لطف بفرمایید صحبتی بود با خودم مطرح بفرمایید اگر در اشتباه هستم توجیهم بفرمایید گرامی ، اینجوری صورت خوشی نداره ،

        ایام به کام خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۷
        درود مجد جناب دکتر استاد لاهیجی
        سلامت باشید خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۰۰
        درود شاهزاده خانوم گرامی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۳۴
        درود بااانو ملک محمدی عزیزم استاد جوان خندانک
        ببخشید حواسم نبود دیر پاسخ دادم خندانک خندانک
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۰۳:۲۳
        کاری برام پیش آمد نشد عرائض شما را سرِ فرصت پاسخ دهم!

        بنده اصلاً نه کامنت کاربران را می‌خوانم نه نقدِ افراد و کاربرانی که نمی‌شناسم (بجز نقد پسرعموی عزیزم هادی جان محمّدی و جناب علامیان) پس نمی‌آیم نقد بر نقدِ سرکارعالی یا دیگر نقدِ ناقدان بنویسم!

        و امّا قوافی که فرمودید: بله الآن رفتم صفحه‌ی خانم پنام و نقدِ سرکارعالی را درست نیافتم و آن روز هم که نوشتم باز هم نقد شما را نخوانده بودم که نقد بر نقد بنویسم‌، اگر به کتبِ مرجع چه در المعجمِ اوّلیٰ و ثانی و ثالث چه در کتبِ آموزشی حضراتِ دکتر شمیسا و دکتر بهمنیار رجوع کنید خواهید دید که اشتباه فرمایش فرمودید و بینِ چرایی و چگونگی و چیستی و نحوه‌ی قوافیِ مضارع و ماضی فرقِ مبنایی و اساسی وجود دارد و هرچیزی الحاقی و الصاقی نیست و شما می‌توانستید بجای زود به قاضی رفتن و راضی برگشتن و شنیدن بویِ تخریب از عرض بنده فرق این دو مدل قافیه را بیآموزید نه نامش را تخریب بگذارید!

        در مورد اینکه می‌فرمایید: کوتاهی از بنده است فکر نکنم اولاً از یک نابینا که امور تایپی و خوانش را با ربات انجام می‌دهد و سی‌بار باید یک کامنت و نظر معمولی را ویرایش کند توقعِ نقد نوشتن سزا و بجا و شایسته باشد، ثانیاً تازه اگر چشم نیز داشتم باز نقدی نمی‌نوشتم چرا که نقد دشمن‌تراش است مگر فردی خودش خواستگار نقدم بود!


        در بابِ اینکه فرمودید: استادی نداشته‌اید بنده نیز تا همین لحظه نه استادی به‌خود دیده‌ام، نه احدالناسی حتّی واوی به بنده آموخته است تازه زبان مادری‌ام مانندِ سرکارعالی پارسی‌خوار نیست و به عنوان فردی غیر ایرانی خود به این کار وارد شده‌ و تنها با شگردِ شاگردی کتب مرجع کردن و ترفندِ شاگردِ خود بودن چیزکی آموخته‌ام!

        در موردِ تخریب گمان نمی‌کنم آدمی که با دو معلولیت مواجه است و از طرفی با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند حال و حوصله‌ی تخریب کسی را داشته باشد مگر سادیسم داشته باشد که بعید می‌دانم با هر بُعد بدی که دارم در وجوه بنده چنین چیزی بروز و ظهوری داشته باشد!

        ضمناً نه شما را می‌شناسم، نه تا به حال با شما حرف و حدیثی داشته‌ام، نه تا به حال حتّی گفت و شنود و گفتمانی بین ما شکل گرفته، و نه تا به حال بجز یکبار که آن‌هم دستم به کامنتی خورد و وارد صفحه‌ی شما شدم به صفحه شما پای گذاشته‌ام پس خول و چل نیستم بی‌خود و بی جهت سمت و تخریب به قول شما داشته باشم که تازه لعنت بر لاهیجی اگر بر بد کننده بد روا دارد چه رسد با کسی که حرفی با او پیش نیآمده کاری داشته باشم!

        حقیر که چنین کاری را هرگز نکرده‌ام و نمی‌کنم اونم نه بخاطر کسی بخاطر فقط و فقط خودم چون حال و حوصله دعوا و مرافه و یارگیری‌ و جناح‌بازی‌های بعدش را ندارم امّا جایی که نقد رویکرد اشتباه داشته باشد می‌تواند ناقد دیگر آن را نفی کند و این اسمش هرگز تخریب نیست، اگر مطالعه کنید بخشی از کتب حاشیه‌نویسی با همین متر و عیارند یعنی کسی نقدی فرضاً بر یک نگاه فلسفی نوشته و فردی ثانی آمده حاشیه‌ای بر آن نقد زده و آن را رد کرده و این در جهت رسایی و رسامیِ رسیدن به یک صلاح و فلاحِ سلامت و تعریف درست است نه تخریب و نه اسمش تخریب باشد!


        موفق باشید


        ارسال پاسخ
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۲۱:۳۴
        درودی دیگر ، که از من همین بر میاد و از شما هم همین
        البته اگر کامنت تون رو پاک نکنید ! اگر نفرموده بودید هم از رفتار ها و صحبت هاتون ناخوش احوالی تون واضح و مشخص است ! ( پس علم غیب دارید که کامنت ها و نقدهای منو ناخونده ، پاسخ میگویید)

        الان متوجه شدم چرا کاربرهای قدیمی تر به شما میگن حاشیه

        باری صحبت کردن با شما بی احترامی به خودم هست ، که از بحث و حاشیه دوری می کنم

        خداوند نگهدارتان و با ارزوی شفای عاجل که در این صورت ما نفس راحتی خواهیم کشید
        خندانک
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ۰۱:۵۵
        ممنونم از لطف شما

        کامنت‌ها حذف شد چون اشکال تایپی زیاد داشت و چون پاسخی که روی کامنتی ارسال می‌شود قابلیت ویرایش ندارد حذف و مجدد تایپ و سر فرصت تایپ و ارسال شد

        از بی احترامی سرکارعالی نیز به جد سپاسگزارم

        موفق باشید
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ۰۲:۰۱
        ضمناً بنده به شما پاسخی ندادم این شما بودید که خرده گرفتید که چرا نقد بر نقد وارد کردم بنده نیز پاسخ دادم همین و بس و حالا هم توهین می‌کنید که اشکالی هم ندارد!

        موفق باشید
        جواد مهدی پور
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۱:۵۷
        درود بر شما جناب مفخم گرامی


        از شعر شما و مطالب ارزشمند استاد گرامی بانو ملک محمدی بهره مندم شدم

        سر بلند باشید به مهر

        درود هاا

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۰
        جناب مهدی پور تشکر میکنم از حصور و ارایه نطرتون خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۰۳:۳۵
        عاقبت به‌خیر شوید ان‌شاءالله با...
        ارسال پاسخ
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۳:۰۵
        بانو ملک محمدی و سید بزرگوار لاهیجی و البته دوستان دیگر ، تشکر می کنم از اینکه بحث باعث یادگیری بیشتر بنده در هر دو مورد ترانه و شعر کلاسیک شده است .
        پرنشاط باشید ، تبادل آرای شما بزرگواران لطفی است در حق بنده خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        الهام ملک محمدی
        الهام ملک محمدی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۵۹
        درود مجدد جناب مفخم ، جسارتا کامنت استادانم
        استاد عزیزیان و استاد استکی که قبل از نقد درج شدن بی پاسخ موند
        و همینطور استاد مهدی پور
        پاینده باشید و برقرار خندانک
        ارسال پاسخ
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۳۱
        تشکر از تذکرتان بله من قبل پنجره سبز را از دست داده بودم خندانک خندانک
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۰۳:۲۹
        موفق باشید در منازل ادبیات و معابد شعر

        ارسال پاسخ
        نیلوفر تیر
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۲۲
        درود بر شما گرامی خندانک خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۱
        نشکر از حضور شما خندانک
        ارسال پاسخ
        فیروزه سمیعی
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۶:۴۵
        درودتان باد جناب مفخم ادیب گرانقدر 🌞
        غزل زیبا در نگر و اندیشه ارجمندی سروده اید 🌸🌻🍃
        زنده باد خندانک خندانک 💯🌺
        از نظر مه بانو ملک محمدی استاد گرانقدرم
        بسیار بهره بردم 🍀
        زنده باد 👏👏👏👏💯💯🌸🌺
        البته، بنده در حال حاضر
        در حال آموختن شعر کلاسیک نزد استاد ملک محمدی گرانقدرم هستم 🌸☘️
        که از هیچ کوششی در آموزش به من فرو گذار نبوده اند و با نهایت صبر و شکیبایی
        به من می آموزند و برایم بسیار باعث افتخارست🌱🌺🌻💖
        از این فرصت استفاده می کنم و از ایشان بخاطر آموزش ارزشمندشان کمال سپاس و تشکر را دارم و سر فرود مهرشان هستم 🌻
        ☘️🌸🌹🙏💖
        نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
        🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱


        پیام مفخم
        پیام مفخم
        شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ۲۰:۳۳
        تشکر از حضور شما ...بله بواقع ایشان تدکرات و نکات اموزشی بسیاری هم در ذیل پنجره سبز مرقوم کردند که تشکر مجدد مبکنم
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۰۱:۲۹
        درودهایم ‌تقدیمتان جناب مفتحم گرامی
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ۱۳:۱۷
        تشکر از حضور پر مهرتان سرکار خانم خدا بنده خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۰:۱۹
        درود ها بر جناب مفخم خندانک
        زاد روزتون مبارک خندانک
        همیشه سلامت باشید خندانک
        پیام مفخم
        پیام مفخم
        سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۶:۱۷
        سرکار خانم زند ممنون از تو جه شما ....پیروز باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0