سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 22 ارديبهشت 1403
    4 ذو القعدة 1445
      Saturday 11 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        شنبه ۲۲ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قافیه و عروض جلسه ی ششم
        ارسال شده توسط

        سیده نفس احمدی

        در تاریخ : جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۵۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۵۲ | نظرات : ۱۳

            به نام آن که در کاشانه ی دل              محبت را معیّن کرد منزل
         
        قافیه و عروض درس ششم
        *تبصره ی 5:
        -اگر قبل از حروف اصلی قافیه حرف و یا حروفی مشترک باشد , آن ها جز حروف قافیه نیستند.
        مثال:
        -تن ز جان وجان زتن مستور نیست /لیک کس را دید جان دستور نیست
        ردیف :نیست
        واژه های قافیه :مستور/دستور
        حروف اصلی قافیه : ور( قاعده ی 2)
         هر چند َست در دو واژه مشترک است اما رعایت آن حروف در دو واژه الزامی نیست .
         
        -بشنو از نی چون شکایت می کند / وز جدایی ها حکایت می کند
        ردیف : می کند
        واژه های قافیه : شکایت / حکایت
        حروف اصلی قافیه : َت
        حروف ا +ی قبل از َت  در این دو واژه مشترک است که نیاز نیست در قافیه  های بعدی رعایت شود
        در این دو واژه مصوت بلند ا  را حرف تاسیس و حرف  ی را حرف دخیل گویند و رعایت آن ها  در شعر فارسی لازم نیست.
                                                ..............................................
        حرف تاسیس چیست ؟مصوت بلند( ا )که به فاصله ی یک حرف قبل از حرف رویّ می آید.
        حرف دخیل چیست ؟ حرفی که بین حرف تاسیس و حرف رویّ می آید .
        حرف روی ّ چیست ؟ آخرین حرف اصلی کلمه را گویند .
         
                                              ................................................
        *تبصره ی 6
        -جناس تام , دو واژه که در تلفظ و نوشتار یکی هستند اما در معنا با هم فرق دارند می توانند واژه قافیه قرار بگیرند .
         
        مثال :گلاب است گویی به جویش روان/همی شاد گرددزبویش روان
        روان در مصراع اول به معنی رونده , جاری .........و در مصراع دوم به معنی روح  . پس قافیه درست است .
         
        مثال : ابلهی اُشتری دید به چرا  / گفت نقشت همه کژ است چرا ؟
        چرا در مصراع اول به معنی چراگاه و در مصراع دوم به معنی به چه علت می باشد پس قافیه درست است .
         
        *تبصره ی 7
        -گاه حروف قافیه در بیش از یک واژه قرار می گیردبعبارت دیگر یکی از واژه ها بسیط و دیگری مرکب است .
         
        مثال :
        چراغ روی تو را شمع گشت پروانه  / مرا از خال تو با حال خویش پروا ,نه
         
        پروانه (کلمه ی بسیط)  ......پروا + نه ( پروایی  نیست )
         
         
        مثال :
        امروز شمع دلبران یکی است / دلبر اگر هزار دل بر آن یکی است
         
        دلبران به معنی ربایندگان دل , معشوقان .......در مصراع دوم مشخص است  قافیه قرار گرفته اند .
                                         ...............................................
        *قافیه ی میانی و درونی
        شاعران برای غنی کردن موسیقی شعر علاوه بر قافیه ی اصلی گاه در پایان نیم مصراع نیز قافیه می آورند که به آن قافیه ی میانی گویند.
         
        مثال:
        عشق که چادر کشان ,در پی آن مه خوشان /برفلک بی نشان ,نور دهد نار را
        قافیه میانی : چادرکشان /خوشان/بی نشان
         
        مثال :
        فتنه برانگیخت دل ,خون شهان ریخت دل/با همه آمیخت دل, گرچه جدا می رود
        قافیه میانی :برانگیخت / ریخت/آمیخت
         
        مثال : یار مرا غار مرا عشق جگرخوار مرا/یار تویی غار تویی خواجه نگه دار مرا
        روح تویی نوح تویی فاتح و مفتوح تویی/سینه ی مشروح توییبردر اسرار مرا
         
        قافیه اصلی و پایانی : جگرخوار /نگه دار/اسرار
        قافیه درونی:یار /غار ..../روح /نوح/مفتوح/مشروح
         
         
        *توجه :
        تفاوت قافیه میانی و درونی در این است که قافیه ی میانی حتما در پایان نیم مصراع  ها می آید ولی قافیه درونی در درون نیم مصراع ها هم می آید.
         
         
        *ذوقافیتین چیست ؟
        گاه یک بیت دارای دو قافیه ی پایانی است که بدان ذو قافیتین گویند.
        مثال :
        گزید از غنیمت ظرایف بسی/کز آن سان نبیند طرایف کسی
        واژه های قافیه :ظرایف / طرایف .............حروف اصلی (   ِف )قاعده 2
         
        واژه های قافیه اصلی : بسی /کسی.........حروف اصلی( َس )قاعده 2
        حروف الحاقی ندارد.
         
         
        *قافیه ی خطی :حروف قافیه در واژه های قافیه باید هم از نظر تلفظ و هم از نظر نوشتاری همانند باشد مثال :
        پیوند روح می کند این باد مشک بیز/هنگام نوبت سحر است ای ندیم خیز
        واژه های قافیه : مشک بیز / خیز .............حروف قافیه ( ی ز)قاعده 2
         
        توجه : خیز / بیز/در صورت ملفوظ خود با واژه هایی چون حضیض /غلیظ و..قافیه می شوند اما در شکل نوشتار چون با هم فرق دارند هم قافیه نمی شوند.
         
        وحی /نهی : چون در نوشتار فرق دارن قافیه نیستند
         
        قافیه ساختن این کلمات نادرست است :
        پُر/ تَر
        فردوُسی/ طوسی
        احتیاط/ اعتماد
        ترک /برگ
         
         
         
        *توجه :اگر آخرین حرف اصلی و مشترک قافیه در واژه های قافیه متفاوت باشد  عیب شمرده می شود .
         
         
        *توجه :اگر مصوت کوتاه در وا ژه های قافیه متفاوت باشد عیب است .
         
         
        *توجه :اگر  حروف اصلی در واژه های قافیه متفاوت باشد عیب است مثال : فردوسی / طوسی
         
        *توجه : اگر صامتی که پس از مصوت کوتاه می آید متفاوت باشد عیب است
         
         
         
        *تکرار واژه های قافیه ی مصراع اول غزل را در مصراع چهارم( رد القافیه )گویند.مثال :
        آن کس که به دست (جام )دارد/سلطانی جم  مدام دارد
        آبی که خضر حیات از او یافت/در میکده جو که( جام) دارد
         
         
         
                                      *****************
         
                                            خدای بزرگ حافظ و نگهدارتان باد
         
                                                     
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۷۱۰ در تاریخ جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۵۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0