سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
    8 ذو القعدة 1445
      Wednesday 15 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        استاد مهدی سحابی را می شناسید؟
        ارسال شده توسط

        عباس خوش عمل کاشانی

        در تاریخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۳۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۲۴ | نظرات : ۷

        استاد فقید مهدی سحابی -که مضجع شریفش نورباران باد-هم نقّاش بود ، هم مجسمه ساز ، هم نویسنده ، هم مترجم ، هم عکاس ، هم روزنامه نگار و هم زباندان ؛ آن هم نه در حد آماتور که در نهایت تسلط و استادی.
        استاد سحابی که بیشتر شهرتش در ایران به خاطر ترجمه ی مجموعه رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» اثر جاودان «مارسل پروست» است،اولین مترجمی است که «سلمان رشدی» را به جامعه ی ایرانی شناساند ؛ آن هم با ترجمه ی کتاب «شرم» او و مجموعه ای دیگر.البته همه ی اینها مربوط به قبل از نوشتن و انتشار «آیات شیطانی» اثر موهن-ضالّه و شرم آور «رشدی» بود.
        جالب است بدانید که ترجمه ی کتاب «شرم» اثر «سلمان رشدی» ، استاد فقیدمان را برنده ی جایزه ی کتاب سال در رشته ی ترجمه در جمهوری اسلامی کرد!
        به هر حال ؛ استاد سحابی بزرگ و بزرگوار-که من در دهه ی 60 افتخار آشنایی و مصاحبت با اورا در دفتر مجله ی آدینه به دست آوردم*-به زبانهای انگلیسی - ایتالیائی و فرانسوی(که اغلب به غلط زبان فرانسه می نویسند؛مثل این که بگوییم یا بنویسیم زبان انگلیس...)تسلط کامل داشت و از هر سه زبان آثار گرانسنگی را به زبان فارسی ترجمه کرده است.
        استاد فقید که در 18 آبان 1388 در پاریس درگذشت ، 40 اثر گرانسنگ ترجمه ای دارد ؛ آن هم از شاعران و نویسندگانی چون :چارلز دیکنز -گوستاو فلوبر-سیمون دوبوار-سیلونه-ژول ورن -استاندال و ...
        استاد مهدی سحابی بیش از سه مجموعه داستان نوشته است ؛ اما فقط سه عنوان از مجموعه داستانهایش منتشر شده که عبارت است از:«خیابان مارگوتا شماره ی 110»-«پیچک باغ کاغذی» و «ناگهان سیلاب».
        نکته ی آخر اینکه این ادیب و نویسنده و مترجم بزرگ معاصر -که بحق باید علامه اش نامید-هنگام مرگ 66 سال بیشتر نداشت.او زاده ی قزوین بود.....روح بلندش شاد و نام و آثارش جاودان باد.آمین.
        _______________________________
        *در دهه های 60 و 70 من «خبرنگار ارشدِ» روزنامه ی غول و قدری چون اطلاعات بودم و امکان حضور در بالاترین مراکز سیاسی - فرهنگی را داشتم ؛ اما ترجیح می دادم با بزرگان علم و ادب و فرهنگ و سیاست مصاحب شوم. در آن سالها من افنخار این را داشتم تا محضر بزرگانی چون :استاد محیط طباطبایی - علامه محمدتقی جعفری-استاد محمدعلی ناصح-استاد امیری فیروزکوهی-استاد مهدی سهیلی-استاد احمد گلچین معانی-استاد احمد سهیلی خوانساری-استاد ذبیح الله منصوری-استاد بزرگ علوی(که برای مدتی کوتاه به ایران آمده بودند) و حتی سیاستمدار کهنه کار و مشهوری چون دکتر مظفّر بقایی را درک کنم.....ایضا در آن سالها توفیق تتلمذ برای مدتی اندک در محضر فیلسوف بزرگ معاصر«استاد احمد فردید» را یافتم که این را مدیون رفاقت با «احمد عزیزی» شاعر و شطح نویس معاصرم که متاسفانه هنوز هم در بستر بیماری است.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۶۵۳ در تاریخ شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0