سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 21 ارديبهشت 1403
    3 ذو القعدة 1445
      Friday 10 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۲۱ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        خلاصه تاریخچه ی از کوردستان سرزمین ماده ها از زبان بزرگان جهان
        ارسال شده توسط

        ژاکان باران ملکشاهی

        در تاریخ : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ۱۸:۴۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۴۴ | نظرات : ۲۵

        خلاصه تاریخچه ی کوردستان سرزمین مادها از زبان بزرگان جهان
        کورد یکی از گروههای قومی آسیای غربی است که از روزگاران باستان در این منطقه حضور داشته و در نواحی وسیعی از آن سکنی گزیده است.درکتیبه ‏های آشوری ازمادها بنام مادای،آمادایو در یونانی ‏قدیم و متأخر،مداسیMedaci ومدی،میدیو بزبان پارسی باستان‏ مادMadu درزمان ساسانی بشکل ماسی درآمد ودرکتب مورخین‏ اسلامی بصورت ماه بکار رفته است. درقرن ششم سرزمین ارمنستان جزئی ازامپراطوری مادگشت‏ ارمنیان مادها را «مار» نامیدند. 
        امروزه تقریبا تمام مورخان پرآوازه اتفاق نظر دارند که کوردها بازماندگان مادها می باشند و زبان کوردی بازمانده ی زبان مادهاست که در میان زبانهای موجود در ایران زبان کوردی(لهجه ی هورامی) بیشترین نزدیکی با زبان اوستایی دارد. 
        اسناد و مدارک تاریخی زیادی وجود دارد که کاملا اثبات می کنند کوردها نوادگان ماد اند. و زبان کوردی بازمانده ی زبان ماد هاست که در زیر به ذکر چند مورد اکتفا می نماییم.
        هرودت تاریخ نویس یونانی مادها را دسته ای از آریایی ها می خواند که در نواحی زاگرس و شمال غربی ایران می زیسته اند هرودت چند لغت از زبان مادها را در کتاب خود نقل کرده است که این لغات امروزه تنها در زبان کوردی یافت می شوند.استرابون جغرافی دان یونان باستان نیز همین نواحی را برای مادها ذکر میکند.
        كتيبه هاي پادشاهان آشور در مورد اقوام ماد ، پراكندگي جغرافيايي و نام رهبران آنها در كنار اوستا ، بزرگترين منبع براي شناخت زبان مادهاست در اوستا كلمات بسياري مي توان يافت كه هنوز هم در زبان كوردي امروزي باقي مانده و مورد استفاده اند .
        دياكونوف مي گويد : ″ زبان اوستايي ، مهم ترين زبان در ماد باستان بوده است ، زباني بسيار قوي و وابسته به زبان هاي هند و اروپايي است ، اين زبان را نمي توان زبان پارسي ناميد كه زبان رسمي ايرانيان است
        سيسيل . جي . ادموندز مي گويد : به گمان من بنابر جهات و موجبات جغرافيايي و زبان شناسي مي توان گفت كوردهاي امروز نمايندگان مادها و سومين سلطنت بزرگ شرق هستند
        پروفسور مينورسكي بر اين عقيده است كه تمام لهجه هاي بازمانده در زبان كوردي از زبان پايه قديم و نيرومندي نشات كرده اند و آن زبان مادي است . بعضي از دانشمندان را عقيده چنان است كه گاثه ي زرتشت به زبان ″ مادي ″ است
        طبري و ابن خردادبه و اصطخري به تفصيل از كوردها نامبرده اند ″ كردو ″ به فتح كاف و زيادتي واو به زبان آشوري به معناي مقاتل و شجاع آمده است و در يكي از كتيبه هاي سرجون ملك آشور كه به خط ميخي آشوري است لغت ″ كردو ″ يا ″ كاردو ″ به همين معني استعمال شده است و بعيد نيست لغت ″ گرد ″ به معني شجاع نيز از همين اصل باشد
        برخي مورخان و زبان شناسان كورد از جمله پرفسور محمد امين زكي بيگ ، توفيق وهبي ، دكتر محمد امين اوراماني با مقايسه واژگان اوستاي زرتشت و زبان كوردي امروز مدعي هستند كه زبان كوردي در مقايسه با زبان فارسي به اوستاي زرتشت نزديك تر است .
        پروفسور ولادیمیر مینورسکی می گوید:
        «اگر کوردها از نوادگان مادها نباشند، پس برسر ملتی چنین کهن و مقتدر چه آمده‌است و این همه قبیله و تیره ی مختلف کورد که به یک زبان ایرانی و جدای از زبان دیگر ایرانیان تکلم می‌کنند؛ از کجا آمده‌اند؟» 
        مینورسکی اضافه می نماید :اگرنقشه مناطق کوردنشین را که‏ مارک سایکس در فاصله جنک جهانی اول کشیده از مدنظر بگذارنیم‏ هجرت ایلات وطوایف ماد و قلمرو و نفوذ آنها را بروشنی درخواهیم ‏یافت. 
        مورخ ارمنی موقسیس خوریناتسی که در اوایل قرن ششم میلادی می زیسته است نخستین مورخی است که تاریخ ارامنه را به رشته ی تحریر در آورده است و ضمن تعیین نقشه و قلمرو مادها با وجود آنکه مدت زیادی از انقراض مادها سپری گشته بود نام مادها را به کوردهای معاصر خود اطلاق نموده است به این ترتیب او نیز صحه بر این مطب می گذارد که مادها و کوردها یکی بوده اند.
        دار مستتر مي گويد : اوستاي زرتشت به زبان مادي نگاشته شده است و می توان زبان کوردی بخصوص کوردی جنوبی ″گویش ایلامی″ را بازمانده ی زبان مادی دانست.
        دکتر ژاله اموزگار معتقد است گویش کوردی ایلامی پر از واژگان اصیل ماد و اوستایی است که با دقت در مفهوم انها به ریشه ی اوستایی انها بی خواهیم برد این واژه ها اسامی ایزدان ودیوان اوستایی بازمانده از روزگاران کهن در گویش کوردی ایلامی ست
        خانم دکتر ژاله چنین میگوید:
        1 واژه ی ترمت turomta″ ″این واژه در گویش کوردی ایلامی نشانگر فردی است دارای گستاخی زیاد وتکبر بیش از حد باشد تروت .ترومد : دیو زنی است که تکبر وگستاخی می افریند . 2 واژه ی وران ″weran″در گویش کوردی ایلامی به جفت گیری قوچ ومیش گفته می شود . وران دیو شهوت اوستایی ست که از بزرگترین دیوان به شمار میرسد 3 واژه ی خور″ xwar ″در زبان کوردی ایلامی به معنای خورشید است که در اوستایی چشم اورمزد گفته می شود او تیرگی وتاریکی را از میان بر خواهد برد واگر زمانی دیر براید همه ی جهان وافرینش را نابود خواهد کرد
         
        گزيده اي از كتاب : فرميسكي خونين" درياي پر تلاطم كوردها 
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۶۳۵ در تاریخ يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ۱۸:۴۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0