سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
    1 ذو القعدة 1445
    • ولادت حضرت معصومه سلام الله عليها، 173 هـ ق، روز ملي دختران
    Wednesday 8 May 2024
    • روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    جلوه هایی از عرفان توحیدی در دیوان باباکوهی
    ارسال شده توسط

    سید محمد حسین شرافت مولا

    در تاریخ : سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۳۹
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۲۵ | نظرات : ۱۵

     
     
                                                             بسمه تعالی
     
     
    چاپ شده در روزنامه خبر جنوب _ سال 1401
    و
    نمایه شده در وبسایت : سیویلیکا _ سال 99
     
     
                                جلوه هایی از عرفان توحیدی در دیوان باباکوهی           
    چکیده 
    عرفان توحیدی شاهراه رسیدن به شناخت و رضایت الهی در دو جهان است . ومهم ترین یافته و آرزوی هر انسان با ایمان در تمام زندگانی است . و راز های عاشقانه ی آفرینش دو جهان و شناخت نور وجود حضرت خداوند در راز های ناب و کامل عرفان الهی است . بابا کوهی , حضرت خداوند را زیبا ترین و تنها معشوق جاودان دو جهان می داند . و اسلام را کامل ترین دین فرستاده ی خدا و راه شناخت و عرفان الهی بیان می کند . و هدف از آفرینش را بر خلاف  ظاهر شک انگیز و عجیب , شناخت و عشق وفادارانه به حضرت خداوند معرفی کند . و علاقه به جهان مادّی و جامعه ی مادّی گرا را فریبنده  و فانی بیان می کند . و عشق واقعی به حضرت خداوند , عشق بدون منفعت طلبی و در تمام لحظه ها , در نیّت , زبان و عمل , باید هدف زندگی باشد .
    کلمات کليدي: باباکوهی , عرفان توحیدی
     
    مقدمه :
    عرفان وجود جاودان حضرت خداوند , نور بی پایان است  . و گنجینه ی مستی ماندگار عارف های توحیدی می باشد . شیخ علی معروف به باباکوهی از عارف های ماندگار و دلسوخته ی حضرت پروردگار است که در قرن چهارم هجری قمری در شهر شعر و عرفان ,  شیراز به دنیا آمد . باباکوهی در پایان عمر, به کوهی در شهر شیراز به عزلت عرفانی پرداخت . مقبره ی ایشان در همان کوه است . و زیارتگاه اهل عرفان است . به ایشان , دیوان شعری منسوب است که سرشار از عشق خالص و عرفان ناب الهی است . در زیر ,  به بررسی اشعار عرفان توحیدی آن عارف کامل ربّانی و صوفی دلسوخته می پردازیم .
     
    متن :

    بر خویش عاشقی تو نه بر خدای جاوید
    وجهت چو یوسف آمد نفس تو شد زلیخا
    همه , خود را عاشق حضرت خداوند می دانند . امّا در میدان عمل و  واقعیّت  , ظاهربین و نفس پرست و مغرور و شیفته ی وجود خویشتن هستند . آری , تنها وجود جاودان و تنها معشوق ماندگار دو جهان , حضرت یزدان است .
    در خفا و در ملا دیدم خدا
    در نشیب و در علا دیدم خدا
    عشق ورزی و درنظر داشتن یاد , خواست و فرمان حضرت خداوند ,  در تمام لحظه ها همراه با عارف و عاشق حقیقی خدایی است . همچنین در سختی ها و در آسانی ها  باید , عاشق , راضی و شکرگزار حضرت یزدان بود .  زیرا حضرت خداوند آفریدگار تمام هستی و زندگانی است .
    دیده ام خود را بچشم خود عیان
    من هم از دید خدا دیدم خدا
    در ادامه , عارف حقیقی به نکته ی مهمّی اشاره کرده است :
    برای شناخت خویشتن باید اراده  و تصمیم داشت . و قلب معنوی و اندیشه ی خویشتن را به جستجو و کشف پرداخت تا عرفان نفس را یافت .
    همچنین , برای خداشناسی , ازآموزه های فرستاده شده ی الهی و حدیث های اهل بیت (ع)  باید استفاده کرد . و این , راه صحیح معرفت الهی است .
    در نماز و ورد و در تسبیح و ذکر
    هم بشرع مصطفی دیدم خدا
    تعلیم های عبادی , عاشقانه های دینی و دعاهای معرفت آموز و سرشار  از عشق ِ اسلام که از جانب حضرت خداوند و به وسیله ی آخرین و کامل ترین ِ پیامبرها یعنی حضرت احمد (ص) برای مسلمان ها به یادگار مانده است , مسلمان ها را  را به عشق و شناخت حضرت خداوند می رساند .
    نه عرض نه جسم نه جوهر نه جان
    نه چه و چون و چرا دیدم خدا
    باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
    تمام فرد ها و مؤمن های جهان , باید اصل وجود حضرت خداوند  را بپذیرند . زیرا چون و چرای پیدایش ذات و ماهیّت جسمانی یا روحانی حضرت پروردگار , معمّای بسیار پیچیده ای است . و ظرفیّت وجودی همه ی افراد , به اشتباه و غفلت کشیده می شود .

    در ذره ذره بین رخ او را در آفتاب
    کوهی مباش غافل از اسرار بو الوفا
    تمام اجزا و موجودات دو جهان , نور دارند . و آن نور ِ خورشیدی بی پایان  , نورالسّماوات و الارض یعنی حضرت خداوند است.  و راز های آفرینش دو جهان ,  اعتقاد یافتن و عشق داشتن و وفاداری  به نور الانوار  یعنی حضرت یزدان است .
    حق در وفای بنده مدارا کند بسی
    ناید ز بی وفائی ما عار بوالوفا
    در قیاس با عنایت و رحمت حضرت یزدان که آفریننده ی موجود های دو جهان و نعمت دهنده و  روزی دهنده ی آنها است ما قدر نشناس , کوتاهی کننده و بی توجّه هستیم . و از ابتدای آفرینش موجود ها , رحمت و عنایت و وفای حضرت خداوند , ادامه داشته است و خواهد داشت . و ذات وجود حضرت خداوند , خورشید وفا و بخشش جاودان است .
    برای آنکه ظاهر گردد اسماء
    تجلی میکند حضرت باشیاء
    در تمام اشیا و موجود های جهان , نشانه ای برای شناخت صفات و و یژگی های حضرت خالق یعنی الله , می باشد .
    جز او معروف و عارف گونه بینی
    یکی بنمایدت اسم مسما
    در دو جهان , تنها موجود ِ عارف , و منبع نور دو جهان حضرت خداوند است . همچنین , تنها موجود ِ مکشوف و غیر فانی دو جهان ,  حضرت ایزد است . و تمام آفریده های حضرت خداوند , وسیله ای برای شناخت ,  عشق ورزیدن  و اثبات ِ وجود و اظهار نیازمندی و بندگی ِ  در برابر عشق و معنای یکتای هر دو جهان , یعنی حضرت خداوند جاودان هستند .  
    ز تقلیب ظهور آن ذات شارح
    گهی پنهان نماید گاه پیدا
    اصل ِ وجود ِ حضرت خداوند , آفریننده  و گسترش گر ِ کائنات بی کران است . و ظاهر جهان آفرینش , به خواست حضرت خداوند ,  فریبنده و سهل ِ ممتنع  است . و تصمیم ِ حضرت توحید برای آفرینش موجود ها و انسان ها این است :
    یقین به همراه شک در ظاهر جهان ,  برای اثبات وجود خدا , آمیخته است .
    ز غیر خود تبرا در ازل کرد
    بوصل خویشتن دارد تولا
    حضرت خداوند به خواست خود در هنگام آفرینش و ایجاد جهان , عشق و ولایت خود را مهم ترین امر برای آفریده ها قرار داد تا به وصال بهشت جاودان و عشق حضرت پروردگار اقدس برسند .  و عشق ورزیدن و پرداختن به غیر از وجود یگانه ی خود را , فانی و زودگذر بوجود آورد .

    منزه باشد او از نفی و اثبات
    چه حاصل شد بگو از لا و الا
    وجود کامل حضرت خداوند درعرش , هیچ نیازی به غیر ندارد . و به خواست الهی ,  بنده ها و آفریده ها ,  محتاج ِ همیشگی حضرت آفریدگار هستند . همچنین , بنده های الهی باید به عشق ورزیدن به حضرت پروردگار بپردازند . و از شک و تردید و از دست دادن وقت در زندگی فانی و زود گذر و غفلت انگیز دنیوی , پرهیز کنند . تا به وعده ی بهشت الهی برسند .
    گفتی بسوی ما آی بگذر ز دین و دنیا
    از حضرت تو آید بر گوش و جان نداها
    عاشق های حقیقی حضرت خداوند, دنیا و حتّی دین  ظاهری را فدا و فانی ِ حضرت یزدان جاودان می کنند . و هر لحظه را با خلوص قلب و نیّت , در راه  عشق و  فنای الهی , می گذرانند  . همچنین , حضرت ایزد مشتاق و مایل به عشق ورزی ما به وجود اَنور ِ و معشوق خویشتن است .
    جهت مر جسم را باشد نه جانرا
    مکن محبوس دریای روانرا
    به خواست الهی , دنیای مادّی و جسمانی , محدودیّت دارد و فانی است . امّا , در جهان آخرت , روح انسان ها به خواست و با عشق حضرت ربّ , جاودان است .
    در اینجا , عارف والا یعنی باباکوهی به نکته ی مهمّی اشاره می کند :
    به خواست حضرت خداوند , روح ما ویژگی های والا و بی کرانی دارد . و باید ارزش و قدر آنرا در زندگی زود گذر و فانی یافت . و نباید با دوری از عشق ورزی به حضرت یزدان , آنرا تباه کرد .
    چون کوهی شد فنا از خود بکلی
    نشان گم کرد و دید آن دلستانرا
    باید از تمام وابستگی ها و تعلقات نفسانی گذشت . و فانی ِ عشق و خواست حضرت خداوند بود. تا به عشق و وصال  حضرت توحید , رسید . که به خواست الهی , این راه بسیار دشوار است . امّا در عاقبت , نتیجه ی والایی خواهد داشت . 
    بگذر از تقلید کانجا ظلمت است
    هست در تحقیق صد نور و صفا
    باید در دنیا ,  تقلید صِرف از جامعه  ی مادّی گرا و فانی را کنار گذاشت . و با اصول , کشف و جستجوی بر مبنای تعقّل و قلب عاشق الهی  , به نور حیات اُخروی و جاودانگی رسید .
    خود انالحق گفتی و خود را بدار آویختی
    فاش دیدند جمله بغداد اسرار شما
    در اینجا , عارف و صوفی والا یعنی باباکوهی , به دار کشیدن ِ منصور حلّاج در بغداد , اشاره می کند :
    باباکوهی ,  فنا خواهی منصور حلّاج را راز فاش شده بیان می کند  . و موجب عرفانی تر شدن و حیرت عارفانه ی جامعه می داند .
    اعیان ثابته هست اسمای حضرت حق
    دیدم همه مسماست کردم عیان عیان را
    " اسماء الحسنا " ی حضرت خداوند  از ازل تا ابد , ثابت خواهند بود .  و دل و اندیشه ی ما را , عاشقانه  سوی زیباترین ذات دو جهان یعنی حضرت یزدان ,  رهنمون می شوند . و عارف های حقیقی حضرت پروردگار , عاشقانه تمام جهان را بخاطر زیباترین وجود و خالق زیبایی های دو جهان یعنی حضرت خداوند , غرق در زیبایی می بینند .
    در احسن صور حق را خود نمود مطلق
    گر دیده پاک داری بشناس گلرخان را
    زیبایی های هستی ,  باید ما را متوجّه ِ زیباترین وجود دو جهان و خالق زیبایی یعنی حضرت خداوند کنند .
    دریای وحدت حق موج و حباب دارد
    انسان حباب میدان در بحر مردمان را
    در دریای یکتا , بی کران و  موّاج ِ عشق ,  معرفت و وصال حضرت خداوند , سخن ها , ظاهربینی و دلبستگی ها به مردم جامعه ی مادّی گرا و فانی ,  جز حباب و از بین رفتن و بیهودگی نیست . 
    ادب و علم و معرفت آموخت
    عشق بازی است عقل کامل ما                     
    هرچه در دنیا ,  از دانش ,  ادب و اخلاق والا و شناخت  , در کسب ِ کمال از حضرت خداوند به بنده های الهی عنایت می شود , تعقّل افراد را افزایش می دهد .
    امّا بالاتر از عقل ِ زیاد و کامل , که  مقدّمه ی کمالات الهی است هم , عنصری وجود دارد :
    عشق ورزیدن ِ بدون منفعت طلبی به حضرت معبود الله .
    برزخ جان نوشت طاعت و فسق
    او است پیوسته حق و باطل ما
    برای رسیدن به خشنودی و رضایت حضرت ایزد ,  باید به اطاعت از آموزه های فرستاده شده ی خدا و دینی پرداخت . و از گناه های دینی دوری کرد .
    و این ها مقدّمه است تا تنها عشق و خواست حضرت خداوند را در تمام لحظه ها بخواهیم . زیرا وجود الهی ,  تنها اراده ی دو جهان است . 
    ایکه اندر ذات پاکت نیست چونی و چرا
    در صفات و ذات نبود هیچ ریبی و ریا
    ...
    وصف ذاتت هست قائم در صفات واجبت
    نیست در کنه ربوبیت تو را ریب و ریا
    عارف توحیدی , باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
     وجود پاک و خواست حضرت خداوند را باید بدون دلیل و برهان , پذیرفت . و بنا بر فرموده های الهی ,  در صفات مقدّس , ویژگی ها و اعمال حضرت خداوند , هیچ شک ,  تردید ,  تغییر ,  دوگانه بودن ِ ظاهر ِ خوب و باطن ِ بد  یعنی ریا داشتن , نیست .
    همچنین , از صفت های حضرت خداوند که در کتاب الهی ِ درخشان قرآن مجید , نازل شده است . و در  جهان آفرینش موجود است ,  می توان به شناخت ذات و اصل وجودی حضرت یزدان رسید .
    و , حضرت یزدان بدون هیچ تردیدی , ربّ و تربیت گر تمام ماسواالله تعالی است .
    کوهیا آندم که گفت الله الست ربکم
    ابتدای مظهر است این مظهرش بی منتها
    خداوند درخشنده در آیه  ی 171 و 172 سوره ی  اعراف در کتاب درخشان قرآن , از  روز نخست ِ آفرینش انسان از تمام انسان ها پرسیده است :
    " الستُ ربّکم " به معنای : " آیا من , ربّ ِ شما نیستم ؟ " .
    و آن لحظه , ربوبیّت ِ الهی ِ خویشتن را از تمام انسان ها ,  اقرار گرفته است .
    در اینجا , عارف خدایی یعنی بابا کوهی , روز نخست آفرینش انسان را , آغاز تجلّی توحیدی و جلوه گاه ِعشق وجود اَنور الهی بیان می کند .
    آری , او , این جلوه را بنا بر فرموده ی خداوند بزرگ ,  برای موجود ها و بنده های الهی , بی پایان می داند  . و این اقرار ِ ربوبیّت را در دو جهان , همیشگی و دائم است . و دارای اهمّیت بی پایان در نیّت , زبان و اعمال بنده ها ,  باید باشد . 
    خواند حق بر مصطفی از روی سرّ
    مصحف و دیوان و دفتر نیم شب
    در ادامه , عارف حقیقی ِ حضرت یزدان , باباکوهی به شب معراج نبوی (ص) اشاره می کند :
    حضرت خداوند در شب معراج , در اندیشه و قلب حضرت احمد (ص) , راز های الهی , دین , آئین , حقیقت و عشق خویشتن را قرار داد . و به خواست حضرت یزدان , حضرت احمد (ص)  و دین اسلام , کامل ترین بشر و مذهب الهی برای همیشه خواهد بود . 
    دوش می آمد بگوش جانم از حضرت خطاب
    گفت بی صبری تو اندر راه فانی باشتاب
    در ادامه , عارف الهی , باباکوهی به نکته ی ماندگاری اشاره می کند :
    به خواست حضرت خداوند در مسیر عشق الهی , باید صبور بود . آری , عجله کردن در وصال حضرت ایزد , اشتباه و خسارت در دو جهان است.  و باید مراتب ِ عرفانی و عاشقانه ی حضرت معبود الله  را مرحله به مرحله طی کرد . و به فنای در عشق ِ حضرت یزدان رسید . که مقام ِ عارف کامل است .
    روح کوهی را و جان جمله ذرات را
    ذرۀ دیدم عدم اندر مشاع آفتاب
    به خواست الهی ,  تمام موجود های جهان مادّی , فانی هستند . همچنین , تنها نور دو جهان که آفتاب بی کران است , وجود خداوند ِ درخشان ترین است . و به اراده ی خداوند بزرگ ,  ماسوا الله تعالی , وجود , جان و روح ناچیز و نیازمند ِ کامل به پرتو بی پایان حضرت ایزد هستند .  و خورشید انور ِ توحید , تنها وجود ِ بی زوال عالَم است . و تنها ,  خواست و نور حضرت خداوند است که در جهان پس از مرگ می تواند  , به ماسوا الله تعالی  که ذرّاتی بیش نیستند , هستی بدهد .
    هم بچشم تو دیده ام روشن
    شدت ذات تو است بر تو حجاب
    ذات وجود حضرت خداوند , نورانی ترین ِ موجود های دو جهان است . و عارف حقیقی, آن نور را عاشقانه , باید بیابَد . همچنین , آن نور , شدّت و درخشش بی پایان دارد . و هیچ چشمی آنرا به صورت کامل , درک نخواهد کرد .
    عرش اعظم را بروی آب دیدم نور محض
    عرش در آب دو چشم ماست مانند حباب
    عرش ِ درخشان ترین و جاودان حضرت خداوند , مُنتهای آرزوها و  رؤیایی ترین  ِمکان ها است . و عارف حقیقی خدایی , باید همواره در نیایش های الهی با اشک فراوان , عاشقانه به معبود دو جهان یعنی حضرت خداوند , انتظار وصال عشق الهی را داشته باشد . و اشک خالصانه ی عاشق های حضرت یزدان , ارزش بی پایان و جاوید دارد .
    سرخ و اسفید و کبود و سیه و زرد یکیست
    گر چه در دیده ما چهره خوبان زیباست
    در اینجا , عارف خدایی یعنی باباکوهی به نکته ی ارزشمندی اشاره می کند :
    عارف ها و عاشق های حقیقی حضرت خداوند , باید تمام آفریده های گوناگون و به ظاهر متفاومت حضرت یزدان را زیبا ببیند .
    و زیبایی های فانی جهان مادّی , فریبنده ی دل ها است . امّا عارف حقیقی به زیبایی های دنیا که نگاه می کند با اندیشه ی نافذ و با قلب خالص , به آفریننده ی زیبایی ها  که  جاودان و همیشگی است , می رسد . هم چنین زیبا ترین ِ موجود های دو جهان ,  وجود حضرت خداوند است .
    کوهیا میل به اعلی و به اسفل چکنی
    چون همه اوست نه پستی بود و نه بالااست
    ظاهر تمام موجودات جهان مادّی ,  چه  بزرگترین و چه کوچکترین  آنها,  و چه ظاهر ِ زیبا و چه ظاهر گناه آلود آن ها , برای اندیشه و قلب ما  , بسیار فریب دهنده است . و تمام ِ جهان مادّی , فانی و نابود شدنی است . و وجود حضرت خداوند ,  تنها معشوق ماندگار و وجود ِ جاودان دو جهان است . پس باید تنها عاشق و شیفته ی حضرت یزدان باشیم . و در جستجوی زیبایی های عجیب , متعدّد و متفاوت مادّیات , حضرت معشوق و معبود  یعنی الله را غفلت نکنیم . 
    نحن اقرب آیتی بس روشن است
    یعنی او نزدیکتر از ما بما است

    بر اساس آیه ی 16 سوره ی " ق"  درکتاب درخشان قرآن که می فرماید : " وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ "  به معنای : " و ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وساوس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم" .
     حضرت خداوند از عشق , اندیشه و نیّت های ما آگاه است . پس عشق به حضرت توحید را باید در تمام لحظه ها و مکان ها در افکار و دل خویش پرورش بدهیم . و حضرت یزدان , آگاه ترین حساب گر و نزدیک ترین  معشوق همیشگی ِ ماست .
    عالم السری که پنهان نیست پیش او عیان
    سر نگه دارید کان شه صاحب اسرار مااست
    برای دانش ِ بی پایان حضرت خداوند ,  تمام راز های پنهان ِ دو جهان آشکار است . همچنین , بنا بر خواست الهی , حضرت خداوند , راز هایی را برای ماسوا الله تعالی ,  آشکار نمی کند .  و ما بنده ها و عاشق های حضرت یزدان ,  باید ادب را حفظ کنیم . و در راه بندگی و عشق  حضرت ایزد , صابر و راز پوش باشیم .
    نتیجه :
    تمام افراد , محتاج عشق به تنها معشوق جاودان دو جهان یعنی حضرت خداوند هستند . و باید با صبر فراوان در این راه سخت و عجیب ,  به خواست خداوند یکتا به حیات جاودان رسید . و عارف کامل ,  تمام هستی خود را فدای نور حضرت خداوند می کند . همچنین در روزگار ما , عرفان های باطل و انحرافی مانند : شیطان پرستی و ... در جهان پدید آمده است . و رو به رشد است , و باید با رجوع به عرفان ادیان توحیدی و عرفان الهی ِ اسلامی , شناخت حقیقت و سعادت در دو جهان را به دست آورد .
    منبع :
    باباکوهی , شیخ علی ؛ دیوان اشعار , نشر کتابفروشی معرفت , شیراز , 1353 .
     
     
     
     
    نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
     
     
     
     
     
     
     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۳۲۶۵ در تاریخ سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۳۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۰۳

    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۲۹
    درود بر شما بزرگوار
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴
    خندانک
    درودبربانو قشقایی عزیزو مهربانم خندانک خندانک
    استفاده می کنم ازمطالب خوبتان همیشه خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    شاهزاده خانوم
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۵
    درود و سپاس از پست ارزشمند شما.. خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۱
    درود فراوان بر شما
    موفق باشید
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۱۶
    درودها .

    جالب بود موفق باشید .

    خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۴۸
    با سلام و عرض ادب
    درود فراوان بر شما
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    موفق باشید
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۰۷
    خندانک خندانک خندانک خندانک درودبرشما جناب شرافت بزرگوار وگرامی وگرانقدر 🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐🌺🌺🌺🌺
    🌼🌼🌼
    🏵🏵
    💐
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۳۴
    با سلام و عرض ادب
    ادیب گرامی و فرهیخته
    سپاس از حضور ارزشمندتان
    انشاءالله تعالی موفق باشید
    ارسال پاسخ
    نرگس زند (آرامش)
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۳۷
    درود بر شما خندانک
    ممنون بابت مطالب پر بارتون خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۱۷
    با سلام و عرض ادب
    شاعر و ادیب فرهیخته
    موفق باشید
    با سپاس فراوان از حضورتان
    ارسال پاسخ
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۵
    درودبرشما گرامی
    سپاس خندانک خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۰
    سلام و سپاس فراوان از شما ادیب ارجمند
    موفق باشید
    جواد کاظمی نیک
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۱۴
    💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
    ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
    🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
    🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
    🌺🌺🌺🌺🌺🌷
    🍀☘️🌱🌹💐
    🌿🌿🌿🍁
    🪴🪴🪴
    🏵🏵
    💟
    سید محمد حسین شرافت مولا
    سید محمد حسین شرافت مولا
    چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۰۲
    درود بر شما
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0