سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    شهر غزل

    شعری از

    سعید صادقی (بینا)

    از دفتر فلسفی هایم را نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۵۶ شماره ثبت ۹۷۲۱۱
      بازدید : ۴۲۱   |    نظرات : ۱۸

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بینا)

    بی اختیار داغ غزل بر دلم نشست 
    شیرازه ی کلماتم ز هم گسست
     
    دیگر به نثرِ خالی و یک شعر بی نشان
    انگیزه ی رشحاتم دلی نبست 
     
    باور نمی کنید بگویم چه دیده ام
    بنیاد سوژه درِ واژه را شکست
     
    دیدم به هر کلام کلیمی مسلط است
    دوران سخت ادیبان به سر شدست
     
    شهر غزل درست بگویم غم من است
    در این میانه به جان و دلم نشست
     
    ۸
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    اميرحسين علاميان(اعتراض)
    شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۰۵:۱۰
    سلام شاعر گرامي
    تكرار (ميم) به شعرت ضربه زده
    از اول بخوان خودت متوجه ميشوي!!!!
    كلماتم، ز هم،و ....
    مثل كلماتم كه كلمات مناسبتر بود و مابقي...تا آخر ميم وجود داره كه آوا و لحن غزل را ضعيف كرده.
    قلمت سبز و مانا
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۰۰
    سلام گرامی

    اعتراض برازنده ای بود
    یا بهتر بگم نقد خوبی

    ممنونم از ابراز نظرت رفیق خندانک
    ارسال پاسخ
    سلمان مولایی
    شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۲۹
    بی اختیار داغ غزل بر دلم نشست
    شیرازه ی کلماتم ز هم گسست

    دیگر به نثرِ خالی و یک شعر بی نشان
    انگیزه ی رشحاتم دلی نبست

    باور نمی کنید بگویم چه دیده ام
    بنیاد سوژه درِ واژه را شکست

    دیدم به هر کلام کلیمی مسلط است
    دوران سخت ادیبان به سر شدست

    شهر غزل درست بگویم غم من است
    در این میانه به جان و دلم نشست


    سلام

    و

    هر بار که از این قلم غزلی خواندم پیشرفتی بسیار در ساختار یا در محتوا یا هر دو با هم دیدم ، پیشرفتی که تنها در آن کسی روی خواهد داد که ؛ در این میانه به جام و دل اش نشسته باشد غم غزل ...
    می توانیم این غزل را اعلان جنگ ادبی شاعر به دیگر غزلسرایان بدانیم یا مانیفست او تا یار که را خواهد و میل اش به که باشد ...
    اما فارغ از این حرف ها که در آینده نتیجه اش را خواهیم دید در این غزل اما نکاتی مستتر است که بازنمودن اش بیت به بیت خالی از لطف نیست ؛
    - بیت اول دارای دو قافیه است دل ام .. هم // نشست .. گسست
    - شیراز در شیرازه و غزل تناسبی دیرین با هم دارند
    - داغ غزل ترکیب استعاری

    - نثر ، شعر ، رشحات مراعات نظیر
    - انگیزه ی رشحات اضافه ی استعاری
    - نثر خالی می تواند اضافه ی استعاری باشد
    - یک شعر یا اشعار ؟؟
    - دل ، انگیزه ، رشحات ، مراعات نظیر

    - بنیاد سوژه ، در واژه اضافه تشبیهی که با پرواندنی بهتر می شد استعاری گردد .
    - مصراع اول از نظر بیان به خوبی و با افعالی عادی اغراقی درست در تعجب و شگفتی روی داده است .
    - مصراع دوم کنایی و به شرط رعایت همان پرورانده شدن بهتر استعاری .

    - کلام ، کلیم ، مسلط ، ادیب .. مراعات نظیر
    - سر شده ست و مسلط است ایهام تبادر
    - به سر شده ست ایهام ۱) به سرانجام رسیده است ۲) به سرآغاز بازگشته است
    - ایهام به سر شده ست سبب تعریض
    - مصراع دوم کنایی ، فارغ از ایهام به سر شده ست
    - دوران و سر ایهام تبادر سرگیجه


    - شهر غزل اضافه تشبیهی
    - شهر تقریبا با هیچ کدام از کلمات بعدی تناسبی ندارد مگر شهر غم که آن هم تناسبی دور است .
    - چه چیزی به جان و دل نشست ؟ شهر غزل !!
    - شهر توانایی به دل نشستن دارد ؟
    - دلیل تشبیه غزل به شهر یا وجه شبه آن چیست ؟
    - شهر چگونه می تواند غم کسی باشد یا مایه و سبب آن ؟
    - درست بگویم ، به جز پر کردن وزن چه کاری می کند ؟؟
    - به جا ست بگویم ، که جا در معنای دوم خود مکان می توانست با شهر تناسب داشته باشد .
    - در این میانه چه مرجعی دارد ؟ جواب : در میانه ی کلیم و کلام و دوران سخت و ادیب و بنیاد سوژه و در واژه و نثر خالی و شعر بی نشان و انگیزه ی رشحات و داغ غزل و شیرازه ی کلمات و بی اختیار
    - شهر با چند واژه از این میان تناسب دارد ؟ جواب : بنیاد ، در ، شیراز (ه )

    فارغ از آن چه گفته شد بی تردید شاعر در ذهن خود ما به ازایی درست داشته است که به چنین ترکیبی دست یافته است اما در چنین بزنگاه هایی ست که قدرت شاعر و صد البته
    تجربه و بدبختی کشیدن اش به اصطلاح ، رخ می نماید چرا که تا پیش از شهر غزل و حتی بعد از آن همه چیز درست است ولی درست در حساس ترین ترکیب همه چیز به هم می ریزد .
    چرایی اش را از سعید صادقی نازنین و الحق بیدل می پرسم و منتظر جواب اش هستم تمام قد ...
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۴۶
    سلام جناب مولایی
    استاد عزیز

    سال نو مبارک

    شهر غزل به چه دلیل ؟ خوب اگر بیت رو به صورت کارت پستالی بررسی کنیم خودش گفته بدلیل وسعتی که شهر و معنی شهر میده بهتر وسعت غم رو میرسونه. البته مصرع دوم بیت آخر اجازه نمیده این بیت رو جدا از ابیات قبل ببینیم. دوران سخت ادیبان به سر شدست ایهام دارد و در معنای دوم یعنی تازه شروع شده. پس اینهمه غزل های مختلف برای من غمناک است دردسر دارد دوران سخت من را هم به همراه دارد.

    شما بسیار خوب نوشتید که این شعر یک اعلام جنگه منتها نه برای من برای تمام شاعران قلم به دست قوی. دوران دوران سختی ست که شعرا برای نمایش اثار خود باید سوپر لوکس باشند.

    و من کم ترین عضو این مجموعه ی عظیم خواهم بود
    درود بر شما بزرگوار خندانک
    ارسال پاسخ
    سلمان مولایی
    سلمان مولایی
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۲۲:۱۹
    سلام

    و

    بیدل جان ایهام به سر شده ست را که من اشاره کردم ؛

    به سر شده ست ایهام ۱) به سرانجام رسیده است ۲) به سرآغاز بازگشته است

    ولی مشکل من هم چنان با شهر است شاید شهر وسعت را
    نشان بدهد ولی هم چنان که گفتم ؛ به دل نمی تواند بنشیند ، نمی‌تواند دلیل غم کسی باشد ، هم چنان با باقی واژه ها بیگانه است ...
    وسعت را مثلا می شد با دشت غم نشان داد ولی باز هم ترکیب قوی نمی شد چرا که دشت هم همان ایرادات وارد بر شهر را دارد ...

    دلیل تاکید بسیارم و ناگذشتنم از این موضع تنها به آن روی است که این ترکیب کلیدی ترین ترکیب شعر است و نباید به این راحتی و سادگی از کنارش بگذری و البته نه در مورد این شعر بلکه در تمام اشعار آینده است ...
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ۰۰:۳۹
    عرض ادب و تشکر فراوان
    جناب مولایی عزیز

    بابت نگاه موشکافانه ای که درست به شعرم داشتید و چون این جزو خصلت شماست من به آن اشاره نکردم و معذرت میخواهم بله شما گفتید ایهام "به سر شدست" رو

    پاسخی ندارم در برابر دقت نظر بالای شما
    جز اینکه گاهی خطاهای داوران فوتبال
    و یا استفاده نکردن از تکنولوژی در فوتبال
    به حس و حال اصیل این بازی خیلی بیشتر
    کمک میکنه.

    ولی هر چه بیشتر بنگری حرف شما رو بیشتر
    تایید خواهند کردن خواص و اهل فن⚘
    مجتبی شهنی
    پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹
    درود فراوان بر جناب صادقی بزرگوار
    بسیار
    عالی
    بود خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۰۱:۲۵
    سلام دوست خوبم
    جناب شهنی عزیز
    ممنونم از حسن نظرتان
    به شعر خندانک
    ارسال پاسخ
    مجتبی شهنی
    پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹
    🌹🌹🌹
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۰۱:۲۵
    خندانک
    محمد جواد عطاالهی
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۴:۵۷
    سلام و درود جناب صادقی
    زیبا سرودید بزرگوار
    خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۳۷
    سلام دوست دوست داشتنی
    خیلی ممنونم از شما خندانک
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۳۳
    خندانک خندانک

    درود

    غزل‌های دلتان ماندگار

    خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۳۸
    عرض ادب و سلام و احترام
    خدمت بانوی احساس
    سرکار خانم بافقی
    درود بر شما

    ممنونم ازتون خندانک
    ارسال پاسخ
    طوبی آهنگران
    شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۳۳
    سلا م بزرگوار بسیار
    عالی بود دورود تان
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۰۱
    سلام بانو آهنگران عزیز
    درود بر شما

    سال نو بر شما مبارک خندانک
    ارسال پاسخ
    مریم کاسیانی
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳
    🌺🌺🌺🌺
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۹:۰۱
    عرض ادب و احترام خانم کاسیانی خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0