سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 1 ارديبهشت 1403
  • روز بزرگداشت سعدي
12 شوال 1445
    Saturday 20 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      شنبه ۱ ارديبهشت

      یا مرگ یا آزادی

      شعری از

      علی خزایی ریژان

      از دفتر حرف های یک دیوانه با خدا نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ۰۸:۳۱ شماره ثبت ۹۶۹۵۹
        بازدید : ۲۷۰   |    نظرات : ۱۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر علی خزایی ریژان

      به نام خدا
      خداحافظ سرزمین آبی
      خداحافظ روزهای آفتابی  
      تو آبانُ روزای غمگینش               
      روی تختت آروم میخوابی
      +
      +
      خداحافظ اشکُ اشتیاق
      خداحافظ دروغ مصلحتی
      من به دنبال آزادی
      تو به دنبال اسلحتی
      +
      +
      خداحافظ عشقُ بت هوون
      خداحافظ هرچی آرزوی خوبه
      ما که مردیمُ جیغ کشیدیم
      اینجا آرامشه بعد آشوبه
      +
      +
      خداحافظ اهل کاشانم
      خداحافظ قایقی خواهم ساخت
      به اسطوره ها بگو
      هیچ دیوی به فرشته ها نخواد باخت
      +
      +
      خداحافظ سرزمین بارانی 
      خداحافظ امیدهای آبانی
      گریه میکنی می دانم 
      گریه میکنم می دانی
      +
      +
      خداحافظ چشم منتظر
      خداحافظ لرزش دستم
      تو به خاطر من هستی
      من به خاطر تو هستم
      +
      +
      خداحافظ خنده های الکی
      خداحافظ امیدهای واهی
      روزای خوبی که نمیاد 
      خط بزن شعراتو از دفترکاهی
      +
      +
      رویای ما روزای خوب آزادی 
      که امروز پشت میله ها گیره
      دروغ بگو به بچه ها
      نزار گریه م بگیره
      +
      +
      چه قصه های غمگینی
      پشتِ درختای پیاده رو
      فریادِ ما زیر سکوت 
      ساکت یواش آروم برو 
      +
      +
      پرده ی آخرِ تئاترِ مرده
      تویِ چشمِ دختری افسرده
      این حقیقت آزادیه
      هرکسی که باخته ، مُرده
      +
      +
      خنده هاتو خط بزن از دفترت
      صدایِ گریه هایِ تو سرت
      +
      +
      تورو میبره تا مرز جنون
      صدای شکستنِ استخون
      عاشقانه نه غم انگیزه
      صدای بارون روی خون
      +
      +
      گریه های زیر بارونو یادته
      صدایی که بهترین ریتم شادته
      +
      +
      آخرین شکنجه ی غم انگیز
      زیر بارونای پاییز
      یا از ترس و استرس ، فراموشی
      عه بخشید آقا چیزه چیز 
      +
      +
      تو خیابون دوییدنِ از ترس ، فرار
      توی اولین یا شایدم آخرین قرار
      کسی جز خودمون دشمن ما نیست
      خواستی بیای اشکاتو با خودت بیار
      +
      +
      خداحافظ آخرین دلخوشی 
      خداحافظ آخرین شادی
      تتو میکنم رو گردنم
      یا مرگ یا آزادی
      ۶
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸
      درود
      روز میلاد حضرت علی اکبر
      شبه پیغمبر
      و روز جوان
      مبارک خندانک
      سلمان مولایی
      جمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰
      سلام

      و

      ترانه :
      به تنهایی ترانه را نمی توان یک قالب یا یک سبک
      در سرودن دانست بلکه ترانه می تواند در هر کدام
      از قالب های کلاسیک یا نیمایی نوشته شود ، بدان
      معنی که ترانه می تواند از لحاظ فرم و اسلوب
      ساختاری ، وزن و نحوه ی استفاده از ردیف و قافیه
      غزل ، مثنوی ، چارپاره یا ...باشد ولی
      از آن روی که در آن به جای زبان ادبی معیار ، از
      زبان محاوره استفاده می شود و غالباً بر روی نت
      یا آهنگی از پیش نوشته شده ، سروده می شود
      ترانه نامیده شده است ، اگر چه لزوماً تمام ترانه ها
      دارای این ویژگی نیستند و به صورت مستقل
      نوشته می شوند و بعداً بر روی آن ها آهنگ اجرا
      می شود ولی این گونه ترانه ها نیز نمی توانند
      حکم شعر را داشته باشند و نیز آن که لزوما
      امروزه روز تمامی ترانه ها ملزم به داشتن
      وزن عروضی مانند شعر نیستند و تنها از
      ساختار موسیقایی برخوردار هستند و با
      آهنگ جفت و جور می شوند .
      اما زمانی که یکی از اشعار سروده شده در قوالب
      کلاسیک یا نیمایی مورد استفاده ی آهنگساز قرار
      گرفته و بر روی آن آهنگی نوشته می شود آن شعر
      را نمی توان ترانه نامید ، مثلاً هنگامی که غزلی از
      حافظ را خواننده ای می خواند آن غزل هم چنان
      غزل خواهد بود چرا که اساساً ترانه را نمی توان
      شعر با تعاریف مشخص آن دانست و ترانه بدون
      موسیقی از هویتی مستقل برخوردار نیست پس
      اگر شعری به زبان محاوره نوشته شود ولی دارای
      تعاریف خاص شعری باشد ، ترانه نامیده نمی شود
      مثلاً یه شب مهتاب یا پریا ی شاملوی جاودان
      شعرهایی هستند مستقل که بعدها بر روی آن ها
      آهنگ ساخته شده است .
      اما هدف از این مرقومه در این صفحه این بود که ؛
      اثر پیش رو یک شعر محاوره ای ست و اگر چه در
      پاره ای از موارد از وزن عروضی تخطی می کند
      ولی از لحاظ محتوایی و نوع القای مضامین به مخاطب
      که در پرده ای از آرایه ها پنهان شده اند ، دارای
      مختصات شعری است و مانند ترانه به صورت مستقیم
      با مخاطب سخن نمی گوید و باز هم شبیه ترانه آرایه های
      ادبی اش زودیاب و در دسترس ، نیستند .
      می‌توان گفت که قالب غالب بر
      اثر می تواند چارپاره باشد اگر چه در بعضی از
      موارد تک بیت هایی در قالب مثنوی نیز در میان
      آن دیده می شود که قالب ترکیب بند را نیز
      یادآور می شود ولی چون بیت ترکیب در فواصل
      مشخص تکرار نشده است باز هم نمی توان به
      تمامی آن را ترکیب بند نام داد .

      اما حرف آخر م این است که ای کاش شاعر جوان
      این شعر قدر استعداد خدادادی خویش را دانسته
      و با همراه کردن این توانایی ها با اکتساب علوم شعری
      به نحوی سزاوارتر از ان سود بجوید چرا که این روزها
      هستند کسانی که ساعت ها برای نوشتن یک بند یا
      حتی یک بیت ترانه یا شعر مانند این اثر وقت می گذارند
      و سر آخر هم معلوم نمی شود چه خزعبلی نوشته اند.

      علی خزایی ریژان
      علی خزایی ریژان
      يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۴۰
      سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
      خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید
      خیلی خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و نقد کردید
      ولی قالب شعر بنده غزل پست مدرن هست ولی چون در گزینه های سایت غزل پست مدرن ذکر نشده بود به ناچار و رندوم وار یکی از غالب هارا انتخاب کردم
      البته بنده ی حقیر ادعایی در شعر نویسی و ادب ندارم ولی سعی میکنم سبک شعر شاعران مورد علاقه ی خودم رو دنبال کنم و هرچند به قدرت ایشان در توان من نیست ولی سعی بنده بر این است که غزل پست مدرن بنویسم .
      در کل ممنونم از توجه تون استاد گرامی مچکرم🌹🌼
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
      درود بر شما
      علی الحساب به مرگ ما بیشتر راضی اند
      به امید آزادی حق
      🌹🌹🌹
      علی خزایی ریژان
      علی خزایی ریژان
      يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۳۲
      ممنونم از توجه تون
      انشالله به یاری الله
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۰۶
      سلام و درود و شادباش سال نو خدمت تان و سروشی نوبهاری، تقدیم تان:

      مهر نرم است و بارشِ نم نم

      عطر گل، جاری است در عالم

      باید از عشق، دم زنم من هم

      "نوروز خوان! بخوان!"

      محمدعلی رضاپور (مهدی) خندانک
      مسعود میناآباد  مسعود م
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۰۷
      سلام :

      نو روز بر شما مبارک
      امیدم هست، باشد، سالِ پیشِ رویتان عالی
      گُلِ احساستان شاد و، صفای سینه‌تان، پُرسو

      هزار و چارصد خوبی، به‌دست آرید و هم، باشد
      به همـــــــــــــــــــــواره، تمامِ ماه‌های سالتان، نیکو
      زهرا حکیمی بافقی (الف_احساس)
      ----------------------------------------- خندانک خندانک خندانک
      مجتبی شهنی
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱
      درود فراوان
      بر شما
      بسیار بسیار
      عاااااالی

      قلمتان توانا خندانک
      علی خزایی ریژان
      علی خزایی ریژان
      يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۳۳
      سلام و درود دوست عزیزم
      ممنونم از لطفت
      بزرگواری شما مرسی
      ارسال پاسخ
      مجتبی شهنی
      پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱
      خندانک خندانک خندانک
      علی خزایی ریژان
      علی خزایی ریژان
      يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۳۴
      🌹🌹🌹مرسییی
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      جمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۵۵
      سلام بزرگوار شعر بسیار زیبا
      است
      دورود بر شما
      علی خزایی ریژان
      علی خزایی ریژان
      يکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۳:۳۴
      سلام و عرض ادب
      مچکرم از توجه تون
      مرسی🌹🌼🌻
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0