سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    عرف و اساس

    شعری از

    سید فتح اله هاشمی

    از دفتر شعرناب نوع شعر قطعه

    ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۰۲ شماره ثبت ۹۴۰۳۸
      بازدید : ۳۱۰   |    نظرات : ۰

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر سید فتح اله هاشمی

    چون که در امتداد استقلال 
    یا که یک انقلاب شورانگیز
    مردمی گرد هم به کار شدند
    در پی یک اساس روحانگیز
    خواستند آنچه بود در سرشان
    تحت قانون بیاورندش نیز
    زین نسق خواست های مردم را
    به عبارات گاه عجز آمیز
    بنوشتند و مهر و موم زدند
    تا بماند به روز رستاخیز
    و نوشتند این اساس شماست
    مملو از واژه های سحرآمیز
    حاکم و قاضی و وزیر و وکیل
    می نباید کنند از آن پرهیز
    لیک هنگامه ی عمل که رسید
    شد همان واژه ها محل ستیز
    واژه ای گاه چند معنی داشت
    گاه می شد یکیش دستاویز
    گاه یک واژه خوب بود و نجیب
    گاهی آن واژه بود تند و تیز
    بستگی داشت مجری قانون
    چه تمنا کند چه را تجویز
    اهل معنی چو این نسق دیدند
    با نگاهی شگرف و گاهی تیز
    دست در دامن اساس شدند
    چون که دیدند واژه را ناچیز
    گرچه گفتند واژه ناچیز است
    لیک هیچش نبود جای گریز
    آن که باید به واژه جان می داد
    خالق واژه بد(بود) نه دیگر چیز
    مردمی که اساس را یک بار
    خلق کردند بار دیگر نیز 
    پی تفسیر آن کمر بستند
    تا نباشد اساس،حزن انگیز
    اهل معنی به عرف رو کردند
    با عبارات نغز و پندآمیز
    عرف،تفسیر واژه ها شده شده بود
    گرچه خود بود جایگاه ستیز
     
     
    ۸
    اشتراک گذاری این شعر

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0