سلام جناب اقبالی گرامی!
خیلی ساده بگویم:
به اولین بیت غزل، مطلع می گویند.
اگر در غزلی که شما سرودید، حرف (ر) مبنای قافیه، و (ی است) را ردیف قرار دهیم، حرف (ر) باید در انتهای مصراع های بیت مطلع غزل و نیز در انتهای مصراع های زوج غزل می آمد.
بیت اول شعرتان یعنی همان بیت مطلع، ردیف دارد؛ اما اصلا قافیه ندارد. به همین جهت استاد استکی برای توجه دادن شما، پرسیدند که: (مطلع اشتباه تایپی ندارد؟)
کلمات قافیه و ردیف شما در مصراع های زوج بیت های دیگر، به این ترتیب است:
بیت دوم: دیگری است
بیت سوم: زیرسری است
بیت چهارم: بالاسری است
بیت پنجم: دربه دری است
دقت کنید: واژه ی (سر) در کلمات مرکب (زیرسر) و (بالاسر) تکرار شده است.
دیگر این که شعر شما از نظر وزن عروضی نیز مشکل دارد.
در هر حال محتوای شعرتان بسیار عالی است.
به نظرم اگر با همین محتوای عالی، به جای یک غزلی که از نظر ساختار ظاهر مشکل دارد، شعر سپید سروده بودید، زیبایی مفهوم سروده تان بهتر به چشم می آمد.
برقرار باشید.
مطلع اشتباه تایپی ندارد؟