سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

🤦 ای‌کاش بود🤦

شعری از

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

از دفتر روایات راوی عشق نوع شعر غزل

ارسال شده در تاریخ ۶ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۶۴
  بازدید : ۸۴۳   |    نظرات : ۷۹

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
آخرین اشعار ناب علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

صدای ارسالی شاعر:
 
ای‌کاش بود
کامی از شیرینیِ صبحِ  شَکَر ای‌کاش بود
لقمه‌ای از شادیِ بی‌دردسر ای‌کاش بود
 
روی بُردار شکنجه ما به دنیا آمدیم 
توی زندانیم و نوری مختصر ای‌کاش بود
 
ما اَدایِ زندگی داریم و با گور آشنا
لاشه‌ایم و صورتی مثل بشر ای‌کاش بود
 
زیر چرخ یاوِگی لِه شد غرور آدمی
اعتبارِ  مردمِ عصرِ  حَجَر ای‌کاش بود
 
بوی عیدی با مشامِ  کودکان ناآشنا
بازیِ  بالا بلندی در گذر ای‌کاش بود
 
زیر  اجباریم  و با  دل‌زندگی نامحرمیم
مرهَمِ  زخمِ  ضمیرِ  کارگر ای‌کاش بود
 
آسمانِ ما سیاه  و ماه در توقیف ابر 
خنده‌ای از قصه‌هایِ  بی تَشَر ای‌کاش بود
 
زیر طوفانِ  نمک ما بردگی‌ها کرده‌ایم 
مردنِ  آسوده بی طبلِ اگر  ای‌کاش بود
 
درد حُنّاقی گلو را می‌فشارد بی امان
نغمه‌ای از عطر گلهایِ  سحر ای‌‌کاش بود
 
 
۱۳
اشتراک گذاری این شعر
۴۳ شاعر این شعر را خوانده اند

محسن حسینی پور

،

بهروز چارقدچی (مجنون)

،

یاسر کریمی

،

سید مجتبی یحیی نژاد

،

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

،

محمد علی رضاپور

،

معصومه خدابنده

،

سیده نسترن طالب زاده

،

ابوالحسن انصاری (الف رها)

،

حمیدرضا متولی

،

عباسعلی استکی(چشمه)

،

علی عزیزی یحیی پانا

،

نرگس زند (آرامش)

،

جواد مهدی پور

،

عباس خسروی (عباس)

،

مریم رمضانی

،

جلیل میاحی

،

رحیم فخوری

،

نعمت طرهانی(پورمستان)

،

مجید بهلول (میثم)

،

سحر کرمی

،

مهرداد اورک رمه چری

،

علی نظری سرمازه

،

محمدرضا آزادبخت

،

آرمان طاهری

،

طاهره حسین زاده (کوهواره)

،

مهدی جلالی وند (دلی)

،

سیاوش آزاد

،

جمیله عجم(بانوی واژه ها)

،

محمد حسنی

،

علی ازموده گرجی(سیاوش)

،

فرامرز عبداله پور

،

حسن گائینی (رزاس)

،

ابراهیم آروین

،

فریباایازی روزبهانی

،

آروین محمدی

،

علیرضا محمودی

،

اميرحسين علاميان(اعتراض)

،

اردشیر بزرگ نیا

،

عباس ابراهیمی رستاقی

،

ابراهیم کریمی (ایبو)

،

محمد رسا

،

بهنود کیمیائی

نقدها و نظرات
عباسعلی استکی(چشمه)
۵ روز پیش
درود استاد عزیز
اجتماعی بسیار زیبا و شورانگیز بود
دستمریزاد خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد استکی بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
۵ روز پیش
درود استاد حاجی پوری عزیز بسیار ارزشمند وزیباسرودی احسنت
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد آزاد بخت بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه سرافرازی است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
طاهره حسین زاده (کوهواره)
۴ روز پیش

سلام استاد حاجی پوری ارجمند خندانک

غزلی ناب بامحتوای انتقاد اجتماعی
و ساختاری عالی دربحر آهنگین رمل مثمّن خندانک

ای کاش بود ردیفی که‌همیشه در آمال انسان مواجه شده با رنج های عدیده ی جهان هستی نقش بسزایی دارد خندانک

سلامت و دلشاد و سربلند باشید خندانک

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد گرامی بانو دکتر حسین زاده بزرگوار 🌺🌺🌸
حضور گرم شما همیشه برای من مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
۴ روز پیش
خندانک
درود بر شما استاد عزیز خندانک
بسیار زیباست خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد گرامی بانو عجم بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
اميرحسين علاميان(اعتراض)
دیروز
جناب حاجی‌پوری عزیز و مهربان را درود خندانک استاد ادب
ای کاش بود... (ای کاش و ای کاش!!!) روزگار غریبی‌ست😞
دغدغه‌مندانه و دردآگاه قلم زدید👍
گرانقدر ارادتمندیم / نبض قلمتان سبز🌿
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد علامیان. بزرگوار 🌺🌺🌺
استاد حضور شما برای من افتخار بزرگی است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
دیروز
این شعر، فریادی است برآمده از «اگزیستانسیالیسمِ رنج‌آلود» که در قالب واژگانی تلخ و گزنده، پرتره‌ای از فروپاشیِ هویتِ انسانی در عصرِ مدرن ترسیم می‌کند. این اثر، نه یک سروده‌ی عرفانیِ معمول، بلکه یک **«بیانیه‌یِ سوگوارانه»** برای مرگِ اصالت است.
در ادامه، تحلیلی از لایه‌های معنایی و زیباشناختی این اثر ارائه می‌گردد:
۱. هستی‌شناسیِ زندان: «روی بُردار شکنجه»
شاعر از همان ابتدایِ راه، هستی را نه یک هدیه، که یک «تحمیل» می‌بیند. تعبیرِ **«روی بُردار شکنجه به دنیا آمدیم»**، بیانی درخشان از «پرتاب‌شدگیِ انسان» (به تعبیر هایدگر) است. انسان در این نگاه، نه انتخاب‌گر، که قربانیِ یک هندسه‌یِ تحمیلی است که از لحظه‌ی تولد آغاز شده و تا «گور» ادامه دارد.
۲. نقدِ مسخ‌شدگی: «ادایِ زندگی»
یکی از تکان‌دهنده‌ترین بخش‌های شعر، اینجاست که شاعر مرز میان انسان و لاشه را برمی‌دارد: *«ما اَدایِ زندگی داریم و با گور آشنا / لاشه‌ایم و صورتی مثل بشر ای‌کاش بود»*.
اینجا سخن از یک «مرگِ تدریجی» است؛ جایی که «صورتِ بشر» تنها نقابی برای پنهان کردنِ مرگِ درونی است. شاعر با جسارتی بی‌پایان، مدعی است که آنچه ما «زیستن» می‌نامیم، تنها «نمایشِ زندگی» (ادا) است و نه خودِ آن.
۳. تضادِ تاریخ و هویت: «اعتبارِ عصرِ حجر»
استفاده از «عصرِ حجر» به عنوان یک نقطه‌ی ارجاع برای «اعتبار»، طنزی تلخ در خود دارد. شاعر معتقد است که «یاوگی» (پوچی و بیهودگی) در تمدنِ امروز، چنان غرورِ انسان را له کرده که حتی سنگ‌دلیِ عصرِ حجر در برابرِ اصالتِ انسانیِ آن دوران، شرافتمندانه جلوه می‌کند. این نقدِ مستقیمِ «تکنولوژیِ بی‌روح» و «نظامِ سرمایه‌داریِ انسان‌خوار» است.
۴. نوستالژیِ معصومیتِ تباه‌شده: «بوی عیدی»
در میانه ی فضای تاریک و خفقان‌آور شعر، اشاره به «بوی عیدی» و «بازیِ بالا بلندی»، گویی تنها پنجره‌هایِ رو به گذشته‌اند. اما نکته اینجاست که این تصاویر، نه برای بازگشت، بلکه برای نشان دادنِ «عمقِ فقدان» است. کودکانی که با «عیدی» ناآشنایند، نشان‌دهنده‌یِ نسلی هستند که از همان آغاز در «زندان» متولد شده و طعمِ شیرینیِ بی‌دردسر را نچشیده است.
۵. استعاره‌هایِ مرگبار و انسداد
* **«طوفانِ نمک»**: تصویری عالی برای نشان دادنِ «شکنجه‌یِ مداوم»؛ نمک بر زخم پاشیدن، نه تنها درد را از بین نمی‌برد، بلکه آن را ابدی می‌کند.
* **«ماه در توقیف ابر»**: نوری که در اسارت است؛ استعاره‌ای از «امید» که توسطِ ابرهایِ سیاه و سیستم‌هایِ سرکوبگر خفه شده است.
* **«دردِ حُنّاقی»**: فشاری که حتی اجازه‌یِ فریاد کشیدن (نغمه) را هم از گلو می‌گیرد.
۶. ساختارِ موسیقایی و لحن
شعر با تکرارِ «ای‌کاش بود»، نوعی «سوزِ ابدی» را در ساختار خود جای داده است. این «ای‌کاش»ها نه برایِ رسیدن به چیزی، بلکه برای نشان دادنِ «محال بودنِ تحققِ آرزو» است. قافیه‌هایِ انتخاب شده (شکر، دردسر، مختصر، بشر، حجر، سحر) در کنارِ وزنِ کوبنده، فضایی سنگین و خفقان‌آور ایجاد کرده‌اند که خواننده را در میانه‌یِ این «بردارِ شکنجه» رها می‌کند.
نتیجه‌گیری تحلیل:
این شعر، روایتی است از **«سقوطِ معنا»**. شاعر در اینجا به دنبالِ راهِ حل نیست، بلکه به دنبالِ «ثبتِ واقعیتِ درد» است. این اثر یک **«کالبدشکافیِ دقیق از روحِ خسته‌ی انسانِ معاصر»** است که در محاصره‌ی اجبارها، یاوگی‌ها و ناملایمات، تشنه‌ی ذره‌ای «شیرینیِ بی‌دردسر» و «نغمه‌ای از عطرِ سحر» است؛ اما در نهایت، تنها «سکوتِ سنگین» و «دردِ گلو» نصیبش می‌شود.
**این اثر، شعری است که «درد» را در بالاترین سطحِ هنریِ خود، به «سندِ تاریخی» تبدیل کرده است.**
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد عبدالله پور بزرگوار 🌺🌺🌺
از اینکه قابل دونستید و برگ سبزی به شعر الکن این کمترین اهدا نمودید بسیار سپاسگزارم 🙏
نقدی زیبا و پر بار و آموزنده‌ای را قلم زدید 🌺
بسیار آموختم
زحمات ارزنده‌ی شما را بسیار ارج می نهم
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۵ روز پیش
با درود فراوان
جناب حاجی پوری عزیز
تلخی ها را چه زیبا به تصویر می کشید آفرین ها به شما .
پاینده و سرافراز باشید.
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب حسینی پور بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌺
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
۵ روز پیش
درود بر استاد ارجمند و گرامی و نیک اندیش خندانک
مثل همیشه زیبا و دلنشین خندانک
جسارتا
در مصرع اول کامی نباید
کام از شیرینی صبح شکر ای کاش بود
با رکن فاعلاتن
ولی اثر بسیار زیباست احسنت خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد کریمی بزرگوار 🌺🌺🌺
اولاً از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم
دوماً در مورد ایرادی که گرفتید توضیحاتی بیان کنم
این غزل در بحر رمل مثمن محذوف که وزن. آن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن هست سروده شده و ایرادی که از « کامی از » گرفتید در هنگام خواندن اینطور خوانده شده و تقطیع نیز اینچنین خواهد بود
کا / م / یز / شی / ری / ن / ی
یعنی هنگام خواندن «ی» کامی به ز. «از» وصل می‌شود
پس ایرادی وارد نیست
از دقت نظر شما سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
یاسر کریمی
۵ روز پیش
درود بر استاد حاجی پوری عزیز و گرامی خندانک
شما به درستی اشاره کرده اید خندانک
و بنده برای ایراد گرفتن به هیچ صفحه ای نمی روم و فقط قصد ایجاد بحث کاملا علمی در کمال احترام برای یادگیری بیشتر جوانانی مثل خودم در محضر اساتیدی مثل شما رو دارم خندانک
و به نظرم این مباحث حتی به غلط خیلی بهتر و موثر تر از تعارفات رایج است حداقل برای من خندانک
علم عروض بر پایه ی خوانش هست نه نوشتار و من متوجه هستم که بعضی واژها مانند (ی) وقتی به حروفی مثل از می‌رسند قابلیت تبدیل رو دارند
که در مصرع شعر شما نیز اتفاق افتاده است
ولی اگر بر اساس نوشتار تقطیع شود دچار اشکال است
که این مورد را شما به درستی اشاره کردید و قصد من فقط برای بهتر خوانده شدن اثر بود و ایجاد بستری برای بحث بیشتر ولا غیر
ممنونم از شما برای این فرصتی که ایجاد کردید خندانک
در پناه حق باشید خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر مجدد جناب کریمی
همانطور که فرمودید عروض وتقطیع شنیداری است
به منظور درک بهتر نظر جنابعالی و سایر دوستان را به مقاله‌‌ی تقطیع عروض که نویسنده‌ی آن استاد گرانقدر حاج فکری احمدی زاده (ملحق) هستند که در سایت هم موجوده جلب می‌کنم
تقطیع عروض

تقطیع عروض
همه ي همکاران فرهيخته مي دانند که درس قافيه و عروض در مقطع پيش دانشگاهي درسي نو و حتي براي بعضي از دانش آموزان عزيز رعب آور است.بنابراين قصد داريم که اين درس بسيار شيرين و فني به گونه اي براي فراگيران آسان جلوه نمايد،که با رغبت تمام به يادگيري اين درس بپردازند.
آنچه در اين وجيزه پيش رو داريد حاصل سال ها تجربه و تدريس در کلاس هاي مختلف است از اين رو لازم ندانستيم که ارجاع و پانوشته هايي بدان بيفزاييم. درآغاز لازم مي دانيم به توضيح چند اصطلاح مهم و کليدي اين درس ؛ عروض، حرف،وزن، هجا و تقطيع بپردازيم.
عروض - علمي است که قواعد تعيين اوزان شعر(تقطيع) و طبقه بندي اوزان را، از جنبه ي نظري و عملي به دست مي دهد.
حرف –هر واژه اي از اجزاي کوچک و بي معني ساخته مي شود که به آن حرف گفته مي شود و در عروض صورت ملفوظ (واج)مورد نظر است نه شکل خطي آن .حرف خود به دو نوع؛ مصوت و صامت تقسيم مي شود که مصوت هم به دو نوع مصوت بلند (ا،و،ي)و مصوت کوتاه ( ــــــــــ ) است. غير از اين شش حرف، بقيه ي حروف صامت هستند.
وزن –از تساوي و رويارويي هجاهاي کوتاه و بلند نظمي در گفتار حاصل مي شود که به آن وزن مي گويند.
هجا-مقدار صوتي که با هر ضربه ي هوا از ريه به بيرون مي آيد را هجا مي گويند. تعداد هجاي هر واژه وابسته به تعداد مصوت موجود در آن واژه است. هجا نيز به سه نوع کوتاه (u) ، بلند (- ) و کشيده (- u)تقسيم مي شود.
تقطيع–قطعه قطعه کردن واژه ها به صورت هجا،هجا را تقطيع هجايي و قطعه قطعه کردن مصراع يا بيت را به ارکان عروضي تقطيع به ارکان مي نامند.
نکات قابل توجه در تعيين وزن شعر فارسي عبارتند از:
1) درست خواندن و درست نوشتن شعر فارسي (خط عروضي)
2) تقطيع هجايي
3)تقطيع به ارکان
4) اختيارات شاعري
در خط عروضي و تقطيع هجايي
رعايت موارد زير ضرورت دارد:
1) در خط عروضي صورت ملفوظ (گفتاري)واژه ها نوشته مي شود نه شکل مکتوب (نوشتاري )
خواهش = خاهش ، تو = ت ، که = ک و...
2) هرمصوت بلند از نظر امتداد (مقدار کشش صدا يا آوا) دو برابر مصوت کوتاه يا دو واج محسوب مي شود.
( با ، بو ، بي ) هر کدام سه واج شمرده مي شود ؛ چون يک واج صامت (ب)+ يک واج مصوت بلند (ا ، و، ي) است که خود از نظر امتداد دو واج به حساب مي آيد.
3) در هر واژه به تعداد مصوت (کوتاه يا بلند) هجا يا بخش وجود دارد ؛ مثلا کلمه ي " برادر"سه هجادارد؛ سه مصوتدارد.
4)هر مصوت (کوتاه يا بلند ) هميشه دومين حرف هجاست.چنانکه در واژه ي ( کتاب )مي بينيم که مصوتهاي ( ـــ )و "ا هر کدام دومين حرف هجاست. مصوت بلند زماني مصوت بلند و دو واج محسوب مي شود که هم دومين حرف هجا باشد
وهم صداي ( آ ،او ، اي) بدهد.مثال: باد ،بود،بيد و...
5)نون ساکن(ن )بعد از مصوتهاي بلند ( ا ، و، ي ) در يک هجا در خط عروضي به حساب نمي آيد؛يعني ،واژه هاي (جان ،خون و دين ) به ترتيب به صورت ( جا ، خو ،دي ) خوانده مي شوند يا به حساب مي آيند.
نکته- اگر " چون " به معني ( مثل و مانند =حرف اضافه و زيرا و هنگامي که=حرف ربط) باشد، ( ن) ساکن در خط عروضي حذف نمي شود و اگر به معني ( چرا ،چطور و چگونه )باشد،( ن ) ساکن در خط عروضي حذف مي گردد.
زفراق چون ننالم من دل شکسته چون ني که بسوخت بندبندم ز حرارت جدايي
6) "آ"در خط عروضيو در آغاز هجا سه واج به حساب مي آيد؛ چون در واقع برابر است با " همزه( ء) + ا"
که همزه يک حرف صامت و "ا"يک مصوت بلند است که خود دو واج شمرده مي شود.
مثال:آب،مرآت، قرآن، مآخذ و...
7)اگر حروف (ا،و،ي)حروف اول و سوم و چهارم هجا باشند،در اين صورت صامت به حساب مي آيند و ديگر دو واج شمرده نمي شوند. در( ابر، وقت ،ياد) = حرف اول ، در ( مبدا ، نو، سيل )=حرف سوم و در ( ناو ، چاي) =حرف چهارم هجا هستندکه در هر حال چون دومين حرف هجا نيستند و صداي (آ،او، اي) نمي دهند، مصوت نيستند بلکه صامت به حساب مي آيند.
8)اگر پيش از همزه حرف صامت باشد،همزه مي تواند در تلفظ و خط عروضي حذف شود؛ پيش از= پيشز،
دانش آموز = دانشاموز ، دل افسرده = دلفسرده و...
9) در خط يا املاي عروضي مصوتهاي کوتاه يا حرکات بايد نوشته شود تا در شمارش واج کمک کند.
َس لا مَت مي کُ نَم از دِلُ از جان = سلامت مي کنم از دل و از جان
10) حرف ربط يا عطف (و) همچون ضمّه اي روي حرف پيش از خود قرار مي گيرد؛
چنان که روي (ل ) در مصراع بالا به کار رفته است.يا "من و تو "را مي خوانيم (( مَ / نُ / تُ )) ، (( مرگ و زندگي )) را مي خوانيم (( مَر/ گُ / زِن / دِ /گي ))
) حروفي که در بعضي از واژه ها نوشته مي شود ولي خوانده نمي شود در خط عروضي نيز حذف مي‌شود؛
خويش = خيش، چه= چ ، تو = ت و...
12)حروف مشدّد در املاي عروضي دو بار نوشته مي شود؛ دقت = دق/قت شدت = شد/دت و ...
منبع دانشگاه المصطفیص

ناشر : وب سایت شعرناب
اثری از شاعر گرانقدر سیدحاج فکری احمدی زاده(ملحق) (سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۱۲:۴۶)
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
در ضمن پاسخ سما در بند ۸ رعایت موارد زیر ضروری است نوشته شده
سید مجتبی یحیی نژاد
۵ روز پیش
سلام و احترام
جناب حاجی پور
خواستم بین جمله ها یکی را انتخاب کنم
اما ....
همه آنقدر زیبا، پر معنی ، دلنشین هستند
من فقط می خوانم، می نگرنم، لذت می برم
خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب یحیی نژاد بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۵ روز پیش
جناب حاجی پوری
درود بر شما استاد
شعری زیبا سرودید به همراه دکلمه عالی، لذت بردم

( پرسه های عاشقی با همدگر ای کاش بود)
برقرار
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد چارقدچی بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه سرافرازی است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
محمد علی رضاپور
۵ روز پیش
ای کاش باشد
و حتماً هست

درود و ارادت
قلم تان پر توان خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب رضا پور بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۵ روز پیش
سلام و احترام جناب حاجی پور شاعر ارجمند
سروده ی زیبایی ست
درود بر شما و قلم نابتان رد قلمتان جاری
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد گرامی بانو خدابنده بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۵ روز پیش
درود تان استاد
بسیار زیباست

سلامت و سرفراز باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد انصاری بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۵ روز پیش
درودها جناب حاجی پوری
بسیار غزل با محتوا و زیبایی است.
به مهر بسرایید
حتما خواهد بود.
نیست پروا تلخکامان را ز تلخی های عشق
آب دریا در مذاق ماهی دریا خوش است
🌹🌷🌹🌷
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر متولی بزرگوار 🌺 🌺🌸🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌺
امیدوارم و أرزو می کنم.....
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۵ روز پیش
درود ها بر استاد غزل های ناب خندانک
بسیار عالی ودغدغه مند هزاران افرین خندانک
موفق وسلامت باشید خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما بانو زند بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۵ روز پیش
درود بر شما جناب استاد حاجی پور گرامی خندانک

شعری زیبا و ناب از قلم توانمندتان خواندم

دستمریزاد

چوخ ساغولاسیز

خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر مهدی پور بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۵ روز پیش
درود برشما شاعر گرامی جناب حاجی پور
زیباست بسیار عالی
قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب عزیزی بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درودها ادیب محترم!
اثر زیبا و دکلمه زیباتر
مرحبا خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما بانو رمضانی بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌺
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۵ روز پیش
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
خندانک خندانک خندانک
درود استاد ارجمند، خندانک
جناب آقای حاجی‌پوری عزیز و گرامی خندانک
با تأمل در سطورِ دردمندِ ای‌کاش بود، آنچه بیش از هر چیز نمایان است،
صراحتِ شاعرانه در مواجهه با تلخی‌هایِ روزگار و در عین حال،
حفظِ ظرافتِ بیانی در ترسیمِ این اندوه است.
این شعر، آینه‌ای‌ست که شکاف‌هایِ عمیقِ میانِ زندگیِ آرمانی و
واقعیتِ موجود را با کلامی گزنده و در عین حال عاطفی روایت می‌کند.
ترکیب‌هایی چون زیر چرخِ یاوگی و  زخمِ ضمیرِ کارگر، نشان از
دغدغه‌مندیِ اجتماعی و دیدگاهِ نقادانه‌ی شما دارد که در
بستری از موسیقیِ کلام، به زیبایی نشسته است.
خسته نباشید بابتِ این دغدغه‌مندی و قلمِ رسایی که
در خدمتِ آلامِ بشری به کار گرفته‌اید. پاینده باشید. خندانک
خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد میاحی بزرگوار 🌺🌺🌺
استاد عزیز
به نظر برای اهل قلم مقدس‌ترین و گرانبهاتر از قلم و سخن چیزی نیست و این خود بار مسئولیتی به دوش ماست و الا چه بسیار شاعران درباری و حکومتی وظیفه منه که درد را بگم هر چند دچار درد شوم
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۵ روز پیش
درود و عرض احترام جناب حاجی پوری گرانقدر
این غزل را که می‌خوانم، انگار تمام حسرت‌های بشری در جانم زنده می‌شود. شما با «ای‌کاش بود» گفتن‌های مکرر، نه فقط نداری‌های خود، که زخم یک نسل را فریاد می‌زنید؛ نسلی که «روی بُردار شکنجه به دنیا آمد» و «زیر چرخ یاوِگی لِه شد».
تصویر «لاشه‌ایم و صورتی مثل بشر» تکان‌دهنده‌ترین تعبیری است که از انسانِ ازخودبیگانه خوانده‌ام؛ انگار روح از کالبدمان پر کشیده و تنها نقابی از آدمیت بر چهره داریم. و این آرزوی سادهٔ «لقمه‌ای از شادیِ بی‌دردسر» چه دردناک است در روزگاری که حتی شادی هم به کالایی دست‌نیافتنی بدل شده.
بیت «بوی عیدی با مشام کودکان ناآشنا» تنها یک بیت نیست، یک سوگ‌نامه است برای کودکیِ ازدست‌رفتهٔ میلیون‌ها نفر. شما در اوج صلابت غزل، از «درد حُنّاقی گلو» گفتید و ما می‌دانیم که این خفگی، استعاره از زمانه‌ای است که حتی اجازهٔ نغمه خواندن را از شاعر می‌گیرد.
پاینده باشید که شعرتان مرهمی است بر زخم ضمیر ما، هرچند خود می‌دانید که این مرهم هم «ای‌کاش بود».
خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد طرهانی بزرگوار 🌺🌺🌺
از این بابت خوشحالم که. به عنوان اهل قلم بار درد جامعه را روی دوش خود احساس می کنید
این واژه‌ها از سر احساس درد که نه از سر زجر است بر روی کاغذ جاری می‌شود
از شما و از اندیشه نابتان سپاسگزارم و سر تعظیم فرود می آورم🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۵ روز پیش
سلامو عرض ادب خدمت استاد حاجی پوری عزیز
شکر خدا که باز ره اورد دیدار باسعادت تان. خوانش غزالی ارجمند و نکته پرداز است
استاد جان باغ دلتان همیشه شکوفه باران خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد فخوری بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۵ روز پیش
با مهر وادب خدمت استاد عزیز جناب حاجی پوری
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
تقدیم به شما با مهر و احترام
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۵ روز پیش
جناب حاجی پوری
درود مجدد
من نیز شما و اشعارتان را دوست دارم رفیق
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر استاد چارقدچی بزرگوار و مهربان و دوست داشتنی 🌺🌺🌺🌺
استاد دا به دل راه داره
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۵ روز پیش
درود و ارادت استاد حاجی پوری عزیز
بسبار زیبا و دلنشین بود احسنتت استاد
رقص قلمتان ماندگار و سبز🌹👏🌹
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما بانو کرمی بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
مجید بهلول (میثم)
۵ روز پیش
درود‌بر‌استاد حاجی پوری عزیز

شعر‌زیبایی‌‌خواندم‌از‌دفتر‌ ‌اشعار‌‌نابتان

برقرار‌باشید خندانک

به امید روزهای پر از‌شادمانی خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد بهلول بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۵ روز پیش
درود بر استاد حاجی پوری
بسیار ارزنده و زیباست
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد نظری بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۴ روز پیش
درودتان باد جناب حاجی پوری استاد عزیز و ادیب
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
رد قلمتان ابدی 🌹🙏🤍
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب طاهری بزرگوار خندانک خندانک
از حضور شما و نظر لطفتان سپاسگزارم خندانک
ارسال پاسخ
مهدی جلالی وند (دلی)
۴ روز پیش
درود استاد حاجی پوری عزیز
شاعر گرانقدر
احسنت خندانک
قلمتان مستدام برادرم
خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب جلالی وند بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۴ روز پیش
سلام استاد حاجی پوری عزیز
خیلی زیبا بود
اعتبار مردم عصر حجر..👏👏
پاینده باشید
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد حسنی بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏 🙏🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۳ روز پیش
درود استاد گرانقدر و سپاس از اثر زیبایی که خلق کردید و هم از دکلمه زیبای شما
نقش قلمتان همواره جاودان🌷🌷🌷
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۳ روز پیش
درود بر شما استاد آزموده بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
حسن گائینی (رزاس)
۳ روز پیش
از پل صراط قسم می‌خورم بر عقوبتی بی ترس
خوب خوب خرابم من

درود ها بزرگمرد
می آموزم از صلابت نگاه و عدالت قلمت
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب گالینی بزرگوار 🌺🌺🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
فریباایازی روزبهانی
۲ روز پیش
درود جناب حاجی پوری
حس و حال این روزهای مان چون آینه در غزل شما نمایان است
بمانید و بسرایید به مهر خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما بانو روزبهانی بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه سرافرازی است 🌺🌺🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
اردشیر بزرگ نیا
دیروز
درود بر استاد حاجی پوری عزیز
بسیار زیبا و خواندنی
دست مریزاد
لذت بردم
قلمتان سبز و نویسا
خندانک خندانک خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد بزرگ نیای گرامی 🌺🌸🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌺🌺
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
دیروز
درود
زیبا و دلنشین سروده اید
رقص قلمتان ابدی
🌹🌹🌹
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما استاد عبدالله پور بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
عباس ابراهیمی رستاقی
۲۰ ساعت پیش
درود بر شما استاد حاجی پوری عزیز خندانک
ای کاش بود خندانک
عالی سرودید و بسیار لذت بردم خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب ابراهیمی بزرگوار 🌺🌺🌺 حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌺🌺
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
ابراهیم کریمی (ایبو)
۱۸ ساعت پیش
درود و عرض ارادت 🌹
شعر زیبای شما را خواندم باور می کنید نیم ساعت است که به همین میل و خواستن ها فکر می کنم 🤔 به اینکه اگر بزرگی می گوید می خواهم چیزی نخواهم باز دارد چیزی می خواهد و آن میل نخواستن است.😊

باور دارم که این فاصله‌ی رسیدن و نرسیدن را انسان همیشه با کاش و ای‌کاشها پر نمی‌کند، بلکه با آن‌ها نام‌گذاری می‌کند. آن قدمی که همیشه یک قدم از ما جلوتر است، چیزی بیرونی و دست‌نیافتنیِ صرف نیست؛ بیشتر نتیجه‌ی حرکت خودِ آگاهی است که با هر رسیدن، افق تازه‌ای از نرسیدن می‌سازد.
آن قدم، داستان می‌شود، معنا می‌سازد، حرکت را به جریان می‌اندازد، و آب را به سرآسیاب می‌رساند؛ اما نه به‌عنوان یک مقصد نهایی، بلکه به‌عنوان خودِ امکانِ ادامه دادن. این همان میل است؛ میلی که نه فقط ما را به سمت چیزها می‌برد، بلکه خودِ تعریف چیزها را هم مدام جابه‌جا می‌کند.
و همین میل است که در شعرهایی از جنس حسرت، در قالب ای‌کاش به شکل شکاف‌های بیرونی دیده می‌شود،همچنان که در شعر شما نمود یافته است و در زبان عرفا و بزرگان، به صورت جدایی درونی و هستی‌شناختی فهمیده می‌شود؛ دو بیان متفاوت از یک ساختار واحد: ناتمامیِ انسان در برابر افق همیشه‌درحال‌پس‌رفتنِ معنا.

به هر حال ممنونم که دقایقی را مسبب اندیشیدن به فاصله و میل شدید🌹🌷
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب کریمی بزرگوار 🌺🌺🌺
از دیدار دوباره شما بسیار خوشحالم هستم 🌺
انشاالله که چسم ما به اشعار زیبایتان روشن شود 🌺
از حضور گرم شما و نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
محمد رسا
۱۶ ساعت پیش
درود استاد حاجی پوری بزرگوار
غزلی اجتماعی با مضامین انتقادی و انسانی سروده اید که بسیار زیباست
سلامت باشید و قلمتان همواره نویسا🌺🌺🌺🌿
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب رسای بزرگوار 🌺🌺🌺
حضور گرم شما همیشه مایه افتخار است 🌺🌸🌸
از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم 🙏🙏🙏
ارسال پاسخ
بهنود کیمیائی
۷ ساعت پیش
خندانک
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود بر شما جناب کیمیایی بزرگوار
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0