سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

پنجشنبه ۲۸ خرداد

میان مسجد و میخانه

شعری از

علی ازموده گرجی(سیاوش)

از دفتر چهل شب عاشقی نوع شعر مثنوی

ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۶۳
  بازدید : ۹۱   |    نظرات : ۳۲

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر علی ازموده گرجی(سیاوش)
آخرین اشعار ناب علی ازموده گرجی(سیاوش)

مَرا چندی‌ست می‌گویند
چرا گشتی تو دیوانه؟
که روزی بَسط در مسجد
رَوی روزی به میخانه؟

مَرا گویند هر قومی
که راهِ ما بُوَد بَرحق
هزاران فتنه و آشوب
برخیزد زِ آن اَلحق

یکی با نامِ دینداری
هزاران دِین بر گردن
یکی دیگر خدا را هم
هَیولا می‌کند در مَن

یکی گوید خدا مِهر است
و آن دیگر کُند جَلّاد
نفهمیدم که می‌بخشد
و یا سَر می‌دهد بر باد

یکی را وعده‌ی جَنّت
یکی را غَرق در آتش
ندانستم به حرفِ خَلق
چه هست این دَردْ درمانش

به دِیر و مسجد و مَنبر
نشد چیزی نصیبِ من
چو این آتش به جان افتاد
نشان داد آن حبیبِ من

نشانم داد راهم را
که بیرون نه، درون باشد
نه در تزویر و در ظاهر
که از این تَن برون باشد

چو رَه یابی به خود دیگر
نباشد دردِ این دنیا
به این خاطر تو را گویند
مگر دیوانه‌ای آیا؟
 
برگرفته از مجموعه اشعار «چهل شب عاشقی»
۳
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
عباسعلی استکی(چشمه)
۲ هفته پیش
درود بزرگوار
اجتماعی شورانگیز و زیباست خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۰۵
درود استاد بزرگوار.سپاس بیکران از نگاه پر مهر شما بزرگوار🌹🌱🌷🌿
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۸:۵۹
درود جناب گرجی زیبا سرودی
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود و سپاس بیکران دوست و شاعر بزرگوار🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود بیکران بزرگوار🌿🌷🌱
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۲ هفته پیش
درود بر شما جناب آزموده بزرگوار 🌺🌺🌺
شعر زیبایی خواندم از قلمتان خندانک خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود خدمت استاد حاجی پوری گرانقدر و سپاس از نگاه پر مهر شما🌱🌷🌿
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۲ هفته پیش
درود وعرض ارادت خندانک
زیباست موفق باشید خندانک
خندانک خندانک
خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود به شما مهربانوی ادیب و سپاس از حضور گرم و نگاه پر مهر شما بزرگوار🌿🌷🌱
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۲ هفته پیش
درود بر شما آزموده گرامی خندانک

زیبا ست مرحبا خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود خدمت شما شاعر ارجمند و سپاس از نگاه پر مهر شما بزرگوار🌱🌷🌿
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۲ هفته پیش
سلام بر شما استاد ازموده گرامی
زیبا و دلنشین بود
پاینده باشید خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود دوست و شاعر گرانقدر و سپاس از حسن نظر و نگاه مهربانتان
پاینده باشید به مهر یزدان🌷🌱🌿
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۲ هفته پیش
درود جناب آزموده
زیباست
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
آزموده را
آزمودن خطاست خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود و سپاس بیکران از لطف و مهر نگاه شما شاعر بزرگوار🌷🌷🌷
ارسال پاسخ
بهنود کیمیائی
۲ هفته پیش
درودها خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
درود خدمت شما بزرگوار🌷🌷🌷
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۲ هفته پیش
درود جناب سیاوشِ عزیز و گرامیخندانک
شعرِ شما خوانشی جسورانه از حیرتِ عارفانه در برابرِ
جزم‌اندیشی‌هایِ زمانه است. این‌که در قامتِ شاعر،
توانسته‌اید با زبانی ساده و روایتی خطی، گذارِ از تزویرِ
منبر و مسجد به حقیقتِ درونی را ترسیم کنید،
نشان‌دهنده‌ی تأملِ عمیق شماست.
بسیار زیبا بود آنجایی که تضادهایِ متناقضِ برداشت‌هایِ دینی
(مهر در مقابلِ جلّاد) را در یک ساختارِ شعری کنارِ هم نشاندید؛
چرا که این دقیقاً همان نقطه‌ای است که انسانِ جستجوگر را به مرزِ
(دیوانگی) یا به تعبیرِ عرفا، به مرزِ (رهایی از عقلِ جزئی) می‌رساند.
این شعر نه تنها یک اثرِ ادبی، که مانیفستی علیه قشری‌گری است
که در نهایت به این نتیجه‌ی درخشان ختم می‌شود:
(چو رَه یابی به خود دیگر / نباشد دردِ این دنیا)
قلمتان در مسیرِ حقیقت‌جویی همواره پرتوان و رقصان باد.خندانک
خندانک خندانک خندانک


علی ازموده گرجی(سیاوش)
«درود بر شما و نگاهِ نافذتان. از اینکه این کلماتِ ناچیز را با دقت و تامل خواندید، سپاسگزارم. حقیقت آن است که غایتِ شعر برای من، رسیدن به همان "رهایی" و عبور از ظواهر برای یافتنِ معنا در درون است. تحلیلِ ارزشمند شما، جانی تازه به این ابیات بخشید. پایدار باشید به مهر و اندیشه.
🌷🌷🌷
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۲ هفته پیش
درود و عرض احترام جناب آزموده فرهیخته
شعرت را که خواندم، یادِ «قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ» افتادم؛ نه از سرِ تسلیم، که از سرِ بازگشت به خویش.

شما در این شعر، مسیرِ تمامِ سالکانِ حقیقی را رفته‌ای؛ از تفرقهٔ «مسجد و میخانه» و سردرگمی میان «مِهر و جَلّاد»، تا رسیدن به آن نقطۀ امنِ درون، جایی که دیگر «دردِ این دنیا» معنایش را از دست می‌دهد. این همان جایی‌ست که مولانا می‌گوید: «در درون خویشتن، با خویشتن خلوت گزین / تا ببینی در درون، آن یار زیبا را عیان».

زیباترین بخشِ شعر برای من، مصرعِ «یکی دیگر خدا را هم / هَیولا می‌کند در مَن» است. کمتر شاعری جرأت می‌کند به این صراحت، از خدا به مثابۀ مفهومی ترسناک و هیولاوار سخن بگوید که آدمی را می‌بلعد. و بعد، در برابرِ این هیولا، تو حبیبِ خودت را در آتشِ جان می‌یابی.

پایان‌بندی هم چکش‌وار فرود می‌آید: «مگر دیوانه‌ای آیا؟». بله، دیوانه‌ای. دیوانه‌ای به سبکِ «اَیُّهَا السّائِلُ عَنّا لَستَ تَدری مَن نَحنُ». همان دیوانگی‌ای که عینِ خردمندی است.

شعرت نه شعار داده، نه موعظه کرده. فقط روایتِ صادقِ یک جست‌وجوی شخصی بوده، از آشوبِ پرسش‌ها تا آرامشِ بی‌نیازی از پاسخ. و این صداقت، شعر را نجات داده.
خندانک خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۰۴
درود استاد بزرگوار جناب طرهانی شاعر ادیب و ارجمند
سپاس بیکران از نگاه موشکافانه و ریز بین و تحلیل زیبا و پر مهرتان که بسیار موجب دلگرمی بنده است.قدر دان حضور گرم شما هستم دوست گرانقدرم وبرای شما بهترینها در زندگی و عرصه شعر و ادب از خداوند خواستارم
قلمتان همواره درخشان و حضورتان به مهر🌷🌷🌷🌿
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۲ هفته پیش
سیاوش خان
درود بر شما
حیران شعر زیبایتان شدم
چه خوب که با قلم و احوال شریفتان آشنا شدم
با صفا باشید
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۳:۵۵
درود استاد گرانقدرم افتخار بنده است حضور گرم و پر مهر شما در صفحه بنده حقیر و سپاس بیکران از لطف شما شاعر و دوست گرانقدر .قدردان حضور پر مهرتان هستم بزرگوار🌿🌷🌱
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۲ هفته پیش
درود ها استاد گرانقدر
چقدر زیبا و دلنشین سرودید لذت بردم از خوانش شعرتان استاد
برقرار باشید و سبز 🌹👏🌹
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۳:۵۷
درود فراوان مهر بانو کرمی عزیز و سپاس بیکران از حسن نگاه شما و لطف بیشمارتان
پاینده باشید بانوی گرانقدر🌱🌷🌿
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۲ هفته پیش
درود بر شما بسیار زیباست
جسارتا اگر به جای برخیزد به نظرم بپاخیزد نوشته شود به لحاظ وزن و آنگ خوش اداتر خواهد بود
برخیزد زِ آن اَلحق
بپاخیزد ز آن الحق
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۰۰
درود دوست گرانقدر و شاعر ادیب درست میفرمایید از نظر روانی خوانشش روانتر میشود ولی از نظر بار معنایی قدرت تصویر سازی برخیزد را به نظرم اندکی خفه میکند ولی نظر شما هم بسیار برایم ارزشمند است سپاس که برای خواندن شعر بنده حقیر وقت میگذارید و تبادل نظر میفرمایید
قدردان وجود پر مهر شما دوست ارزشمندم هستم
پاینده باشید به مهر یزدان🌿🌷🌱
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۲ هفته پیش
درودتان باد جناب آزموده عزیز و ادیب
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
رد قلمتان ابدی🤍🙏🌹
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۰۱
درود بیکران جناب طاهری بزرگوار و شاعر ادیب و بینهایت سپاس از نگاه پر مهر شما دوست بزرگوارم
در پناه حق مستدام باشید،🌱🌷🌿
ارسال پاسخ
مهدی جلالی وند (دلی)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۰۸:۰۷
درود بر جناب آزموده گرجی عزیز
قلمت مستدام
زیبا و پر مفهوم بود
آفربن
خندانک خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
علی ازموده گرجی(سیاوش)
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۰۲
درود جناب جلالی وند عزیز شاعر فرهیخته سپاس از نگاه زیبای شما
پاینده باشید و مستدام🌿🌷🌱🌹
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0