سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
|||||||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای احسان فلاح رمضانی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔴🔷🔶🚩
اسکات اسلویک ( scott slovic) از بنیانگذاران نقد شعر معتقد است که
(( هیچ جهان بینی منفرد غالبی برای هدایت عمل منتقد وجود ندارد هیچ استراتژی منفردی برای مورد به مورد نگارش پیرامون نقد و یا تدریس آن وجود ندارد))
اما با عنایت بر مشاهده ی برخی نقدها در سایت بر آن شدم که سلسله دروسی برای نحوه ی نقد درست شعر ارائه دهم که
ان شاء الله موثر باشد. پس منتظر این دروس باشید
برویم سراغ شعر جناب رمضانی
⭕⚫🔷🔶
این شعر را می توانم از منظر ساختار به سه بخش عمده تقسیم کنم
🚩 مدرن
🚩 پسا مدرن
🚩 مترولانژ
( ساختار مترولانژ صورت بزک کرده ی مدرن است که بیشتر از مدرن طمطراق دارد)
در جشن ازدواج دو همجنس می دمید
وقتی زمین فضاحتی از تست هوش بود
دنیا اگر به جاذبهٔ دین نمی رسید
بی شک الاغ بودن ما بیخ گوش بود
هر چند در مصراع اول فاعلِ دمیدن مشخص نیست ولی شاعر این نا مشخصی را تعمدی کاشته است که شعرش به سمت پسا مدرن تغییر قبله دهد و موفق هم بوده اما چنانچه گفتم گامهای مترولانژ باعث شده این امر به درستی محقق نشود.
واگردهای بیانی مرکب از (زبان آرکائیسم و محاوره) در تمام بند ها پرش ها را از ساختاری به ساختاری باعث شده است.
بیزارم از جهان وطنی های هیچ و پوچ
در عمق استراتژی گاوهای خوش
نفرین به ژست های پر از عینک و سبیل
نشخوارهای دودی مغز بُکُش بکش
زیر سوال بردن سمفورد هایی مانند نیچه و دیدگاه های مشابه و موسیقی پر تپش شعر
مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
_ _ ل / _ ل _ ل/ ل _ _ ل/ _ ل _
در کنه کلمات به اندیشه های انتقادی شاعر کمک شایانی کرده است.
زبان شعر اعتراضی و کوبشی است و لحن و محتوا در خدمت نگاه انتقادی شاعر قرار گرفته است هرچند افراط هایی هم دراین مقوله وجود دارد که به شعر بودن کلام لطمه زده است.
در اشعار اعتراضی باید مواظب افراط و تفریط ها در حوزه ی کلام باشیم تا سایر المان ها و پارامتر های شعر مان سلاخی نشود.
سرگرمی تمامی سگ های قرن هاست
آمفی تئاترهای نبرد اسیر و شیر
لعنت به راهبرد وقیحان صلح جو
با گفتمان فلسفه های خشاب و تیر
بلاغت مدرن و چیره شدن بر زبان کاربردی با استفاده از ایجاز و هضم عبارات و مقصودات ذهنی در جان مخاطب از دیگر نقاط قوت این شعر است.
به زعم من این شعر یک نعِ فلسفی به تمام و یا برخی مکاتب بشری است که تاکنون علیرغم بوق و کرنا های خود نتوانسته اند مشکلی از مشکلات بشری را حل نمایند.
و شاعر توانسته با دشمن یا سایه ی درونی یا آنچه که مایاکوفسکی ( همزاد پلید درون) میداند مبارزه کند.
میکروب برای هر ژنومش درد میکشد
از پیشرفت علم اساتید شیک پوش
بی شک فرار میکند از زیستگاه ما
با جنگِ زیستیِ فکوران سختکوش
با فاکتور گرفتن از اینکه کلمه ی ( اساتید)
از لحاظ دستوری صحیح نیست مطلب دیگری را از این شعر باز گو میکنم
🔴⏺️❎🔰
فاصله گذاری برشتی
⬅️ فاصلهگذاری
(آلمانی: Verfremdungseffekt ) از اصطلاحات هنرهای نمایشی است. فاصلهگذاری فرایندی در تئاتر روایی برتولت برشت است که در آن با استفاده از عناصر متعدد، ازجمله نور و موسیقی و نحوهٔ بازی، از غرقه شدن تماشاگر و بازیگر در نمایش جلوگیری میشود.
منبع : ویکی پدیا ➡️
خب با مشاهده ی این تعریف عنوان میکنم در شعر هم این فاصله گذاری وجود دارد و آقای رمضانی با استفاده از فاصله گذاری های متعدد و پرش های متوالی از موضوعی به موضوع دیگر توانسته از خسته شدن مخاطب جلوگیری کند چرا که اشعار اعتراضی به دلیل درون مایه ی خاص خود باعث آزردگی مخاطب میشود.
برای جناب احسان فلاح رمضانی که الحق از شعرای خوب سایت هستند آرزوی موفقیت دارم.
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی