شنبه ۳ آذر
|
دفاتر شعر مهدی عبدلی حسین آبادی
آخرین اشعار ناب مهدی عبدلی حسین آبادی
|
آبیاری می کند چشمان من را ، آن خیالت
تدائی می شود در خاطرم ، حُسن و جمالت
گذشت آب از سرم ، همراه او من هم گذشتم
هر آنچه با من و دل کرده ای ، هر دو حلالت
|
|
نقدها و نظرات
|
درود درود درود
بسیار ممنون و سپاسگزارم از اینکه برای بنده وقت گذاشتید و شعرم را نقد کردید
دقیقا" به مواردی اشاره کردید که خودم هم فکر میکردم و شک داشتم،
متاسفانه بنده هنوز الفبای شعر و ادبیات را به خوبی نمیدانم و هر آنچه که به ذهنم میرسد مینویسم و گاهی اوقات بخاطر ذوق و شوقی که دارم ، بدون مشورت و ویرایش در سایت خوب شعر ناب ثبت میکنم.
از مطالبی که قلم رنجه کردید ، بسیار ممنون و تشکر میکنم، بسیار آموزنده بود
فقط جسارتا سوالی برایم پیش آمد و آن هم این است که آیا واقعا"، خیام که فقط رباعی میگفته ، آیا همه شعرهایش بر وزن «مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعل» است؟
لطفا" شما بانوی ادیب و محترم و دوستان عزیز اگر میدانند توضیح بفرمایید.
از همه نابیان ادیب و گرامی ممنون و سپاسگزارم.
سلامت و مانا باشید | |
|
درود بیکران بانو شاهزاده ارجمند نقد. خوب و راهگشایی از قلمتان میهمانمان کردید درود فراوان مستدام بر مدار ترقی باشید | |
|
درود ها بر خواهر مهربان وپر انرژی خودم : سپاس وخداقوت پنحره سبز مخصوص به خودتون وپر بار قدر دان زحماتتون هستم همیشه سلامت وسعادتمند باشید | |
|
با اجازه از اساتید اگر حتی حرفی اضافه تر در قافیه می آمد حرف خروج نامیده میشد پس بانو شاهزاده حرف روی و حرف وصل از اجزای قافیه هستند درود فراوان بر شما | |
|
بسیار عالی سپاس از توضیحات قشنگتان بانو شاهزاده خانوم گرانقدر | |
|
سلام و درود جناب عبدلی ارجمند بله از تمام ۶۴۳ بیت خیام که موجود است ۶۴۲ بیت آن رباعی ست که بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعل (وزن رباعی) سروده شده است و تنها یک بیت که عربی نیز هست و رباعی نیست خارج از این وزن در غالبی دیگر است | |
|
درود بیکران بر شاهزاده خانوم آموزنده و ارزنده | |
|
عجب نقد فنی و در عین حال شاهزاده ایی شخصا اموختم از نقدتون فروتنی هم که از ویژگیهای خوبان است زنده باشید | |
|
درود بر شما ادیب گرامی بسیار ممنونم از اطلاع رسانی موفق باشید | |
|
درود بر شما جناب زارع سپاس از محبت شما | |
|
درود بر استاد حمایتگر و مهربانم.. سپاس از مهربانی شما.. سایه مهرتان مستدام.. | |
|
درود بر شما جناب محمدی بزرگوار
سپاس از شما
بسیار ممنونم لطف بفرمایید در خصوص رباعی هم پستی برایم بگذارید تا از شما بیاموزم
🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴 | |
|
درود بر شما بانو
🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀
سلامت و تندرست باشید | |
|
درود بر شما
🌺🥀🌹🏵️🌴🌺
روزتون خوش | |
|
درود بر شما سرکار خانم حسین زاده
بانوی ادیب و بزرگوار
سپاس از همراهی و نقد زیباتون
در محضر شما و دوستان ادیب همتایان ، میآموزم
زنده باشید به مهر و محبت | |
|
درود بر شما دکتر مسعود روشن
سپاس از محبت و لطف شما🙏
همیشه برقرار و دلشاد باشید
🌲🌳🌵🪴🍀☘️🍃🌿🌱🌾
🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴 | |
|
درود بر شما بانو
🌺🥀🌹🏵️🌴
سلامت باشید | |
|
درود بر جناب حاجی پوری (راوی عشق)
🌺🥀🌹🏵️🌴🌺🥀🌹🏵️🌴🌹🏵️🌴
سپاس از محبت شما
مانا باشید | |
|
درود بر شما جناب حاجی زاده
🌹🏵️🌴🌹🏵️🌴🌹🏵️🌴🌹🏵️🌴
سلامت و پایدار باشید
| |
|
درود بر شما جناب به گزین
سپاس از محبت و لطف شما
همه تلاشم اینه که بتونم اون چیزی که در سرم هست رو بیان کنم و از اونجایی که علاقه به شعر کلاسیک دارم ، مجبورم در چهارچوب وزن و قافیه و ردیف بیارم که گاهی کلمات در وصف خاطرم نمی گنجد،
حال دلتون خوش و سلامت باشید | |
|
درود بر شما بانوی ادیب و مهربان
سپاس از محبت شما
زنده باشید به مهر
🌸🌸🌸🌸 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
از اونجایی که شاگردی بیش نیستم.. برای نظر بلندم تیک نقد رو با اجازه استاد سخاوتمند فعال می کنم تا احیانا اگر از سر کم بودن تجربه اشتباه کرده باشم.. با راهنمایی ارزنده ی شما استادان مهربان از جهل درام در..
و اما شعر..
جناب عبدلی ارجمند محتوای شعرتون زیباست .. 👌👌
ولی در مورد ساختار شعر نکاتی توجهمو جلب کرد..
یکی اینکه در مورد قالب باید متذکر بشم که.. رباعی وزن مخصوص به خود را دارد.. که وزن اصلیش «مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعل» که شعر شما در این وزن نیست.. پس در قالب رباعی نمی گنجد..
دو بیت زیباست که اگر به امید خدا ادامه دهید غزل زیبایی می شود..
شعر دو وزن دارد..
مصرع اول چهار رکنی.. (16هجایی) فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن.. (_U__)
(_نشانه هجای بلند و U نشانه هجای کوتاه)
ءا/بِ/یا/ری.
می/کُ/نَد/چَش
ما/نِ/مَن/را
ءان/خِ/یا/لَت...
مصرع دوم چهار رکنی (15 هجایی) بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن فعولن..(U___ ) سه تا و (U__)
تَ/دا/یی/می
شَ/وَد/در/خا
طِ/رَم/حُس/نُ (بر اساس اختیار زبانی می توانیم هجای کوتاه را در آخر واژه هجای بلند در نظر بگیریم..)
جَ/ما/لَت
مصرع سوم و چهارم هم بر وزن مصرع دوم است..
گُ/ذَش/تا/بَز
سَ/رَم/هَم/را
هِ/او/مَن/هَم
گُ/ذَش/تَم
و در نهایت مصرع آخر..
هَ/را_ن_/چِ/با. (نون ساکن(ن )بعد از مصوتهای بلند (ا و ی) در یک هجا در خط عروضی حذف می شود..)چِ (اختیار زبانی تبدیل هجای کوتاه به بلند در آخر واژه)
مَ/نُ_و_/دِل/کَر
دِ/ای/هَر/دُ_و_
حَ/لا/لَت
نتیجه می گیریم.. وزن شعر شما بر پایه سه رکن مفاعیلن و یک رکن فعولنه.. و شما باید مصرع اول رو ویرایش کنید و از وزن فاعلاتن خارج بشید.. (البته عکس هم امکانپذیره.. ولی کی می ره اینهمه راهووو )
در ضمن *آن* در مصرع اولتون حشو بود سعی کنید در ویرایش اگر در همین معنا بود استفاده نکنید..
و اما قافیه شعرتون.. برای اینکه خودم بیشتر یاد بگیرم..
بر اساس آموزش های زیبای سیدهادی شعر در مورد قافیه.. (که همع نابیون ازشون سپاسگزار و ممنونات مولکولی هستند و در خفا برایشان دعای خیر.. سلامت و ثروتمند باشید می کنند.. )
قافیه شما بنظرم درسته..
خیالت.. جمالت.. حلالت..(خیال..جمال..حلال)
ا (حرف ردف) و ل ( حرف روی) و ت (حرف وصل)
یا خداااا...خدا کنه درست تشخیص داده باشم..🙊
(همین الان یه سوال ذهنمو مشغول کرد.. اینکه آیا وقتی قافیه ما.. هم حرف ردف داشته باشد.. هم حرف وصل داشته باشد.. باز هم آن قافیه مردف است یا موصوله و یا گزینه هیچکدام..؟ مچکر میشم اگر استاد سخاوتمندی لطف کنند و پاسخگوی سوال فیثاغورثیم باشند..🙊)
خلاصععع کلام اینکه.. قلمتون پیشرفت محسوسی داشته..
همواره شاد.. سلامت و ثروتمند باشید