چشمانم را دیروز هی
در گورستانِ تاریخ چال کردم
و دستانم امروز هی
در خیابان جوانه زد!
زخمی به زخمی سرخ شدم
ریشه به ریشه کلمه دواندم
و از اناری تَرَک خورده بیرون زدم
تا پایانِ رویایی باشم
که سَرش از سَرم
که سرش از زیر فرش
که سرش از بالای لوستر
بیرون زده وُ
دندانهایش را کلید کرده هی
کلیدی که به این قفل...
نخورد
خورد
نخورد
حالا خورد وُ
هی هی هی
فقط چند خیابان مانده به کوچه
فقط چند کوچه مانده به خانه
فقط چند خانه مانده به من
فقط چند من مانده تا آرزو...
هی برآورده شد
نشد
شد
نشد برآورده وُ
هی هی هی
هی من از الفِ ایستاده به اعتراض
هی تو از الفِ ایستاده به آزادی
بیا عاشقانهها
بیا شاعرانهها
اصلا بیا خودمان را بکاریم در آسمان
-برای پروازِ کودکانهی فردا-
هی پرنده به پرنده
خیال میشکافم
برای خودم
برای تو
برای شالوُکلاه
هی زمستان میبافم!
فصل به فصل
از سرودههای بیوطن
میسازم سلاحِ گرم وُ
میزنم به مغزِ ارتجاع وُ
میچسبد به دیوارِ صلح وُ
هی هی هی
«آه اگر آزادی
سرودی میخواند
کوچک...»
هی بزرگ بزرگ
هی راست راست
هی چپ چپ
میاندیشیدم/ راه میرفتم/ نگاه میکردم
و تمامِ دغدغههای رادیکالم را
در گوشِ عاقلانِ زنجیری فریاد میزدم هی
بعبع گرگ افسوس
زوزهی میش افسوس
هی در این هوای گرگوُمیش افسوس
هیچ چیز جای سرش نیست اینجا / هی افسوس!
هی هی هی
پ ن: تضمین «داخل گیومه» قسمتی از شعر (سرود آزادی) شاملو است.
موسیقی ماندگار فیلم قطار ۳:۱۰ به یوما
آهنگساز: مارکو بلترامی