سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    شیرین تر از شیر مادر

    شعری از

    مهدی محمدی

    از دفتر اشعار نو (نیمایی، سپید، شعر کوتاه) نوع شعر سپید

    ارسال شده در تاریخ جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۵۹ شماره ثبت ۱۱۶۷۹۶
      بازدید : ۲۸۸   |    نظرات : ۵۷

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه

    شیرین تر از شیر مادر
     
    آموختنِ زبانی ساده
    برای فهمِ
    علاقه
     
    شاعر : مهدی محمدی
    ۱۲
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    سید هادی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۲۰
    خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵
    درودها و عرض ادب استاد سیدهادی محمدی عزیز وارجمند خندانک
    از حضور و نگاه جنابعالی سپاسگزارم
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
    خندانک
    درودبرشما جناب محمدی عزیز خندانک
    زیبا وبامفهوم بود خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۶
    درودها بانوی فرهیخته و ادیب جمیله عجم خندانک
    کمال تشکر و قدردانی را دارم خندانک
    ارسال پاسخ
    عباسعلی استکی(چشمه)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۵۲
    درود بزرگوار
    کوتاهی بسیار زیبا و مختصر بود خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۰۴
    درودها و سپاس بیکران استاد استکی عزیز خندانک
    ارسال پاسخ
    اميرحسين علاميان(اعتراض)
    دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۲۸
    سلام مهدی جان محمدی شاعر مستعد و دوست فهیم خندانک
    نبض قلمت سبز🌷
    تنور دلت گرم🌺
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۲۰
    سلام رفیق و استاد عزیزم
    متشکرم
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد حسین اخباری
    سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰
    باسلام
    زیباست
    مو فق باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۲۳
    سلام متشکرم نگاهتان آسمانی خندانک
    ارسال پاسخ
    رحیم فخوری
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۳:۲۴
    بادرود واحترام محضر استادم آقا مهدی محمدی فرهیخته اندیشمند
    این پست ظریف ،ادبی و فلسفی ،اگر نیمه پر لیوانش چربش مضمون ومحتوای قابل تعمق وتاملش باشد، نیمه خالی عدم پرداخت شاعرانگی و تمایلی به سمت نثر نویسی دارد
    گرچه کوتاه است و نغز اما به نظرم قصور کردید در شعریت تمام اعیار آن ،حال انکه قلم بسیار توانمندی از جنابعالی سراغ داریم
    درهرحال قللک دادید حس مهرورزی را برای سلطان عشق
    دوستت دارم هم خودت وهم حرف های دلت
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۰۷
    درودهای بیکران استاد فخوری عزیز و ارجمند خندانک اگر نگویم همیشه غالبا شاعر محتوا محور بوده ام و بداعت در معنا برایم ارجحیت داشته تا بداعت در تصویر با این حال نقد استاد فخوری عزیز صحیح است و می پذیریم. و با تشکر بیکران از استاد فخوری ارجمندم خندانک
    قلمتان سبز و تابنده باشید به مهر خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    رحیم فخوری
    رحیم فخوری
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴
    قربون فهم وشعورتان برم آقا مهدی عزیز
    خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۷
    درودها و سپاس بیکران استاد فخوری عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    رحیم فخوری
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۳:۲۵
    تقدیم به استاد آقامهدی محمدی دوست نازنیم
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۰۸
    متشکرم استاد ارجمندم خندانک
    همچنین تقدیم شما با مهر
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۱۱
    درود و عرض ادب و ارادت محضر شما ادیب ارزشمند و عالی قلم
    در محضرتان می آموزم
    کوتاهی پر مفهموم بود
    درودتان خندانک خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
    درودها بانوی فرهیخته و ادیب بتول رجائی خندانک
    متشکرم از حضور نورانی و تقریر سرکار علیه خندانک
    ارسال پاسخ
    حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۱۹
    سلام و عرض ادب جناب محمدی گرانقدر
    کوتاه و زیبا و گیرا سرودید.

    هماره قرین با عزت و عافیت باشید. خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۱۴
    سلام و عرض ادب استاد احسانی عزیز و ارجمند خندانک . از لطف و اکرام جنابعالی سپاسگزارم
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    سارا (س.سکوت)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۳۷
    درود بر شما بزرگوار جناب محمدی
    کوتاه زیبایی بود خندانک
    بمانید و سبز اندیشه تان خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰
    درودها بانوی فرهیخته و ارجمند سرکار خانم رحیمی
    متشکرم
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶
    سلام و درود استاد محمدی ارجمند
    کوتاه و پر از حرف
    زیبا و عمیق
    ساده و تو دار

    درود بر شما خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
    سلام و عرض ادب استاد صادقی عزیز و ارجمند خندانک
    از نهایت توجه جنابعالی بی نهایت سپاسگزارم
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۱۳
    درود بر جناب محمدی اندیشمند و دانشمند خندانک
    کوتاه تفکربرانگیز و حکیمانه ای بود. خندانک
    خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
    درودها استاد زراعتی عزیز و ارجمند خندانک
    از لطف و توجهتان بی نهایت متشکرم خندانک
    دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۰۳
    زبانی ساده
    برای فهم علاقه
    خندانک خندانک خندانک
    درود بر جناب محمدی گل
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
    درودها استاد نظری ارجمند خندانک
    بی نهایت متشکرم خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۰۳
    زبانی ساده
    برای فهم علاقه
    خندانک خندانک خندانک
    درود بر جناب محمدی گل
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۰۳
    زبانی ساده
    برای فهم علاقه
    خندانک خندانک خندانک
    درود بر جناب محمدی گل
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۰۰
    اساسا در تمام طول تاریخ بیشترین ظلمی که به بشر شده است نه ظلم به زنان بوده است و نه ظلم به مردان بلکه ظلم به فرزندان بوده اس. ظلم به جنین، ظلم به نوزاد و بعدا ظلم به کودک و بعدا ظلم به نوجوان و جوان.
    نه اساسا به این خاطر که هنگام نوشتن قانون اگر از هر طیف و قشری نماینده ای وجود داشته باشد فرض خلاف، حضور هیچ نماینده ای از قشر نوزدان و کودکان نه قابل تصور است و نه ممکن که اساسا قانون بازیچه دست افراد لاابالی قرار می گیرد و دور زدن قانون تا خریدن طبری ها پیش می رود و اینکه ما بگوییم قاضی یا دادستان با توهمات و تخیل ذهنی خودش رای صادر می کند و بر اساس صلاحت مصلح دستور از مقام بالاتر را توجیه می کند و تحت عنوان نظم بی نظمی بوجود می آورد و تحت عنوان عدالت تضییع حقوق می کند و ظلم
    اما اینجا اساسا اینگونه بحث ها مطرح نیست. چرا که ما با یک موجودی طرفیم که اگر حقش را تضییع کردند حتی از خودش هم بی خبر بود تا چه برسد به اینکه بخواهد از حقوق خودش دفاع کند
    لاجرم ظلمی که به وی رفته چه از طرف پدر و مادر و خانواده، چه از طرف دیگر نهادهای اجتماعی و دولتی و غیره و مع ذلک همواره و همواره توسری خور نیز بوده است در تمام جوامع آیینی و غیرآیینی و در تمام تمدن های بشری از آغاز شکل گیری انسان و تا پایان.
    فرزندی که به او ظلم شده است باید انتقامش را از جامعه بگیرد چه دانسته چه ندانسته، این فرزند مادامی که بزرگ می شود با مجموعه ای از حقارت ها و سرکوب ها و عقده ها، در جامعه نقش های مادری، پدری، معلمی، کارمندی، قضاوتی، دولتی و غیره و غیره را اخذ می نماید و بر هر صندلی که نشیند از طرف فرزندهای سرکوب شده بزرگ شده، سرکوب می شود و به موازاتش به یک سری نوزادهای بزرگ شده یا بزرگ نشده تهاجم می ورزد چه خواسته چه ناخواسته چه دانسته و چه ندانسته
    اما جالب اینجاست که در این بحبوحه ی منیت گرایی که اخلاق زیر پا گذشته می شود و دیگران نادیده انگاشته می شوند و هر کس حقوق خود را می بیند و مطالبه می کند و پاسخگویی در برابر حقوق دیگران زیر صفر و منفی است عمدا یا غیرعمد ظلم می کنند و در عین حال مدعی هستند که به آنها ظلم شده در لباس میش گرگ صفت ظاهر می شوند، این نوزاد و کودک است که قربانی حقیقی تاریخ بوده و هست و در یک کوچه تاریک از عالم هم فریادی ندارد، با تمام این اوصاف و با اعلام و اذعان به این حقیقت که اولین مظلوم این عالم نه پدر است نه مادر است نه مرد است نه زن بلکه اول و اولین مظلوم نوزاد است و بعدا کودک و بعد نوجوان و جوان با تمام این اوصاف، معتقدم نه باید حرف از نوزاد و کودک باشد و نه باید حرف از زن و مرد باشد بلکه حرف از خانواده باشد.

    متشکرم خندانک
    منوچهربابایی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
    درودها استاد مهربان و خوش قلبم
    کوتاه ،صمیمی و موجز
    دست وقلمتان بی بلا خندانک 🌹
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۰۳
    درودها و سپاس بی کران خندانک
    دلتان بهاری
    و در پناه حق خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۵۳
    آموختن زبان شیرین است اما برای بعضی سخت و برای بعضی تلخ
    همچنین لذتی که در خوردن شیر مادر هست در هیچ چیز نیست
    انسان اشک باید بریزد بر این خلقت بر این وابستگی بر این احتجاج بر این دلبستن
    دلبستن نوزاد به مادر
    این خیلی سخت است اما قابل تامل است و قابل رویت
    فقط کافی است به شیر خوردن نوزاد توجه کنید این وابستگی احتجاج و دلبستن به قدری است که سینه خالی را هم مکیدن سزاست نه تنها سینه خالی را که انگشت را و نه تنها انگشت را بلکه هر چه در طبیعت به پستان مادر شباهت دارد و قابل مکیدن باشد ولو کاملا تصنعی و مصنوعی مثل پستونک
    واقعا اشک ندارد؟
    چرا و به چه حقی من نمی دانم. نمی دانم و نمی توانم متصور باشم از انسان متمدن امروز که اهن و تلپش گوش عالم را هم کور کرده است و هم کر، به این نوزاد بی دفاع ستم می کند و صدایش را هم در نمی آورد نه تنها یک روز و نه تنها یک سال و نه تنها یک قرن بلکه به طول تمام تاریخ انسانیت.
    ما از کدام انسانیت صحبت می کنم از کدام تمدن از کدام فرهنگ از کدام پیشرفت از کدام دستاورد
    من می گویم به قدر صفر و حتی منفی از زمان حضرت آدم علیه السلام دستاورد داشته ایم و سخت روی این حرفم ایستاده ام دلیلم هم این است که ما حتی قادر به شنیدن صدای نوزاد نبوده ایم و نیستیم و اصلا نمی دانم این جنس گریه های او چه معنایی دارد حرف او چیست ذات او چه می گوید
    ذات او به ما می گوید وابستگی و احتجاج و ذات ما به ما می گوید نامردی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۰۳
    شیرین تر از شیر مادر

    آموختنِ زبانی ساده
    برای فهمِ
    علاقه

    ای کاش ما هم می فهمیدیم معنای علاقه را

    علاقه، علقه، تعلق، وابستگی

    خلق الانسان من علق

    علق : در اصل به معنی چسبیدن به چیزی است

    وای به روزی که انسان به یک چیز واهی دل ببندد و به آن بچسبد واهی مثل همین دنیا

    متشکرم خندانک
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۰۸
    می پرسد این دنیا که واهی است حقیقی پس چه می شود حقیقی همین پستان مادر است که هیچ چیز جایش را پر نمی کند و از آن هم حقیقی مهر مادری است که با تمام وجود فرزندش را درک می کند از تمام وجود وقتش را صرف فرزند می کند و از وجودش شیر به فرزند می دهد و با تمام وجودش هم و غم فرزند را دارد
    اما از آن حقیقی تر هم هست و آنجایی است که عشق حقیقی را دریابد
    همه ما می دانیم هر نوعی عشقی از عشق و علاقه به زن و فرزند و دوست و رفیق و مال و غیره مظهری از عشق الهی است از این عشق ها به عشق الهی رسیدن و سرچشمه را یافتن، این عین حقیقت است

    با درود خندانک
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۳۸
    این نوشته ها تفسیر حال دل امروز نگارنده است با ارائه تطبیقی بر شعر و نه تفسیر و ترجمان حال شاعر در لحظه سرودن
    شما هم می توانید ترجمه دلتان را در این صفحه به یادگار بگذارید

    و من از وابستگی می گویم از نهایت درماندگی می گویم از انسانی می گویم که به تعبیر قرآن انتم الفقراء الی الله و استغناء می ورزد و طلب بی نیازی می کند گردن کشی می کند و سرافرازی می نماید از انسانی می گویم که به جنگ با خدا برخواسته
    از انسانی می گویم که یک پشه بهش فرمان می دهد بشین سر جایت و بکش نمرود درونت را ولی او تیر می اندازد به آسمان و از طبقات بالا تا خدا را بکشد

    و از قرآنی می نویسم که می گوید خلق الانسان من علق

    ما انسان را از وابستگی خلق کردیم

    الله اکبر

    چقدر ما زود حقیقت وجودی خودمان را فراموش می کنیم و اگر هم خوب نگاه کنیم می بینیم اگر آن روزی دهنده نباشد حتی قادر به کسب روزی خودمان نیستیم
    چقدر دلم می سوزد به حال بعضی از این سرمایه دارانی که فکر می کنند خودشان این سرمایه را به دست آورند یا مثلا رنگ عرق جبینشان فرق می کرده است یا مثلا فکری که توی سر آن هاست در سرهای دیگر نیست
    دلم می خواهد بگویم ابله این ها همه یک آزمون الهی است خدا می خواهد ببیند تو چه کار می کنی
    بعضی ها هم فکر می کنند خیلی عالم هستند این علم هم هر چه که باشد از جانب خداست خیلی به واسطه این علم سرافرازی نکن ای انسان اگر این مسیری که آمده ای برگردی شاید اگر ده هزار بار دیگر تکرار شود یکبارش اینی که الان هستیم نباشیم
    یعنی ما در رخدادهای متفاوتی قرار می گیریم ضمن آنکه برخوردمان با یک رخداد هر لحظه ممکن است با لحظه دیگر متفاوت باشد
    یک مثال ساده می زنم شما هر روز در یخچال تان را باز می کنید اما هر روز خواسته یتان از یخچال با روز قبل متفاوت است و این مثال درباره یخچال بود و در مورد رخدادهای مهم زندگی تان هم همینگونه است

    پس خیلی اشکال وارد نکنید به این جمله که «خدا می خواهد ببیند» مگر خدا نمی داند
    خدا هم می داند و هم می بیند انکه نمی داند و نمی بیند انسان است
    اگر خداوند انسان را بدون اینکه خودش خودش را ببیند و بشناسد بیاندازد جهنم یا بهشت، این انسان از خدا نمی پرسد خدای چرا مرا در بهشت یا جهنم افکندی؟
    البته بهشت و جهنم هم اینگونه نیست. شما در این دنیا در رخدادهای متفاوتی قرار می گیرید و تصمیم های متفاوتی می گیرید و با تجربه و خطا و آزمون و تفکر و مشورت و خلاصه هر ابزاری که دارید معیاری از خود به دست می آورید و در رخدادهای بعدی خود را مجهزتر می نمایید حالا در هر سمتی که می روید به حرکت تان شتاب می دهید اگر به سمت خدا می روید ایمان تان بیشتر می شود و اگر در آن سمت می روید مه واویلا سرعت تان در جهت تجلی صفات قهریه الهی بیشتر می شود
    وقتی پا را از این دنیا فراتر می گذارید مانند جسمی حرکت می کنید که از گرانش زمین آزاد شده است آنوقت فکرش را بکنید در همان جهتی که در حال حرکت هستید با چه سرعت و شتابی پیش می روید در جهت صفات جمالیه یا قهریه
    و بعد درک می کنید که تغییر مسیر با این سرعت و شتاب چقدر سخت است
    لذا می گویند توبه برای جوانان آسانتر است چرا چون هنوز سرعت و شتاب خیلی بالا نرفته است

    موفق باشید خندانک
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۹
    زمانی می رسد که انسان درک می کند این خانه ای که متعلق به اوست این همسری که متعلق به او است این فرزندانی که متعلق به اوست این ابزارها، دوستان، رفیقان، کتب، سلامتی، اسب، جنگ افزار، قلم، غیره و غیره، که این همه متعلق به او هست و هیچ کدام مال او نیست، این ها همه امانت الهی است
    این دست دست او نیست دست خداست این فکر فکر او نیست فکر خداست این زمین، این خانه، این ملک، این همسر، این فرزند، این در، این دیوار، این صدا، این مداد، این چشم، این گوش،... هیچ کدام مال او نیست

    ان شاء الله که همه امانت داران خوبی باشیم. دوستان این ها امانت خدا است. ای رفیقی که قلم دستت گرفته ای، این امانت خداست. در امانت خیانت نکنیم.

    و بعد می پرسند دیدن بهتر است یا ندیدن، صوابی که در ندیدن است در دیدن نیست بعضی از دوستان می گویند ما که فرشته ها را ندیدیم، دوستان قرآن می گوید الذین یومنون بالغیب
    اگر قرار بود همه چیز را ببینی و بشنوی، صدای مردگان را هم شنوی و گفتگوی ملائکه را هم ببینی و بعد ایمان بیاوری
    دوست عزیزاونیکه دیده و شنیده آرزو میکنه ای کاش جای انسانی می بود که ندیده و نشنیده ایمان می آورد از امام صادق علیه السلام روایتی است که می فرمایند که حسرت می خورند به حال شیعیان شان چرا؟
    چون به فرموده امام علیه السلام، شیعیان از روی کاغذ پاره هایی به امامان شان ایمان آوردند

    آخه قربان این مظلومیت تو بشوم شیعه، 1400 سال پیش نبودی، الان هم زبان عربی زبان تو نیست، زبان تو فارسی است
    این قرانی که میخونی از روی ترجمه درکش می کنی، اون حدیث و اون تاریخ هم بهمین شکل، اخه تو حتی امام خودت را ندیدی، خدای خودت را هم ندیدی
    با همه این ها ایمان آوردی چه ایمانی امام صادق علیه السلام به ایمان تو حسرت می خورد
    تو اگر گناه نمی کنی بواسطه این است که قرآن و حدیث و عقل و فطرت و سایر ابزارها تو را باز داشته است اما تو جنبه باطنی اعمال را که نمی بینی
    اگر گفتند مال یتیم نخور، اگر مال گفتند مال حرام نخور، اگر گفتند دروغ نگو، جنبه باطنی این اعمال را که ما ندیدیم

    بنابراین من می گویم ندیدن بالاتر است از دیدن

    می پرسند غنا بالاتر است یا فقر

    ببینید دوستان شما مادامی که به مفهوم فقر نرسید به مفهوم غنا نمی رسید به محض اینکه درک کنید انتم الفقراء الی الله به غنا هم می رسید
    زمانی که شما درک کرده اید در همه امورتان به خدا وابسته اید خود خدا را هم مرتفع کننده همه نیازهایتان می بینید و این است معنی استغناء، یعنی طلب بی نیازی کردن از غیر خدا

    پیروز باشید خندانک
    مهدي حسنلو
    دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۳۴
    سلام
    مهدی عزیز بسیار عالی بود
    با توضیحات بسیار کاملتر وشیرین تر شد
    دقیقن همینطور
    کوتاه بسیار زیبا و کاملی بود
    البته اکثر کوتاه های شما زیبا و کامل هستن
    دست مریزاد و تقدیمت خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
    سلام و عرض ادب استاد حسنلو عزیز و ارجمند خندانک
    متشکرم دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    مسعود آزادبخت
    دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۱۲
    سلام و احترام جناب محمدی ادیب
    جمله زیبایی بود
    گمان کنم افراغ اندیشه باشد
    سبز باشید و ماندگار
    خندانک خندانک خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۲۷
    سلام و عرض ادب فرهیخته ارجمند حضرت استاد مسعود آزادبخت خندانک
    از لطف تان بی نهایت سپاسگزارم
    به نظر بله، من پیشتر از این که با افراغ اندیشه آشنا شوم تقریبا تاکید خاصی روی بداعت معنا داشته ام و اگر هم دقت کنیم ما تقریبا جریان های ادبی را داریم مثلا جریان ادبی شعر و جریان ادبی شعر سپید اما در خصوص سبک شعری فکر می کنم ارائه مانیفست جامع الزامی باشد. در هر صورت شعر تحت عنوان شعر کوتاه منتشر شده است منتها از انجا که در قالب های ادبی شعر کوتاه را نیافتم سپید را انتخاب کردم. اما صحبت استاد ارجمندم کاملا صحیح است می توان این شعر را در زمره افراغ اندیشه نیز بازشناخت.

    متشکرم از دقت نظر و حضور ارجمندتان خندانک
    قلمتان سبز و دلتان دریایی خندانک
    ارسال پاسخ
    زلیخا رامیار،امید سحر
    سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۲
    درود استاد خندانک
    پایدار باشید به مهر مهربان خندانک
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۱۹
    درودها بر شما فرهیخته ادیب و ارجمند خندانک
    دلتان آسمانی خندانک
    ارسال پاسخ
    فریال امینا
    دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
    کوتاه و مفید 🌹🌹🌹
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ۲۱:۳۲
    متشکرم خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۰۵
    خندانک خندانک خندانک
    درود بر شما
    کوتاه و زیبا
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳
    درودهای بیکران بانوی فرهیخته و ادیب خندانک
    متشکرم خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0