سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        نخاله‌کوب

        شعری از

        علی احمدی( امین)

        از دفتر سایه‌روشن نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۰۷ شماره ثبت ۱۱۴۹۲۲
          بازدید : ۱۴۸۱   |    نظرات : ۱۱۶

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر علی احمدی( امین)

        سطل اداری
        سفسطه‌های ماهانه‌اش را
        روی خطوط یائسه
        پهن می‌کند
        امان از بی‌شعری!
         
        چاره‌ای نیست
        از دماغ فرمالیته‌‌‌‌ی افکارم
        می‌افتم و
        واژه‌وار
        در پوست خودکار
        می‌‌گنجم
        به امید اینکه کسی
        برای چند لحظه
        پی ببرد
        در برابر توده‌ی دشت و دمن
        درختک و درخچه‌
        نهایتا
        اکسیژن را
        سانسور کنند
        آیندگان
        در هر صورت
        از درز ریشه‌ها
        جوانه می‌زنند و
        شاعرک‌های خواب‌آلود
        باور می‌کنند
        سطل‌های هرزه
        اگر ناخن خشک
        تناول کنند
        لااقل حقیقت محض
        پس می‌دهند...
        ۲۰
        اشتراک گذاری این شعر
        ۵۸ شاعر این شعر را خوانده اند

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        قربانعلی فتحی (تختی)

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        علی احمدی( امین)

        ،

        مسیح علیپور

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        عبدالامیر الهی(مسکین)

        ،

        مهرداد عزیزیان

        ،

        رویا ادیب (نازبانو)

        ،

        محمد علی سلیمانی مقدم

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        راحیل م

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        منوچهربابایی

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        فروغ فرشیدفر

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        ابراهیم ساجدی

        ،

        پژمان بدری

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        سید محمدرضا لاهیجی

        ،

        جاویدان (جاوید)

        ،

        سیدیحیی حسینی

        ،

        مهرداد عمران

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        مرضیه قنواتی نژاد

        ،

        رضا رضوی تخلص (دود)

        ،

        محمد حسنی

        ،

        سید امیر نجفی

        ،

        هواجان جاویدان

        ،

        حسن گائینی (رزاس)

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        رقیه یاوری زاده(ازل)

        ،

        سید علی کهنگی (واسع)

        ،

        رضا سعادت نژاد

        ،

        محمد فاضلی نژاد

        ،

        امید کیانی (امید)

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        ژکا گرجاسی

        ،

        زهره دهقانی ( شادی)

        ،

        افسانه پنام تخلص مولد

        ،

        علی فداکار(ایهام)

        ،

        ساسان مردوخی

        ،

        سیده نسترن طالب زاده

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۳۹
        سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم

        شعری پیش رو داریم از آقای علی احمدی که چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.

        سابقه ی شاعریت شاعر برایم محرز است و می دانم که شاعر از استعداد فوق العاده ای در جفت و جور کردن
        کلمات و ساختن تصاویر دارد لذا کمی سختگیرانه تر
        در باب این شعر سخن خواهم گفت

        🚩 لزوم تربیت ناخودآگاه شاعر

        آنچه که در کلید خوردن یک اثر ادبی موثر است و حتما و قطعا باید مورد استفاده قرار گیرد به کارگیری بسیاری از نکات مانند ( صور خیال، لحن و موسیقی و ریتم، فرم و ساختار) به صورت توأمان میباشد و اگر یکی از این مولفه ها نباشد و یا کم رنگ گردد اثر ادبی لنگ میزند

        اثر جناب احمدی لایه مند است کد دارد و خوشبختانه در خیلی جاها الگوریتم کشف این کد ها را هم در همین لایه ها ابراز داشته و هرکس با هر دیدگاهی می‌تواند از اندیشه ی شاعر بنوشد.

        سطل اداری
        سفسطه‌های ماهانه‌اش را
        روی خطوط یائسه
        پهن می‌کند
        امان از بی‌شعری!


        🔷 به لحاظ نگارشی
        (اش) در ماهانه حشو است چرا که وقتی برای سطل بستر ملکی آورده میشود و عنوان می‌گردد سطل اداری
        دیگر نیاز به ضمیر مالکیت برای ماهانه نبود چرا که از فحوای کلام مشخص است ماهیانه مربوط به سفسطه های داخل سطل است.

        🚩( خطوط یائسه) 
        به زعم من بهترین ترکیب است برای نشان دادن حال و روز یک خط و این صفت گرچه در کلام شاعران دیگر هم آمده ولی جناب احمدی هم درست و هم هوشمندانه
        آن را به کار برده است.


        ز ابر یائسه جای سوال باران نیست

        در او ببین و بدان راز خشکسالی را

        استاد حسین منزوی



        🚩( امان از بی شعری)  گرچه شاعر نمکی ریخته بر شعرش با این عبارت اما نمکدان از دستش سُر خورده و شعرش را در ابتدا شور کرده است نیازی به این عبارت نبود و تاثیری در فرم و ساختار شعر ندارد جز اینکه بر آمار و تعداد حشوهای خود می افزاید

        🚩با عنایت بر اینکه در ادامه ی ‌شعر سخن از سانسور و....
        آمده، آوردن کلمه ی اداری شگرد شاعر است و یکی از نقاط قوت شعر.
        میتوانم بگویم این کلمه آنونس شعر است و در فهم الگوی کشف کدهای شاعر بسیار موثر است

        🚩 نمای دید پرنده

        در سینما و صنعت فیلم برداری نمای گرفته شده توسط دوربین هنگامی که مانند پرنده زاویه دید از بالا به پایین باشد را نمای دید پرنده گویند شاعر از این تکنیک در شعر خود در اول کار با آوردن چند سطر استفاده کرده و ادامه ی شعر را منوط به درک این بند نموده است.



        چاره‌ای نیست
        از دماغ فرمالیته‌‌‌‌ی افکارم
        می‌افتم و
        واژه‌وار
        در پوست خودکار
        می‌‌گنجم
        به امید اینکه کسی
        برای چند لحظه
        پی ببرد

        🚩 در وهله ی اول برای چندمین بار برای دوستان سپید نویس عرض کنم که بی خودی سطور را تقطیع نکنند
        مگر برای هر سطر اضافه امتیاز میدهند که تعداد سطور را افزایش می‌دهید
        مثلا همین بند جناب احمدی را در نظر بگیرید

        می توانستند چندین سطر را در هم ادغام کنند و نیازی به قطعه قطعه کردن اضافه تر نبود.

        متاسفانه برخی از افراد،متنی می نویسند  و ناخودآگاه به جای ویرگول یا نقطه به سطر بعد می‌روند و نوشته ی خود را کامل میکنند و یا برخی دیگر بدون در نظر گرفتن عناصر شعری و شعریت در اثر،بدون هیچ کوششی نوشته ایی با تقطیع می نویسند و آن را شعر می خوانند.

        🚩 در این بند
        باز کلمه ی فرمالیته حشو است چرا که اگر شاعر بگوید
        از(دماغ افکارم) قطعا بهتر است و اختلاط دو کلمه ی عینی و انتزاعی کافی است و مخاطب خودش در ناخودآگاه خود به فرمالیته بودن دماغی که برای افکار متصور شده پی خواهد برد.

        🔷 پوست خودکار

        گنجانده شدن در پوست خودکار نمی‌تواند تصویر درستی به ما ارائه کند چرا که پوست خودکار همان لایه ی بیرونی و قاب خودکار است چرا باید واژه وار در قاب خودکار قرار بگیرد درست است که تلمیح و تمثیلی است از ضرب المثل در پوست خود نگنجیدن اما در عمق نوشتاری شعر ناجور است و نچسب.
        نوشتار از مغز خودکار منتشر میشود نه از پوست خودکار و این مغز است که مینویسد نه پوست و خودکار بدون پوست هم قابلیت نوشتن را دارد

        🚩 تعویق معنا

        مقوله ای که در برخی بندهای جناب احمدی به چشم می‌خورد تعویق معنا است.
        برای گذراندن زبان از سطح عادی (یعنی سطح خبری شعر ) و رساندنش به مرتبه ی  دیگر که مخیل شاعرانه است از تکنیکی به اسم تعویق معنا استفاده میشود که گاهی این تکنیک مانند شمشیر دولبه ممکن است یا به بهتر شدن شعر کمک کند و یا شعر را سلاخی نماید

        برای مثال



        شاعرک‌های خواب‌آلود
        باور می‌کنند
        سطل‌های هرزه
        اگر ناخن خشک
        تناول کنند
        لااقل حقیقت محض
        پس می‌دهند...

        گرچه خوردن ناخن خشک توسط سطل ها، منظر های مختلفی را تداعی میکند مثل شکنجه، مثل استرس، مثل شکنجه گر، سازمان های امنیتی و قص علی هذا
        اما شاید این تعویق  معنا گاهی به مذاق مخاطب خوش نیاد و حتی سطحی از آن عبور کند.
        شاعر علاوه بر لایه مند کردن سطور حتما باید نشانه ها و به اصطلاح تابلو های راهنما را هم در وسط شعرش بکارد تا شعر به سمت دادائیسم و چیستان  سوق پیدا نکند.

        🚩 عدم توجه به زبان شعر

        نمی‌شود با زبان دیروز و معیارهای شعر کلاسیک شعر گفت و ادعای شعر سپید و نیمایی داشت، یا با فاصله‌گیری از زبان امروز و دوری از جزیی‌نگری و با کلی‌گویی، حرف‌های نثرگونه زد و آن‌ها را شعرهای سپید دانست و این اشل کلی است در اشعار سپید برای حفظ
        سلامت زبان
        در اثنای شعری که جناب احمدی سروده و از المان های نو و مدرن استفاده کرده کلماتی مانند دشت و دمن
        همان مین های خطرناکی است که شاعر ناخواسته بر روی آنها پا گذاشته است.
        درختک و درختچه کلماتی که یکی هستند و یکی از آنها اضافه است و احتمالا از سهو، املای آن هم درخچه نوشته شده است

        در پایان باز متذکر می شوم که به دلیل قاعده ی

        «حسنات الابرار سيئات المقربين»

        کمی بیشتر مته روی خشاش گذاشتم تا این شاعر با استعداد به آن قله های رفیع دست یازد

        در کل شعری بود زیبا و پر از تصاویر بکر و عالی با مضمون قوی و کمی در اجرا ضعیف که ان شاء الله
        با مطالعه ی بیشتر و اندوختن تجارب نوشتاری
        این خرده کاریها هم مرتفع می‌گردد

        یا علی مدد

        سید هادی محمدی

        خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۸
        سلام و عرض ادب استاد عزیزم
        خدا میداند چقدر مدیون شما هستم
        نقدتان خیلی کمکم کرد که ضعف‌هایم را تشخیص دهم
        خدا قوت! ممنون ممنون و ممنون
        اجرتان با صاحب قلم
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        تکتم حسین زاده
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۳
        درود استاد محمدی خندانک خندانک پنجره سبز مفید و ارزشمندی بود
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴
        درودها استاد گرامی خندانک
        سپاس از نقد ارزشمندتون خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰
        سلامممم برادر استادم خندانک
        چقدر عالی بود برای من خندانک انصافا کلاس درس بی‌نظیری بود خندانک خندانک
        سپاسگزارم از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۵۱
        ممنون حاج هادی خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰
        خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰
        خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۱
        خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۱
        خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۲
        خندانک
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۴
        سلام به همگی
        و علی جان احمدی خندانک

        سطل اداری
        سفسطه‌های ماهانه‌ام را
        روی خطوط یائسه
        پهن می‌کند
        امان از بی‌شعری!

        قبل از اینکه وارد نقد شعر بشوم باید یادآوری کنم که تاحدودی با نظر آقا مهرداد عزیزیان موافقم. درسته که دنیای واژه‌ها حد و مرزی ندارد و نباید کلمات را به بند کشید اما یک شاعر مرد بهترست کلماتی را برگزیند که از ذهنیتی مردانه‌ بیرون می‌آید. البته گاه در یک اثر این جنس از کلمات به‌منظور تکنیک پلی‌فونی وارد متن می‌شود و راوی همزمان (در فضای تاهل) از زبان یک زن و مرد سخن میگوید که در این‌صورت قصه فرق میکند. حال اگر در این سپید توجیه دیگری دارد باید بگویم که در اجرا چندان موفق نیست و حق مطلب را ادا نمیکند.

        از آنجایی که کلمات یا عناصر سازنده نباید بی‌منطق وارد شعر شوند و اگر واژه‌ی خاصی یا نشانه‌ای در صحنه وجود دارد بهترست نقش‌آفرینی کند، فکر میکنم لابد شاعر منظور خاصی دارد که از سطل اداری استفاده کرده است. بنابراین ذهن تفسیرگر من به شیک بودن واژه‌ها توجهی نمیکند و سعی دارد ارتباط و اتصال اجزای شعر را پیدا کند. پس میتوان گفت سطل اداری نشانگر فردی‌ست که در اداره کار میکند.
        اما اگر شاعر فکر میکند شیک است که بگوید اداره، شیک است که بگوید سفسطه، شیک است که بگوید یائسه و... باید بگویم خیر اینگونه نیست و از منطق شاعرانه فاصله گرفته است. مثلا؛ چرا سطل اداری؟ چرا سطل خانگی نه! به دوست جوانم توصیه میکنم که حواسش به بیراهه‌ها و آفت‌های شعری باشد و در این مورد خاص شاعر یا شعری را الگو قرار ندهد.
        نقش لغت سفسطه در اینجا توجیه دارد اما منطق (متدولوژی) نه! «سفسطه یا قضیه وهمیه؛ قضیه‌ای که در واقع کاذب و نادرست است اما وهم انسان به آن حکم می‌کند و بر آن صحه می‌گذارد و غرض از آن به غلط انداختن طرف مقابل یا اسکات اوست.»
        و امان از بی‌شعری؛ یکی از مهمترین مصائب شاعران جوان، اشتهای زیاد آنان در نوشتن است و اغلب از خود گلایه‌مندند که چرا چشمه‌ی شعرشان خشکیده و نمی‌توانند آن‌چه را که در ذهن دارند بر کاغذ بیاورند یا چرا دچار رکود نوشتاری شده‌اند. باید به دوستان این نکته را یادآور شوم که لازم نیست حتما هر روز، هر هفته یا هر ماه بنویسند، گاه مطالعه‌ی عمیق و اندیشیدن و تمرین کردن از سرودن شعر به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر است. پس هیچ ایرادی ندارد که یک شاعر ماه‌ها چیزی ننویسد.

        چاره‌ای نیست
        از دماغ فرمالیته‌‌‌‌ی افکارم
        می‌افتم و
        واژه‌وار
        در پوست خودکار
        می‌‌گنجم

        شاعر می‌گوید؛ می‌خواهم بنویسم اما از چه بنویسم و چگونه ایده‌های ذهنی‌ام را اجرا کنم که گرفتار سانسور نشود! پس به ناچار با خودسانسوری و ظاهرسازی (کنایه از دماغ فیل افتادن) ذهنش را به دست قلم میسپارد و از سطح افکاری که دلخواهش نیست سعی می‌کند محتوایی را بیرون بکشد تا آفرینه‌ای را بسازد. اما آیا آفرینه از صافی تخیلِ تازه عبور کرده است تا وارد سرزمین کشف و شهود بشود و به مقام خلق شعر برسد؟ تاحدودی خیر و تاحدودی بله! باید دید که آفرینشگر (خالق) در کمیت و کیفیت تا چه اندازه توانسته است که آفرینه را به خلق اثر ادبی ارتقا دهد. ورنه، هر آفرینه لزوما به اثر تبدیل نمی‌شود.
        برای رسیدن به این مهم؛ مطالعات همه‌جانبه در زمینه‌های ادبی، تاریخی، فلسفی، و بهره‌بری کارآمد از آفرینه‌ها در رشته‌های متنوع و ارتقای سطح زیباشناسانه آنها به سطح ادبی (شعری) و هنری نیاز است.

        به امید اینکه کسی
        برای چند لحظه
        پی ببرد
        در برابر توده‌ی دشت و دمن
        درختک و درخچه‌
        نهایتا
        اکسیژن را
        سانسور کنند

        معتقدم یک شاعر خوب نباید فقط از دغدغه‌های زندگی شخصی‌ و مشغله‌های ذهنی خود بنویسد. شعر خوب شعری‌ست که دغدغه و حرف برای گفتن داشته باشد و جهان‌بینی فرد را تحت‌الشعاع قرار بدهد.
        توصیه می‌کنم در کنار رسیدن به ظاهر و ساختار شعر، درباره‌ی ارزشِ چیزی که قصد گفتنش را دارید هم کمی تأمل کنید. شاعران امروز بار بسیار سنگین‌تری نسبت به شاعران مثلا پنج قرن پیش بر دوش دارند، چرا که پیش از ما به‌مدت پانصد سال، هزاران شاعر با موضوعات مختلف طبع‌آزمایی کردند و بی‌شمار ایده و مضمون آفریدند.

        آیندگان
        در هر صورت
        از درز ریشه‌ها
        جوانه می‌زنند و
        شاعرک‌های خواب‌آلود
        باور می‌کنند
        سطل‌های هرزه
        اگر ناخن خشک
        تناول کنند
        لااقل حقیقت محض
        پس می‌دهند...

        آری، نسل کنشگر امروز و این آینده‌سازان فردا از هر طریقی که شده ریشه می‌زنند، سبز میشوند، و بدون شک تبدیل به درختی تنومند خواهند شد... به هرحال با رویش ناگزیر جوانه‌‌ها نمیشود کاری کرد!
        میتوان گفت شاعر در نشان دادنِ راه تنگ تنفس و فضای خفقان موجود که از پس آن فوج فوج خلاقیت بیرون می‌آید و باعث آشفتگی خوابِ مدهوشان می‌شود، موفق عمل کرده است. در واقع نقطه‌ی اوج شعر همینجاست که باعث شده وزن محتوایی در چند سطر (به‌ویژه از میانه تا پایان خوب شعر) بالا برود و از وزن فرمی آن سنگینتر باشد.

        و اما در آخر:
        آشنایی با مکاتب مختلف ادبی و هنری، شناخت تمدن‌های بشری و سیر تطور تاریخ، صرف تمامیت فراغت، گذشتن از لذت‌های عادی، مطالعه‌ی متمرکز متون ادبی و رنج‌های بسیاری که در کفه نگاه معمول جز جنون نامش را چیز دیگری نمی‌توان گذاشت، همه و همه مهریه‌ای‌ست که این معشوقه‌ی تمامیت‌خواهِ شعر از تو می‌ستاند. بنابراین یک شاعر بزرگ (به معنای کلمه) برای ماندگاری راهی به‌جز جنون شعر ندارد.

        با آرزوی موفقیت برای علی عزیز جوان با استعداد و سایر دوستان🌿

        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۲
        درودها استاد بزرگوارم خندانک خندانک
        نقد پرمحتوا و ارزشمندی بود و همواره از آموزش‌های نابتون می‌آموزم 🙏 خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        تکتم حسین زاده
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴
        دروداستاد علامیان
        بسیار عالی بود خندانک نکات و مطالب مفیدی فرمودید
        سپاس از اشتراک دانسته های ارزشمندتان⚘
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۲۰
        سلام خواهر مهربانم🙏 مثل همیشه محبت دارید
        سپاس از ابراز لطفتان خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۲
        سلام استاد صبور خندانک
        خیلی چیزها یاد گرفتم خندانک خندانک
        چقدر امروز هر سه نقد پربار بودند خندانک خندانک
        عالی بود عالی خندانک خندانک
        سپاسگزارم از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۲۱
        سلام و دوصد درود شاهزاده خانوم مهربان خندانک خواهش میکنم
        اره امروز روز شلوغی بود و چقدر نقد نوشته شد، دست دوستان عزیز درد نکنه همگی زحمت کشیدند
        خب پس خداروشکر که مفید بوده، حداقل اینجوری خستگیمون در میره
        بسیار ممنونم از ابراز محبت شما🙏
        سلامت و سرفراز باشید خندانک
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۵۳
        سلام امیر الدوله
        مچکراتم داداش خندانک خندانک خندانک


        ارسال پاسخ
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۵۹
        خوب امیر الدوله بنظرم
        سطل اداری
        ماهانه
        یائسه
        تقابل و تضاد خوبی باهام برقرار کردند

        اداره که ما همگی منتظر سربرجیم و حقوق ماهانه

        دوباره ماهانه عادت و پریود
        در تضاد با یائسگی

        بیشتر از اینم توضیح نمیدم
        پلیس فتا میگیرم بجرم نکات مثبت ۱۸ خندانک

        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
        سپاس بانو حسین زاده گرامی🙏
        محبت دارید خندانک خواهش میکنم
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴
        درود جناب احمدی

        سپید زیبایی بود

        خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵
        درود جناب خوشروی عزیز
        لطف دارید
        مهرتان مانا🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۰
        درودهااااا بر گُوی باهوش.. خوشتیپ و معلم در آیندمان..😎
        حالا خوبه کفگیرت ته دیگ خورده بود این شاهکارو تحویل دادی.. نخورده بود چه آفرینشی داشتی..؟ خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خیلی عالی و عمیق و پرمعنا و جذاب و................ خندانک
        بسیار سپیدار در خور تحسینی بود.. از این یکی سپید خیلی خوشم اومد.. آفرین پسر خندانک خندانک
        منتظر گشوده‌شدن پنجره‌های سبز دلگشا می‌مانیم..😎
        در پناه خدای مهربان سلامت و ثروتمند باشی.. خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۳
        درودهااااا بر ددی مهربان.. باصفا و پرنسس‌مان😊
        خدارو شکر که راضی بودید
        انشاءالله که اساتید صبر پیشه می‌کنن
        دیگ‌تون همیشه روی آتیش🌹 خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        دیگچه شما هم همیشه روی اجاق گاز خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱
        مدمونوم 😊
        بختیاری عرض کردم ببینم متوجه میشین😁
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۹
        واقعنی بختیاری بود..؟🤔
        فک کردم به زبون کوچولویی نوشتی.. خندانک
        چه باحال خندانک
        مهرداد عزیزیان
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
        درود بزرگوار
        زیبا بود 🌺🌺🌺
        استفاده از المان‌های زنانه در زبان شاعر مرد و بالعکس را نمی‌پسندم و آنرا مخل هویت شعر میدانم، منتها جدیدا زیاد با ان برخورد میکنم.
        بر فرض اگر اثر شما بدون نام منتشر شود احتمالا ۹۰ درصد خوانندگان رای می‌دهند که خالقش زن است.
        دلیل این علاقه را در قلم دوستان درک نمیکنم منتها احتمالا توجیهی دارد که بنده از ان بی‌خبرم.
        جدای از این مساله اثر زیبا و جانداری بود
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۶
        درود بزرگوار
        جالب و زیبا بود
        خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۱
        با عرض سلام و ادب و احترام خدمت جناب علی احمدی، ادیب گران‌مهر خندانک خندانک
        و درود بر بزرگواران شعر ناب خندانک خندانک


        در ابتدا از اینکه اثر زیباتون رو با دوستان ناب به اشتراک گذاشتید، سپاسگزارم خندانک خندانک
        و سپس
        قصد نقد ندارم هر آن‌چه لازم بود استادهای بزرگوارم زحمت کشیده و عنوان فرمودند خندانک خودتون هم که ماشاالله استاد بنده هستید. 🙏😊

        فقط از آن‌جایی که مهم‌ترین اصل تقطیع و برش‌های درون سطری در شعر معاصر، دیداری کردن تصاویر شعری‌ست، هم رعایت نکردن آن باعث دشواری خوانش شعر می‌شود و...
        جسارتا خواستم پیرو نقدها و جهت رفع ایراد در تقطیع و برش‌های درون سطری، مقاله‌ای از «دکتر فروغ صهبا» رو خدمت شما و دیگر دوستان ادیبم معرفی کنم، مطالعه‌اش برام مفید بوده، چون خودم این مشکل رو داشتم و البته که کامل مرتفع نشده اما در صدد رفع این مورد برآمدم. از این رو گفتم شاید برای دوستان والاقدرم هم مفید واقع شود؛ بالاخره مطالعه‌اش ضرری ندارد...


        ♦️ برش‌های درون مصراعی یا سطری در شعر معاصر از دکتر فروغ صهبا


        💎 چکیده: 

        برش‌های درون مصراعی که به لحاظ شکل نوشتاری، برش یا تقطيع پلکانی و عمودی نیز نامیده می شود، عبارت از برش زدن در مصراع‌های شعر و ایجاد وقفه‌های زیباشناختی از طریق تقسيم هر مصراع به دو یا چند بخش و نوشتن آن پاره‌ها به صورت عمودی یا پلکانی است.

        برش‌های درون مصراعی پدیده تازه‌ای در شعر معاصر است که مایاکوفسکی (۱۸۹۳- ۱۹۳۰) شاعر معاصر روس بنیانگذاری کرد و پس از اینکه برخی از شعرای فارسی زبان به صورت تفننی از آن تقلید کردند، شاملو از حدود سال ۱۳۲۸ به بعد به صورت گسترده، آن را به عنوان یک تمهيد القاگر وارد شعر فارسی کرد.
        این تمهید بنابر اهداف خاصی از قبیل برجسته‌سازی و تأکید بر مقوله‌های خاص یا دیداری کردن تصاویر در مصراع‌های شعر رخ می دهد.
        تعيين جایگاه برش در مصراع‌ها یا سطرهای شعر از جهت القای پیام بسیار حائز اهمیت است. گرچه قوانین ویژه‌ای برای این کار وجود ندارد با جستجو در اشعار شاعرانی که از این تمهید بهره برده‌اند می‌توان تا حدودی این جایگاه را استنباط و مشخص کرد، در مقاله حاضر سعی بر این است که پس از توضیح مختصری درباره‌ی پیشینه‌ی برش‌های درون مصراعی، با توجه به نمونه‌های موجود در اشعار معاصر مشخص می‌شود این‌گونه برش‌ها در چه مواضعی از مصراع‌ها یا سطرهای شعر رخ می‌دهد.
        نتیجه‌ی کار گویای آن است که برش‌های درون مصراعی را در سه گروه می‌توان جای داد:

        ۱- برش بین اجزا و واحدهای تصویری برای دیداری کردن تصویرهای شاعرانه

        ۲- برش بین اجزا و واحدهای زبانی به منظور تکیه و تأکید بر آن‌ها

        ۳- برش بین اجزا و واحدهای موسیقایی برای برجسته‌سازی هماهنگی‌های آوایی...

        .
        .
        .


        📚 منبع: برش‌های درون مصراعی در شعر معاصر
        ✍ دکتر فروغ صهبا



        با آرزوی توفیق روزافزون برای ادیب فهیم و مهربان شعر ناب 🙏 خندانک خندانک خندانک

        مانا باشید به شعر خندانک
        تکتم حسین زاده
        تکتم حسین زاده
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۵
        درودها بانو عباسیِ عزیز
        عالی بود بانو جان خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۶
        سلام و درود استاد بزرگوارم
        خیلی ممنونم بابت پیشنهاد خوب شما و تذکری که داشتید
        خیلی کمک حالم شد
        سپاسگزارم🌹
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۸
        درود بر خواهر ارجمندم بانو آرزو عباسی
        خوشحالم که اولین نقدتان را میخوانم
        نکات خوبی را گفتید، این مطالب در آینده حتما به‌کار شاعر جوان خواهد آمد
        موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۱
        درودها تکتم بانوی مهربانم خندانک خندانک
        عزیزید و بزرگوار خندانک خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۲
        درودها جناب احمدی عزیز خندانک
        بزرگوارید 🙏 خندانک
        سپاس از مهر شما خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۵
        درودهای بی‌کران برادر ادیب و والاقدرم امیرحسین عزیز خندانک خندانک
        بزرگوارید مهربان استادم خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۵
        سلام استادبانوی سپیدسرا خندانک
        چه پنجره سبز دلگشایی بود خندانک خندانک
        برای من که خیلی خوب بود خندانک خندانک
        عالی عالی خندانک
        سپاسگزارم از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۷
        سلام بر شاهزاده بانوی همیشه مهربان خندانک خندانک
        عزیزید و بزرگوار خندانک خندانک
        سپاسگزارم از مهر شما دوست خوبم خندانک خندانک خندانک
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۵۴
        بانو آرزو دست خوش خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۳۷
        درودها جناب بدری عزیز خندانک
        بسیار بزرگوارید ارباب خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۳۱
        درود بر خانم عباسی گرانقدر
        استفاده بردم از این پنجره سبز آموزنده خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱
        درودها استاد گرامی ‌‌‌ام خندانک
        بزرگوارید 🙏 سپاسگزارم از بذل توجه شما خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۱۸
        سلام و عرض ادب آقای احمدی عزیز و بزرگوار
        زیبا سرودید و ژرف. ژرفایی که لنگر اندیشه را وادار به افتادن می کند. خندانک

        مؤید باشید. خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۲۰
        سلام و درود جناب احسانی‌فر عزیز
        خیلی خوشحال شدم که شعرم را خواندید
        تقدیم صفای حضورتان🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۰
        درود بر امین عزیزم خندانک
        زیبا، لایه لایه و تامل برانگیز خندانک
        و خدا رو شکر بعد از مدت ها، چشمه شعرتان جاری شد. خندانک
        امیدوارم در صحبت های دوستان، پنجره هایی باز بشه به فلسفه این شعر
        پاینده و بالنده بمانید جوان آتیه دار جستجوگر خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۲۹
        درود بر استاد رضایی نازنین🌹
        زیبا نگاهید بزرگوار
        خب استاد افتتاحش با شما دیگه🙃
        بنده متاسفانه عادت دارم افراد عالم‌تر از خودم رو اذیت کنم :)
        سرزنده باشید🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۵
        درودها جناب امین خندانک
        افرین خندانک
        سپید زیبا و بامعنایی خلق کردی خندانک
        این سروده نشان از هوش و استعداد شما در نوشتن دارد
        و چه خوب که دست به قلم شدید

        سطل‌های هرزه
        اگر ناخن خشک
        تناول کنند
        لااقل حقیقت محض
        پس می‌دهند...
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
        عرض ادب مهربانو حسین‌زاده
        ممنونم از حضور گرم شما مهربان
        خیلی خوشحالم که با سپید دیگری در خدمت دوستان هستم
        تقدیمتان🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۲
        درود برشما

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳
        درود استاد فتحی عزیز
        قدم‌ رنجه کردید بزرگوار
        شاد باشید
        🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۵۹
        درود بر شما جناب احمدی گرامی خندانک
        بسیار زیبا سروده اید خندانک خندانک خندانک
        سلامت باشید و پایدار خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۴
        سلام‌ها جناب شفیعی حکیم
        زیبا نگریستید
        برقرار باشید و بر مدار🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۲۵
        درود بر شما آقای احمدی گرامی
        بسیار عالی ست
        به امید رویش گل های آگاهی و بیداری
        موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۴۷
        عرض ادب بانو کاسیانی بزرگوار
        نظر مهر شماست
        به امید روزهای بهتر
        برقرار باشید و بر مدار🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        عبدالامیر الهی(مسکین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰
        درود و عرض ادب خدمت شما جناب احمدی عزیز
        بسیار عالی و ارزشمند
        بهره مند شدم از قلم و اندیشه نابتان
        پاینده و تابنده باشید به مهر یزدان پاک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۷
        عرض ادب جناب مسکین
        قدم رنجه کردید گرانقدر
        تنور دلتان گرم🌹 (جدیدا سلامتی دوستان با پخت و پز سنجیده می‌شود😄)
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۲
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک

        سلامتی با پخت و پز🤭 خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۸
        😄🌹
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۳۸
        سلام و درودها آقا علی گل
        زیبا بود و قابل تأمل و
        اندکی پوست کنده تر از شعرهای دیگرت
        درود بر شما نازنین
        خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۹
        سلام و درود جناب کریمی دوست‌داشتنی
        ممنونم از حضور گرم شما
        امیدوارم پسند شده باشد
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۹
        افرین
        با نقد استادمان خواندم
        شعرتان خیلی خیلی زیبا بود
        یادم میاید دوستی اینجا بود که تقریبا اینگونه شعر میگفت
        افرین بر شما
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۲
        عرض ادب جناب شفیعی
        استاد محمدی منت گذاشتند و نقد کردند
        خوشحالم که از شعرم راضی بودید
        برقرار باشید و بر مدار
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مسیح علیپور
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۳۳
        سلام و عرض ادب
        لذت بخش بود خواندن چنین نگاره های در خور تفلسف خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۷
        درود بزرگوار
        سپاسگزارم
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم ساجدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۱۳
        سلام ودرودی بیکران شاعر ارجمند
        بدیع وزیبا
        قلمتان سبز ومانا... خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۱۳
        درود بزرگوار
        خوش آمدید
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        پژمان بدری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۲:۰۷
        سلام علی جان

        گفتنی هارو دوستان برات گفتن اما سخت گیرانه تر از همیشه...

        اگر دروغ نگم بهت این تنها شعری بود که ازت خوندم و از لحاظ سواد شعری من نمره ی قبولی و گرفت

        بی تعارف همین کارت از شصت هفتاد درصد اشعار منتشر شده یه سر و گردن بالاتره
        همه ی ایناییم که گفتم نظر شخصیه نه به عنوان نقد

        چاکریم خندانک
        توپ پلاستیکیتیم خندانک

        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۱۸
        سلام داداش پژمان
        لطف داری بزرگوار
        ممنونم از حضور گرمت
        مخلصم🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۰
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فروغ فرشیدفر
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۲:۲۷
        درود بر جناب احمدی گرامی 🌹
        سپید بسیار زیبایی ازقلم نابتون خوندم.
        عمیق و پراز حرف و لایه لایه..‌

        " به امید اینکه کسی
        برای چند لحظه
        پی ببرد
        در برابر توده‌ی دشت و دمن
        درختک و درخچه‌
        نهایتا
        اکسیژن را
        سانسور کنند...." 👌

        امیدوارم که پی ببرند آیندگان به سانسور زندگی در زمانه ی ما

        احتمالا" خودم هم به خاطراین اظهارنظر مورد نقد قرار می گیرم ، ولی نقدها به نظر من هم خیلی سختگیرانه بود. 🙈 حقیقتش اینه که اگرتوسایتی نقد انجام میشه ، باید همه ی شعرها در یک ترازو وبا یک دقت نقد بشن وگرنه عدالت زیرسوال میره.

        روزگارتون پر رونق.
        🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۸
        سلام و درود بر شما بانو فرشیدفر

        با اجازه از محضر صاحب صفحه مطلبی را در خصوص فرمایش شما در خصوص نقد ها عرض کنم

        🔷 هیچ گاه عدالت برابر با مساوات نیست
        عدالت هرچیزی را سر جای خودش قرار دادن است
        چه بسا که گاهی تقسیم مساوی و دیدگاه مساوات گرایانه عین بی عدالتی است

        🔷 سطح سواد نوشتاری دوستان یکی نیست
        برخی ها در طبقات بالاتر شاعری و برخی نیز در
        قسمت های پایین قرار دارند
        چطور میشود برای کسی که هنوز در مراحل ابتدایی
        سرایش قرار دارد نقد تند و تیز نوشت
        گاهی نقدهای تند در برخی افراد نتیجه ی عکس می‌دهد بنده خودم چه در سر کلاس چه هر محفلی باشد از سختگیر ها هستم اما نه برای همه

        🔷 به زعم من همه ی دوستان ظرفیت نقد های تند و تیز را ندارند
        ساعت ها برای یک نقد وقت صرف میشود
        در نهایت برخی از دوستان به هر علتی
        از روی ناچاری کل ‌شعر را حذف می‌کنند
        پس برخی از عزیزان حتی با فعال بودن تیک نقدشان
        راضی به نقد تند نیستند
        🔷 و در آخر اینکه منتقد علاوه بر اینکه سواد
        ادبی باید داشته باشد روانشناس خوبی هم باشد
        تا مطلبی را که به طرف مقابل ارائه میدهد
        موثر افتد وگرنه نقد به درد نمی‌خورد
        منتقد باید خودش در درجه ی اول حرمت
        شعر و شاعر را نگه داشته و با توجه به روحیات
        شاعر و شناختی که از سابقه ی سرایش و سواد
        او دارد نقد کند وگرنه میشود آنچه که عرض کردم

        یا علی مدد خندانک
        ارسال پاسخ
        فروغ فرشیدفر
        فروغ فرشیدفر
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۲
        درود براستاد محمدی گرامی🌹
        وجود و حضور شما در سایت ، بدون هیچگونه اغراق وتعارف برکتی هست برای من وهمه ی دوستان عضو سایت . همچنین دوستان واستادانِ بسیار قابل احترام ، اخلاق مدار و کارشناسی مثل جناب علامیان و سرکارخانم عباسی که همگی
        به نظر حقیر؛ به حق انتخاب شده اند وباعث افتخار ما هستند.
        موردی که من ذکر کردم به این دلیل بود که برای شعری که انصافا" شعر توانمند وخوبی هم بود ، سه تا پنجره ی نقد بازمیشه و اگر نگم به شدت، ولی تا حد زیادی مورد نقد قرار گرفته و ایراد گرفته میشه. دراین شکی نیست که همیشه هرشعری میتونه خیلی بهتر ازورژن موجود خودش هم بشه، این موضوع حتی به جرات درمورد برخی اشعار شاعران معروف وقدیمی هم صادق هست. درهمین سایت شعرهایی داشتیم که پراز غلط املایی وانشایی و وزنی و....بوده ولی خوب برخورد باهاشون طور دیگه ای بوده .
        نقد شعر، بجزموضوعات اولیه ای مثل وزن و قافیه (درکلاسیک) ؛ دربقیه موار یک موضوع کیفی هست و بعضا" حتی سلیقه هم روش اثر گذارهست.
        با احترام به جناب احمدی ، که درصفحشون صحبت میکنم و بدون انتساب به ایشون، با ذکر اینکه دارم نظر خودمو میگم، میگم ما هممون انسانیم و با گرفتن فید بک های منفی، اون هم درمواردی که مربوط به ساختار استاندارد شعرنباشه ، یه جایی سرخورده میشیم. دست ودلمون به شعر جدید نمیره واینم خوب نیست. این نقطه ی تعادل کجاست واون خط کش نقد تا کجا باید پیش بره، اساتید بهترمیدونن. اینجا همه نوع شاعری از پزشک و مهندس و معلم و شغل ازاد و‌....داریم . اگر هممون دانشجوی ادبیات بودیم ، شاید کمی اوضاع فرق میکرد.
        زیاده گویی کردم. امیدوارم که بزاریدبه حساب یک فید بک ازبک عضو سایت . فقط همین
        پایدارباشید.
        🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۲
        درود بانو فرشیدفر
        اساتید منت گذاشتند و نقد کردند
        رفتار من اشتباه بود... و بخاطر آن شرمنده هستم
        امیدوارم اساتید همچنان من رو قابل بدونن
        🌹🌹
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۱۰
        سلام سید هادی جان محمدی
        نکات خوبی را گفتید
        دقیقا حرف من هم به دوستان منتقد همین است
        اگر یادتان باشد سابق بر این فکر میکنم در خصوص شعر رضا سعادت نژاد و نقدهای بعد از آن همین موضوع را عرض کردم.

        در خیلی از محافل تخصصی (در فضای مجازی) که کارشان صرفا نقد شعر است، شاعر و منتقد اصلا با یکدیگر دیالوگ برقرار نمیکنند و هیچ شناختی از قبل ندارند. اما وقتی یک شاعر خود اصرار به نقد شدن دارد و اثری را برای نقد میفرستد (یعنی شعر مرا نقد کنید، نه خود مرا) طبیعیست باید تمام جوانب را بسنجد.
        بنظر بنده این مشکل منتقد نیست بلکه تاحدودی مشکل شاعر است. در فضای مجازی که این قصه تبدیل به غصه میشود! چراکه گاه هویت‌ها مجهول و دوستان به‌جز اوقاتی در سایت، در فضای حقیقی آمد و گفتی ندارند. پس نمیتوان با تکیه بر علم روانشانسی، گفت این بانو یا آقا، نوجوان یا جوان، و... کیست و چه روحیه‌ای دارد. البته در این سایت دوستان تاحدودی از یکدیگر شناخت دارند... و من بطور کلی عرض میکنم.
        در فضای مجازی منتقد با اثر کار دارد، و اثر را نقد میکند نه شخصیت اثر را.
        اما خارج از فضای مجازی بله موافقم حرفتان درسته و پر بیراه نمیگویید.
        سلامت و موفق باشید خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۰
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۰۶
        سلام بر امیر حسین عزیزم

        قطعا حق با شماست

        من هم همین گونه می اندیشم و اعتقادم بر این است

        فقط چیزی که برام جالبه
        بعضی ها در شعرشون درخواست نقد می‌کنند
        تا نقدشون میکنی شعر رو حذف میکنند

        حالا باید گفت عزیزدل از اول درخواست نقد نده و خیال منتقد رو راحت کن

        حالا از شوخی گذشته
        به زعم من نقد مهمترین بخش شعر و شاعری است
        خیلی از دوستان عنوان کرده اند که اصلا شاعری رو از همین نقدها یاد گرفته اند
        به جرات بگویم سایت شعر ناب از این حیث بی نظیر است و واقعا اساتید محترم و منتقدان گرامی از جان مایه می‌گذارند

        امید که شاهد اتفاقات خوبتر در این سایت
        با کمک همه ی دوستان منجمله تو که رفیق عزیزم هستی باشیم

        خندانک
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۵:۰۱
        درود هادی عزیز
        فکر کنم باید بابت نقد به قول اصفهونی‌ها پول بستونیم😅
        دوستان اگه یه کمی ظرفیت نقدپذیری‌ رو بالا ببرند خوب میشه
        به هرحال منتقد برای نوشتن نقد زحمت میکشه
        دست شما و تمام دوستان درد نکنه🙏 دم همتون گرم
        واقعا همینطوره کاملا باهات موافقم، این سایت سه بر یک از سایت‌های دیگر پیش‌است چراکه مقوله نقد در اینجا ستون دارد و رنگی سبز، یعنی با اهمیت و برجسته است. به امید خدا رفیق جان خندانک
        مسعود آزادبخت
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۰
        سلام و احترام جناب احمدی ادیب
        سروده زیبایی بود
        سبز باشید و ماندگار
        خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۶
        درود جناب آزادبخت
        سپاسگذارم
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۰
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴
        سلام خواهر مهربانم
        خیلی زحمت کشیدید
        تقدیم وجود رنگارنگتان🌹
        مرضیه قنواتی نژاد
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۲۱
        👍👍👏👏👏🍂
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۷
        سلام جناب احمدی
        سروده زیباییست
        پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۳۵
        درود جناب رضوی
        برقرار باشید ⚘
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۷
        سلام جناب احمدی گرامی خندانک
        چند بار خواندم و بسیار زیباست
        نقد اساتید بزرگوار هم جالب و آموزنده بود
        سرافراز باشید خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۳۶
        درود استاد ایوری
        ممنونم از حضور گرم شما
        ⚘⚘
        ارسال پاسخ
        هواجان جاویدان
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۱۷
        درود آقای احمدی گرامی
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۳۶
        درود بزرگوار⚘
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۴۵
        خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۳۶
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷
        سلام و درود به جناب احمدی دوست خوب و عزیزم
        آقا من این شعر شمارو خیلی دوست داشتم ،خیلی
        دم شما گرم ، بسیار زیبا قلم زدی خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۹:۵۶
        درود جناب فاضلی‌نژد دوست مهربانم
        خیلی شرمنده‌ام بابت تاخیر در پاسخگویی
        صفا آوردید
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        محمد فاضلی نژاد
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۲
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        امید کیانی (امید)
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۴۲
        درود بی‌کران خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۱
        ممنونم🌹
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۷:۱۰
        درود بر شما
        پایدار باشید
        خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۵۶
        عرض ادب بانو خدابنده
        ممنونم از حضور شما
        🍁🍁
        ارسال پاسخ
        ژکا گرجاسی
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۵
        سلام دوست عزیز
        شعر زیبات و خوندم و لذت بردم
        بمانی به مهر و بسرایی از شادی ها و عشق
        راستی نمی‌دونستم همکاریم
        I wish you all the best خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ۱۸:۵۶
        سلام ژکا جان عزیزم
        زیبا نگاهی مهربان
        خیلی خوشحال شدم از حضورت🌹
        ! Much obliged for your kind words
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶
        سلام و درود جناب احمدی گرامی
        سپید زیبایی از شما خواندم
        موفق باشید خندانک خندانک
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۸
        عرض ادب بانو مولد
        ممنونم از حضور گرمابخش‌تان
        موید باشید
        ❄❄
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۰۳
        درود برشما
        زیبا بود
        موفق باشید
        🌼🌼🌼
        علی احمدی( امین)
        علی احمدی( امین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۲
        عرض ادب
        زیبا نگاهید بزرگوار
        خوش آمدید
        🌹🌹
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0