سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 دی 1403
  • روز ملي ايمني در برابر زلزله
25 جمادى الثانية 1446
    Wednesday 25 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۵ دی

      جامانده،،،

      شعری از

      رویا ادیب (نازبانو)

      از دفتر نیمای من نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۴ شماره ثبت ۱۱۳۸۱۷
        بازدید : ۵۰۶   |    نظرات : ۵۶

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر رویا ادیب (نازبانو)
      آخرین اشعار ناب رویا ادیب (نازبانو)

      رفتی و من جامانده ام ، اینجا هوا بارانی است
      از بخت نافرجام دل  هر جا رَوم ویرانی است
       
      حتی مجالِ این سخن  را هم گرفتی با جفا
      من"دوستت دارم"ولی حرفم به لب قربانی است
       
      تا آسمان  چشم ها  با تُندر و ابر آشناست
      می بارم از سیلاب خون دریایِ دل طوفانی است
       
      چون مرغکی بی بال و پر سر می‌گذارم هر طرف
      آرام جانم رفتی و  در من کجا سامانی است ؟
       
      من حال یک دیوانه را ،فهمیده ام از حال دل
      تنهاتر از دل  دیده اَم ، در وادی حیرانی است
       
      در کوی ما جز سوزِ دل حرفی نمانده بر زبان
      سرمستی و دلدادگی در محفل رندانی است
       
       حقّا قمار عاشقان  این بازی شرط و یقین 
       چون باختم بازنده را در راه دل تاوانی است
       
      گم می کنم گاهی خدآ را لا به لایِ عشق تو
      پایان عشقی نا بجا، بی دین و بی ایمانی است
       
      آه از سر شوریده ام ،وای از دل درمانده ام
      گشتم اسیرِ  واژه ها ،در من  غزل زندانی است
       
      #نازبانو
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۴
      بانو ادیب گرامی
      درود بزرگوار
      زیبا بود 🌺🌺👏👏
      و ۱ نکته باب یادآوری( که جسارتا بدلیل عمومیت با تیک نقد ارسال میکنم)🙏
      اوزان متحدالارکان ،یعنی اوزانی که با تکرار ۱ رکن شکل میگیرند مثل وزن این غزل
      مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
      این اوزان " دُوری" نیستند، این اوزان صرفا متحدالارکانند.
      بر خلاف اوزان دوری در اوزان متحدالارکان
      ۱. نیازی به گذاشت کاما بین مصرع نیست، چون گاهی شاعر برای تفهیم دُوری بودن وزن ، میانه‌ی مصرع کاما میگذارد ولی اینجا نیاز نیست
      ۲. در اوزان متحدالارکان استفاده از هجای کشیده در میانه‌ی مصرع مجاز نیست
      در کوی ما جز سوزِ آه، حرفی نمانده بر زبان
      اینجا میانه‌ی مصرع از هجای کشیده‌ی " آه" استفاده کرده اید که وزن این مصرع را دچار اشکال کرده
      در اوزان دُوری میتوانید از هجای کشیده در نیم مصرع‌ها  استفاده کنید .
      در تعریف اوزان دوری هنوز اجماع متقن و محکمی وجود ندارد منتها ۲ ویژگی کلی دارند
      ۱. اوزان دوری لزوما متناوب الارکانند، یعنی از تکرار ۲ رکن متفاوت شکل میگیرند. پس اوزان تک رکنی حتما دُوری نیستند
      ۲. یک مکث غیر ارادی و بالقوه مابین مصرع وجود دارد
      نمونه ‌ی پرکاربرد اوزان دوری
      مفتعلن فاعلن، مفتعلن فاعلن
      یا
      مفاعلن فاعلن، مفاعلن فاعلن
      ۳. برخی کارشناسان هم گفته اند تعداد هجاهای اوزان دوری باید فرد باشد( منتها برخی این حکم را رد میکنند) پس فعلا ۲ دلیل اول را برای شناخت اوزان دوری داشته باشید

      و هر وزنی که این ۲ ویژگی را نداشته باشد دوری نیست و نمیشود از هجای کشیده در نیم مصرع استفاده کرد

      از سایر عزیزان و بزرگواران نیز تقاضامندم اگر توضیحات تکمیلی در این زمینه دارند در اختیار شخص بنده و دیگر دوستان بگذارند تا استفاده کنیم🙏🙏

      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۱۶
      سلام استاد عزیزیان بزرگوار و عزیز
      همه ی گفته هاتون رو به دیده ی منت میگذارم و با جان و دل میخونم و سعی میکنم چراغ راهم قرار بدهم که هدفی جز آموختن از محضر استادان کاربلدی چون شما ندارم

      من روزی که وارد این سایت شدم هیچ چیزی از وزن شعر نمیدانستم و بر حسب ریتم و ضربه دست روی میز پیدا میکردم،

      تا حدودی اینجا با لطف و مهربانی اساتید وزن یاد گرفتم
      هنوز در مبحث اوزان دوری مشکل دارم
      سعی می کنم بیشتر مطالعه کنم..
      اگر در مصرع فوق به جای آه از غم یا دل استفاده کنم فکر کنم درست میشه وزن
      در کوی ما جز سوز غم حرفی نمانده بر زبان
      سپاسگزارم از لطف شما خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
      درود بر شما آقای عزیزیان
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۶
      درود مجدد
      بزرگوارید
      بله با آن جایگزینی وزن هم درست میشود🌺🙏
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۶
      درود بانو کاسیانی گرامی🌺🙏
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۷
      درود بر شما جناب عزیزیان بزرگوار خندانک
      استفاده بردیم خندانک
      سپاس از زحمتی که کشیدید خندانک
      در پناه حق خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۶
      درود بانووو ادیب عزیز خندانک
      زیبا و دلنشین خندانک خندانک خندانک
      در پناه نور و عشق الهی باشید خندانک خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۰
      سلام بر تک شاهزاده ی شعر ادب خندانک
      سلامت و خوشبخت باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۱
      سلام بر تک شاهزاده ی شعر ادب خندانک
      سلامت و خوشبخت باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۵
      شعر زیبایی بود بزرگوار .
      لذت بردم موفق باشید نقد جناب عزیزیان هم زیبا بود .

      خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۰
      سلام بر استاد مهربان و خوش اخلاق خندانک خندانک
      ممنون از لطف بی کرانتان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۲۱:۴۵

      سلام و درود بانوی ارجمند

      به سایت شعر ناب خیلی خوش آمدید خندانک


      قلم توانایی دارید غزل آشنا و فهیم اندیش


      سلامت باشید و شاد خندانک خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۲
      سلام و عرض ادب خانوم حسین زاده ی عزیز خندانک
      ممنون از لطف ومهربانی دل و قلمتان خندانک
      به مهر خواندین و زیبا به نگاهتون آمد خندانک
      سلامت باشین و پایدار خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۶:۰۷
      درود ها بر نازبانوی عزیز شعر ناب خندانک
      صبحتون به خیر وشادی بانو جان خندانک
      چه شعر زیبایی خواندم از قلمتان
      آفرین ها خندانک خندانک
      رد قلمتان در مسیر عشق وشادی نازنینم خندانک
      دریای دلتون آرام خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۴۴
      سلام بر سارای عزیزم خندانک خندانک خندانک
      صبح دل انگیز پاییزت بخیر و شادی
      ممنون از وجود مهربانت خندانک
      همیشه باشی عزیزم خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۶:۴۵
      سلام و عرض ادب خانم ادیب بزرگوار
      زیبا سرودید. خندانک
      البته به قوت آثار قبلی تان نیافتم این غزل را
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۴۷
      سلام استاد احسانی فر بزرگوار
      ممنون از حضور ارزشمند و پر مهرتان خندانک
      این غزل مال خیلی وقت پیش هست، روزهای اولی که خواستم بنویسم منتها چون با وزن آشنا نبودم خرده اشکالاتی داشت که به تازگی ویرایش زدم خندانک
      ارسال پاسخ
      حسن  مصطفایی دهنوی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۱۶
      درودها بر شما بانوی گرامی
      ادیب فرزانه و فرهیخته
      قلمتان نویسا
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۴۸
      درود بر جناب دهنوی بزرگوار
      ممنون از حضور ارزشمندتان
      زنده باشین و در پناه خدای مهربان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فاطمه بهرامی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۴
      درود بر شما رویا جان
      نبض قلمتان همواره سبز
      بسیار زیبا بود
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۴۶
      سلام فاطمه جانم خندانک
      ممنون از نگاه زیبا و مهربانت عزیزم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      روح اله سلیمی ناحیه
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۰۲
      درود بر شما
      بسیار زیبا مفهوم و رسا
      موفق باشید و شاد🌹🌹
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۴
      سلام و سپاس جناب سلیمی عزیز و بزرگوار خندانک
      به مهر خواندین خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۱
      درود بر بانو ادیب خندانک
      زیبا سرودید خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵
      درود بر استاد حاجی پور عزیز
      سپاس از نگاه پرمهرتان خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید محمدرضا لاهیجی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳
      سلام

      چند پیشنهاد فارغ از قالب شعر

      ‌۱_ کیفیّت شعر شما خوب‌ست امّا به‌نظر می‌رسد مثلِ سال‌هایِ پیش حقیر شنیداری می‌سرایید و این نه که از تفهیم شعر به مخاطب بکاهد بلکه از زیبندگی شعر کاسته و نمره عینک شعر را آستیگمات می‌کند، لذا برای نورانی شدن چشم شعر و شاد شدن روانش دانستنِ عروض از واجبات‌ست که دو کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا و کاظم کاظمی می‌تواند به شما کمک بسیاری کند!

      ۲_ بایدِ هر شاعرست که بینِ کلماتی که در شعرِ کهن مصداق دارند و کلماتی که شهروندِ شعرِ امروزند تفاوت قائل باشد و بداند اگر کهن می‌سراید کدام کلماتِ کالبد کهن دارند و اگر امروزی رفتارِ کدام کلمات با شعرِ امروز هموندست، چرا که اگر بینِ این دو اختلاف قائل نباشید اثر دچار دوگانگیِ زبان می‌شود، وگرنه نه کهن‌سرایی ارجح بر شعرِ امروزست و نه امروزی بودن ترجیح بر کهن دارد بلکه حرفِ اوّل را زیبایی شعر می‌زند! ( این مسئله بیان شد چون شعرِ ارسالی امروزتان شدیداً دچارِ دوگانگیِ زبان‌ست!)

      ۳_ سعی بفرمایید از ضمیر من، تو، شما در شعر تا آن‌جا که می‌شود استفاده نفرمایید (اگر تعداد /من/ را در شعرتان بشمارید به حرفِ حقیر می‌رسید!)

      ۴_ تا آن‌جا که می‌شود از قوافیِ مختوم به (ان) استفاده نفرمایید مگر آن قوافیِ مختوم به (ان) که کمتر شنیده شده باشند و برایِ مخاطب حس‌زایی و نوستالژی داشته باشند، اهلِ شعر به مزاح این نوع قافیه‌ را قافیه شاعران تنبلی می‌دانند که سهل‌انگارند و حال و حوصله زیادی ندارند!


      آن به آن شاعرتر و موفق‌تر باشید
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
      سلام استاد لاهیجی بزرگوار خندانک خندانک
      ممنون بابت وقتی که گذاشتین و بی منت این نکات ارزنده را
      گوشزد شدین خندانک
      چشم حتما رعایت میکنم، ولی قافیه مختوم به آن خیلی راحت تر بوده و خیال سراینده راحت خندانک
      چون در تمام طول ابیات به این فکر میکنه این واژه نشد از اون یکی استفاده میکنم و حق باشماست در حقیقت تنبلی

      سپاس از حضور ارزشمندتان پای صفحه ی بنده خندانک
      ارسال پاسخ
      سید محمدرضا لاهیجی
      سید محمدرضا لاهیجی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۳
      بزرگوارید
      خاک بر سر منت باد
      ادا و انجام وظیفه ست

      این نظر شخصی ست!
      قافیه از نظر حقیر خودش ضمن سرودن شعر باید بیآد و جوششی باید باشد، صدالبته این باید که عرض شد بایدی برای خودم است (چقدر باید باید کردم، الآن میگید با خودتان این دیکتاتورست😊) چرا که اگر قافیه ضمن سرودن تشریف فرما شود تصنعی و دچار تکلف نمیشود و در بیت حل و با کل و جزء اثر ممزوج میشود!

      ضمنا حقیر شاگرد و دانش آموزی بیش نیستم!
      سید محمدرضا لاهیجی
      سید محمدرضا لاهیجی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۸
      یک تجربه شخصی است شاید بکار شما هم بیآد
      حقیر از دهان هر قافیه که خود پا به دنیای بیت می گذارد، بیت بعدی را می نویسم به نظرم با این کار ارتباط بیت ها حفظ می شود و شعر خود ختم می شود
      نه من لاهیجی درش اثری داشته باشم
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۷
      درود بر شما آقای لاهیجی
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      سید محمدرضا لاهیجی
      سید محمدرضا لاهیجی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۹
      سلام و درود
      بزرگوارید خواهرم
      فاطمه گودرزی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
      سلام ناز بانو جان
      شعرتان زیبا بود و دلنشین
      درود بر شما و اساتید محترم سایت که با نکته سنجی ها راه را برای ما روشن میکنند خندانک خندانک خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰
      سلام خانوم گودرزی عزیز و مهربان و شیرین بیان

      ممنون از نگاه مهربانتون خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱
      بادرود احترام خدمت شاعره گرامی سرکار خانم ادیب،اگر کاستی هم درشعرتان باشد که اساتید به آن اشاره فرمودند لیکن براحساس بنده گوارا بودکلیت شعر ساده و بی بزک شما⚘⚘⚘
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹
      سلام و درود بر جناب فخوری بزرگوار
      چون به نگاه مهر خواندین و دلی واسع خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۲
      سپاس از حضور ارزشمندتان جناب لاهیجی بزرگ منش
      برای من حقیر همیشه استادین و استاد باقی خواهید ماند
      درازای عمرتان چراغ راه ما خندانک خندانک خندانک
      سید محمدرضا لاهیجی
      سید محمدرضا لاهیجی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
      لطف دارید
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۰
      درود بر شما مهربانوی ادیب
      شعر زیبایی ست
      چه صفحه ی گوهرباری ،کلاس درسی بود برایم
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹
      سلام بر مریم عزیزم خندانک
      زیبا نگاه پر مهر توست عزیزم خندانک
      اساتید لطف دارن، سایه شون مستدام خندانک
      ارسال پاسخ
      احسان فلاح رمضانی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲

      تا آسمان چشم من با تُندر و ابر آشناست
      می بارم از سیلاب خون، دریای دل طوفانی است خندانک خندانک

      درودها بر شما بانوی زیبانویس خندانک خندانک
      بعنوان غزلی قدیمی و ناآشنایی با اسلوب وزنی اما بسیار آهنگین و زیبا قلم زدید خندانک
      موفق باشید
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۹
      سلام و سپاس از حضور پر مهرتان خندانک خندانک
      زنده باشین جناب رمضانی بزرگوار خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۳۶
      درود و آفرین بر شما🌹
      غزل زیبایی بود خندانک خندانک خندانک
      زنده باشید🌹
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
      درود بر برادر و استاد فرهیخته، مهربان، دلسوز و ادیب سایت شعر ناب خندانک خندانک خندانک
      ممنون از لطف بی دریغتان خندانک
      سلامت باشید و زیر نگاه پر مهر خداوند مهربان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدحسن پورصالحی
      پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۹
      سلام بزرگوار
      بسیار زیباست مثل همیشه
      لذت وافر بردم از قلم ناب شما
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۴
      سلام جناب پور صالحی عزیز خندانک خندانک
      ممنون از نظز لطفتان خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۱:۲۱
      سلام بر بانو نازبانو
      زیبا بود
      و این نشان می دهد که معدن شما تازه دارد کشف می شود و هنوز به
      رگه های اصلی نرسیده ولی تا می توانید از این معدن برداشت کن و اصلاح و بازنویسی ها را بگذار برای بعد فعلا برداشت خندانک البته این فقط نظر من است نری به کسی بگی آ خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۶
      سلام جناب کریمی بزرگوار
      ممنون از لطف تان خندانک خندانک
      چشم فعلا برداشت میکنیم تا خدا چه خواهد خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضاذکاوتمند
      جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۱۴
      درود بانوی محترم
      خارج از بحث‌فنی که آن هم خیلی اهمیت ویژه ای در شعر شما نداردو‌جناب عزیزیان به درستی عنوان نمودند ما در مقابل شعری را داریم با ۱۸ مصرع که تمامی آن سرشار از ذوق و احساس وعلاقه ی نویسنده آن را اشکار میسازد
      «« در کوی ما جز سوزِ آه، حرفی نمانده بر زبان»»
      مرحبا بر ذوق و احساس شما
      برایتان سلامتی و شادی را آرزومندم.
      ذکاوت💐💐💐
      رویا ادیب (نازبانو)
      جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۱۴
      سلام جناب ذکاوتمند بزرگوار
      سپاس از حضور ارزشمندتان که مایه ی دلگرمی می باشد خندانک خندانک
      سلامت باشید و در سایه ی مهر خداوند خندانک
      سید محمدرضا لاهیجی
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۰۳:۲۹
      سلام

      پیشنهادی به‌نظرم رسید که فعلاً تا اوزان ملکهٔ ذهنِ شما شود کاربردِ بسیاری دارد و حلالِ مشکلست!

      نه در تمامِ اوزان بلکه در اکثرِ قریب به اتفاشان

      تِ است، شکست...
      یا
      دالِ می‌خوانند، می‌گویند... بیرون می‌زند
      یا هرجا گیر کردید
      یک کلک به قول معروف رشتی وجود دارد
      اگر کلمه‌ای که ابتدا به الف است
      مثلِ ابتکار، انشا، یا کلمه‌ای این‌چنینی بعد از آن‌ها بیاورید
      مثلاً ت است با الف از ادغام و الف در واقع پوشاننده و ستری می‌شود که خروج وزنی را منتفی می‌کند!
      این کلک مخصوصاً در شعر جوششی که اندیشه نباید فرمان شعر را به دست بگیرد بسیار ساعی‌ست!
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۷
      سلام و عرض ادب استاد لاهیجی بزرگوار خندانک
      ممنون از حسن نیت شما بزرگوار خندانک خندانک
      بگم زیاد متوجه نشدم نمیخندین بهم؟
      کاش مصرعی هم برای مثال میاوردین
      این که گفتین شکست، میخوانند، می‌گویند و،،،
      یعنی مصرع مختوم به این باشه؟
      اکثر شعرهای من جوششی هست غیر اینکه مصرعی رو خوشم بیاد و بخام براش ادامه بگم که در اون صورت با در نظر گرفتن
      قافیه تبدیل میشه به کوششی
      برای نمونه دوستم یه شعر گذاشت برام از حافظ و بقیه هم از حافظ و شعراش تعریف کردن، منم نمیدونم از کجا دراومد این شعرو شروع کردم به نوشتن و شاید بیشتر از چن دقیقه هم طول نکشید البته بعدا دستی بخ سر و روی وزنش کشیدم


       
      تفال زدم حافظا! فالِ من
       بیامد نخور غم به احوال من

      نه حافظ!  تو فالت به احوال نیست
      زدی تیرصحبت هدف خال نیست

       تو سهواً  نوشتی که آید کسی
      به گرمی  بازار  گفتی بسی

      تو از درد هجران چه ها دیده ای؟
      مگر غم ز دلهای ما چیده ای

      تو از بغض سنگینِ مانده گلو
      که زخمی کند جنس هر گفتگو

      زند سیم آخر به عریان شود
      نگفتی ز دردی که کتمان شود

      نوشتی غزل از دلی بی قرار
      چرا وعده دادی به دیدار یار؟

      چرا خواندی از عطرگیسوی یار
      چرا دم به دم گفتی از آن نگار

      کجا ماه کنعان بیامد ز راه
      کجا خنده شد بعد هر اشک وآه

      نوشتی توبا وصلت از این فراق
      که درمان کند بوسه با اشتیاق!

      "چشیدم منم  زهرِ هِجران،مپرس"
      شدم آن چنان زار و گریان مپرس
       
      ندیدی چرا عشق امروز را
      که این جا زدن های ‌مرموز را

      دگرگون بکن شور و حال غزل
      غمت را بنوشان به جای عسل

      بیا حافظا ! شعر مردانه گو
      که از چون منی تلخ و دیوانه گو

      تفال زدم، چون بِیآمد نِکو!
      شدم شاعری مدعی یاوه گو...
       
      نه دردی به من،  فال آسان کند
      نه حافظ به شعرم پریشان کند

      ارسال پاسخ
      سید محمدرضا لاهیجی
      سید محمدرضا لاهیجی
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵
      بسته‌ست خیابانِ خیالاتِ دروغی


      الآن ت است از وزن خارج است

      حالا با کلک رشتی میشه درستش کرد
      چطوری مثلاً این‌طور بنویسیم

      بسته است اگر شهر و خیابان دروغی

      بسته اس(ت+ا)گر شهر و خیابانِ دروغی

      (ت)است با (الف) اگر ادغام میشه و وزن درست میشه

      کلاً هر جا وزن مخدوش باشه کلمه بعدی با الف شروع بشه وزن درست میشه

      عشق اگر
      عشق اختیار دارد
      عشق امتحان نکرده

      اگه الان کلمه دیگری که با حرف دیگری شروع شده باشه بغل عشق باشد در اکثر اوزان (ق) عشق خارج از وزن میشه ولی با الف شروع بشه قاف عشق میره تو دهن الف و وزن صحیح میشه

      ضمن این‌که به‌نظرم شما الآن مفردات و دوبیتی و رباعی کار کنی بهترست البته نظر حقیر شاید غلط باشه و صلاح خسروانی خود دانید

      اگر توضیحم کافی نیست ببخشید!
      رویا ادیب (نازبانو)
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۲۷
      سلام مجدد

      آهان متوجه شدم در هجا کشی
      چون عشق به تنهایی_u
      در ادغام با عشق امتحان اینجوری میشه
      عِش قِم تِ حان
      از هجای کوتاه عشق خلاص شدیم و وزن رفت رو هجای بلند

      ممنون استاد خندانک 🙏


      تکتم حسین زاده
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۱
      درود بانو ادیبِ عزیز
      غزلی زیبا خلق کردید
      نکات را اساتید گرامی به خوبی بیان کردند،خداروشکر که چنین اساتید دلسوز و کاربلدی در سایت حضور دارند
      شاد باشید نازنین
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۷
      درود بانو حسین زاده گرامی
      ممنون از شما و نگاه زیباتون خندانک
      بله خدا رو شکر که هستن و راهنمایی میکنن
      خدا به عمرشان برکت دهد خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی سلیمانیان
      جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۰۴
      بسیار بسیار زیبا بود درود برشما خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      3