سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      دل خونبار دفترم

      شعری از

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      از دفتر روایات راوی عشق نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۴۸ شماره ثبت ۱۱۸۷۸۶
        بازدید : ۷۶۴   |    نظرات : ۱۰۵

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      آخرین اشعار ناب علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      صدای ارسالی شاعر:
      وزن : فعلاتــن   مفاعلـن   فعلاتـن    مفاعـــــلن
       
      شــده جاری ز خـون دل ، به نمــکزار دفتــــــرم
      شــده میـــراب لاله ها ، دل خونبـــار دفتـــــرم
       
      چو نشا گشته لاله ای ، به زبان داده حرف حق
      که روا ، داد و حق طلب ، ره معــیار دفتــــــرم
       
      آب دریــای دیــدگان ، به قلـــم جوهـــری ز غم
      یادگـــــاری نویســد آن ، که به دیــوار دفتـــرم
       
      ستمـــی بردلـــم رَوا ، به نگاهـــی از آن خُمــار
      گِـلِه ها گشـــته از جَـفا ، تب و طومــار دفتـرم 
       
      زده فرهاد کوه کن ، به دلش تیشه ای به سنگ
      دل غمگـــین آن تَبـَــر ، شده حجّـــار دفتــــرم
       
      رُخ بارانـــــیِ غـــزل ، دل خونـــــین یک جگر
      لب شـــیریــن تشنگان ، یــَـــد انــــگار دفترم
       
      دل غمگین عاشقم ، به غمی خورده خنجری
      اَلـَـــمِ جانــگــداز آن ، دَف پنـــدار دفتـــــرم
       
      به ستمدیده دل سَرا ، به فغان لانه ای دلم 
      تن خونیــن زخمـــها ، که علمـــــدار دفترم
       
      رقمی داده دل به من ، که به تعداد قطره ها
      نــم باران دیــده هــا ، که بدهـــکار دفـــترم
       
      راوی از درد یک جهان ، رَگ قلبش گدازه ای
      آتـشِ رنـــــج واژه‌ها ، شــده اشـعار دفــترم 
      ۱۶
      اشتراک گذاری این شعر
      ۴۷ شاعر این شعر را خوانده اند

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      ،

      نیما ابراهیمی

      ،

      رحیم فخوری

      ،

      اکبرحسن زاده(حسن)

      ،

      آفاق (کیانا شعبانی)

      ،

      سید هادی محمدی

      ،

      مسعود مدهوش

      ،

      فاطمه منشدی

      ،

      محمدرضا آزادبخت

      ،

      سیاوش آزاد

      ،

      قربانعلی فتحی (تختی)

      ،

      محمد باقر انصاری دزفولی

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      آوا صیاد

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      جواد کاظمی نیک

      ،

      نرگس زند (آرامش)

      ،

      بهروز عسکرزاده

      ،

      فرشید ربانی (این بشر)

      ،

      مهرداد عزیزیان

      ،

      افسانه پنام تخلص مولد

      ،

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      مرضیه قنواتی نژاد

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

      ،

      حسین امامی (حسام )

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)

      ،

      محمد حسنی

      ،

      ابراهیم کریمی (ایبو)

      ،

      قانع تهرانی

      ،

      آفاق( کیانا شعبانی)

      ،

      میثم علی یزدی (آیت)

      ،

      مهدیس رحمانی

      ،

      نفیسه کلهری نفس

      ،

      شبنم حکیم هاشمی

      ،

      هواجان جاویدان

      ،

      مهشید خدامرادی

      ،

      سید علی کهنگی (واسع)

      ،

      بهــاره طـــلایـی زیدی

      ،

      سید عباس مکتب داران

      ،

      نرگس غلامی

      ،

      علی نظری سرمازه

      ،

      وحید حلیمی

      نقدها و نظرات
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۰
      سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم.
      جناب حاجی پوری شعری نوشته اند که برآن شدم در خصوص وزن دوری و شبه دوری مطالبی را جهت استحضار دوستان عنوان کنم

      🔷 وزن دوری یا متناوب
      وزنی است كه هر مصراع آن از دو قسمت تشكیل می شود و قسمت دوم، تكرار قسمت اول است. به عبارت دیگر، در وزن دوری، هر نیم مصرع در حكم یک مصراع می باشد ، مانند وزن شعر زیر كه مفتعلن فاعلن// مفتعلن فاعلن است
      بار غمت -UU-/می كشم -U-
      وز همه عا -UU-/ لم خوشم-U-
      كه هر مفتعلن فاعلن گر چه نیم مصراع است اما حكم یک مصراع را دارد.

      🔷 مشخصات اوزان دوری

      ✍️ بعد از پاره ی اول هر مصراع وقفه یا مكثی بالقوه یا بالفعل است

      ✍️ وزن دوری از اركان متناوب درست
      می شود نه از تكرار یک ركن ، مانند وزن شعر فوق كه از تناوب مفتعلن و فاعلن درست شده است.

      ✍️ هجای پایانی نیم مصراع اول مثل هجاهای پایانی مصراع ها همیشه بلند است اما به جای آن می توان هجای كشیده یا كوتاه بیاید.

      ✍️ هجاهای هر مصراع اعم از كوتاه یا بلند زوج است و معمولا هر نیم مصراع هفت یا پنج هجا دارد.

      🔷 تعداد اوزان دوری زیاد است اما سه تا از آنها جزء پر كابرد ترین اوزان محسوب
      می شود

      📌 مفتعلن فاعلن//مفتعلن فاعلن


      📌 مستفعلن فعولن// مستفعلن فعولن


      📌 مستفعل مفعولن// مستفعل مفعولن



      ✍️ كاربرد دو وزن دوری زیر نیز زیاد است

      📌 مستفعل فع//مستفعل فع


      📌 مفاعلن فاعلن//مفاعلن فاعلن


      🔷نکته

      وزن دوری، همانند دیگر اوزان از یک دایره‌ی عروضی استخراج می‌شود که برخی از هجاهای آن حذف و یا در یک وزن شبه دوری عمل تسکین ایجاد می‌شود و یا هجایی به وزنی دیگر افزوده می‌شود.
      مانند وزن شبه دوری «فعلات. فاعلاتن. فعلات. فاعلاتن» که با عمل تسکین به وزن دوری «مفعول. فاعلاتن. مفعول. فاعلاتن» بدل می شود.

      🔷 نکته

      هر وزن دوری دارای ارکانی متناوب است اما هر وزن متناوب‌الارکان را نمی‌توان یک وزن دوری تلقی کرد.
      وزن‌هایی دوری‌اند که هر مصرع، حداقل می‌بایست دارای چهار رکن باشد تا بتوان
      آن را به دو بخش تقسیم کرد.
      بدیهی است، مصاریعی که دارای ارکانی ثابت هستند، دوری به شمار نمی‌روند.

      ✍️
      نکته‌ی بسیار مهم و اساسی این است که در پایان رکن متناوب دوم هر نیم‌مصراع، درنگ یا توقفی وجود دارد که می‌تواند آخرین هجای آن از بلند به صورت کشیده بیان شود. مانند:
      باشد که باز «بینیم» دیدار آشنا را
      حافظ شیرازی

      همانطور که ملاحظه فرمودید؛ هجای آخر «بینیم» کشیده ادا شده است که نشان از دوری بودن وزن دارد و چنانچه در چنین حالتی نتوان هجا را از بلند به کشیده ارتقاء بخشید، آن وزن را می‌بایست شبه دوری فرض کرد. مانند:
      مفاعلن. فعلاتن. مفاعلن. فعلاتن
      و یا:
      فعلات. فاعلاتن. فعلات. فاعلاتن

      گروهی اوزان شبه دوری را همانند دوری فرض کرده و در پایان هر نیم‌مصرع از هجای کشیده بهره می‌برند و وقتی که به آنها تذکر داده می‌شود که این وزن دوری نیست، می‌گویند برای نوآوری چه اشکالی دارد، از این وزن بهره ببریم؟
      برای مثال وزن (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن) را به صورت (مفاعلن فعلاتان مفاعلن فعلاتان) درمی‌آورند
      و به‌زعم باطل خود به نوآوری شگرفی دست یازیده‌اند.
      این اقدام به چندین علت مردود به شمار می‌رود.
      اول اینکه، وقتی اوزان دوری وجود دارند، چه نیازی است که کسی آخرین هجای رکن دوم را کشیده بیان کند که به خیال خود اوزان شبه دوری را به اوزان دوری تبدیل کرده است؟

      دوم اینکه، اگر کسی به چنین کاری دست یازد، از آنجا که دیگر شاعران از این کار امتناع خواهند ورزید، ابداع به‌ اصطلاح نوآور به حالت انزوا درمی‌آید.
      همانند دوری دانستن این بیت «متحدالارکان» و نه «متناوب‌الارکان» از سوی سنایی که پس از گذشت چند قرن هنوز مورد انتقاد نقادان قرار می‌گیرد:

      در کعبه مردان بوده‌اند کز دل وفا افزوده‌اند
      در کوی صدق آسوده‌اند محرم تویی اندر حرم


      🔷 وزن شبه دوری

      چنانچه در بالا گفته شد وزن دوری، وزن متناوبی است که هر مصراع آن، به دو نیم مصراع متوازن تقسیم می شود تا بتوان هجای پایانی رکن دوم را کشیده آورد؛ در عروض، وزن های متناوبی هستند که با داشتن ظاهر دوری، غیردوری گرفته شده اند؛ مانند فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن
      که به آنها شبه دوری می‌گویند
      اوزان شبه دوری، یک ویژگی مشترک دارند که در علم موسیقی قدیم (مانند رسائل اخوان الصفا و المعجم شمس قیس)، به آن "ضِعف" گفته شده است؛ یعنی دو برابر بودن کمیت هجایی و چون هجای بلند، دو برابر هجای کوتاه است، در هر نیم مصراعی که از 4 هجای کوتاه و 4 هجای بلند تشکیل شده باشد، نسبت ضِعف برقرار است و بیشترِ شعرا، این اوزان را به دلیل ریتم تند، غیردوری گرفته اند تا ظرایف موسیقایی این نوع خاص از وزن، رعایت شود. این کاربرد دوسویه (دوری و غیردوری گرفتن) این نوع اوزان و خلط آنها با وزن دوری در کتب عروض، ایجاب می کند که آنها را شناسایی و از وزن دوریِ مطلق تفکیک کرد. اوزان شبه دوری که در کتب عروض و دیوان شعرا آمده است، 8 وزن است

      📌 فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن


      📌 فاعلات مفتعلن فاعلات مفتعلن


      📌 مفاعیل مفتعلن مفاعیل مفتعلن


      📌 فاعلات مفاعلن فاعلات مفاعلن


      📌 مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن


      📌 فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن


      📌 مفاعلن مفتعلن مفاعلن مفتعلن


      📌 مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن


      یا علی مدد

      سید هادی محمدی


      خندانک خندانک خندانک خندانک








      منابع اسنادی

      💠 شیوه‌ای نو در آموزش عروض و قافیه اثر محمدرضا نیک زاد

      💠 آموزش عروض و قافیه اثر محمدامیر جلالی، علی اکبر کمالی انتشارات زوار

      💠 آشنایی با عروض و قافیه اثر سیروس شمیسا


      💠 رساله ی عروض و قافیه اثر غیاث الدین منصور دشتکی


      💠 زمانی، کریم؛ میناگر عشق، شرح موضوعی مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی، نشر نی

      💠 شفیعی کدکنی .محمد رضا؛ شعر معاصر عرب، انتشارات سخن

      💠 عروض و قافیه نوشته ی فضل الله نکو لعل آزاد نشر طاها


      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۵۴
      سلام و درود خدمت شما استاد بزرگوار
      ممنونم بابت این نقد پربار و مفیدتان خندانک
      به یاد دارم که در جایی گفته بودید در علم عروض امروزی دیگر پایان نیم مصراع ها را ضرورتا بلند به حساب نمی آورند...
      مبنای ما در شعر بخصوص دوری باید عروض امروزی باشد یا عروض قدیم؟!
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۴
      سلام استاد خدا قوت سید گرامی
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۵
      سلام جناب حاجی پور استاد گرامی ممنونم از اشتراکتان
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۷
      درود بر شما بانو پنام

      همانگونه که عرض شد در وزن های دوری

      هجای پایانی نیم مصراع اول مثل هجاهای پایانی مصراع ها همیشه بلند است اما به جای آن می توان هجای كشیده یا كوتاه بیاید.

      موفق باشید خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
      استاد گرامی مقدمتان را بسیار گرامی میدارم و از نقد و درس زیبایتان که همیشه برای بنده سوال بوده بسیار سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      درود بر شما جناب آزاد بخت عزیز خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۶
      درود بر شما استاد آزاد گرامی خندانک
      سپاس از محضرتان خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۰
      درود بر جناب محمدی استاد بزرگوار خندانک
      سپاسگزاریم از نقد پر بار و ارزشمندتان.. خندانک خندانک
      برام تشخیص وزن‌های دوری و شبه‌دوری سخت بود..
      ولی با آموزش شما بالاخره فهمیدم چطور تفکیک کنم.. خندانک خندانک
      از روی هجاها راحت‌تره..
      اینکه وزن‌های دوری نسبت هجاهای بلند به هجای کوتاه بیشتر.. هجای کوتاه بین دو و سه در نوسان بود.. گاهی هم در بعضی فقط هجای بلند بود مثل ..مستفعل مفعولن..
      و در وزن‌های شبه دوری از نظر تعداد با هم برابرند.. خندانک (کاری با باطن قضیه ندارم که هجای بلند. دو برابر هجای کوتاه..)
      خیلی برام جالب بود.. خندانک
      چقدر راحت شد برام.. خندانک خندانک
      نوشتم تا ملکه ذهنم بشه.. خندانک خندانک
      خیلی مرسی از توضیحات خوبتون.. خندانک خندانک
      حس خوبی دارم که تفاوت‌شون دستگیرم شد..🙈
      ممنونات مولکولی خندانک خندانک
      در پناه آفریدگارم باشید که همه قدرت‌ها دست اوست.. خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۱۴
      خندانک خندانک خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۲۷
      درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد هنرمند و زرین قلم و زیبا کلام شعر ناب جناب آقای دکتر محمدی عزیز،و گرانقدر خندانک


      سپاس بابت پنجره سبز آموزنده ای که گشودید خندانک

      خداقوت استادم خندانک


      سایه پرمهرتان مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۵۸
      درود بر شما شاهزاده خانوم

      سپاس از شما و حضورتان

      ممنونم بابت تعاریف و الطافتان

      بمانید به مهر و بسرایید خندانک
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۰۰
      درود بر شما بانو عجم

      سپاس از شما و حضورتان

      ممنونم بابت تعاریف و الطافتان

      بمانید به مهر و بسرایید

      راجع به سوالات شما

      بله از تسکین در سایر اوزان هم می‌شود استفاده کرد

      برعکس تسکین را نمیشود در اوزان دوری به کار برد

      هدف از تسکین در اینجا تبدیل اوزان شبه دوری به دوری بوده و لاغیر

      خندانک

      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۰۳
      درود بر شما بانو رجائی

      سپاس از شما و حضورتان

      ممنونم بابت تعاریف و الطافتان خندانک
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۰۵
      و در اوزان غیر دوری هم برعکس قاعده ی تسکین درست نیست

      یادآوری

      تسکین یکی از اختیارات شاعری است که طی آن شاعر می‌تواند یک هجای بلند به‌جای دو هجای کوتاه بیاورد؛ اما عکس اختیار تسکین (آوردن دو هجای کوتاه به‌جای یک هجای بلند) از نظر عروض‌پژوهان، صحیح نیست
      شاعر مي‌تواند به جاي «فعلاتن» اوّلِ وزن «فاعلاتن» بياورد. به عبارت دیگر، شاعر می‌تواند فقط در رکن اوّلِ مصراع، به جای فعلاتن (ᴜ ᴜ - -)، فاعلاتن
      (-ᴜ - -) بیاورد. البتّه عکس آن درست نیست؛ یعنی نمی‌تواند به جای «فاعلاتن» از «فعلاتن» استفاده کند.
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۴۵
      خندانک
      خیلی خیلی ممنونم استاد
      برطرف شد ابهامم باتوضیحات خوبتون خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۵۳
      دودی مجدد استاد بزرگوار جناب محمدی عزیز
      سه ماه پیش در زیر نقدی سوالی از شما پرسیدم که بی جواب ماند! متن را کپی میکنم اگر جواب دهید ممنونتان میشوم...

      «ممنون از نکات ارزشمندی که در این صفحه بیان کردید،
      متاسفانه نتوانستم جز اختیارات ابتدا نقدتان را بخوانم ولی حتما سر فرصت میخوانم...
      یک سوال برایم پیش آمده:اینکه تفاوت تسکین با ابدال در چیست؟!
      دوم اینکه در رابطه با اختیار وزنی قلب است،
      خوانده بودم که گفته بودند جابه بجایی یک هجای کوتاه و بلند در کنار هم،
      میشود در این رابطه اگر وقت دارید مقداری بگویید
      ممنونم از وقت ارزشمندی که صرف نقد میکنید،
      خداوند به اندازه تک تک این ثانیه به تعداد سال های عمرتان بیفزاید،و ما از علمتان همواره بهرمند شویم»
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۰۹
      درود بر شما بانو پنام

      تسکین را توضیح دادم

      فرق تسکین با ابدال در این است که تسکین فقط و فقط در اول مصراع
      رخ می‌دهد یعنی در رکن اول و برعکسش صادق نیست اما درابدال

      شاعر می‌تواند به جای دو هجای کوتاه کنار هم، در ميان مصراع، یک هجای بلند بیاورد.

      هر گاه تعداد هجاهای مصراعی كمتر از مصراع ديگر باشد، احتمال ابدال هست. در اين صورت، دو هجای كوتاهِ يك مصراع، معادل هجای بلند مصراع ديگر قرار ميگيرد.

      نکته: منظور از ميان مصراع، تمام هجاهای یک مصراع، به جز اوّل و آخر است.

      توجّه 1: اصل، دو هجای کوتاه است. به بیان دیگر، برای نام‌گذاری وزن بیت، معیار تعیین وزن شعر، دو هجای کوتاه خواهدبود.

      توجّه 2: اختیار شاعری ابدال در دو هجای ما قبل آخر بسيار رايج است و در آن فَعِلُن (ᴜ ᴜ -) به فع‌لن (- -) تبديل ميشود و حتّی در تمام مصراع‌های یک شعر ممکن است استفاده شود. هم چنین به جای ارکانی مانند فعلاتن
      (ᴜ ᴜ - -)، مفتعلن (- ᴜ ᴜ -) و مستفعلُ (- - ᴜ ᴜ)، شاعر ميتواند بنا به ضرورت «مفعولن» (- - -) بياورد؛ امّا كاربرد اين موارد كم است.

      خندانک

      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۱۳
      و در آخر

      اختیار قلب

      شاعر می تواند بنا به ضرورت وزن، یک هجای بلند و یک هجای کوتاه کنار هم را جابه جا کند و به جای یک هجای کوتاه و یک هجای بلند (-U)، یک هجای بلند و یک هجای کوتاه (U-) بیاورد یا برعکس

      خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۴۰
      آهان یعنی تسکین در واقع همان اختیار وزنی آورن فاعلاتن به جای فعلاتن در رکن اول است...
      ممنونم از شما ابدال خیلی خوب فهمیدم خندانک خندانک
      اما قلب
      یعنی هرگاه و هرجا خواستیم میتوانیم از این اختیار استفاده کنم؟!
      گویا جناب احسانی فر در پستی بیان کردند که اختیار قلب فقط در رکن مفتعلن کاربرد دارد!که می توان به جای آن مفاعلن آورده شود...
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
      استاد مهربان جناب محمدی.. خندانک
      مچکریم که صبورانه پاسخ می‌دهید.. خندانک خندانک
      توضیحات کاملا مفهومی‌ست.. خندانک خندانک

      اجرتان با خداوند متعال خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۰۲
      درود بر شما شاهزاده خانوم

      ممنونم خندانک
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۰۳
      درود بر شما خانم پنام

      کاربرد این اختیار شاعری فقط در رکن «مفتعلن» و «مفاعلن» می باشد.

      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۲۷
      الحمدالله ابهاماتم برطرف شدند🙂
      خداوند را شاکرم برای وجود بزرگواری چون شما، خداوند به عمرتان عزت و برکت دهد خندانک
      خیلی ممنونم بابت وقتی که برای پاسخ گویی گذاشتید خندانک خندانک
      اجرتان با جد بزرگوارتان خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۲۰
      درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
      هرچه سپاس گوییم جبران زحمات شما را نمی کند
      استاد همانطور که فرمودید اوزان متحدالارکان اوزان دوری نیستند آیا لازم است دو نیم مصرع در آن جدا شود
      سپاس بیکران از شما خندانک


      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      سلام جناب حاجی پوری گرامی

      معمولا در اوزان متحد الارکان چون معنی پیوسته است
      مصراع به دوبخش تقسیم نمی‌شود

      بمانید به مهر و بسرایید خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۷
      بسیار سپاسگزارم استاد محمدی بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۷
      بسیار سپاسگزارم استاد محمدی بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۵۹
      تقدیم احترام خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۰۰
      تقدیم احترام
      خندانک خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
      خندانک
      درودبرشما خندانک
      بسیارزیباقلم زدید خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۸
      درود بر شما استاد بانوی واژه‌ها خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان بسیار گرامی است
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۳
      درود بزرگوار
      غزلی ناب و زیبا بود خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۹
      درود بر شما استاد استکی گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان بسیار گرامی است
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۱
      درود جناب حاجی‌پوری گرامی
      بسیار زیباست🌺👏👏
      بیت سوم و بیت آخر هر چهار مصرعشان با هجای بلند آغاز شده‌اند عزیز. نیاز به اصلاح دارند. اینجا تبدیل فعلاتن به فاعلاتن مجاز نیست🙏
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۰۸
      درود بر شما استاد عزیزیان گرامی خندانک
      سپاسگزارم از نظر لطف شما و از دقت نظر شما خندانک
      استاد عزیزیان در کتاب عروض و قافیه دکتر سیروس شمیسا
      در این مورد آمده است شاعر میتواند فعلاتن رکن اول هر مصرع. را به فاعلاتن تبدیل نماید و عکس آن جایز نیست یعنی نمیتوان فاعلاتن را به فعلاتن تبدیل نمود واین قاعده در اوزان زیر قابل اجراست:
      فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن
      فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
      فعلاتن فعلاتن فعلن
      فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن
      فعلاتن مفاعلن فعلن
      سپاس از محضرتان خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۳۱
      و علت اینکه در اینجا تبدیل فعلاتن به فاعلاتن مجاز است
      این شعر در وزن فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن سروده شده و برابر آنچه در کتاب دکتر سیروس شمیسا آمده این تبدیل در این وزن مجاز است
      کتاب عروض و قافیه دکتر سیروس شمیسا در اینترنت قابل دانلود است
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۲۱
      درود مجدد جناب حاجی‌پوری گرامی
      لطفا ۳ نمونه از این تبدیل فعلاتن به فاعلاتن را در این وزن خاص و لطفا از شاعرانی که میشناسیم برای بنده مثال بیاورید🌺🙏
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۱۷
      درود بر شما استاد عزیزیان گرامی
      فرمودید برای شما در وزن فعلاتن مفاعلن فعلاتن مفاعلن برای تبدیل فعلاتن به فاعلاتن بیاورم
      ۱_رودکی
      گر کند یاریی مرا به غم عشق آن صنم خندانک
      بتواند زدود زین دلم غم خواره زنگ غم
      ۲_مولانا دیوان شمس
      طیب‌الله عیشکم، لا اوحش‌الله من ابی خندانک
      لست انسی احبتی، والجفا لیس مذهبی خندانک
      سایه بر بندگان فکن، که تو مهتاب هر شبی خندانک
      سخنی گو، خمش مکن، که به غایت شکر لبی
      ما تسلیت عنکم، ما نسینا حقوقکم خندانک
      نصب عینی خیالکم لیس حسناه یختبی
      جان سوارست و فارسی، خر تن زیر ران او خندانک
      زشت باشد که زیر خر، کند این روح مرکبی خندانک
      فتح الله عیننا، جمع‌الله بیننا
      خفرات اتیننا، بجمال و غبغب
      هله زین نیر درگذر، بده آن جام معتبر
      که دل و جان ز جام او، برهد زین مذبذبی
      املاالکأس لا تقل لنداماک اصبروا خندانک
      نفدالصبرالتقی یا حبیبی و صاحبی
      زمن از تو دونده شد، فلکت نیز بنده شد
      دو جهان از تو زنده شد چه دلاویز مشربی!
      حیث ما حاول‌الثری، فمه جانب‌السما خندانک
      حبث ما حل خاطری، انت قصدی و مطلبی
      دل به اسباب این جهان به امید تو می‌رود خندانک
      که تو اسباب را همه بید خود مسببی
      ز تو مشغول می‌شود به سببها ضمیرها
      خبرش نی ز قرب تو، که تو از قرب اقربی
      املا لکأس صاحبی، من دنان ابن راهب خندانک
      یا کریما مکرما تتجمل و تطرب خندانک
      هله خامش مگو صلا، تو که داری بخور هلا
      چو درین ظل دولتی ز چه رو در تقلبی؟!
      سکرالقوم فاسکتوا طرب‌الروح فانصتوا
      وصلوا لا تعربدوا طلبا للتغلب
      ۳_مولانا دیوان شمس
      انتم الشمس و القمر منکم السمع و البصر خندانک
      نظر القلب فیکم بکم ینجلی النظر
      قلتم الصبر اجمل صبر العبد ما انصبر خندانک
      نحن ابناء وقتنا رحم الله من غبر خندانک
      قدموا ساده الهوی قلت یا قوم ما الخبر
      خوفونی بفتنه و اشاروا الی الحذر
      قلت القتل فی الهوی برکات بلا ضرر خندانک
      جرد العشق سیفه بادروا امه الفکر
      ان من عاش بعد ذا ضیع الوقت و احتکر
      نفخوا فی شبابه حمل الریح بالشرر
      مزج النار بالهوی لیس یبقی و لا یذر
      شببوا لی بنفخه یسکر نفخه السحر
      بر آن یار خوش نظر تو مگو هیچ از خبر
      چو خبر نیست محرمش بر او باش بی‌خبر
      دل من شد حجاب دل نظرم پرده نظر
      گفتم ای دوست غیر تو اگرم هست جان و سر خندانک
      بزن از عشق گردنم بجوی مر مرا مخر
      گفت من چیز دیگرم به جز این صورت بشر خندانک
      گفتمش روح خود تویی عجبا چیست آن دگر
      هله ای نای خوش نوا هله ای باد پرده در
      برو از گوش سوی دل بنگر کیست مستتر
      بدر این کیسه‌های ما تو به کوری کیسه گر
      چه غمست ار زرم بشد که میی هست همچو زر
      عربی گر چه خوش بود عجمی گو تو ای پسر
      نظر القلب فیکم بکم ینجلی النظر
      قلتم الصبر اجمل صبر العبد ما انصبر خندانک
      نحن ابناء وقتنا رحم الله من غبر
      قدموا ساده الهوی قلت یا قوم ما الخبر
      خوفونی بفتنه و اشاروا الی الحذر
      قلت القتل فی الهوی برکات بلا ضرر خندانک
      جرد العشق سیفه بادروا امه الفکر
      ان من عاش بعد ذا ضیع الوقت و احتکر
      نفخوا فی شبابه حمل الریح بالشرر
      مزج النار بالهوی لیس یبقی و لا یذر
      شببوا لی بنفخه یسکر نفخه السحر
      بر آن یار خوش نظر تو مگو هیچ از خبر
      چو خبر نیست محرمش بر او باش بی‌خبر
      دل من شد حجاب دل نظرم پرده نظر
      گفتم ای دوست غیر تو اگرم هست جان و سر خندانک
      بزن از عشق گردنم بجوی مر مرا مخر
      گفت من چیز دیگرم به جز این صورت بشر خندانک
      گفتمش روح خود تویی عجبا چیست آن دگر خندانک
      هله ای نای خوش نوا هله ای باد پرده در
      برو از گوش سوی دل بنگر کیست مستتر
      بدر این کیسه‌های ما تو به کوری کیسه گر
      چه غمست ار زرم بشد که میی هست همچو زر
      عربی گر چه خوش بود عجمی گو تو ای پسر
      خندانک خندانک خندانک
      مصاریعی که مقابل آنها قلب گذاشته شده فعلاتن به فاعلاتن تبدیل شده است
      سپاسگزارم استاد عزیزیان خندانک ،🙏
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۰۲
      درود مجدد جناب حاجی‌چوری گرامی
      بسیار عالی 🌺🌺👏
      ملاحظه میفرمایید که به جز ۱ بیت از رودکی مثالها همه از دیوان شمس است و عموما زبان شعر هم عربی‌ست.
      پر واضح است که در این وزن تبدیل فعلاتن به فاعلاتن خوانش را دچار خدشه میکند.
      مطمئن باشید اگر جناب مولانا چنین خبطی نمیفرمودند جناب شمیسا نیز چنین مجوزی را صادر نمیکردند.
      وظیفه شاعران امروز است که شعر را به اوج برسانند🙏
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۰۲
      درود مجدد بر جناب عزیزیان گرامی
      اولا جناب عزیزیان اگر بیشتر دقت بفرمایید از اشعار مولانا که برای شما مثال آوردم تعداد. ده بیت فارسی از این قاعده طبعیت کرده حال شما می‌فرمایید خبط کرده.
      دوماً آن کتابی که از دکتر شمیسا خدمتتان معرفی کردم در دانشگاه تدریس میشود و فعلا تحصیل کرده های دانشگاهی آنرا قبول دارند
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۲۳
      درود مجدد
      جناب حاجی‌پوری گرامی شما از شاعران کلاسیک سرای خوب سایت هستید و بنده همیشه اشعارتان را دنبال میکنم و باور بفرمایید هیچ مشکلی با شما و اشعارتان ندارم و توانایی شما را نیز تحسین میکنم.
      ببینید عزیز، اینکه دانشگاه قانونی را قبول دارد ملاک نیست. اگر جناب شمیسا اصلاحیه بر کتابشان بنویسند و این تبدیل را جایز ندانند از فردا در دانشگاه هم میگویند جایز نیست. قلب شعر فارسی وزن و آهنگ است و بنده این تبدیل را مخل وزن و آهنگ میدانم. تحصیلات دانشگاهی هم ندارم منتها درک شعر دارم . حتی لغزش خود شما نیز در خوانش شعرتان محسوس است. البته که قانون به شما مجوز داده است و کارتان مورد قبول جناب شمیساست. منتها خودتان هم قدری اندیشه کنید شاید باهم هم نظر شویم شاید هم نشویم.
      به هر حال از علاقه و احترام بنده نسبت به شما کم نخواهد شد 👏🌺🌺🌺
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۰۵
      درود مجدد جناب عزیزیان خندانک
      همه شعرا میدانند که استفاده از اختیارات شاعری تلنگری است به وزن هر چند جزیی ولی اجتناب‌ناپذیر است
      بنده هم به شما ارادت خاصی دارم و سواد و طبع تان نه تنها مورد قبول بنده است بلکه نقشه راه من هست.
      سپاسگزارم از توجه نظر ولطف شما خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۹
      سلام امید که دوستان نسبت به حضرت مولانا روحی له الفدا با دقت نظر مطلب بنگارند سپاس
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۸
      خندانک خندانک خندانک
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۵۱
      درود بر شما جناب حاجی پوری

      من هم با نظر جناب عزیزیان هم رای و هم داستانم

      برای من شعر هیچ شاعری سند عروضی نیست

      عروض عرب با فارسی فرق می‌کند

      در وزن دوری گرچه تسکین ایرادی ندارد اما وزن را از تناوب ساقط می‌کند

      دکتر شمیسا یا هرکسی هم مجوز بدهد مهمترین رکن موسیقی شعر است

      این همه قاعده و تبصره برای افزایش بار موسیقی است

      در نظری عنوان داشتم که حتی اگر شعری کاملا بر نحو و ساختار استوار
      باشد اما موسیقی شعر آسیب ببیند باید از آن پرهیز کرد

      بمانید به مهر و بسرایید خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
      درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
      استاد گرامی فرمایش شما برای من حجت است
      سپاس بیکران از شما که ما را از شبهه بیرون آوردید
      خندانک خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۳
      درود جناب حاجی‌پوری استاد بزرگوااار خندانک
      بسیار عالی و دلنشین.. خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۱۳
      درود بر استاد شاهزاده خانوم بزرگوار خندانک خندانک
      حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نیما ابراهیمی
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۱۳
      درود شاعر بزرگوار
      شعری بسیار زیبا با صدای دلنشینتان زیباییش دو چندان سرودید.
      چقدر خوب که شاعری هم به اوزان مسلط باشد و هم به اصول شاعری و بتواند حرف دلش را به نحو احسنت به قلم بیاورد.
      خندانک خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
      درود بر شما جناب ابراهیمی عزیز خندانک
      از نظر لطفتان بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان را گرامی میدارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
      تقدیم به شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نیما ابراهیمی
      نیما ابراهیمی
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۰۶
      خندانک خندانک خندانک
      رحیم فخوری
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۲
      درودها استاد حاجی پوری
      چقدر مسلط و عالی سرودید خندانک
      دل وعمرتان خرم وشاد خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۰۲
      درود بر شما استاد فخوری بزرگوار خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم
      حضورتان همیشه مایه سرافرازی و دلگرمی است
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۲
      بااحترام
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۰۲
      تقدیم به شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹
      درودتان شاعر ارجمند جناب استاد راوی عشق

      غزل زیبای شما را خواندم و لذت بردم،قلمتان هماره سبز و نویسا🤞🌷🌿🌵🌲🌴🌴💮🥀🌻💐🍂🪴🪴🌼🌱🌺🌹👏🍀
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۷
      درود بر شما استاد مدهوش بزرگوار خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان گرامی خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فاطمه منشدی
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶
      درود
      غزل بسیار زیبایی نوشتید خندانک خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۸
      درود بر شما بانو منشدی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان گرامی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱
      سلام استاد حاجی پور استاد غزل
      زیبا دلنشین و جذاب
      در خور تحسین
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۹
      درود بر شما استاد آزاد بخت گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک خندانک
      استاد مقدمتان بسیار گرامی است
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۳۹
      استاد
      عزل هایت
      برای دل است
      نشاط دل است
      حیات دل است
      بساط دل است
      صراط دل است
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۴۹
      درود بر شما استاد انصاری بزرگوار خندانک
      ازنظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان همیشه گرامی است و موجب دلگرمی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۱۶
      درود و احترام بزرگوار🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹







      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰
      درود بر شما استاد انصاری بزرگوار خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      آوا     صیاد
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۵۵
      سلام استاد زیبا و دلنشین
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰
      درود بر شما استاد بانو آوا خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۵۸
      درود بر شما استاد عزیز جناب حاجی پوری عزیز وگرامی وگرانقدر بسیار زیبا بود احسن برشما لذت بردم مثل همیشه غزلتان زیبابود احسن برشما استاد عزیزم ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۰۵
      درود بر شما استاد کاظمی گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان همیشه گرامی است
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۲۷
      سلام بر جناب حاجی پور ادیب گرامی ..بسیار زیبا ودلنشین ..با صدایی که شنیدیم عالی تر شد فقط یک جا به اشتباه به جای غمگین .میفرمایید خونین ..حالا یا در شعر اشتباه تایپ شده یا در خواندن ..باز هم زیبا وعالی خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۰۳
      درود بر شما استاد بانو آرامش خندانک
      از نظر لطف شما و دقت نظر تان بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان برای بنده بسیار گرامی است خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بهروز عسکرزاده
      پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۳
      درود بر شما جناب حاجی‌پوری گرامی
      غزلی بسیار زیبا از کلک مبارکتان خواندم در وزنی که ظرافت زبان و ذهن ذوق‌پروده می‌طلبد و الحق عالی سروده‌اید؛ آفرین‌ها!
      و سپاس فراوان.
      تندرست و شاد باشید و خورشیدوار بتابید.
      با مهر و احترام خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۹
      درود بر شما استاد عسکرزاده گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      مقدمتان بسیار گرامی است خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۱
      درود برشما استاد حاجی پور

      بسیار عالی و

      هم جالب بود خندانک

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۱۱
      درود بر شما استاد فتحی بزرگوار خندانک
      حضورتان برای بنده بسیار باعث افتخار است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مرضیه قنواتی نژاد
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۰۵
      درود و احترام خدمت شما جناب حاجی پوری
      بسیار زیبا سرودید
      قلمتان پر توان،اندیشه تان سبز👌👏⚘
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۱۹
      درود بر بانوی استاد قنواتی نژاد خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین امامی (حسام )
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۵۲
      با سلام و درود خدمت جناب حاجی پور ارجمند خندانک خندانک خندانک
      لذت بردم از سروده اتان خندانک خندانک
      رقص قلمتان پایدار خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۷:۵۰
      درود بر شما جناب حسام خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۲۹
      درود و عرض ادب و ارادت استاد حاجی پوری گرانقدر خندانک

      شعر زیبایتان که مزین شده بود به آموزش استاد محمدی گرانقدر خواندم

      بسیار زیبا و دلنشین بود خندانک

      دکلمه هم عالی بود خندانک

      سایه پرمهرتان مستدام استادم خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۴۶
      درود بر شما استاد بانو آفاق گرامی خندانک
      حضورتان بسیار گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد حسنی
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۱۵
      درود
      بسیار دلنشین و زیبا بود
      موفق باشید خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۲۶
      درود بر شما استاد حسنی گرامی خندانک
      مقدمتان را گرامی میدارم خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۲۸
      تقدیم با احترام
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۵۱
      سلام و عرض ادب استاد حاجی پوری گرانقدرم خندانک خندانک

      غزل زیبایی است خداوند برکت به قلم تان

      دلتان سبز و بهاری خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۵
      درود بر شما استاد مهدی محمدی بزرگوار خندانک
      مقدمتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۶
      تقدیم با احترام
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۰۹
      درود بر آقا علیرضا حاجی پوری
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۲۳
      درود بر شما جناب ایبو خندانک
      مقدمتان گرامی خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۳۰
      تقدیم با احترام
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      قانع تهرانی
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۲۷
      درود بر جناب حاجی پور
      بسیار بهره بردم
      همواره پاینده باشید خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۴۴
      درود بر شما قانع گرامی خندانک
      مقدمتان همیشه گرامی است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدیس رحمانی
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۱۶
      سلام و عرض ادب استاد حاجی پوری ارجمند خندانک
      غزلی ناب خواندم از قلم زیبا نگارتان
      در پناه مهربانترین خندانک خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۴۲
      درود بر شما بانوی بزرگوار خندانک
      مقدمتان همیشه گرامی است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      شبنم حکیم هاشمی
      شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۱
      🌷🌷
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۱۵
      درود بر شما بانو هاشمی خندانک
      سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۲۰
      درود بر شما جناب حاجی پوری
      زیبا بود
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۳۵
      درود بر شما استاد کریمی گرامی خندانک
      حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
      از نظر لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۳۵
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      هواجان جاویدان
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۱۹
      درود آقای حاجی پوری گرامی
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۲۸
      درود بر شما جناب جاویدان خندانک
      حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۳۷
      تقدیم استاد عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      علی نظری سرمازه
      سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۳۲
      درود بیکران بر جناب حاجی پوری
      خندانک خندانک
      زیبا سرودید خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0