سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  • شكست حملة نظامي آمريكا به ايران در طبس، 1359 هـ‌.ش
16 شوال 1445
    Wednesday 24 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      چهارشنبه ۵ ارديبهشت

      باطن و ظاهر

      شعری از

      روح اله سلیمی ناحیه

      از دفتر هستی نگری نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶ شماره ثبت ۱۰۷۷۸۸
        بازدید : ۴۶۹   |    نظرات : ۳۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر روح اله سلیمی ناحیه

      ای نور زصافی که کنی ذات عیان را
      ساغربه قدح بر یَد ازاین کونو مکان را

      ای حُسنِ جمال از همه عالم که تماشا
      گرذره ای از خویش نما، ذَر همه حاشا
       
      در دل که صُوَر معرفت ازذاتومقامت
      بردیده مزن کبرو ریا هستو کلامت

      باطن زغرض افسل اگر بوده منیّیت 
      ظاهرچه شودافضل ازان دونِ دریدَت

      اینگونه چرا گشته فریب آ تنت از سر
       مَشعَر اگرت بود عَلُو ماهیت  از سر

      نایب که نی ای ملک ازل مِه چوتهی سر
      صدبار بلیٰ  تا به ابد ملک ،تهی سر

      گر هیچ فنا ،هیچْ ابدملک،زبَر سر
      یا دید که واسع ز هزاران دَوَر اختر

      در بهت بر اینم که به کَیهان  چه زما رس
      خودگشته عدم چون به کَیاهین که در ان رس

      زین گُرده جهانی که نبوداست و نخواهد
      مارا چه رسدهستو چه داریم که خواهد
       
      «روح اله سلیمی»
      ۶
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴
      درود بزرگوار
      جالب و زیباست
      جسارتا واژه های دور از ذهن دارد خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
      درود احترام استاد
      واژه های دور از ذهن را بنویسید بی زحمت و با اختیار خودتان کلماتی راحت جایگزین کنید
      لطفا🙏
      سپاس از توجهتان🙏🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
      روح اله سلیمی ناحیه
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۰۴:۲۹
      فهوم تقریب برای شعر
      بیت اول
      نور در اصل خداوند است نور بالذات که خداوند ازنورخود به انسان داده و در وجود انسان فوتونها در حقیقت دی ان ای را کد گذاری وباعث درک و فهم انسان میشود پس نور همان خرد و خرد از ذات خداوند است
      پس انسانی باخرد ونیک سرشت اصل ذات خود یعنی خدا را نشان میدهد که همچون ساغری پیاله حیات(خرد) را در دست گرفته
      گفتیم که نور خرد را...
      بیت دوم
      انسان با ذات نیک و خیر را که در حقیقت جمال ذات است هستی را نظاره گر است واگر ذره ای از این ذات را در اعمال خویش نمایان کند عالم ذر را اشکار میکند عالم ذر یا الست که ازان نور یا روح به انسان داده شد
      بیت سوم
      ای انسان وقتی در دل و معنا نشانگر و اگاه از ذات حق و مقامی که بدین سبب داری در رفتارو اعمالت کبرو ریا را تظاهر و بر زبان و گفتار نشان و برملا نکن

      بیت چهارم اگر درون را ازغرض تبدیل به پسترین فرومایه ها کردی با منیت و غرورت چه امید که در ظاهر فضیلت و کرامت از ان خوی حیوانی پست و درنده ات نمایان شود (رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون )

      بیت پنجم ای بشر برای چه از جسم و نماد انسان و هوشی که داری خود فریبی میکنی که اگر گستره شعوری درتو هست که والا برترت کرده از خاصیت خرد میباشد نه عقل

      بیت ششم ادامه بیت قبل جایگزین و صاحب برای جهان خلق شده ازلی که بزرگیو عظمتش چون پوچ هست با تو نیست (که مغروری) بلی اگر هستی ملکش یا وسعتش تا ابد باشد با تهی سرتر است

      بیت هفتم اگر هیچ را فنا و نیستی میدانید ان نیستیو فنا از وعت ابدی هستی با عظمت است با همان بی چیز بودنش همانند چشمی که در نگاه هزاران کهکشان را در داخلش جای میدهد (ملک عدم چشم ملک وجود هزاران کهکشان که اینجا در حقیقت وجود بُعدهای دیگر را اشاره دارد که گرچه در نظر ما نیست اما اندازه چشم از هر نظر از هزاران کهکشان بزرگتر است بعد چهار پنج)

      بیت هشتم با این تفاصیل ازعالمهستی من در تعجبم که ما با این اندازه بسیار بسییاااار ناچیز کیهان چه نیازی به ما داشت در حالی که در عالم کیاهین خود در بحث وجود همان نیست میشود از بس که کوچک به نظر میرسد درکل

      بیت اخر این جهان دواری که در اندازه نه وجود حساب شدنی استو و نه میشود از نظر هستی ما چه میشویم و چه داریم
      و این گفته ها را چه کسی چنین رقم خواسته است


      عزیزان من بحث خاص از شعرکه در واقع معنای پرونی یا زیرینش هست را نگفتم
      امیدوارم پسندتان شودو قبول داریدکه سخت نبوده بلکه سخت پسندید
      ،🙏🙏🙏🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ

      ویرایش
      پارسا عزیزی
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۲۰:۵۵
      درود و ادب جناب سلیمی
      واقعیتش شعرتان را نتوانستم معنا کنم
      نمی دانم مشکل از من است یا شعر که واقعا انگار به زبان دیگریست خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۲۲:۱۹
      درود جناب پارسیان عزیز🌺🌺🌺🌺🙏🙏
      شعری که نگرشی دیگر دارد مسلما کمی فرق دارد
      این شعر واقعا هم سخت نیست
      چرا اخه ما این کلمات و نتونیم درک کنیم
      مگه میشه اخه
      ارسال پاسخ
      مجیدنیکی سبکبار
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۲۳:۱۳
      با سلامی گرم و با صدها درود
      آمدم، خواندم من این زیبا سرود
      مهر آن بر دل نشاندم همچو رود
      آفرین بر شاعرش
      ======================
      منتظر اورا که پاید دفترم
      با حضورش بر نهد منت سرم
      خواند او شعرم فزاید باورم
      نقد هم سازد چه خوب
      ======================
      یک ستارک چون که هستی، شاعری
      یک ستارک گر به خواندن حاضری
      کسری از آن سه که گوید قادری
      برسرودن شعر ناب
      ======================
      این سروشم مثل کارتی مشترک
      راه جو بر هرگلی چون شاپرک
      کو کشد بر هر سرودی نو سَرَک
      گر دل آزارت شده گو برکَنَم
      ======================
      * خندانک * خندانک خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۰:۵۶
      درود استاد سبکبار گرام
      منیم گوزل یوردومون سوزلی سازلی بالاسی
      تورکو دانیشخلی اولکه لرین سوزده یانان چیراغی
      انالار لای لاسیندا پرده قوران چیناغی
      دوشلرین دولو درد کدر ناغیلاری
      یاز وطن اوغلو
      یاز یامان گونلردن
      ایتن ایزلردن
      گوجسوز دیزلردن
      هورولموش باغرینا اللردن
      یاز سکبار قارداشیم
      یاز یارالمیش اوریین دارالان گونلرینن
      یاز گودوکچی گوزلرین سارالان دیبلرینن
      یاز بو دییلمیش اجی شیرین دیللرینن
      وطن اوغلو بو گنیش دونیالاردا یاییلان سسلرین بیله جین،گوره جین ،گله جین ،...باشا دوشدویون سوزلردن دوزمه لر باغلا باخانلار گوزلرینه خاطرلر یارالسین سون گونلرینده یوخ حیات ایزلرینده دییشلرده جانلی حیاتلی قالاسان 🌺🌺🌺
      ساغول اناخلی دیَرلی استاد سبکبار🌺🌺
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
      سلام
      بنظرم بر روی شیوه بیان که مخاطب بتواند از اثر بهره ای داشته باشد نیز تامل فرمایید
      در برخی ابیات قافیه مشکل دارد
      ابیات باطن ، اینگونه ، نایب و دو بیت آخر
      مگر آنکه جناس تام به کار برده باشید
      دوییت /دو/ فارسی است و /یت/ عربی است در دهخدا آمده است
      یت. [ ای ی َ ] ( ع پسوند ) در عربی جزء مؤخر مصدر صناعی اسمی است یعنی مصدری که با آن یاء نسبت و تاء تأنیث ( - یت ) آمده باشد، مانند مالکیت ، مرغوبیت ، انسانیت ، معروفیت ، حریّت ، ماهیت. ( از کلمات فارسی نیز مصدر صناعی درست می کنند مانند دوئیت ، خوبیت. اما ادبا به کار بردن این کلمات را درست نمی دانند ).
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۵۱
      درود ازاد گرام و انرژی بخش
      دوییت کجای شعره احتمالا دون دریدت را میفرمایید
      ازاد عزیز من هیچ شعری نوشته ندارم
      هر انچه مرا الهام شود تحریر شود
      من شعری که پانزده شانزده سالگی هم می نوشتم چون قادر به درکش نبودم بعد مدتیدور می انداختم
      شعری که بصورت الهام خلق شود دسکاری کردنش زخم کردن مفهوم کل
      شعرهای بنده هیچوقت در حد و اندازه شعر نبوده و خودم بارها بیان کردم اما در نوشتن شعری که نهایتا در ۱۵دیقه مثلا ده بیت نوشته شود کنارهم جادادن این واژه هایی که در مفهوم واقعا معنای کامل را بصورت جمله و تاکید تا تفیذی دارد چطور میتوان در ربع ساعت کنار هم چید
      ارسال پاسخ
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۳:۴۷
      جناب ازاد همیشه سوالتان را جواب نوشتم و هیچوقت اهمیتی به جوابها ندادی و تایید یا تردید در درستی اش
      بنده با اینکه در علم شعر واقعا ببسوادم ولی هر وقت سوال یا موردی گفتم که جواب خواه است بارها سر میزنم تا در جوابی که بیان شده بی تفاوت دیده نشوم
      متاسفانه حتی یک مورد نداشتیم به جواب خواسته تان پاسخی گذارید ولی اگر جواب دیر شود هر جا برسید مثل خرگوش چماق شده
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۲۷
      سلام عموما باز میگردم تا پاسخ را بخوانم ولی پاسخ مجدد ندادن به معنای بی اعتنایی نیست این جور که باید هر عزیزی پاسخی نوشت من پاسخ مجدد دهم مجددا او پاسخ دهد و این چرخه تا ابد ادامه خواهد یافت پس یک نظر مخاطب می نویسد و یک نظر شما و کار را سخت نکنید متشکر
      فرهاد احمدیان
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۰:۰۸
      سلام و عرض درود خدمت جناب سلیمی عزیز قصیده ای بسیار دلنشین و زیبا سرودید پاینده باشید
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۵۴
      درود جناب احمدیان
      فدای حضورو نگاهتان که بیانی صمیمی و گرم در خصوص شعر داشتید
      بسیار خوشحالم کردید🙏🙏🌺🌺🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۳:۴۰
      لطفا بخوانید 🙏🙏
      مفهوم تقریب برای شعر
      بیت اول
      نور در اصل خداوند است نور بالذات که خداوند ازنورخود به انسان داده و در وجود انسان فوتونها در حقیقت دی ان ای را کد گذاری وباعث درک و فهم انسان میشود پس نور همان خرد و خرد از ذات خداوند است
      پس انسانی باخرد ونیک سرشت اصل ذات خود یعنی خدا را نشان میدهد که همچون ساغری پیاله حیات(خرد) را در دست گرفته
      گفتیم که نور خرد را...
      بیت دوم
      انسان با ذات نیک و خیر را که در حقیقت جمال ذات است هستی را نظاره گر است واگر ذره ای از این ذات را در اعمال خویش نمایان کند عالم ذر را اشکار میکند عالم ذر یا الست که ازان نور یا روح به انسان داده شد
      بیت سوم
      ای انسان وقتی در دل و معنا نشانگر و اگاه از ذات حق و مقامی که بدین سبب داری در رفتارو اعمالت کبرو ریا را تظاهر و بر زبان و گفتار نشان و برملا نکن

      بیت چهارم اگر درون را ازغرض تبدیل به پسترین فرومایه ها کردی با منیت و غرورت چه امید که در ظاهر فضیلت و کرامت از ان خوی حیوانی پست و درنده ات نمایان شود (رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون )

      بیت پنجم ای بشر برای چه از جسم و نماد انسان و هوشی که داری خود فریبی میکنی که اگر گستره شعوری درتو هست که والا برترت کرده از خاصیت خرد میباشد نه عقل

      بیت ششم ادامه بیت قبل جایگزین و صاحب برای جهان خلق شده ازلی که بزرگیو عظمتش چون پوچ هست با تو نیست (که مغروری) بلی اگر هستی ملکش یا وسعتش تا ابد باشد با تهی سرتر است

      بیت هفتم اگر هیچ را فنا و نیستی میدانید ان نیستیو فنا از وعت ابدی هستی با عظمت است با همان بی چیز بودنش همانند چشمی که در نگاه هزاران کهکشان را در داخلش جای میدهد (ملک عدم چشم ملک وجود هزاران کهکشان که اینجا در حقیقت وجود بُعدهای دیگر را اشاره دارد که گرچه در نظر ما نیست اما اندازه چشم از هر نظر از هزاران کهکشان بزرگتر است بعد چهار پنج)

      بیت هشتم با این تفاصیل ازعالمهستی من در تعجبم که ما با این اندازه بسیار بسییاااار ناچیز کیهان چه نیازی به ما داشت در حالی که در عالم کیاهین خود در بحث وجود همان نیست میشود از بس که کوچک به نظر میرسد درکل

      بیت اخر این جهان دواری که در اندازه نه وجود حساب شدنی استو و نه میشود از نظر هستی ما چه میشویم و چه داریم
      و این گفته ها را چه کسی چنین رقم خواسته است


      عزیزان من بحث خاص از شعرکه در واقع معنای پرونی یا زیرینش هست را نگفتم
      امیدوارم پسندتان شودو قبول داریدکه سخت نبوده بلکه سخت پسندید
      ،🙏🙏🙏🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۴:۱۳
      ترسم چوشود زشعر معنا چو ظهر
      فارِس به سخن زنیش و افزا چو قهر
      یابنده مگر چه دید دریا چه نظر
      ساتر همه هست واصل دریا چوقَعَر
      تکتم حسین زاده
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸
      درود جناب سلیمی🌹زیبا و دلنشین سرودید
      پاینده باشید
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۷:۲۸
      درود خانم حسین زاده
      سپاس از حضورتان 🌺🌺🌺⁦🙏🙏
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۳۶
      سلام و احترام جناب سلیمی ادیب
      شعرتان را خواندم
      مثل همیشه زیبا
      درودتان
      خندانک خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۷:۲۹
      سلام و احترام هدمت بزرگی و فهمتام
      بسیار خوشحالم میکنید با نگاهتان🌺🌺🌺🙏🙏
      ارسال پاسخ
      مرضیه  رضایی (رها)
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵
      سلام ودرود بر شما جناب سلیمی ارجمند شعرتان پر محتواست با توجه به توضیحات زیباتون شعر قابل درک تر هست
      درک بنده پایین تر از سطح شعر شماست احتمالا شما درک زیبایی از خالق و هستی و ذات پیدا کردید اما برداشت بنده این هست بسیار عاشق خدا هستید در جستوجوی پیدا کردنش دارید تمام ذرات را تفکیک می کنید. پایدار باشیداستاد🌹🌹🌹
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۷:۳۰
      سلام بانو رها
      خدا را جستن نمیتوان مجر اینکه کاری کنی خدا خودش را نمایان کند برایت 🌺🌺🌺🌺🌺🙏
      ارسال پاسخ
      مجید فکری
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۷:۰۰
      درود بر شما متن شعر واس بنده سنگین بود قلمتان پایدار خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
      هزاران سپاس معنایش را پایین نوشتم جناب فکری عزیز🙏🙏🙏
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۹:۴۱
      درود بر شما جناب سلیمی

      بسبار عالی بود خندانک

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ۲۱:۳۱
      سپاس استاد تختی عزیز 🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
      الناز حاجیان (مهربانی)
      دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ۲۲:۰۷
      استادسلیمی قلمتان منحصربفرداست
      شمابنویسیدمخاطبینی که دوستدارقلمتان هستندهرروزصفحه اشعارتان راچک میکنندتا تحسین کننداحساستان را که اینگونه
      مخاطب را وابسته به خوانش میکند...
      موفق باشید خندانک خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۱۳
      درود وعرض احترام بانو مهربانی عزیز🌺🌺🌺🙏🙏🙏
      متاسفانه بزرگانی بشدت موردبی مهری قراردادندوتاختند همیشه گفته ام شاعر نیستم در شعر بی سوادم اما نوشتن را دوست دارم
      ولی مدعیان فصاحت و بلاغت و معنا اگر از درک عاجز ماندند عجز را بر بنده بستند
      ارسال پاسخ
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۱۳
      یک دنیا سپاس از حضور و لطفتان 🌺🌺🌺🌺🙏🙏
      ارسال پاسخ
      الناز حاجیان (مهربانی)
      الناز حاجیان (مهربانی)
      سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۵۶
      بگذاربتازندآنان که درکی از احساسِ یک انسان ندارند
      آنانی که فقط نام شاعررادارندو نه درکِ والایش را شما بنویسیدمن
      به تنهایی مخاطبین میشوم برای غزل هایتان
      قلمتان بی نهایت گیراست مرحبا خندانک خندانک خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۰۲:۰۹
      هزاران سپاس از بودنتان بانوی گرامی
      بی نهایت تشکر دارم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0