سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 30 مهر 1400
    17 ربيع الأول 1443
    • ميلاد حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله، 53 سال قبل از هجرت، روز اخلاق و مهرورزي - ميلاد حضرت امام جعفر صادق عليه‌السلام مؤسس مذهب جعفري، 83 هـ ق
    Friday 22 Oct 2021

      بیشترین مخاطب

      بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

      جمعه ۳۰ مهر

      عشق جاوید

      شعری از

      آرمان پرناک

      از دفتر امید نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۰۳۵۵۸
        بازدید : ۳۳۴   |    نظرات : ۷۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر آرمان پرناک

       
       
      و این شروع شعرم شد: بساز یا که ویران کن
      بُتانِ  وَهم  را  بشکن،  مرا  رها  ز  بنیان  کن
       
      کجای عالَمی ای عشق، ای گناهِ بی تکرار
      برای آخرین دیدار، رو به سوی کنعان کن
       
      درونِ غار می گرید پیمبری که بی دین شد
      ز حال او خبر داری؟ نظر به آن پریشان کن
       
      نمازِ شُکر می خوانند مردمکِ دو چشمانم
      بساطِ شُکر را برچین و اشک را پشیمان کن
       
      که هیچ چیز غمگین تر، از این نبود ای دریا
      به رودِ تشنه ات گویی مسیرِ خود بیابان کن؟
       
      چه اضطرابِ جان کاهی ست، سیب سرخ شیرینت
      برس به دست کوتاهم و یا ز دیده پنهان کن
       
      هزار بار می غلتد که خواب ماه بیند شب
      بیا و این رسیدن را برای برکه آسان کن
       
      تمام عمر بیرون است دستِ عاشقت از خاک
      بگیر دستِ سردش چون گُلی نثارِ گلدان کن
       
      به جانِ جُفتمان لیلی!، هنوز عاشقت هستم
      و این تمام شعرم بود، عاشقانه جبران کن
       
      (آرمان پرناک)
       
       
      ۱۸
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۲ هفته پیش
      سلام بر تو‌ای عصمت هشتم!
      کوچه‌های طوس، هنوز بوی عطرآگین تو را می‌دهد و آوای غریب ملائک هنوز در طواف حریم کبریایی‌ات به گوش می‌رسند

      شهادت امام رضا (ع) تسلیت
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      درود بیکران بر استاد گرانقدرم
      بنده نیز تسلیت عرض می کنم
      التماس دعا دارم
      سلامت و تندرست باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      ۱۳ روز پیش
      سلام و درود

      غزل بیکران زیبایی سرودید
      اما هجاها را گاهی جاانداختید سهواً شاید


      مثلاً :

      ( چُنین آغازِ ) شعرم شد : بسازَ(م) یا که ویران کن
      بُتانِ وَهم را بشکن ، رها ( من را ) ز بُنیان کن

      کجای عالَمی ای عشق، (تو ) ای (عصیانِ) بی تکرار
      برای آخرین دیدار ،( بیا و رو به) کنعان کن

      درونِ غار می گرید ، پیمبری که بی دین (گشت)
      ز حالِ او خبر داری؟ نظر (بر) آن پریشان کن

      نمازِ شُکر می خوانند ، ( مردم های ) چشمانم
      بساطِ شُکر را بَرچین و ( اشکم ) را پشیمان کن

      که چیزی هیچ غمگین تر، از اینم نیست ؛ ای دریا
      به رودِ تشنه ات گویی مسیرِ خود بیابان کن؟

      چه اضطرابِ جانکاهی ست، (به ) سیبِ سرخِ شیرینت
      برس (تا ) دستِ کوتاهم ، وَ یا ( از ) دیده پنهان کن

      هزاران بار می غلتد که خواب ماه بینَد شب
      بیا و این رسیدن را برای بِرکه آسان کن

      تمامِ عمر بیرون است دستِ عاشقت از خاک
      بگیر ( دستانِ ) سردش چون گُلی( همراهِ ) گلدان کن

      به جانِ جُفتمان لیلی!، هنوز (م ) عاشقت هستم
      ( که ) این تمامِ شعرم بود، (تو) عاشقانه جبران کن

      یا :

      که این تمامِ شعرم بود ؛ تو ( معشوقانه ) جبران کن


      بحر هزج مثمّن سالم یعنی : ( چهاربار تکرارِ مَفاعیلُن در هر مصراع )


      سلامت باشید و سرافراز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۲ روز پیش
      سلام و درود بیکران بر استادبانو
      خیلی ممنونم از لطف شما و زحمتی که کشیدید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      با سروده ویرایش شده ی شما ابهاماتم دو چندان شد. احساس می کنم از وزن « مفاعلن مفاعیلن مفاعلن مفاعیلن » خارج شده. ممنون می شوم بیت اول یا دوم را تقطیع فرمایید.
      فقط اینکه مصرع نهم این سروده، «از این» را باید «ازین» می نوشتم که فراموش کردم درستش کنم.
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      ۲ هفته پیش
      سلام بر جناب پرناک عزیز بیت چهارم را دوست داشتم نکات مثبت درین اثر وجود دارد اما برویم سراغ نکاتی که به ذهنم میرسد اولین عیب اثر سیطره ی وزنست بنحوی که جناب عزیزیان را هم به مشکل انداخته است زبان فارسی اوزان روان خوبی دارد کار در اوزان کم کاربرد را بگذارید برای مراحل بالاتر.

      بیت دوم فکر کنم وزن قابلیت دوری شدن را دارد اگر اینطور باشد وقتی بر عشق سکون میکنید هجای آخرش حذف میشود و اگردوری نباشد این وقفه و بعد بردن هجای کوتاه به ابتدای رکن بعدی کلام را از روانی می اندازد درثانی وقتی کلام متصل است چرا کاما آوردید این مشکل در چندجای دیگر اثر تکرار شده است

      بیت سوم آن حشوست؟ نقش پیمبر مبهم است اگر مقصود عاشق است او که پیامبر کسی نیست مثلا قدمایی بیندیشیم بادصبا پیام ها را می رساند یا قاصدک پیامبر است بعد تعبیر بی دینی هم مبهم است

      بیت چهارم در مصرع اول یا وزن اشتباهست یا قاعده ای وجود دارد که به جای یک هجای بلند دو کوتاه بیاورید

      بیت پنجم میتواند به جای سوالی اخباری باشد چرا سوالیست؟ ، بگویی ، مسیر خود را

      بیت ششم سیب سرخ قاعدتا شیرین است چرا شیرین آمده است؟ برسان ، پنهانش کن کاملا مشخص است وزن ساختار جملات و کلمات را به هم ریخته است

      بیت هفتم برکه خواب ماه را در شب ببیند قرار گرفتن فاعل جمله ی اول در انتهای جمله دوم به صورت متمم

      بیت هشتم دست سردش را بگیر، ت در عاشقت به عاشق برمیگردد یا معشوق؟

      بیت نهم جفتمان عامیانه است؟ لیلی معشوقی تکراری نیست؟ وقتی چندیست سارا بساط معشوقه های کهن را به هم زده است و کوچک شما نیلوفر را به ادبیات معرفی نموده است لیلی این وسط چه برای گفتن دارد وقتی گفته ها هر چه بوده است گفته اند

      باری بنظر میرسد مشغول تجربه کردن فضاها و اوزان مختلف هستید تا جایگاه خود را بیابید کاملا کاری صحیح است و در پرتوی همین افتادن و برخاستن هاست که به یکی از بزرگان ادب به توفیق یزدان بدل خواهید شد ببخشید از اطاله ی کلام
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ارادت جناب آزاد عزیز
      بسیار ممنون و متشکرم بابت وقتی که گذاشتید.
      خدمت شما عرض شود که در ابتدا سوال بنده این است که شما وزن شعر را «مفاعلن مفاعیلن مفاعلن مفاعیلن » تایید می فرمایید یا خیر؟
      من پاسخ برخی سوالاتتان را می دهم اما ابیات را به طور کامل توضیح نمی دهم که به مانند شعر گذشته، احیانا دیدگاه خواننده تغییر نکند.
      عرض شود که:
      وجود کاما یا ویرگول در ابیات به جهت خوانش بهتر و القای ضربآهنگ ابیات هست وگرنه بنده هم چندان تمایلی به وجود این ویرگول ها ندارم و میتوان حذف نمود
      بیت سوم که فرمودید: پیمبر بی دین کمی مبهم است، دین اینجا همان عشقی است که به خدای منحصر به فرد خود دارد
      بیت چهارم از اختیارات شاعری تبدیل دو هجای کوتاه به یک هجای بلند استفاده کردم. انشالله که درست باشد
      بیت پنجم، شما مصرع دومش را ابتدا بخوانید و سپس مصرع ابتدایی را فکر می کنم مشکل برطرف شود ولی اگر صلاح هست که سوالی نباشد، سمعا و طاعتا. حذفش خواهم کرد
      بیت ششم، همزمان اشاره به دو موضوع دارد که یک موردش را می گویم.اینجا معشوق در نقش یک درخت ظاهر شده. سیب سرخ شیرین، به هر حال یک صفتی است که برای توضیح بیشتر آن آورده شده و به گمانم ذکر آن،حس چشایی را بیشتر تحریک خواهد کرد. مثل این می ماند که من بگویم خدای رحمان، بعد شما بفرمایید که خب، خدا رحمان است دیگر و نیازی نبود که بگویید. البته مثال های بهتری هم می توان زد و به وفور می توان در سایر اشعار بزرگان مشاهده کرد.
      بیت هفتم، متوجه منظورتان نشدم که کجا دقیقا مبهم است. فاعل اصلی را به عمد در مصرع دوم قرار دادم. شاید منظورتان این بود که چرا در همان مصرع اول کار را یکسره نکردید. الله اعلم
      بیت هشتم، این « ت » به عاشق بر می گردد
      بیت نهم، واژه « جفت » فکر نمی کنم عامیانه باشد و پسوند « مان » هم که نقطه تاریکی ندارد. حال شاید سلیقه ای باشد
      و نکته آخر که در مورد معشوقمان فرمودید که صد البته احتمال می دادم کسی خرده بگیرد، عرض شود که باز این هم سلیقه ای است و کمی بی انصافی است که بگوییم دوران این نام و عشق به سر آمده و نباید استفاده کرد که در آن صورت بنده می توانم یک طومار بنویسم که دوران چه چیزهای دیگری هم به سر آمده ولی به روی چشم، (فقط معشوق پیدا شود، نامش اصلا مهم نیست خندانک ) . ضمن اینکه فقط یک بیت مختص به این بنده خدا بود و در سایر ابیات تعبیر مرتبطی با آن نمی توان یافت.
      با این اوصاف تمام مواردی که فرمودید را با دقت بیشتری در سروده های بعد در نظر خواهم داشت.
      دست گلتان درد نکند بابت زحمتی که کشیدید.خدا خیرتان دهد.
      فرمایشی هست در خدمتم

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      ۲ هفته پیش
      شهادت شمس الشموس. انیس النفؤس غریب الغربا
      معیت الضعفا امام رضا علیه سلام تسلیت می گؤیم
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      درود بیکران بر بانو آهنگران عزیز
      بنده نیز متقابلا تسلیت عرض می کنم
      سلامت و تندرست باشید.
      السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۲ روز پیش
      بانو آهنگران عزیز
      واقعا شرمنده کردید. شما خودتون گُلید
      بسیار سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      علی معصومی
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک
      درود ها
      دوست خوب من
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام استاد معصومی عزیز
      منور فرمودید
      بی نهایت ممنون از حضورتان
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      ۲ هفته پیش
      بداهه ای تقدیم شعر زیبای شما
      شاعر گرامی
      شور و شوق شعرت
      دل می برد از خوانندگان
      گویی که درباغ دلم
      بوی گلستان می رسد
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام و درود فراوان بر استاد دزفولی عزیز
      بسیار سپاسگزارم از شما
      سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      علی مزینانی عسکری
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ادب
      احسنت
      عاشقانه زیبایی است
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام استاد مزینانی عزیز
      خیلی خوش آمدید
      لطف کردید، از شما ممنونم
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      ۲ هفته پیش
      سلام بر جناب پرناک عزیز🌺
      از نظر مفهوم و پرداخت بسیار زیباست
      از نظر وزن به گمانم نزدیک ترین وزن به شعر شما
      مفاعلن فعلاتن فع، مفاعلن فعلاتن فع
      باشد
      یا وزن شعر را من درست دریافت نکردم ،چون در خوانش دچار مشکل بودم
      البته میتوان با تغییر کشش هجاها و تزریق ریتم و موسیقی شعر را خواند ولی به صورت طبیعی و در وزن ، یا من وزن شعر را نفهمیدم یا وزن ایرادات کوچکی دارد
      درود 👏👏🌺
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام و درود بیکران بر جناب عزیزیان گرانقدر
      بسیار ممنون که آمدید و خواندید
      والا این شعر را بر وزن « مفاعلن مفاعیلن مفاعلن مفاعیلن » سرودم. حال امیدوارم که صحیح باشد. من برای قرائت بهتر، اعراب و ویرگول ابیات را هم اعمال می کنم. شاید وزن ملموس تر شود:

      وَ این شروعِ شعرم شد: بساز یا که ویران کن
      بُتانِ وَهم را بشکن، مرا رها ز بنیان کن

      کجای عالَمی ای عشق، ای گناهِ بی تکرار
      برای آخرین دیدار، رو به سوی کنعان کن

      درونِ غار می گرید، پیمبری که بی دین شد
      ز حال او خبر داری؟ نظر به آن پریشان کن

      نمازِ شُکر می خوانند، مردمکِ دو چشمانم
      بساطِ شُکر را برچین وُ، اشک را پشیمان کن

      که هیچ چیز غمگین تر، از این نبود ای دریا
      به رودِ تشنه ات گویی، مسیرِ خود بیابان کن؟

      چه اضطرابِ جانکاهی ست، سیبِ سرخِ شیرینت
      برس به دست کوتاهم وَ یا ز دیده پنهان کن

      هزار بار می غلتد، که خواب ماه بیند شب
      بیا وُ این رسیدن را، برای برکه آسان کن

      تمامِ عمر بیرون است، دستِ عاشقت از خاک
      بگیر دستِ سردش چون، گُلی نثارِ گلدان کن

      به جانِ جُفتمان لیلی!، هنوز عاشقت هستم
      و این تمام شعرم بود، عاشقانه جبران کن
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام جناب پرناک عزیز، دوست دور آشنا✋
      با فرمولی که میدهید وزن درست است
      البته در مصرع، دو و سه وهفت و یازده و پانزده و مصرع آخر ، در قسمت دومشان بنظر وزن جای کار دارد. البته بنده با اختیارات شاعری در این وزن آشنا نیستم و سوال دیگر
      آیا شعری از شاعری دیگر در این وزن در ذهن دارید که معرفی کنید بنده بخوانم؟ چون شعری د این وزن در ذهن ندارم و حقیقتا سرچی هم کردم و چیزی نیافتم.
      آیا این چیدمان خودتان بوده ؟
      چون جسارتا آهنگ لذت بخشی ندارد
      حتی خود وزن که فرمودید
      مفاعلن مفاعیلن
      بعد از مفاعلن حتما نیاز به توقف است که در شعر به آهنگ و ریتم لطمه میزند و به سلیقه ی بنده گوش نواز نیست.
      مثلا بعد از مفاعلن، فعلاتن خوش آهنگ ترین گزینه است
      مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن
      ولی در مورد این وزن هم کنجکاو شدم اگر مسبوق به سابقه هست نمونه های دیگرش را نیز بخوانم
      ممنون جناب پرناک عزیز👏👏🌺🌺🙏🙏
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام مجدد جناب عزیزیان عزیز
      در مورد اینکه ابیات دیگری با این وزن سروده شده یا خیر، من شعر مشابه ای پیدا نکردم. وزن و آهنگ این شعر هم ناگهان در ذهنم نواخته شد و البته با کمی بررسی و هنگام تقطیع، به وزن مذکور رسیدم. فقط داخل پرانتز عرض کنم که شاید یک علت جوشش این اوزان، نحوه ی دکلمه و خواندن شعر و سلیقه ی من هست و اگر دکلمه های استاد فاضل نظری را گوش داده باشید، کمی الهام گرفته از آن است. من معمولا آنگونه قرائت می کنم. البته اوزان به کار رفته در اشعار ایشان، اوزان پر کاربردی است که نمونه اش در اشعار بزرگانی چون حافظ و وحشی بافقی یافت می شود.
      حال از قضا این وزن گریبان من و سروده را گرفت و در نهایت این شعر را در وزن مذکور تست کردم. حقیر که هنگام خوانش دچار مشکل نمی شوم و بر خلاف شعر «زبان» که مشکل وزنی و آهنگ داشت و در نهایت خودم پذیرفتم که وزن نامناسبی انتخاب کرده بودم اما این یکی را اصلا انتظار نداشتم که خواننده ای بگوید در خوانش و آهنگ مشکل دارد.
      ولی شک نکنید اشعار بعدی با اوزان متداول خواهد بود
      بسیار ممنونم از شما که وقت می گذارید و راهنمایی می کنید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام مجدد🌺
      نه اتفاقا اینکه در ذهن خودتان وزنی ساخته و پرداخته اید و آن را به یک محصول هنری بدل کرده اید بسیار جای تشویق و دستمریزاد دارد👏👏👏
      در ثانی نظر من تنها یک نظر است.تجمیع آرا مهم تر از یک نظر است و مهم تر از تجمیع آرا ذهن و دل و سلیقه ی شاعر است که بر همه ی نطرات میچربد دوست عزیز.
      بله ،بنده هم بعد از فرمول وزنی که ارائه نمودید و با کمک از آهنگ و تغییر کشش ضربها و کمی بازی با هجاها ریتم شعرتان را بدست آوردم.
      و مجدد تاکید میکنم بدلیل نظر بنده خود را از حوزه ای که به آن مایل هستید دور نکنید.
      بی شک خوشایند بنده در برابر سلیقه و انتخاب شخص صاحب اثر از اهمیت کمتری برخوردار است دوست عزیز.
      بسُرای تا که هستی که سرودن است بودن🌺🙏🌺
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلامی دوباره خدمت جناب عزیزیان گرانقدر
      بسیار سپاسگزارم. اتفاقا برایم جالب و آموزنده بود که آنچه در ذهن داشتم با آنچه خوانندگان حرفه ای می خوانند می تواند متفاوت باشد و این نکته را باید در نظر بگیرم. به هر حال اوزان متداول، بیهوده کاربردی نشده اند و دوران آزمون و خطا را قرنهاست گذرانده اند و القا کننده ی موسیقی و آهنگ بهتری هستند. این شعر هم قسمت بود که در این وزن قلم بزنم ولی الویت اصلی من از ابتدا همان اوزان معروف بوده.

      ممنونم از شما، زنده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      حمید غرب
      حمید غرب
      ۱۳ روز پیش
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      سیاوش آزاد
      ۲ هفته پیش
      سلام طبق تقطیعی که کرده بودم وزن روی کاغذ صحیحست اما در خواندن خوش آهنگ نیست مگر آنچه فلسفه ای پشت این عدم خوش آهنگی باشد البته آن دومورد که مطرح کردم را اگر از مسلطین بر عروض بپرسید و نتیجه را در اینجا قرار دهید تا استفاده کنیم گر چه هردو مورد اگر وزن را مخدوش نکرده باشند آهنگ را مخدوش کرده اند 1 مسئله دوری 2 استفاده از قاعده تبدیل
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام مجدد جناب آزاد گرانقدر
      بله، توضیحاتی خدمت استاد عزیزیان دادم. این سروده را باید به آرامی و با مکث بسیار اندکی که بنده آن نقاط را با ویرگول (در نسخه ی ویرایشی که زیر پیام ابتدایی تان هست ) مشخص کردم، خواند. البته باز هم عرض می کنم که مکث آنچنان هم لازم نیست و صرفا برای رسیدن به یک موسیقی واحد در این شعر از سوی شاعران بزرگوار، اصرار بر این ویرگول و مکث دارم.
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      سیاوش آزاد
      ۲ هفته پیش
      سلام مجدد در مصرع دوازدهم /و/باید به صورت مفتوح خوانده شود ودر شعر قاعده برینست که مضموم باشد این را هم اگر لطف کنید تشریح فرمایید
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      بله، این «و» را باید به فرم مفتوح خواند که در نسخه ویرایشی زیر همان پیام ابتدایی جناب عزیزیان لحاظ گردیده
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام
      ممنون خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      سیاوش آزاد
      ۲ هفته پیش
      سلام مجدد مجدد نکته ی از خاطر رفت که مطرح کنم و آن تعبیر دو چشمانم است. بعد از عدد فکر کنم مفرد می آید مثلا دو کتاب میگوییم نه دو کتابها .گفتم شاید قاعده ای وجود دارد برای اعضای بدن که معدود در آنها جمع بسته میشود ولی دیدم مثلا دو دست ها هم کاربرد ندارد از طرفی مرحوم شاملو میفرمایند
      نگران،
      آن دو چشمان است،
      دورسوی آن دو سهیل که بر سیبستانِ حیاتِ من می‌نگرد
      تا از سبزینه‌ی نارسِ خویش
      سُرخ برآید.

      یا آن عزیز می خوانند
      دوچشمون سیاهت کافرم کرد
      لب پر خنده ات از دل درم کرد
      شنیدم بی منت خوابت نبرده
      فدای چشم بی خوابت بگردم
      البته درترانه چون قواعد سهل تر گرفته میشود قابل اغماض است ولی چون مرحوم شاملو این غول ادبیات آورده اند می پذیرم صحیح است اما آن اشکال همچنان در گوشه ی ذهنم است خلاصه تشریح این مطلب باشما
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      از این همه ریزبینی شما واقعا ممنونم. مواردی مثل دو چشمان، چندان محاوره ای نیست و درست می فرمایید که کسی نمی گوید دو چشم ها یا دو دست ها اما در شعر و شاید بنا بر ضرورت، می توان استفاده کرد. برای مثال از باباطاهر داریم:

      سیاهی دو چشمانت مرا کشت
      درازی دو زلفانت مرا کشت
      به قتلم حاجت تیر و کمان نیست
      خم ابرو و مژگانت مرا کشت
      ارسال پاسخ
      سعید صادقی (بیدل)
      ۲ هفته پیش
      درود فراوان جناب پرناک عزیز
      بسیار غزل زیبایی مهمان مان کردید
      با نقد جناب عزیزیان موافقم درود بر شما خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام جناب بیدل گرانقدر
      به دیده اغماض نگریستید
      سپاسگزارم از شما
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      رضا رضوی تخلص (دود)
      ۲ هفته پیش
      سلام و درود جناب پرناک
      بسیار زیبا
      به نظرم کمی مشکل وزنی در برخی ابیات است که دوستان نیز اشاره فرمودند
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۲ هفته پیش
      سلام استاد رضوی عزیز
      خیلی ممنون که تشریف آوردید
      متشکرم از لطفتان.
      والا مشکل وزنی که فکر نمی کنم داشته باشد منتهی وزن انتخابی، وزن متداولی نیست. نسخه ویرایش شده را زیر پیام ابتدایی جناب عزیزیان قرار دادم که در آن، سعی کردم با اعراب گذاری و اعمال ویرگول ها، در خوانش بهتر آن کمکی نمایم. حال اگر نکته ای به طور جزئی تر در خصوص آن ابیات که اشاره کردید، دارید، خوشحال خواهم شد بدانم. شاید اینگونه ابهامات رفع گردد.
      در پناه حق باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آرمان پرناک
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۲
      سلام و عرض احترام
      بنده مجدد وزن « مفاعلن مفاعیلن مفاعلن مفاعیلن » بررسی کردم و این وزن در گذشته با نام «بحر هزج مثمن مقبوض» توسط بانو سیمین بهبهانی که خود صاحب چند وزن ابداعی هستند استفاده شده. بیتی با این وزن از ایشان:

      چه گرم دوست می دارم نوازش نگاهش را
      گریز شرمگینش را گذار گاه گاهش را

      مقاله ای که اوزان جدید ایشان را بررسی و تحلیل کرده:
      « معرفی اوزان تازه و نادر در اشعار سیمین بهبهانی» - داود احمدی

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      ۱۲ روز پیش
      خندانک
      ارسال پاسخ
      رضااشرفی فشی
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۲
      درود جناب پرناک زیبا بود خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴
      سلام جناب اشرفی عزیز
      افتخار دادید
      بسیار ممنونم از حضور ارزشمندتان
      زنده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸
      درود بر شما
      قلمتان مانا
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵
      سلام بانو کاسیانی ارجمند
      ممنونم که خواندید
      پاینده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۴۱
      آرمان جان شعرت زیبا بود.
      ⚘⚘⚘
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
      سلام جناب خوشروی عزیز
      خیلی لطف کردید
      متشکرم
      سلامت و برقرار باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آرزو نامداری
      ۱۳ روز پیش
      سلام جناب پرتاک گرامی
      بسیار بسیار زیبا لذت بردم سرافراز باشید خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      سلام بانو نامداری گرانقدر
      خوشحال شدم از حضورتان
      زیبا نگاهید، بسیار ممنونم
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      ۱۳ روز پیش
      درود بر شما جناب پرناک گرامی
      بسیار زیبا سرودید
      نقدهای جالبی بود
      وقتی اثر خوبست نگاه صاحب نظران را جلب می کند.
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      درود بیکران بر بانو مهتدی ارجمند
      خیلی ممنونم از شما
      سلامت و پاینده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      ۱۳ روز پیش
      درود آرمان عزیز

      ضمن تحسین مفاهیم بسیار زیبای شعرت ، با جناب استاد عزیزیان موافقم که وزن شعر برای خواندن چون منی نوآموز ، چندان آسان نیست و کلامت برای خوانش بهتر ، ممارست زیادی میخواهد

      دستمریزاد

      کلامت شیوا و افکارت زیبا
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      سلام و ارادت ویژه خدمت استاد گرانقدرم
      شما تاج سرید
      خیلی ممنون که آمدید و خواندید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      بله، درست می فرمایید و این طولانی شدن نقد و نظرات به دلیل تبادل اطلاعات بود وگرنه که ما کوچک شما و عزیزان هستیم. از جناب عزیزیان و جناب آزاد هم مجدد تشکر می کنم. وزن و خوانش اینگونه اشعار برای شاعران خوش قلم و خوانندگان حرفه ای سخت و ناملموس است و زمان انتشار مردد بودم که دکلمه آن را منتشر کنم یا نه که در نهایت متوجه شدم اگر قرار باشد روزی مجدد سروده ای را در اینگونه اوزان تست نمایم باید آپشن دکلمه را در نظر بگیرم.
      حتما طبع آزمایی های بعدی این حقیر در اوزان متعارف خواهد بود.

      سلامت و پاینده باشید
      سایه مهرتان مستدام
      خندانک خندانک خندانک

      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      حمید غرب
      ۱۳ روز پیش
      عزیزی و دوست داشتنی
      و ما هم مرید

      سرت سلامت و سعادتت به نهایت
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      درودبرشما خندانک
      زیباقلم زدید خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      درود بر بانوی واژه ها
      صفحه حقیر را منور فرمودید
      سپاسگزارم از لطفتان
      زنده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فاطمه گودرزی
      ۱۳ روز پیش
      درود بر شما جناب پرناک
      سروده ای بسیار زیبا و جذاب بود خندانک خندانک خندانک خندانک
      و نقدهایی جذاب تر داشت که استفاده کردیم خندانک خندانک
      سپاس از اساتید بزرگوار خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      سلام بانو گودرزی ارجمند
      خیلی خوش آمدید
      نظر لطف شماست
      بسیار سپاسگزارم
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      ۱۳ روز پیش
      سلام محضر جناب پرناک همیشه در نقد این خوف در جان ما وجود دارد که خدانکرده شاعر را به کلی مایوس نکنیم نظرات انتهایی را که می خواندم احساس کردم از اوزان جدید روی گردان شدید بنظرم همیشه حاشیه ی کارتان طبع آزمایی در اوزان جدید هم باشد البته نکته ای در مورد وزن وجود دارد که ظاهرا خوش آیندی یا ناخوشایندیش سلیقه ای و ذوقیست مثلا مستفعلن فعلاتن مفاعلن برای من خوش آیند است ولی برای برخی دیگرنه بیتی درین وزن تقدیم میکنم اشاره ای به چشمان دارد البته من مفرد آوردم . چون چشم من به جمالت منور است / عالم به پیش دو چشمم مکدرست این بیت برای شما خوش آهنگست یانه؟ عجیبست برای من مصرع اول خوش آهنگست و دومی نه
      سیاوش آزاد
      ۱۳ روز پیش
      نکته ی دیگر اثر بانو سیمین آن ابیاتش که بررسی کردم همه دوری بود فکر کنم بانو اوزان جدید را اکثرا دوری میکردند تا بعد موسیقیاییش افزوده گردد نمیدانم امکانش وجود دارد آن ابیات و مصرع هایی که دوری نیست را ویرایش کنید کل اثر را دوری کنید ببینیم نتیجه چه میشود فکر کنم خوش آهنگ بشود بیت دو، بیت چهار مصرع یک،شش مصرع یک ، هشت مصرع یک اصلاح این پنج مصرع باشما
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۳ روز پیش
      سلام مجدد خدمت استاد آزاد عزیز
      در مورد نقد و نظرات، من به چشمِ یک راه جهت تبادل اطلاعات و پیشرفت در سرودن نگاه می کنم و سعی می کنم که تا جای ممکن ابهامات را رفع نمایم. از این بابت خیالتان راحت باشد که آدمی نیستم با نقد و نظرات، از هدفم دست بکشم. از نقد شما هم بسیار سپاسگزارم و اتفاقا پیشنهادات صریحتان را دوست می دارم و استقبال می کنم.
      در مورد تست اوزان جدید، به طور قطعی منصرف نشدم ولی گمان می کنم برای انکه نظر اکثریت مثبت باشد و خواننده ی شعر ضربآهنگ و ریتم را بهتر احساس نماید، بهتر است از همان اوزان پرکاربرد استفاده نمایم و خودم را بیشتر در این عرصه محک بزنم.
      مجدد هم عرض می کنم که دو سروده ی «زبان» و «عشق جاوید» تجربه ی بسیار خوبی برای من بودند و نکات زیادی از محضر شما و عزیزان آموختم.
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      ۱۲ روز پیش
      چه اضطرابِ جان کاهی ست، سیب سرخ شیرینت
      برس به دست کوتاهم و یا ز دیده پنهان کن
      سلام و احترام جناب پرناک عزیز
      عالی بود ،مفهومش را دوست داشتم
      درود بر تو
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۲ روز پیش
      سلام جناب آزادبخت عزیز
      ممنون از حضور ارزشمندتان
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      لیلا گمار (مأنوس شده با قلم)
      ۱۲ روز پیش
      درودها به جناب پرناک گرانقدر و محترم
      بسیار عالی بود نسبت به آثار قبلی تان بسیار خوش آهنگ تر بود
      و از خوانش روانِ آن لذت بردم
      هرچند آثار قبلی تان هم بسیار زیبا هستند صرفا برای این گفتم خوش آهنگ تر چون شاعر را در حال ترقی و اوج گرفتن می بینم
      به امید پیشرفت های روزافزون شما خندانک
      شاعرانگی هاتان مستدام خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۲ روز پیش
      درود بر بانو گمار ارجمند
      خیلی لطف کردید
      سپاسگزارم از شما
      سلامت باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      ۱۲ روز پیش
      شعر خوبی خواندم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      آرمان پرناک
      آرمان پرناک
      ۱۲ روز پیش
      سلام
      ممنونم از شما جناب افشاری گرانقدر
      زنده باشید خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
      ۲ روز پیش
      زیباست حسّ جاری در شعرتان



      درود خندانک



      آرمان پرناک
      سلام
      خیلی ممنونم از محبتتون
      زنده باشید خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0