سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 8 بهمن 1400
    25 جمادى الثانية 1443
      Friday 28 Jan 2022

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

        جمعه ۸ بهمن

        مات

        شعری از

        نازنین کریمی

        از دفتر شعرناب نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۴۸ شماره ثبت ۱۰۱۸۱۰
          بازدید : ۳۸۳   |    نظرات : ۴۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر نازنین کریمی
        آخرین اشعار ناب نازنین کریمی

        اعوذ بالله من شر هجوم افکارِ تماما توِ شبانه ام 
        وقتی نمیدانم 
        که این آغاز مان است یا پایان 
        و از هراس بی تو ماندن 
        به تمامی مقدسات ایمان می آورم و
         پناه میبرم به آیاتی که
         پیش تر هرگز نخوانده بودمشان! 
        باور کن محبوب 
        این چنین مسلمان شدن 
        برای منِ غرق تو 
        که عمری را بی کیش بوده
        ماتیِ تمام است...
         
        ۱۳
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        پژمان بدری
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۰
        سلام اشعار ارسالی شما را مطالعه کردم
        در حد بضاعت مینویسم شاید به درد خورد
        دوست من مهم ترین رکن شعر در ابتدا زبان است
        زبان فرم و چارچوب کار را فراهم میکند
        شما وقتی مایعی داخل لیوان میریزید به همان شکل در می آید
        زبان حکایت همان لیوان ست و مایعات حکم محتوا را دارد
        وقتی لیوان شکسته یا نشتی داشته باشد یا روی مخاطب شریجه میزند یا لبش را می گزد
        زبان نوشته های شما به شدت دچار نوسان است
        و سیل آسا صرف و نحو اشتباهی دارد
        نظر به‌ اینکه‌ زبان‌ فارسی‌ در زمان‌ حاضر بیش‌ از هر زمانی‌ به‌ ساختن‌ واژه‌های‌ جدید برای‌ مفاهیم‌ تازه‌ نیازمند است‌ به معرفی سطوح زبان می پردازیم
        زبان‌شناسان‌ برای‌ زبان‌ چهار سطح‌ قائل‌اند: واج‌شناسی‌، صرف‌، نحو، معنی‌شناسی‌.

        واج‌شناسی‌
        دستگاه‌ گویایی‌ انسان‌ قادر است‌ تعداد زیادی‌ آوا تولید کند. هر زبانی‌ از میان‌ این‌ آواها شمار اندکی‌ را به‌ عنوان‌ واج‌ بر می‌گزیند. واجها عناصر بی‌معنایی‌ هستند که‌ از ترکیب‌ آنها عناصر معنی‌دار ساخته‌ می‌شود. مثلاً از ترکیب‌ پنج‌ واج‌ h و o و n و a و r واژه‌ «هنر» ساخته‌ شده‌ است‌. شمار واجهای‌ هر زبان‌ معدود است‌، مثلاً فارسی‌ ۲۹ واج‌ در اختیار دارد. قواعد واجی‌ هر زبان‌ مشخص‌ می‌کند که‌ واجها چگونه‌ می‌توانند با هم‌ ترکیب‌ شوند. برای‌ مثال‌، بر اساس‌ قواعد واجی‌ زبان‌ فارسی‌ هیچ‌ گاه‌ کلمه‌ای‌ نمی‌تواند با دو همخوان‌ (صامت‌) آغاز شود. از همین‌ رو، ترکیبهایی‌ مانند bdu یا dbu بدساخت‌اند. اما ترکیب‌ bud خوش‌ ساخت‌ است‌ و واژه‌ «بود» را می‌سازد. در واج‌شناسی‌ به‌ توصیف‌ دقیق‌ واجها و چگونگی‌ ترکیب‌ آنها با یکدیگر می‌پردازند.

        صرف‌

        در صرف‌ یا ساخت‌واژه‌ به‌ مطالعه‌ ساختمان‌ درونی‌ واژه‌ها می‌پردازند. چنانکه‌ دیدیم‌ از ترکیب‌ واجها که‌ عناصری‌ بی‌معنی‌ هستند عناصر معنی‌دار ساخته‌ می‌شود. کوچکترین‌ واحد معنی‌داری‌ که‌ از ترکیب‌ واجها ساخته‌ می‌ شود تکواژ نام‌ دارد. برای‌ مثال‌، واژه‌ «هنرکده‌» از دو تکواژ ساخته‌ شده‌ است‌: «هنر» و «کده‌ ». در علم‌ صرف‌ چگونگی‌ ترکیب‌ تکواژها با هم‌ و تشکیل‌ واژه‌ مطالعه‌ می‌شود.

        نحو

        موضوع‌ مطالعه‌ در نحو واحدهای‌ بزرگتر از واژه‌، یعنی‌ گروه‌ و بند و جمله‌ است‌. قواعد نحوی‌ هر زبان‌ مشخص‌ می‌کند که‌ واژه‌ها چگونه‌ باید در کنار هم‌ قرار گیرند تا گروه‌ها و جمله‌ها را بسازند. برای‌ مثال‌، هر فارسی‌زبانی‌ می‌داند که‌ در عبارتهای‌ زیر، عبارت‌ اول‌ درست‌ است‌ و عبارت‌ دوم‌ نادرست‌:

        این‌ دانشجوی‌ کوشای‌ ادبیات‌

        * این‌ کوشای‌ ادبیات‌ دانشجو

        معنی‌شناسی‌
        در معنی‌شناسی‌ «ساختار معنی‌» بررسی‌ می‌شود. بنابراین‌ حوزه‌ مطالعه‌ آن‌ از تکواژ، کوچکترین‌ واحد معنی‌دار آغاز می‌شود و به‌ ساختهای‌ بزرگتر، مانند گروه‌ و بند و جمله‌، می‌رسد. مطالعه‌ در این‌ سطح‌، از دیگر سطوح‌ زبان‌ به‌ فلسفه‌ زبان‌ نزدیکتر است‌. مهمترین‌ تفاوت‌ میان‌ زبان‌شناس‌ و فیلسوف‌ در این‌ عرصه‌ این‌ است‌ که‌ توجه‌ زبان‌شناس‌ عمدتاً به‌ عملکرد معنی‌ در درون‌ زبان‌ است‌، اما توجه‌ فیلسوف‌ به‌ ماهیت‌ معنی‌ معطوف‌ است‌. مفاهیمی‌ مانند جمله‌، گزاره‌، محمول‌، صدق‌، کذب‌، هم‌معنایی‌، تضاد معنایی‌، چندمعنایی‌، مفهوم‌، مصداق‌ و ابهام‌ از ابزارهای‌ مهم‌ تحلیل‌ معنی‌ هستند.
        (برگرفته از مقالات دکتر علاالدین طباطبایی)

        سالیان سال از مانتوهای اُپل دار خانومها و شلوارهای دم پا گشاد برای آقایان گذشته است

        دیگر کسی از ز(مخفف از)کو(مخفف که او) در اشعار کلاسیک استفاده نمی کند
        دیگر کسی به استقبال اشعار سپیدی نمیرود که فقط روی یک بُعد من و تو تک چرخ میزند.

        تازه وقتی از مرحله ی زبان گذر کنید پا به عرصه ی
        توصیف ، ترکیب سازی،تصویر سازی بدیع میگذارید
        و اگر این دو را باهم به درستی مخلوط کنید مهمترین معجون شعر یعنی خیال برانگیخته میشود

        اگر بخواهم سرتیتر وار برایت بنویسم

        به این شکل مطالعه کن

        زبان

        توصیفات

        ترکیب سازی

        تصویرسازی

        صور خیال

        که همه ی اینها در خدمت تولید محتواست.

        مخلصات. خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۹
        درود جناب بدری عزیز
        سپاسگزارم که وقت صرف کردید و سپاس بابت نکات ارزشمندی که ذکر کردید خندانک
        تمام تلاشم رو میکنم که لحاظ کنم
        امیدوارم که در محضر عزیزانی چون شما که قطعا برای بنده یک کلاس درس بزرگ خواهد بود آثار بهتری خلق کنم
        سپاس از توجه شما خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۹
        سلام دوست من

        از نقد زیبات کمال استفاد رابردم



        در پناه حق



        سلامت باشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حدیث عبدلی (یارا)
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۰۱
        با سلام
        دوست نازنینم
        اثر شما را خواندم بند پایانی زیبایی را رقم زدید ...
        اما یک اثر در حوزه ی شعر باید شعریت خود را به اثبات برساند تعاریف شعری و بکار گیری زیبا شناسی را رعایت کند
        شاعر وجه تمایز بین شعر و نثر را در نظر بگیرد
        در اثر شما رگه های عاطفه و احساس مشهود است اما در سرایش سپید
        رسالت شاعر این است ابزاری برای انتقال هدف و مقصود فراهم کند
        و اندیشه ای را با خود حمل کند که با زیبایی نیز توام باشد که بتواند از این راه نقشی در ذهن مخاطب داشته باشد

        توان آوایی واژگان شما ضعیف است
        دایره واژگان شما محدود است که با مطالعه حتما موفق تر می شوید
        اثر شما خالی از ترکیب سازی و تصاویر بدیع است ناگفته نماند که تصاویر در شعر سپید تاثیر بسیار بسزایی دارند
        اثر چیز جدیدی برای ارائه ندارد که مخاطب بتواند آن را کشف کند
        و نکته ی آخر این است شعر سپید
        باید درونش خلاقیت و نو آوری بجوشد اما در اثر شما کلمات معمولی آن هم در جهت پر کردن نقش دستوری در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و هیچ زیبایی در اثر شما دیده نمیشود

        امیدوارم نقد من شمارو آزرده خاطر نکند
        و برعکس مصمم تر کند در این جاده ی سپید محکم تر قدم بگذارید

        تندرست و موفق باشید
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
        درودها حدیث جانم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۱۰
        سلام و درود
        و ایمان تان روزافزون خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۳۲
        درود و سپاس جناب رضا پور خندانک
        ارسال پاسخ
        خدیجه وفایی راد ( غریبه)
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۱
        درود بانو جانم خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۴
        درود و سپاس بانو وفایی راد عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۳۸
        درود بر شما مهربانوی ادیب و بزرگوار خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۴
        درود و سپاس آرزو بانوی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۱۴
        سلام و احترام
        زیبا دلنوشته ای بود
        خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۲۱
        درود و سپاس جاب آزاد بخت خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان  بی تخلص
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
        درود🌺
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۹
        درود و سپاس جناب عزیزیان خندانک
        ارسال پاسخ
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۹
        درود و سپاس جناب عزیزیان خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۳
        درود بر شما خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۹
        درود و سپاس مریم بانوی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهر معین
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۶
        هوالحق
        درود بانو
        پاره هایی از چکامه‌هاتان را خواندم ، کلک شیوا و جسارتتان قابل ستایش است و یادآور جسورانگیهای فروغ گرامی کلکتان سبز و نویسا
        (یاحق)
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۰۱
        درود جناب معین
        سپاسگزارم بابت لطف شما به بنده ،گرچه معتقدم قیاس به جایی نیست و بنده باید سال ها بخوانم ،بنویسم و بیاموزم تا به گرد پا (یا شاید گرد قلم) فروغ بانو برسم خندانک
        در هر صورت ممنون از حسن نظرو توجه تان خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۴۰
        سلام و درود بانو کریمی گرامی
        شعرتان را دوست دارم
        شاد باشید و سلامت
        خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۱
        درود و سپاس جناب رضوی خندانک
        ارسال پاسخ
        سحر موسوی
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۲۴
        درود نازنین جان خندانک

        بسیار زیباست خندانک خندانک

        خندانک قلمت سبز خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۲
        درود و سپاس سحر بانوی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا حمیدی راد(احسان)
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۹
        درود تان باد
        مانا و نویسا و سبز بمانید

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۲
        درود و سپاس جناب حمیدی راد عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی ( غریب )
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۵۲
        درود بر شما خندانک خندانک خندانک
        زیبا بود خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۲
        درود و سپاس جناب ابراهیمی خندانک
        ارسال پاسخ
        فروغ فرشیدفر
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
        درود بر نازنین بانوی کریمی🌹
        اولین باراست شعری ازشما میخوانم .
        دوستش داشتم و به دل نشست.
        شعرتان برقرار
        روزگارتان برمدار
        🙏🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹🌹🌹
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۳
        درود بانو جان
        سپاس که توجه کردید خندانک
        ارسال پاسخ
        بهزاد غدیری (شاعر کاشانی)
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۵۲
        درودتان باد🌷
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۳
        درود و سپاس جناب غدیری خندانک
        ارسال پاسخ
        هادی محمدی
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۰۹
        سلام و درود

        برای منِ غرق تو
        که عمری را بی کیش بوده
        ماتیِ تمام است...


        این قسمت از نوشته ی شما نمره بیست دارد

        بقیه اش شبیه انشاء بود

        امید که آثار بهتری از شما بخوانیم

        موفق باشید
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۶
        درود جناب محمدی عزیز
        امیدوارم در محضر شما عزیزان بیاموزم و بهتر خلق کنم
        سپاسگزارم بابت توجه شما و زمانی که صرف کردید خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود معادی
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴
        شعری قشنگی بود
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۶
        درود و سپاس جناب معادی خندانک
        ارسال پاسخ
        لیلا گمار (مأنوس شده با قلم)
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۵
        درودها به شما مهربانوی نازنینم بانو کریمیِ عزیز
        دلنوشته ی تان زیبا به دل نشست مخصوصا اون قسمت آخرش که شاهکار بود
        برقرار باشید به مهر و عشق الهی
        خندانک خندانک خندانک
        نازنین کریمی
        نازنین کریمی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۵۷
        درود لیلا بانوی عزیز
        از لطف تان به بنده سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد مانا
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۴۲
        آن " کیش " آخر کار
        در واقع شعر را عاقبت به خیر نمود
        خودتان نیز انشالله به فرجام نیکو برسید خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۳۶
        بداهه ای تقدیم شماشاعرگرامی
        شعر تو نوریست
        چون قرص ماه
        که در شب شود
        فانوس را ه
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        دانیال فریادی
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۳۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک خندانک


        خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
        با سلام
        شعرتان سرشار از عاطفه و احساس است
        رفته رفته با مطالعه اشعارتان بهتر خواهد ‌شد خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۲۳
        درود بر شما مهربانوی ادیب و بزرگوار خندانک خندانک
        شاعرانگی‌ هاتون مستدام باشه عزیز نازنین خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۱۵
        سلام و درود، خدا قوت،
        افغانستان، ایران خاوری، زیر چکمه های طالبان ابوسفیانی قرار دارد و حالا که ما، بُهت زده، سوختن سرزمین مولانا و خواجه عبدالله انصاری، سرزمین جگرگوشه ی فرهنگی خود را تماشا می کنیم، ای کاش دست کم، هریک، سروده ای در تسلیت به افغانستان بپردازیم و در این عاشورای حسینی، زینب وار، هِلهِله های یزیدیان زمان را خُنثی کنیم.
        تقدیم به افغانستان مظلوم، تقدیم به جبهه ی ضد نادانی سترگ (آن هم به نام مقدس اسلام) و تقدیم به شما:

        شرمنده ام که باز گرفتار می شوی
        شرمنده ام که مَطلع خونبار می شوی

        شرمنده ام که مهر نمی خوانَدَت به مهر
        هم بی نگاهِ ماهِ مددکار می شوی

        شرمنده ام از این همه تنهایی و غمت
        شرمنده ام که فتنه ی اَشرار می شوی

        افسوس! باغ پارسیِ پارسا سرِشت!
        پوشیده از کلاغ سیَهکار می شوی

        همسایه، هم تبار، هم آواز، هم نَشیب!
        دشتی که رو به دلهُره، هموار می شوی

        خاکِ فغان زده که به تاراج...! صبر کن
        چندی اسیرِ طالبِ آزار می شوی

        این بوف ها به طالعِ فردا نمی رسند
        سیمرغ وار جلوه ی اسرار می شوی

        آرام باش یوسف معصوم بی پناه!
        فرمانروای مردم بازار می شوی.
        #محمدعلی_رضاپور
        سارا رحیمی
        دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۳۶
        درودتان نازنین بانو
        پر از احساس وزیبا
        نویسا قلمتان خندانک
        خندانک خندانک
        معصومه خدابنده
        دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۳
        درود بر شما
        زیباست
        موفق باشید
        💐🌿
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۰۱:۰۵
        سلام اثر را دوست داشتم
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0