سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        سروش مشک ها

        شعری از

        محمد علی رضاپور

        از دفتر قالب شعری سروش نوع شعر شعرناب

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۴۵ شماره ثبت ۱۰۱۷۸۷
          بازدید : ۳۶۸   |    نظرات : ۴۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        آخرین اشعار ناب محمد علی رضاپور

        بوسه بر مشک های او زده بود
        آب می خواست نذر او بشود
        ساقی از دست… نه! خدا نکند!
        رفت تا ساقی و سبو بشود
        مشک ها، چشمه سار اشک شدند.
        شعر پیشرو
        شعر سروش
        محمدعلی رضاپور (مهدی)
        ۱۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عليرضا حكيم
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷
        درود بر شما جناب رضاپور عزیز
        چون می‌خواهید که شعرتان نقد شود؛ با اجازه دو سه مطلب را بیان می‌کنم. و البته شاید خالی از اشکال هم نباشه.
        در مصراع اول معلوم نیست چه کسی به مشک او بوسه زد .
        اما اگر بگویید: « بوسه‌ها بر مشکش زده بود» تصویر به دندان گرفتن مشک تداعی می شود
        _«آب می‌خواست نذر او بشود»
        چون عباس خود تشنه بود و اگر کسی آب به او می داد واجبتر بود اما آبی نمانده بود
        حال نمی دونم منظور نظر شاعر شاید چیز دیگری باشد. سبوی سقایت شود را نمی‌دونم چطور؟ و مرجع ضمیر (ت) کیست؟ از نظر نحوی ضعف تالیف دارد.
        مصراع آخر می تواند زیبا باشد و صنعت تشخیص به خود گیرد و اشک ریختن انسانها را سالها چون چشمه تداعی کند.
        ولی این سروش باز قافیه را به قالبهای دیگر بدهکار است.
        با آرزوی موفقیت برای شاعر گرامی
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷
        سلام و درود و سپاس از نقد شما گرامی خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۳۸
        درود بزرگوار
        آیینی زیبایی است خندانک
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱
        درودها جناب رضاپور ارجمند


        بسیار زیباست و ارزشمند سروده‌ی آیینی و نابتان خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷
        درودها و سپاس ها یتان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲
        درودها جناب رضا پور

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        زیبا بود

        سید هادی محمدی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۳۹
        درود بر شما جناب رضا پور

        زیبا بود و عالی لذت بردم

        قلمتان نویسا


        💯💯💯💯💯💯💯💯
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۴
        سلام و درود و سپاس خندانک
        ارسال پاسخ
        عليرضا حكيم
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۹

        بوسه بر مشک های او زده بود
        کی؟ و مشکها؟ مگر چند مشک همراه او بود
        آب می خواست نذر او بشود
        ساقی از دست… نه! خدا نکند!
        رفت تا ساقی و سبو بشود
        مشک ها، چشمه سار اشک شدند.
        شعر پیشرو
        شعر سروش
        یا من هیچ نمی فهمم یا این اشعار پیشرو هیچ ندارند.
        آیا وقت آن نرسیده؛ که کمتر بر مشک، اشک بریزیم؟ راستی عباس ( ع) دلاور هم بود و شجاعت هم داشت و مردانه هم جنگید، و فا هم داشت ، و ... ,پس اینها چه؟
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
        درودتان، بنده هم موافق ام که جنبه ی استفاده ی عقلانی از کربلا را باید گسترش بدهیم،
        اما این را به معنای نفی جنبه ی عاطفی قضیه
        نمی دانم.
        درباره ی جمع یا مفرد بودن کلمه ی مشک،
        شاید حق با شما باشد. با این حال، مطلب قابل تأملی است و گویا حضرت عباس، بارها اقدام به آب آوری فرموده بودند.
        پیشرو بودن شعر سروش را نیز در کلیت آن نظاره بفرمایید که زیرگونه های چندگانه ای دارد که همه اشتراکی دارند و براین اساس،
        مجموعه ی آنها را شعر سروش می گوییم.
        سپاس از نظر شما، گرامی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
        💧🌹💧

        سلام و درود

        زیارت ناحیه مقدسه کربلا
        بندبیست و هشتم :



        🌿 اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شُکْرَ نِعْمَتِک َ عَلَىَّ ، وَ زِدْ فی إِحْسانِک َ وَ کَرَمِک َ إِلَىَّ ، وَاجْعَلْ قَوْلی فِى النّاسِ مَسْمُوعاً ، وَ عَمَلی عِنْدَک َ مَرْفُوعاً ، وَ أَثَری فِى الْخَیْراتِ مَتْبُوعاً ، وَ عَدُوّی مَقْمُوعاً ،للّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّدالاَْخْیارِ ، فی اناءِ اللَّیْلِ وَ أَطْرافِ النَّهارِ ، وَاکْفِنی شَرَّ الاَْشْرارِ ، وَ طَهِّرْنی مِنَ الــذُّنُوبِ وَ الاَْوْزارِ ، وَ أَجِرْنی مِنَ النّـارِ ، وَ أَحِلَّنی دارَالْقَرارِ ، وَ اغْفِرْلی وَ لِجَمیعِ إِخْوانی فیک َ وَ أَخَواتِىَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ ، بِرَحْمَتِک َ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.


        🌿 بارالها! شکر نعمتت برمن را روزیَم دار ، و احسان و کَرَمَت برمن زیاد فرما ، و گفته ی مرا درمیان مردم شنوده نما ، و عمل مرا به نزد خویش بالا بَر،و سنّت باقیمانده مرا در امورِ خیر مورد پیروى قرارده ، و دشمنم را خوار و ذلیل گردان،بارخدایا! بر محمّدوآلِ او که نیکانند ؛ درتمامى لحظات شبانه روز رحمت فرست و مرا از شرّ بَدان محفوظ بدار و از وبالِ گناهان و سنگینىِ وِزر پاک و مبرّا گردان واز آتش عذاب پناهم ده، و در سراى جاوید واردفرما، و(گناهانِ) مرا و تمامى خواهران و برادران مؤمنِ مرا ببخشاى، به رحمتت اى مهربانترین مهربانان.

        التماس دعا

        اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خندانک


        🌿صل الله علی اباعبدالله الحسین🌿

        💧🌹💧
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۰
        صلی الله علیک یا اباعبدالله
        ارسال پاسخ
        رضا حمیدی راد(احسان)
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳
        درودت باد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵
        سلام و درود و سپاس خندانک
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵
        درود شاعر گرامی خندانک خندانک خندانک
        مریم کاسیانی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰
        السلام علیک یا اباعبدالله ع
        درود بر شما
        قلمتان ماندگار
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
        السلام علیک یا اباعبدالله
        درودها و سپاس ها یتان خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۷
        هزاران درود برشما
        شاعربزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۱۲
        سلام هاو درودهای بی کران، بزرگواران خندانک
        عرشیا خوشرو
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۴
        خندانک خندانک
        رحیم نیکوفر   ( آیمان )
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۴۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود برشما بزرگوار
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۳۷
        سلام و درود و سپاس تان خندانک
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
        ضمنا
        گمان می کنم تمام صفاتی که برای حضرت ابوالفضل برشمردید مانند دلاوری، وفا و...
        در همین سروش وجود دارد. شاید در لایه های پنهان تر شعر و اگر واقعا این شعر، لایه لایه ی معنایی باشد، به یکی از اهداف سروش سرایی رسیده ایم. خندانک
        عليرضا حكيم
        عليرضا حكيم
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۵
        عرض سلام
        اگر چند بار برای آب رفته فقط یک مشک همراهش بوده نشنیده‌ام چند مشک داشته
        ساقی از دست رفت نه خدا نکند در صورتی که
        اینجا تجاهل العارف است و خوب است .و اما (رفت تا ساقی و سبو بشود) هم اگر ساقی عشق باشد باز شعر اتفاق افتاده،
        اما چرا پیشرو؟ آیا سروش موسیقی کناری و میانی نمی‌خواهد تا گوش را بنوازد؟ ... خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۳
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۸
        موسیقی کناری و میانی هم در سروش، بسیار اتفاق می افتد و آرایه پردازی ها،
        آرایه پردازی های سروش بالا هم اندک نیست.
        البته چندان قشنگ نیست که شاعر، خودش بیاید و
        بگوید شعر من معنایش این است و آرایه هایش
        اینها هستند و....
        اگر هم جایی گفتیم که سروش، ویژگی هایی دارد،
        تعریف شعر سروش بود و هر سراینده ای
        می تواند سروش بسراید. خندانک
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۹
        ... تعریف گونه ی شعری سروش بود،
        نه سخن گفتن از شعر شخص خودم.... خندانک
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۳۴
        و درباره ی مفرد بودن مشک، مطلب تان درست است و باید ویرایش کنم. خندانک
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۳۸
        با سپاس از تذکر بجای استاد علیرضا حکیم،
        سروش بالا را این طور بازپردازی می کنم:
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۴۴
        بوسه هایی به مشک او زده بود/
        آب می خواست نذر او بشود/
        ساقی از دست... نه! خدا نکند!/
        رفت تا ساقی و سبو بشود/
        مشک/
        چشمه سارِ اشک/
        شدَه ست.//
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۵۵
        سلام و درود دوباره،
        به گمان حقیر، سبو شدن، حس والاتری ست در مقایسه با ساقی شدن،
        ساقی که بود، دوباره ساقی شد و از ساقی شدن هم فراتر رفت و سبوی سقایت شد و
        البته تفاوت کلام و شدت معنا، مشخص است. خندانک
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۳۱
        فرهیختگان گرانقدر خندانک
        سلام و درودتان

        لطفاً این سروش را نقد فرمایید:

        بوسه هایی به مشک او زده بود/
        آب می خواست نذر او بشود/
        ساقی از دست... نه! خدا نکند!/
        رفت تا ساقی و سبو بشود/
        مشک/
        چشمه سارِ اشک/
        شدَه ست.//

        عليرضا حكيم
        عليرضا حكيم
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
        درود بر شما جناب رضاپور عزیز
        چون می‌خواهید که شعرتان نقد شود؛ با اجازه دو سه مطلب را بیان می‌کنم. و البته شاید خالی از اشکال هم نباشه.
        در مصراع اول معلوم نیست چه کسی به مشک او بوسه زد .
        اما اگر بگویید: « بوسه‌ها بر مشکش زده بود» تصویر به دندان گرفتن مشک تداعی می شود
        _«آب می‌خواست نذر او بشود»
        چون عباس خود تشنه بود و اگر کسی آب به او می داد واجبتر بود اما آبی نمانده بود
        حال نمی دونم منظور نظر شاعر شاید چیز دیگری باشد. سبوی سقایت شود را نمی‌دونم چطور؟ و مرجع ضمیر (ت) کیست؟ از نظر نحوی ضعف تالیف دارد.
        مصراع آخر می تواند زیبا باشد و صنعت تشخیص به خود گیرد و اشک ریختن انسانها را سالها چون چشمه تداعی کند.
        ولی این سروش باز قافیه را به قالبهای دیگر بدهکار است.
        با آرزوی موفقیت برای شاعر گرامی

        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۰
        سلام و درود و سپاس از نقد و نظر شما گرامی خندانک
        مسعود آزادبخت
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۵۸
        سلام و احترام رضاپور گرانقدر
        از تصاویرت لذت بردم
        اما نکته ای عارض شوم ،تا جاییکه امکان داشته درجاهای مختلف هم گفتم ،اسم آب رو با امام حسین (ع) نیار،اسم مشک رو نیار ،اصلا ریزتر اشاره کن به آب ،
        امام حسین (ع) تشنه بود ،تشنه ی عدالت ،پیام کربلا چی بود؟
        افکار یزید هنوز هم وجود دارند،همین هایی که میبینی شب و روز عزاداری می کنند ولی در ساعات کاری در اداره و ،،،،،، یک ساعت از کارشون رو میپیچونند و انگار نه انگار .....همان هایی که کودک کار رو به وجود آوردند،همان هایی که جیب خودشون رو پرتر و شکم ملت را خالی تر کردند،
        فقر فساد فحشا،،،،،، بیا از اینها سخن بگوییم ،درد حسین آب نبود ،برای خدا کاری نداشت آب بباراند بر امام حسین(ع)
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۰۱
        سلام و درود و سپاس و ارادت
        دوست عزیز و روشنفکرم خندانک
        به به! واقعا به چه نکته ی ژرفی اشاره کردی!
        بله، صد در صد موافق ام.
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۲۸
        سلام و درود جناب رضاپور عزیز
        بنده هم معتقدم هر دوجنه احساسی و عقلایی واقعه کربلا بایستی مورد توجه قرار گیرد اگر هدف امام حسین (ع) زنده ماندن شریعت محمدی (ص) بود که محقق گردید اما در لحظه لحظه ی کربلا احساس و عاطفه جریان داشت تا آنجا که حضرت زینب (س) فرمودند ما رایت الا جمیلا
        فرا رسیدن ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۰
        سلام و درود و سپاس جناب رضوی گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم محبوب
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۰۴
        درودها جناب رضاپور گرامی خندانک

        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱
        درودها سرکار خانم محبوب گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مولود سادات عمارتی
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۳۸
        درود
        السلام علی الحسین
        مویدباشید
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۹
        سلام و درود و سپاس
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0