سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      کتاب آبان

      شعری از

      امیر حسین فرمهینی

      از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۱ شماره ثبت ۱۰۱۲۳۹
        بازدید : ۳۲۷   |    نظرات : ۱۰

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر امیر حسین فرمهینی
      آخرین اشعار ناب امیر حسین فرمهینی

      تنها تویی پناه ، دل بی پناه را
      میخواهمت شبیه پلنگی که ماه را
      یک آن نگاه کردی و عمری نیافتم
      در چشم های هیچکسی آن نگاه را
      میجویمت تو را ز هر آنکس که هست و نیست
      آنگونه ای که رهرو گمگشته راه را
      بی بی دل تویی و به صد شیوه دلبری
      هردست بُرده ای دلِ سربازِ شاه را
      من توبه گر گناه تو باشی نمیکنم
      بر صد بهشت هم ندهم این گناه را . . .
      ۴
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      مهرداد عزیزیان
      شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۲
      درود بر شما 🌺
      عباسعلی استکی(چشمه)
      شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۷
      درود بزرگوار
      به شعر ناب خوش آمدید
      موفق باشید خندانک
      عليرضا حكيم
      سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
      درود
      و
      زیبا
      خندانک خندانک خندانک
      سلمان مولایی
      يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۸

      سلام

      و

      پیش از هر سخنی بر خود لازم می دانم که مسیر شاعر را با فرشی از خوش آمد گویی و گل هایی از سپاس بیارایم و امید داشته باشم که این حضور به شرب مدام بدل گردد .

      با دقت در تمام ابیات این شعر و به صورت جزیی تر در تصاویر مندرج در مصراع ها آن چه جلب نظر می کند مراعات نظیری ست که در همه ی ابیات حاصل آمده ، در ادامه همین امر به موازنه و قرینه سازی در بیت انجامیده است ؛

      "تنها تویی پناه ، دل بی پناه را
      می خواهمت شبیه پلنگی که ماه را
      پناه ، دل ، بی پناهی ، خواستن // خواستن ، پلنگ ، ماه

      یک آن نگاه کردی و عمری نیافتم
      در چشم های هیچ کسی آن نگاه را
      نگاه کردن ، چشم ها ، آن نگاه // یک ، عمری ، هیچ

      می جویمت تو را ز هر آن کس که هست و نیست
      آن گونه ای که رهرو گمگشته راه را
      جستن ، راهرو ، گمگشتگی ، راه // تو ، هر کس ، که هست ، که نیست ( مجاز از تمام مردم )

      بی بی دل تویی و به صد شیوه دلبری
      هر دست بُرده ای دلِ سربازِ شاه را
      بی بی دل ، دست ، بردن ، سرباز , شاه // دل ، دلبری ، بردن ، سر باختن

      من توبه گر گناه تو باشی نمی‌کنم
      بر صد بهشت هم ندهم این گناه را . . ."
      توبه ، گناه ، بهشت // من ، تو ، بودن

      همان گونه که دیدیم مراعات نظیر های موجود در هر بیت به دو هیئت مختلف مربوط می شوند که با در آمیختن شان توسط شاعر به تصویری خاص منتهی شده اند که به صد شیوه از مخاطب دلبری می کند ، تصویری که اگر یکی از حداقل دو سوی آن اگر بلنگد می تواند کل بیت را دچار آسیبی قطعی کند که این اتفاق در بیت اول در حال رخ دادن بوده است ولی در ادامه شعر به قدری خوب پیش می رود که خواننده به اغماض از روی حال خوش از کنار آن می گذرد ولی اشکال موجود در بیت اول به سبب عدم وجود ارتباط میان پناه و بی پناهی و پلنگ و ماه است بدین مضمون که در هنجارهای ادبی ماه هرگز به عنوان پناهی برای پلنگ خوانده نشده است و اصولاً نحوه ی ارتباط اسطوره ای و واقعی این دو با پناه یافتن ارتباطی ندارد به عنوان مثال اگر در مصراع اول شاعر از صخره ، جان پناه ، افتادن از آن یا از برکه، عکس ماه و غرق شدن در آن سخن می نمود مصراع دوم جلوه ای متمایز و برجسته تر می یافت و این انتظار و توقع از شاعر را بی گمان خود او و توانایی های او که در ابیات بعدی متجلی شده اند در ذهن مخاطب آفریده اند پس رسیدن به نحو احسن از عهده ی چنین قلمی قابل هرگز خارج نیست .
      نکته ی دیگری که گفتن اش ضروری می نماید بدیع بودن یا نبودن تصاویر است که در این مجال به هیچ روی جای بحث ندارد و با انتشار دو سه شعر بعدی از شاعر جوان مان می توان در خصوص آن صحبت کرد پس به همین مختصر بسنده می کنم و چشم به راه می دارم تا از این قلم غزالانی خوش نقش و خوش نگار به تصویر در آید در بیشه زار مجازی سایت ناب ...


      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۴:۲۶
      درود شاعر گرامی خندانک خندانک
      زیبا بود خندانک خندانک
      بی بی دل وسرباز دلت رو خوب اومدی👌 خندانک
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۲۴
      درود برشما
      عالی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مرتضی سماواتی
      يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۲
      سلام. خیلی قشنگ و خوب و وزین
      فقط پلنگ که تا جایی که میدونم میخواسته ماه رو «به‌چنگ بیاره» و «به زیر بکشه» و کلا هم «خیالش خام» بوده. من کمی نقض غرض در این بیت میبینم🙏
      دانیال فریادی
      يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۳۱
      خندانک خندانک خندانک




      خندانک خندانک
      ابراهیم آروین
      دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۴
      درود بر شما دوست ارجمند
      عالی بود
      موفق باشید
      خندانک خندانک خندانک
      محمد باقر انصاری دزفولی
      چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷
      سلام بزرگوار
      دلچسب و زیبابود
      قلمتان نویسا
      در پناه حق
      درود درود
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0