سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

چهارشنبه 6 مرداد 1400
  • روز ترويج آموزش هاي فني و حرفه اي
20 ذو الحجة 1442
    Wednesday 28 Jul 2021

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      آنكه میتواند، انجام می‌دهد، آنكه نمی‌تواند انتقاد می كند. «جرج برنارد شاو»

      چهارشنبه ۶ مرداد

      غزل ۵۰ و ۵۱

      شعری از

      مهرداد عزیزیان بی تخلص

      از دفتر به کدامین دیار خاطره امشب سفر کنم؟ نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ ۱۳ روز پیش شماره ثبت ۱۰۰۹۳۳
        بازدید : ۲۴۹   |    نظرات : ۵۴

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر مهرداد عزیزیان بی تخلص
      آخرین اشعار ناب مهرداد عزیزیان بی تخلص

      دلداده ی غزل
      نم نم زنَد باران به سر از ابرِ دنیای غزل
      کارم شود حل کردنِ صدها معمای غزل
      تختش بیاوردم به تشریفات، در فردوس ِ جان
      حیف است در زندان بمانَد مرغِ مینای غزل
      من چشمهایم را به دنیا بسته ام از شوقِ او 
      کورم نمی بینم مگر با چشمِ بینای غزل 
      آری اشارت های دیگر بر قلم غالب نشد 
      من " بی تخلص" گشته ام اینک ز ایمای غزل
      صبحم غزل ،شامم غزل، غرقم به غوغای غزل
      نوشم سه نوبت شربتی از شهدِ گیرای غزل 
      هر مصرعی را نیمه جان روزی به دفتر داشتم
      سر زنده شد از آن دمِ همچون مسیحای غزل 
      کِی قالبی زیبا شَوَد همچون غزل در باورم؟
      من با غزل گویم دمادم وصفِ سیمای غزل 
      او را نه یک منزل سزاوارست ،بی شک بعد از این 
      هم دفترم ،هم سینه، هم سر می شود جای غزل 
      هرگز نمیرم تا که باشد یک غزل در سینه ام 
      من زنده ام تا زنده باشد نظمِ شیوای غزل 
       
      دل آزرده از غزل
      سرخورده شد این دل دگر از جورِ دنیای غزل
      دلخور شد این سر بسکه مشکل شد معمای غزل
      با او خودم را هم قفس کردم ولیکن دیده ام 
      پر می کشد از حبس ِ شاعر مرغِ مینای غزل
      من چشمهایم را به دفتر هر صباحی دوختم
      اما نمی بیند مرا چشمان ِ بینای غزل
      از هر اشارت بهرِ گمنامان نه سودی می رسد 
      ای "بی تخلص" کُن رها هرگونه ایمای غزل
      با دوریش از نای ِ من ریزد به کامم شوکران
      از پا درآوردست ما را زهرِ گیرای غزل
      صد بار مردم بر ورق ،صدبار خاکستر شدم
      خیری ندیدم از دم ِ همچون مسیحای غزل
      در خواب بینم بس غزل آزاد میگردد ز لب
      هر صبح اما میشوم زندانِ سیمای غزل
      قابل نمی داند به این دفتر شود مهمان دگر 
      گوید نباشد هر خراباتی دگر جای غزل
      باران نبارید از غزل بر دفتر اما باز هم 
      من باز گویم حالِ دل با نظمِ شیوای غزل
       
      سلام و عرض ادب و احترام🙏
      یک سال قبل دوست عزیزی تصمیم گرفت داستانی در مورد زندگی یک شاعر ِ مهاجر بنویسد. نقشِ شاعر را در داستان بنده ایفا میکردم!! یعنی قرار بود تمامی اشعاری که در کتاب از شاعر ِ داستان نقل قول میشود از سروده های بنده باشد. شاعر در ایران سر مست و کیفور است و با غزل مانوس. در زمانی که در ایران است غزلی در مدح و ستایش ِ غزل مینویسد.
      طی ِ اتفاقاتی و پس از فراز و نشیبهای بسیار، ترک وطن میکند و عازم غربت میشود.شاعر در غربت حال خوشی ندارد و یک شب تلافی ِ تمامِ آزرده حالی هایش را سر ِ غزلی در می آورد که روزی عاشقش بوده!
      تصمیم میگیرد همان غزل اول را با حفظ قافیه و وزن تبدیل به یک شکواییه از غزل کند !
      داستان این دو غزل با وزن و قافیه ی مشابه ولی حرفی متفاوت این است که شنیدید.🌺
      ۱۲
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۱۱ روز پیش
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا و جالب بود
      دستمریزاد
      موفق باشید خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت جناب استکی بزرگوار🌺🌺🌺🙏🙏🙏
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ۱۱ روز پیش
      خندانک
      درودبرشما خندانک
      بسیارزیبابود خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب سرکار خانم عجم گرامی🌺🌺
      متشکرم از حضور و اظهار لطفتان🙏🙏
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      ۱۲ روز پیش
      درود بر شما
      قلمتان مانا
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب و احترام
      و سپاس از حضورتان بانو🌺🙏
      ارسال پاسخ
      آرمین پرهیزکار
      ۱۲ روز پیش
      درود جناب عزیزیان گرانقدر
      بسیار زیبا و خواندنی بود. موفق و موید باشید خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      ممنونم جناب پرهیز کار عزیز🌺🙏
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی ( غریب )
      ۱۲ روز پیش
      درود جناب عزیزیان خندانک
      چه کرده اید واقعا دمتان گرم عالی خندانک
      هنرتان بی نظیر بوده در سرودن دو غزل در یک قالب وبا قافیه مشابه و اما درست متضاد همدیگر خندانک
      کار هر شاعری نیست 👏👏👏
      دو سه بیت غزل دوم را که خواندم بی اختیار خندیدم و گفتم از دست آقای عزیزیان بازهم گل کاشتند خندانک
      بنده گاهی شبهایی که در اوج سرودن یک غزل به بن بست می خورم وقافیه ها مورد پسندم نیست احساس می کنم در خواب هم تا صبح قافیه پیدا می کنم و مصرع ها را جابجا می کنم خلاصه آشفته بازاریست آن شبها برای همین بیت زیر را خیلی دوست داشتم:
      در خواب بینم بس غزل آزاد میگردد ز لب
      هر صبح اما میشوم زندانِ سیمای غزل
      👏👏👏👏 خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام جناب ابراهیمی عزیز🌺🌺
      قطعا اگر در شب مشغول سرودن باشید بعدش در خواب ناخوداگاهتان مشغول آنالیز و طبقه بندی داده ها و اطلاعات است. آنچه برخی از شاعران روحانی(!) آنرا وحی میدانند و الهام!!!
      صرفا یک فرایند علمی ثابت شده است.
      برای همین هر وقت در غزلی گیر میکنید شب به آن بپردازید و احتمال بسیار زیاد صبح که از خواب بر میخیزید جواب معما را حل شده در خود آگاهتان حاضر و آماده ی استفاده خواهید داشت🙏🙏🙏🌺
      متشکرم از لطفتان🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      حمید غرب
      ۱۲ روز پیش
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم آروین
      ۱۲ روز پیش
      درود بر شما بزرگوار گرامی
      زیبا بودند و دلنشین هر دو
      احسنت و مانا باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام بر جناب آروین گرامی
      سپاس از حضورتان🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      ۱۲ روز پیش
      درود های بی تخلص عزیز
      عالی بود
      حرفی نمی ماند
      درجه یک
      منظم ،زبان روان،قدرتی در سرایش که نشان از مطالعه و دانش شعری و ادبی تان هست،
      لذت بردم
      تقدیمتان با مهر خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب آزادبخت عزیز
      سپاس از حضورت و محبتت🌺🙏
      ارسال پاسخ
      سحر موسوی
      ۱۲ روز پیش
      سلام و عرض احترام خندانک
      بسیار زیبا بود خندانک خندانک
      عالیییی🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سپاس از لطف و محبتتان بانوی گرامی🙏🌺
      ارسال پاسخ
      فاطمه سلطانی
      ۱۲ روز پیش
      درود بر شما ،حسن سلیقه و قلم زیباتون مانا باشی👏🌹🌹🌹
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سپاس از شما و همراهیتان و اظهار لطفتان سرکار خانم سلطانی گرامی🌺🌺🙏
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      ۱۲ روز پیش
      سلام رفیق
      مهرداد نازنین کمتر پیش میاد دوستان معاصر غزل مفصل و پر و پیمانی از نظر کمیت بنویسند و اینکه اینچنین قوت قلمت و رقص واژگانت وسیعه خیلی خوبه و عالی در مورد کیفیت غزل و کلاسیک معمولا نظر نمیدم مخصوصا اگه استادی چون شما سراینده باشند
      زیبا بود خلاصه خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام بر مازیار عزیز و دوست داشتنی🌺🌺
      از لطفی که به بنده دارید سپاسگزارم
      و مطلب بعدی اینکه شما را انسان دغدغه مندی در وادی شعر میدانم که این بسیار نیکوست🙏🙏
      ارسال پاسخ
      سارا رحیمی
      ۱۲ روز پیش
      درود بر شما بزرگوار
      وبسیار زیبا نگاشته قلم توانایتان
      همیشه مستدام و ماندگار قلمتان
      موفق باشید خندانک
      خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت بانوی گرامی سرکار خانم رحیمی 🌺🌺🌺
      متشکرم از حضورتان و اظهار لطفتان 🙏🙏🙏
      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      ۱۲ روز پیش
      درود بر تو برادر عزیزم

      اینجاست که باید افتخار کرد که نسل حافظ ها همچنان در صحنه اند و پاسدار فرهنگ والای این سرزمین
      خصوصا زمانی که شعر کلاسیک و بخصوص غزل ، مهجور مانده و بسیار جای خوشبختی است که شایستگانی اینچنین علم عزت شعر فاخر قدما را به دوش گرفته اند
      واقعا دستمریزاد و هزاران آفرین

      زرین نگار همچنان
      در صحنه شعرت جاودان
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام وعرض ادب خدمت استاد عزیزم جناب غرب🌺
      شرمنده میفرمایید
      واقعا نظراتتان بالاتر از استحقاق من است🙏🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ۱۲ روز پیش
      به به به
      سلام مجدد بر مهرداد شاعر
      هرچقدر از زیبایی این دو غزل بگویم کم است
      الحق که دلنشین بودند و هر کدام احساس خودش را به خوبی نشان و به مخاطب می رساند
      دستمریزاد بر قلم شاعرش
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و درود بر راجی عزیز و گرامی🌺
      ممنونم از حضورت و اظهار محبتت دوست عزیز
      برخی دوستان حضورشان هم کفایت میکند چه برسد که منت گذاشته و نظری هم بنویسند🙏🙏🙏🙏🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
       غلامرضا شیبانی
      ۱۲ روز پیش
      درود ، استاد
      شادکام و تندرست باشید
      🌺🍃
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت جناب شیبانی گرامی🌺
      ممنونم از حضور گرمتان🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مسعود میناآباد  مسعود م
      ۱۲ روز پیش
      سلام

      درود بر شما
      جناب عزیزیان گرانقدر
      هر دو غزل زیباست
      ----------------------------- خندانک خندانک خندانک

      بد نیست چند خطی هم درمورد غزل و آگاهی بیشتر از آن برای مبتدیانی مانند خودم و دیگر مبتدیان و مشتاقان غزل نوشته شود

      ............
      غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی می‌گویند.
      در قالب غزل که معمولاً بین ۴ تا ۱۲ بیت دارد، مصراع اول بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است.
      موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. بیت‌های غزل فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال‌اند.
      در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را می‌آورد و بهترین بیت آن را شاه بیت یا بیت الغزل می‌گویند.


      غزل مشتق از مغازلت است و مغازلت عشق بازی باشد با معشوق و حدیث کردن با ایشان و به زبان سخن شناسان غزل آن را گویند که، مشتمل بر وصف شکل و شمایل محبوب و شرح نکایت و حکایت حال محب باشد و به نعمت جمال وصف زلف و خال و بیان هجر و وصال آراسته بود.
      فنون عشقیات از وصف زلف و خال و حکایت وصل و هجر و تشوق به ذکر ریاحین و ازهار و ریاح و وصف دمن و اطلال باشد


      1. غزل عاشقانه: انوری این نوع را جانی تازه بخشید و سعدی آن را به کمال رساند؛ و در دوران معاصر حسین منزوی چهره شاخص غزل عاشقانه است.

      2. غزل عارفانه: سنایی غزنوی غزل عارفانه را شکل داد. عطار نیشابوری، مولوی بلخی، فخرالدین عراقی غزل عرفانی را رشد و تکامل بخشیدند. اوج غزل عارفانه در کار مولانا است؛ و شاخص‌ترین چهرهٔ غزل عرفانی سده‌های اخیر وحدت کرمانشاهی در عصر مشروطه است.

      3. غزل تلفیقی: در سده هفت و هشت هجری جریانی پدیدار شد که معانی و مضامین عارفانه و عاشقانه را در هم آمیخت. غزل اوحدی مراغه‌ای، خواجوی کرمانی، عماد فقیه کرمانی، سلمان ساوجی و کامل‌ترین نوع غزل در شعر حافظ است. حافظ پایه‌گذار این نحله را خواجو کرمانی می‌داند و خود را پیرو ایشان چنان‌که گفته‌است :
      استاد سخن سعدیست نزد همه‌کس اما /
      دارد غزل حافظ طرز غزل خواجو

      4. غزل قلندری: در این نوع غزل شاعر به وصف رندی، تظاهر به باده پرستی، لاابالی گری، طعن و کنایه به صوفیان و زاهدان ظاهر پرست می‌پردازد. نمونه این شعر در آثار سنایی غزنوی، خاقانی. عطار نیشابوری فخرالدین عراقی، سعدی، عبید زاکانی و حافظ یافت می‌شود.

      5. غزل مضمون: این نوع به غزل سبک هندی مشهور است. در این نوع بیشتر همت شاعر، صرف یافتن مضمون‌های تازه می‌شود. صائب تبریزی، طالب آملی، سلیم تهرانی و کلیم کاشانی از مشاهیر این شیوه‌اند. به زعم برخی منتقدین به‌ویژه شاعران دوره بازگشت برخی شاعران ایرانی و هندی این نوع غزل را، به سبب افراط در نازک‌خیالی و تخیلات عجیب به سوی بی‌معنایی و ذهنیت‌های غیرقابل فهم سوق داده‌اند اما برخی نیز این شیوه را به علت نزدیکی جریانات شعر معاصر به اینگونه پیچیده‌نویسی الهام‌بخش شعرای معاصر به‌ویژه در سبک‌های آوانگارد شعر موج نو، شعر حجم و شعر دیگر می‌دانند. از بزرگ‌ترین شعرای سبک هندی می‌توان از: جلال اصفهانی، غنی کشمیری و بیدل دهلوی نام برد، که اعتبار بیدل دهلوی در بین پارسی‌های تاجیکستان و افغانستان شبیه به اعتبار حافظ در بین پارسی‌زبانان ایران است.

      6. غزل سیاسی-وطنی: محتوای آن مسائل حاد اجتماعی است. از جمله برخی آثار عارف قزوینی، فرخی یزدی، ابوالقاسم لاهوتی، غلامرضا قدسی و هوشنگ ابتهاج

      7. غزل نو: برخی این نوع غزل را غزل تصویری نامیده‌اند .این نوع غزل تحت تأثیر شعر نو پدید آمد. مشخصه‌های این نوع غزل، زبان تازه و امروزی، غلبه تصاویر جدید و نو، وزن‌های عروضی تازه و وحدت محتوا است. نمونه برجستۀ این نوع غزل را در آثار منوچهر نیستانی، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمد علی بهمنی می‌توان یافت. از شاخه‌های مطرح در غزل نو می‌توان به غزل فرم، غزل روایی، غزل مینیمال،غزل پست‌مدرن و… اشاره کرد.


      نخستین غزل‌های فارسی (در قرن چهارم و پنجم هجری) در مجالس بزم و شادی، همراه با موسیقی خوانده می‌شده‌است. بعضی عقیده دارند که،
      اصطلاح غزل و تغزل در دوران اوایل شعر فارسی تنها به بیت‌های مقدمه قصیده‌ها اطلاق می‌شده‌است.
      در آثار باقی‌مانده از رودکی و شهید بلخی و دقیقی طوسی نمونه‌هایی از غزل کامل و مستقل یافت می‌شود. در اواخر قرن پنجم، غزل به تدریج جای بیشتری در دیوان شاعران به خود اختصاص داد، به‌طوری که حتی شاعران قصیده سرایی همچون خاقانی یا شاعران منظومه سرایی چون نظامی نیز، به سرودن غزل دست زدند.

      اما با ظهور سنایی، که شاعری عارف بود، نوعی خاص از غزل به وجود آمد، که به «غزل عارفانه» معروف شد. این نوع از غزل را عطار، مولوی و فخرالدین عراقی به کمال رساندند. بدین ترتیب دو شاخه جداگانه غزل عاشقانه و غزل عارفانه مشخص شد.
      بر اثر رواج اصطلاحات اهل تصوف در میان شاعران، غزل‌های بسیاری سروده شد که در آن‌ها رنگ هر دو نوع غزل دیده می‌شود و در حقیقت تلفیقی از این دو نوع است.

      غزل‌های حافظ نمونه کامل غزل از این نوع است، که در آن‌ها معانی و مضامین عاشقانه و عارفانه به هم آمیخته‌است. با آنکه غزل پیوسته رنگ عاشقانه یا عارفانه داشته‌است،

      اما شاعرانی، از جمله سعدی و حافظ، گاه آن را برای مدح نیز به کار گرفته‌اند. در غزل‌های شاعران قرن چهارم تا ششم هجری، بیت‌های غزل از نظر مضمون به هم پیوسته و نزدیک هستند، اما به تدریج این خصوصیت از بین رفت و هر بیت حاوی مضمون مستقلی شد.

      غزل که با حافظ به نقطه اوج خود رسیده بود، بعد از او رو به انحطاط گذاشت. در شعر مشروطیت، غزل همانند دیگر قالب‌های شعری به کار بیان افکار و عقاید سیاسی و اجتماعی آمد. اما در دوران معاصر، غزل کم و بیش به معنی قدیمی خود که شعر عاشقانه باشد بازگشته است.
      به عنوان مثال، سیمین بهبهانی با به کار بردن وزن‌های غیرمتداول، نوعی از غزل را که به «غزل نو» معروف شده رایج کرده‌است. البته غزل نو، به‌طور کلی عنوان سبکی در غزل است که از اوایل دههٔ چهل خورشیدی(۱۳۴۰ خورشیدی) به بعد در کار غزل‌سرایان پدید آمد و همان مرحلهٔ پس از سبک غزل نیوکلاسیک و طیف شهریار و دیگران است.

      در این گونه از غزل، شبکه کلامی و ساختار معنایی غزل با تأثیر گرفتن از نوسرایانی همچون نیما یوشیج و دیگر شاعران نوسرا دچار تحول اساسی شده‌است و می‌توان همه گونه مفهوم و پرداخت اجتماعی، عشقی، سیاسی و حتی عرفانی را در آن یافت. غزل نو خود در دهه هفتاد به دو شاخه غزل نئوکلاسیک و غزل مدرن تقسیم شد که در شاخه غزل نئوکلاسیک چهره‌هایی چون حسین منزوی، محمدعلی بهمنی و قیصر امین پور را می‌توان نام برد اما بعد از تحولی که سیمین بهبهانی در ریختمان غزل با آوردن اوزان جدید و لحن و دیالوگ انجام داد از نیمهٔ دوم دهه هفتاد چند جریان در متفاوت نویسی در غزل اعلام حضور کردند که غزل روایی (غزل-داستان)، غزل فرم (غزل سوررئال) غزل مینی‌مال و غزل پست مدرن مطرح‌ترین آنهاست.

      از چهره‌های موفق غزل نو در هر دو شاخهٔ نئوکلاسیک و غزل مدرن می‌توان به سیمین بهبهانی، حسین منزوی، محمدعلی بهمنی، منوچهر نیستانی، نوذر پرنگ، قیصر امین پور، محمد سعید میرزایی، سید مهدی موسوی، حسن صادقی پناه و آرش آذرپیک اشاره کرد

      ( از نت )

      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت جناب مینا آباد گرامی🌺🌺🌺
      بسیار مطلب جامع و مفیدیست
      از اینکه این مطلب را با ما به اشتراک گذاشتید بسیار سپاسگزارم🙏🙏🙏
      قدردان حضور پرمهرتان هستم قربان
      ارسال پاسخ
      نسرین حسینی
      ۱۲ روز پیش
      درودها برشما جناب عزیزیان گرامی

      بسیار زیبا بودند

      قلمتون ماندگار خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت بانوی گرامی سرکار خانم حسینی🌺🌺🌺
      به مهر خواندید🙏🙏
      ارسال پاسخ
      مجید فکری
      ۱۱ روز پیش
      درود بر شما قلمتان مانا خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سپاسگزارم جناب فکری 🌺
      عکس جالبیست🙏
      ارسال پاسخ
      عليرضا حكيم
      ۱۱ روز پیش
      درود بر شما
      زیبا و قابل تحسین
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی جناب حکیم
      🙏🙏🌺🌺
      ارسال پاسخ
      فرشاد اقبالی
      ۱۱ روز پیش
      سلام و درود
      زیبا بود
      پاینده باشید
      خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
      سپاسگزارم🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      ۱۱ روز پیش
      سلام و درود مهرداد عزیزیان عزیز و گرامی بسیار عالی
      هر دو شعر اما من غزل دوم را بیشتر دوست داشتم

      توضیحاتی که نوشته بودین خواندم. معشوق اینجا غزل است و به خوبی افکار و عقاید شاعر را راجع به غزل بازگو می نماید

      قلمتان سبز و پرطراوت خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام به عزیز دل🌺🌺🌺
      سپاس فراوان از حضورت و اعلام نظرت
      غزل دوم با روحیات عمومی و روحی روانی خودم نیز سازگار تر است🙏🙏🙏🌺🌺🌺🌺
      ارسال پاسخ
      هادی محمدی
      ۱۱ روز پیش
      سلام مهرداد عزیزم هر دو غزلت عالی بود

      یه مطلبی سر بسته عرض کنم خودت بگیر چه میگویم چون تو قلب پاک و مهربانی داری

      وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا



      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سلام بر عزیز دل هادی محمدی🌺🙏
      من نمیخواهم ادامه دهم منتها دوستان هم نمیگذارند بحث ختم شود
      گاها کوتاه آمدن در جای نامناسب یعنی پذیرفتن آنچه شنیده ای.
      حالا شما بگویید من چه کنم؟
      ارسال پاسخ
      هادی محمدی
      ۱۱ روز پیش
      فداتم ولی در شان تو نیست رفیق عزیزم ولشون کن خوش باشن علم هرکسی از لابلای نوشته ها و طرز برخوردش بیرون کشیده میشه 🌹🌹❤️
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      🙏🙏🙏🌺🌺🌺
      انجام شد
      ارسال پاسخ
      سجاد جم
      ۱۱ روز پیش
      یاشاسین جناب عزیزیان خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      متشکرم جناب جم🌺🌺
      ارسال پاسخ
      مریم محبوب
      ۱۰ روز پیش

      خندانک خندانک خندانک

      درودها خندانک

      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سپاسگزارم بانو
      🙏🙏🌺🌺
      ارسال پاسخ
      رضا رضوی تخلص (دود)
      ۱۰ روز پیش
      سلام و درود جناب عزیزیان عزیز
      زیبا سرودید و استادانهمثل همیشه
      شاد باشید و سلامت دوست عزیز
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      متشکرم جناب رضوی عزیز🌺🌺🙏🙏
      ارسال پاسخ
      سعید صادقی (بیدل)
      ۱۰ روز پیش
      درود بر شما و این فر پادشاهی غزلتان خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سپاسگزارم جناب صادقی عزیز🙏🙏🌺🌺
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      ۹ روز پیش
      درود برشما
      بسیار عالی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      آخرین نقدهای شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0