شعرناب

معنی هفت روز هفته

شَنبه یک واژه عِبری است به معنی استراحت ، آسودن
ریشه شنبه از واژه شَـپَت در عبری است که به صورت السَبت وارد عربی و به صورت شاپات وارد ارمنی شده است . یهودیان روز اول هفته را استراحت می کنند و این واژه از زبان آنان به فارسی وارد شد . دقیقاَ مانند تُفک و فِشک که تفنگ و فشنگ شد. ( به آخر متن مراجعه کنید.) و نیز مانند tobaco در انگلیسی که در فارسی تنباکو شد شپت هم شنبه شد. بقیه روزها نیز که با معلوم شدن شنبه نیاز به توضیح ندارد .حدس می زنم یکشنبه در آغاز یک شب پس از شنبه بوده که یکشنبه شده بقیه نیز همین طور مثلا دو شب پس از شنبه بوده که دوشنبه شده است .جمعه نیز یعنی روز جمع شدن . در فارسی این روز را آدینه می نامند به معنی روز آذین و آرایش.
..............................................................................
در گذشته های بسیار دور برای شکار حیوانات بر بالای درختی می رفتند در حالی که یک نی دارای شیء زهرآلودی در دهان داشتند . با آمدن شکار در آن نی فوت می کردند ( تف می کردند) و به آن تفک می گفتند و آن شیء با صدای فِش مانندی خارج می شد و به آن فشک می گفتند .
حرف نون برای آسانی تلفظ بین دو جزء کلمه آمده است . همانند َشپَت در عبری و سَبت در عربی و شاپات در ارمنی که در فارسی شنبه شده یعنی یک نون گرفته است و مانند إسألوا + ی در عربی که می شود اسألونی یعنی از من بپرسید و مانند tobaco در انگلیسی که در فارسی تنباکو شده و مانند سَگسَر یعنی جایی که تخته سنگی همچون سر سگ دارد و به سنگسر تبدیل شده است .


0