شعرناب

معرفی کتاب


کتاب عقاید یک دلقک نوشته ی هاینریش بل ، نویسنده ی آلمانی است که بخاطر نگارش این کتاب، در سال 1972 برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات شده است. برگردان های مختلفی به زبان فارسی از این اثر در دسترس است. از جمله میتوان از زحمات جناب شریف لنکرانی و محمد اسماعیل زاده بعنوان مترجمین خوب کتاب یاد کرد.
نقش اول داستان، هانس شنیر، یک دلقک است که بخاطر فشارهای مختلف روحی و روانی و فرار از واقعیت ها به خوردن مشروب رو میاورد. شنیر در بخشی از کتاب میگوید که سقوط یک دلقک مشروبخوار محتملتر از سقوط یه شیروانی ساز مست است. همین امر بالاخره در انتهای داستان مسجل شده و داستان را تراژدیک و پر از احساس های غمگین میکند .
نکته ی مثبت کتاب این است که نویسنده چنان حضور دلقک را قوی و پر رنگ توصیف و تعریف کرده است که به خواننده اجازه میدهد تا لحظه لحظه با شخصیت اصلی داستان همراه بوده و در فضای سه بعدی که مهارت نویسنده آنرا تشریح کرده است، قرار بگیرد.
راستش، بعد از خواندن کتاب ،تا مدتی فضای تراژدیک داستان دست از سرتان برنمیدارد ولی دریغ است که چنین اثر ارزنده ای لااقل یکبار مطالعه نشود😊😊. اگر در روز یکساعت وقت بگذارید، کتاب فقط ۲ هفته همراهتان خواهد بود😊.
آزاده بازوبند، اردیبهشت ۹۸


0