شعرناب

مواد مخدر جدید


تولید «شبه مخدر»های خارجی با شکل و شمایل ایرانی !
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدام اخیراً وزارت بهداشت برای تهیه سازو کار کنترل داروهای شبه مخدر، گفت: در این سامانه داروهای تحت کنترل مثل «بوپرنورفین»، «متادون»، «شربت تریاک»، «اکسی کدون» و...در سامانه «تی تک» یا سامانه رصد از مبدأ تولید تا مقصد رصد می شود که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می رسد.
وزارت بهداشت اخیراً سامانه «تی تک» را برای کنترل شبه مخدرها از مبدأ تولید تا مقصد تهیه کرده که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می رسد.
زمانی «ترامادول» برای کنترل دردهای ارتوپدی وارد کشور شد، اما یک مرتبه مصرف «ترامادول» در کشور تبدیل به یک اپیدمی شد که پیامدهایی مانند تشنج های مقاوم به درمان را ایجاد می کرد. بنابراین در کمیته درمان، کمیته کنترل پیش سازها و وزارت بهداشت هماهنگی انجام شد و بدین ترتیب میزان تولید «ترامادول» در کشور کاهش یافت. وی در ادامه درباره وضعیت شربت «سودوافدرین» نیز توضیح داد: از این دارو نیز به عنوان شربت سرماخوردگی یا قطره های ضد احتقان بینی و آلرژی استفاده می کردند چراکه این دارو در دسته «آنتی هیستامین ها» و داروهای ضدآلرژی قرار داشت اما سپس بازیافت شده و تبدیل به ماده مخدر شیشه می شد. بنابراین جلوی تولید این دارو را نیز گرفتیم به طوری که میزان تولید شیشه بسیار کم شد و قیمت آن بشدت افزایش یافت.
در نهایت نیز معتادان الگوی مصرفشان را به سمت مصرف «گل» تغییر دادند که از زیر مجموعه های ماری جوآنا است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف «دیفنوکسیلات» نیز مدتی بالا بود و مصرف آن با کاهش تولید، کم شد، اظهار کرد: مصرف ترکیباتی مثل «اکسپکتورانت» به تنهایی مشکلی ندارد اما «اکسپکتورانت کدئین» به عنوان یک ضد درد و ضد سرفه به اثرات آن می افزود به شکلی که با کنترل تولید داروی مذکور نیز سوء مصرفش کاهش یافت.
باقر رمزی باصر
افتاده بپاخاسته


0